
Sökresultat:
3214 Uppsatser om Oral feedback types - Sida 6 av 215
Kariesprevalens i Irak och Sverige - en jämförelse och analys av faktorer
Som tandhygienist är det mycket intressant att studera karies-epidemiologiska undersökningar på både nationell och internationell nivå. Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva och jämföra kariesstatus (DMFT) hos 12-åringar i Sverige och Irak, och några av de faktorer som kan påverka DMFT komponenternas roll och inverkan.
För att besvara syftet användes information från litteratur och tidskrifter samt WHO:s databas om länderna.
Resultatet visar att DMFT för 12-åringar i Irak var 1.7 (2003) och i Sverige 1.0 (2005). DT-komponenten, d.v.s. obehandlad karies, var hög hos irakiska barn medan FT- komponenten var hög för danska barn (inga data tillgängliga för Sverige).
Feedback eller feed forward. En fallstudie om feedback i matematik; hur den används och upplevs i en studieverkstad på Komvux.
Bedömning är en central del av lärares och elevers vardag och i den svenska skolan
tillämpas mål- och kriterierelaterad bedömning. Om bedömningen kan leda till mer än
bara ett betyg, och vägleda eleverna i deras sökande efter kunskap, sägs bedömningen
ha ett formativt syfte. En förutsättning för detta är effektiv feedback som kan hjälpa
eleven att jämföra sin prestation med kriterierna och själv engagera sig i handlingar som
leder till ökad kunskap. Syftet med detta arbete är, att som fallstudie, undersöka hur
feedback ges, upplevs och används i en studieverkstad i matematik på komvux.
Resultatet av observationerna visar att vanligt förekommande feedback var att lärarna
preciserade vad de studerande skulle förbättra eller att de gav beröm. Intervjuerna visar
att den feedback som ges uppfattas positivt av de studerande och de använder den
antingen för att korrigera fel eller som något som peppar och uppmuntrar dem.
Elevers uppfattning av feedback i estetiska ämnen
Syftet med denna uppsats är att undersöka elevers uppfattning av feedback i estetiska bildämnen. Undersökningen motiveras av att feedback från forskningshåll ses som en av de avgörande faktorerna för lärandet. Med stöd av Hattie och Timperleys (2007) modell för feedback så analyseras elevernas uttalanden om feedback. Elevernas redogörelser undersöks och jämförs också utifrån annan forskning om feedback, då även undersökningar som gjorts ur ett elevperspektiv. Denna forskning är presenterad i en forskningsöversikt om feedback.
AGIL TESTNING : Riktlinjer och synsätt på test i agila metoder
Syftet med studien var att undersöka hur gymnasieelever vill få feedback i ämnet idrott & hälsa, om positiv feedback från idrottsläraren upplevs som gynnande för elevernas motivation samt att undersöka om motivationsklimatet upplevs som uppgiftsorienterat eller självorienterat av eleverna. I studien deltog 8 gymnasielever (4 pojkar, 4 flickor) i åldern 16 år. Semistrukturerade intervjuguider användes under intervjuerna som genomfördes på neutrala platser. Informanterna ville få positiv feedback samt instruktiv feedback. Positiv feedback upplevdes som gynnande för informanternas motivation.
NÄR MAN INTE TRODDE DET KUNDE BLI VÄRRE? : En litteraturstudie om individers upplevelse av oral mukosit vid cancerbehandling
Bakgrund: En vanlig biverkan vid cancerbehandling är oral mukosit som kan skapa stor smärta och lidande. Konsekvenserna av biverkan är en risk för individens möjlighet att läka samt överlevnad eftersom cancerbehandlingen kan tvingas avbrytas. Vårdare behöver ha kunskap om oral mukosit och möjliga omvårdnadsåtgärder för att motverka eller lindra symtomen samt möjliggöra bättre livskvalitet för den drabbade. Därför är det viktigt att ha en kunskap om individens upplevelse av sjukdomen för att relatera denna till vårdvetenskaplig teori och därigenom skapa en relevant omvårdnadsplan.Syfte: Att beskriva cancerpatienters upplevelser av oral mukosit och hur denna biverkan påverkade deras upplevda livskvalitet.Metod: En kvalitativ deskriptiv litteraturstudie genomfördes.Resultat: Analysen resulterade i tre övergripande teman som kunde beskriva individers upplevelse av oral mukosit och dess påverkan på upplevd livskvalitet; upplevelser relaterade till fysiska tillstånd, upplevelser relaterade till emotionella tillstånd och känslor samt upplevelser relaterade till omgivningen.Slutsats: Individer som drabbas av oral mukosit upplever ett stort lidande och minskad upplevd livskvalitet. Vårdpersonalen har möjligheter att minska individernas lidande på flera sätt genom individanpassad omvårdnad och ökad patientutbildning samt även genom att psykologiska aspekter uppmärksammas och att anhöriga involveras i vårdplaneringen.
Återkoppling av sjöpraktik : Hur sjökaptensstudenter upplever återkoppling av sjöpraktik
Feedback is a tool that can be used to give students the confirmation of their accomplishments , helping them to increase understanding of the results of a performance and to alert students if change is required for future performance. Other studies and reports regarding clinical practice in education has shown that students feel that feedback has good impact on learning and positive effects such as enhanced self-confidence. Onboard training forms a major part of the education at the four-year nautical science education in Kalmar, in four years, one year is spent on board ships. Therefore, the purpose of this study was to find out how students at the four-year nautical science program in Kalmar felt that they receive feedback after completing on board training and how they wish that such feedback would be given. Six students were interviewed, three from grade one and three from grade three.
Feedback : Växtnäring för personlig utveckling
Den egna självkänslan påverkar en individs beteende, vilket i sin tur påverkar hur individen förhåller sig till sin omgivning. Det allra viktigaste instrumentet för att utveckla en individs självkänsla och självinsikt är feedback. Syftet med denna rapport är att belysa vikten av feedback för att utveckla individen, dessutom vill vi skapa en plattform att diskutera kring när det gäller hur feedback aktivt kan användas under polisutbildningen. Den effekt vi pratar om är först och främst självinsikt, dvs. insikt i hur individens självbild påverkar känslorna och beteendet..
Menstruationscykelns och p-pillers påverkan på den fysiska prestationsförmågan
Effects of Menstrual Cycle and Oral Contraceptives on Sport Performance During the menstrual cycle, there is a variation of the female steriod hormones estrogen and progestogen. These hormones has mainly reproduktive functions, but do also affect other physiological systems, which may have an influence on athletic performance. The use of oral contraceptives among female athletes matches the use among the general population. There is a concern among female athletes and there coaches weather oral contraceptives can affect the performance. The purpose of this litterature review is to determine the effect of the menstrual cycle and the use of oral contraceptives on athletic performance.
Ekonomisk och teknisk uppföljning vid anläggningsprojekt : För möjlighet till bättre erfarenhetsåterföring
Due to the obvious fact that one can never be hundred percent sure of what's hiddenunder the ground surface, construction work is naturally hard to project.However, many of the work methods are executed in the same way on variousprojects. The department of construction work at JM AB region öst describes a lackof follow-ups and feedback between the calculators and production managers.In this thesis we have studied the communication between these groups and alsohow they share experiences and knowledge. In order to get the full pictureof the day-to-day operations we used three methods to gather information. Studyingliterature gave basic knowledge of theories about feedback, and thenecessity of working with giving feedback. In order to understand the process ofconstruction work we made several interviews, both structured and nstructured.
Feedback - vägen till motivation? : Ett elevperspektiv på feedback i skolan
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad feedback har för betydelse och funktion i undervisningssituationer sett ur ett elevperspektiv. I studien undersöks också om elevers motivation i skolarbetet kan påverkas av olika former av feedback och i fall det finns några fallgropar med de samma. Här behandlar en litteraturöversikt skolans styrdokument och lärarens ansvar utifrån flera olika perspektiv, samt tidigare forskning kring hur samspelet ser ut mellan tanke, känsla, behov och motiv i relation till elevens motivation. Studien utgår från en kvalitativ ansats innehållande kvalitativa intervjuer med åtta elever.Den slutsats som kan dras utifrån det resultat som framkommit är att feedback fungerar motiverande i anslutning till elevers delmål i skolan, dock uttrycker sig eleverna olika gällande detta och alla är inte medvetna om hur feedback påverkar dem då de är ovana vid denna typ av reflektion. Den feedback som ges till eleverna varierar både i form och i frekvens och accepteras olika utav olika elever.
Föräldrars kunskaper om kost och karies
The purpose of this study was to investigate parents' knowledge about diet and dental caries. The survey was conducted using a structured questionnaire consisting of 19 questions regarding knowledge of diet and caries, and preventive measures. The questionnaires were distributed to parents who were visiting a dental hygienist or prophylaxis nurse with their children aged 0-3 years. A total of 88 completed surveys were collected. The study showed that the majority of the parents had knowledge about diet and dental caries.
En studie av sambanden mellan locus of control, self-efficacy, socialt sto?d och positiv feedback
Organisationspsykologi kan ibland upplevas allt fo?r problemorienterad med stort fokus pa? just problem och konflikter i organisationer. Det finns dock en inriktning pa? de fo?rha?llanden och processer som bidrar till att ma?nniskor, grupper och organisationer kan frodas och fungera optimalt. Denna studie syftade da?rfo?r till att underso?ka eventuella samband mellan positiv feedback, self-efficacy, locus of control och socialt sto?d.
Lärare och elevers attityder kring feedback - En studie inom SO på mellanstadiet
Swedish school children's results have deteriorated in recent years and formative assessment is, in accordance with previous research, a way to develop students' learning and performance. A part of formative assessment is based on feedback that students should receive before, during and after a new assignment. In this study, we want to find out how students and teachers apprehend students' development in relation to feedback and what general attitudes towards feedback can be seen in both parties. The literature and theory discussed is linked to formative assessment, both at international and national level where many important aspects of formative assessment are essential in relation to pupils' further development. The theories are based heavily on human interaction and socio-cultural perspective as a concept.
Effekten av direkt och indirekt yttre feedback på självförtroendet : En studie inom svenskt skidskytte på internationell nivå om vilka uppfattningar tränare och utävare har om den yttre feedbackens påverkan på idrottarnas självförtroende
Uppsatsens syfte var att undersöka vilka uppfattningar skidskyttetränare och utövare har, om hur en yttre feedback kan påverka utövarnas självförtroende. För att få mer information om hur utövarna reagerar på feedback togs även tränarnas upplevelser och tankar med, eftersom det kan vara svårt att som individ analysera sitt eget självförtreonde och se vad som påverkar en själv. Utifrån intervjuer med 8 skidskytteutövare och 3 skidskyttetränare som verkat på internationella tävlingar för Sverige, samlades information in om deras tankar och upplevelser inom yttre feedback och dess påverkan på utövarnas självförtroende. Resultatet visade att yttre feedback påverkar utövarnas självförtroende, varav en direkt yttre feedback ansågs mest kunna påverka självförtroendet. En indirekt yttre feedback ansågs vara bra för självförtroendet i längden, om den innehöll konstruktiv information.
Tobakens skadliga effekter på allmän och oral häls. Undersökning av svenska ungdomars kunskap.
SAMMANFATTNING
Syftet med arbetet var att belysa sambandet mellan tobaksanvändning, oral och allmän hälsa. Dessutom skulle ungdomars kunskap om tobakens skadliga effekter på oral och allmän hälsa undersökas. Våra specifika frågeställningar var följande: Vad vet ungdomar om tobakens skadliga effekter på oral och allmän hälsa? Varifrån har de fått sin kunskap? Kan kunskapsnivån påverka tobaksanvändningen? Finns det någon skillnad mellan pojkars och flickors kunskap?
För att komma fram till resultatet har valts att göra en litteraturstudie. Informationen har hämtats från böcker, vetenskapliga artiklar och från internet.
Studien slår fast att rökning orsakar skador på kroppens alla organ, speciellt på munhåla, svalg och lungor.