Sök:

Sökresultat:

2963 Uppsatser om Omsorg Keywords: Borderline personality disorder - Sida 47 av 198

Valet och kvalet kring kapitalstrukturen : om kognitionens inverkan på finansieringspolitiken

Background: A company?s choice of capital structure is influenced by the access to internal and external capital but also by the opportunities and threats that the management perceives in the environment and the management?s attitude towards risk. How an individual perceives and interpret the environment depends on the cognitive structures, which are shaped by personality, background and earlier experiences. Accordingly cognitive structures can be expected to influence the choice of capital structure. Purpose: Out of a cognitive perspective we intend to study the relationship between the way a company views it?s environment and what capital structure it chooses to have, in order to contribute to an increased understanding about what lies behind a company?s capital structure policy.

Att vara en räckande hand : Personliga assistenters förhållande till den andres självbestämmanderätt

The purpose with our essay was:-          To study how personal assistants understand their occupation role.-          To describe the attitude of personal assistants to the right of self-determination of their care receivers. We have used a qualitative research method called phenomenografic. The empirical material was based on four interviews that served as the data collection methods. The interviewees were four women from two different municipalities of Middle Sweden. The interviewed personal assistants work with adult people who have mental disabilities. As a result we came up with eight categories which showed that personal assistants, despite some difficulties, perceive their careers as crucial for society?s well being. The phenomenon of self-determination was much easier to describe than to put to practice.

Stress : Samband mellan stress och personlighet, upplevd kontroll, samt socialt stöd

Syftet med föreliggande studie var att studera om det fanns något samband mellan stress och personlighet, upplevd kontroll, samt socialt stöd. I studien deltog 135 deltagare, 58 män, 71 kvinnor, och 6 deltagare besvarade inte vilket kön de tillhör. Samtliga deltagare fyllde i frågeformulär om variablerna upplevd stress, personlighet, upplevd kontroll, samt socialt stöd. Resultatet visade att det finns ett positivt samband mellan stress och neuroticism. Det fanns negativa samband mellan stress och extroversion, stress och vänlighet, samt stress och samvetsgrannhet.

Mode & identitet : - Att visa sin insida med utsidan

AbstractAim: The purpose of this thesis is to research how women think about fashion in relation to their self and to others. Can clothes be an expression of who we are who we want to be and how we look at others? What are the main characteristics in this type of communication and what kind of information can be distributed using this tool?Method/Material: InterviewsMain results: Clothes can work as a tool to show who we are and what we are, mainly on short term. We use clothes for different purposes, sometimes we what to be seen and really show who we are and what we stand for and sometimes we just what to go with the flow and not be seen at all. We will always have a physical need for clothes but it is also a natural and important part of our individual expression and our identity.Keywords: Fashion, Clothes, Identity, Lifestyle.

Vilan, en del i förskolemiljöns vardag : En enkät- och platsobservationsundersökning

Syftet med examensarbetet var att undersöka hur vilosituationen för barn i åldern tre till fem år på förskolan såg ut miljömässigt, samt hur pedagogerna arbetade med den. En aspekt i undersökningen handlade om hur viloplatserna var utformade fysiskt. En annan aspekt var att undersöka hur pedagogerna upplevde och uppfattade vilan samt deras tankar om hur barnen kunde uppleva den. Dessutom belyses pedagogernas arbetssätt i vilosituationen.Vilan är en dagligt återkommande rutin i förskolans verksamhet. Pedagoger och barn påverkas ständigt av den omgivande miljön.

"Det ger en sådan positiv känsla, att någon visar en sådan glädje och omsorg om en..." : En kartläggning av hundägarens personliga vinst av att ha hund.

I Sverige finns drygt en miljon hundar, vilket ger siffran en hund i vart femte hushåll. Främsta syftet med föreliggande studie är att se vad som är den positivt verksamma kärnan i umgänget mellan människa och hund, utifrån vad hundägare subjektivt berättar. Enligt Grounded Theory analyserades sex djupintervjuer. Resultaten visar framförallt en Personlig vinst för den enskilde hundägaren i umgänget med sin hund. Den Personliga vinsten består av de sex delvinsterna Säkerhet, Kamratskap, Kunskap, Aktivitet, Socialt och Hälsa.

"Det finns ingen tydlighet i exakt vad vi ska göra..." : Skolkuratorers erfarenheter av samverkan med andra professioner inom elevhälsan

The purpose of this study has been to examine and analyze school counselors? experience of collaboration with other professions in the student health team and the preconditions for their work. The study is based on qualitative semi-structured interviews with six elementary-, and two high school student counselors in a medium-sized town in Sweden. The theoretical approach being used is: role theory, theory of professions and theory about collaboration. The study´s result shows that the school counselors? experience an unclarity in their job assignments and their role is often described as diffuse and vauge.

Dolt under tröjärmarna: om elever med självskadeproblematik utifrån gymnasiekuratorers perspektiv

The main purpose of this study was to examine, and illustrate, highschool social workers experiences of pupils with self-injurious behaviour. Self-injurious behaviour in this study refer to individuals who harm them-selves, with physical injury as consequence, without purpose to commit suicide. A qualitativ method was used and five highschool social workers, in the south of Sweden, were interviewed.The main questions were:- What kind of experiences have highschool welfare officers of pupils with self-injurious behaviour?- What view, and personal opinion have the welfare officers at the problem, and how do this affect them in their work with these pupils.The school social workers experiences of pupils with self- injurious behaviour, were for instance that the pupils often feel ashemed over their behaviour and that they often have lowe self-esteem. The social workers seemed to imagine the behaviour as a copingstrategy.It turned out that the social workers personality and their personal opinion regarding self-injurious behaviour, were of great importance in their work with these pupils..

Tvångssyndrom i skolan Hur kan man arbeta med elever med ett tvångssyndrom i skolan?

I arbetet undersöks lärarrollens yrkesroll inom skolans värld hur man arbetar med elever som drabbats av OCD. OCD står för ?obsessive compulsive disorder? och det innebär människor som lider av ett tvångssyndrom och tvångstankar. Frågor som arbetet ämnar besvara är: Hur märker man om ett barn lider av OCD? Vilka är de utmärkande symptomen? Finns det någon koppling kring OCD och andra psykiska sjukdomar? Hur bemöter skolan de elever som lider av OCD? Finns det någon specifik handlingsplan för dessa elever? Hur bör skolan bemöta dessa elever? Vilka hjälpmedel finns? Hur kan man anpassa undervisningen efter behov? Arbetet består i att ta reda på vilka symptom elever som drabbats av OCD kan ha, hur Barn och ungdomspsykiatri (BUP) arbetar för att bota och lindra syndromet, hur skolan och lärare jobbar för att gynna elevernas utveckling och lärande samt hur man kan känna sig om man lider av syndromet. Vi har använt oss av en kvalitativ metod när vi har intervjuat människor som vi anser har haft en stor relevans för undersökningen. Vår slutsats har varit att vi har fått reda på vad man ska ha i åtanke när man arbetar med barn som har OCD och psykisk ohälsa samt vad det innebär att lida av syndromet..

Förutsättningar för ett integrerat HBTQ-perspektiv i äldreomsorgen ? En fallstudie av tre implementeringsprojekt

Studien tog sin utgångspunkt i att äldre som möter äldreomsorgen idag är en alltmer heterogen grupp i fråga om livsstil och sexuell identitet. Trots att även gruppen äldre HBTQ- personer (homo, bi, trans, queer) är heterogen så visar forskning på att det inom gruppen finns särskilda behov när det kommer till vård och omsorg. Gruppen delar erfarenheter av att växa upp i ett homofientligt samhälle, där homosexualitet har varit både olagligt och klassat som en psykisk sjukdom. Många har upplevelser av diskriminering grundad på sexuell läggning i kontakten med vård och omsorg, erfarenheter som kan komma att påverka vidare kontakt med sektorn och därmed känslor inför äldreomsorgen. Syftet med studien var att undersöka hur förutsättningarna ser ut för ett integrerat HBTQ-perspektiv i äldreomsorgen genom att: 1) studera samverkan och styrning i implementeringsprocessen och 2) urskilja förutsättningar, attityder och värderingar hos tillämparna som har potential att påverka implementeringen.

Vad behöver växter för att växa och överleva? : En studie om förskolebarns tankar om växters behov

The purpose with this study was to examine what kind of knowledge children in preschool have regarding what plants are, and what plants need in order to grow and survive. By means of qualitative interviews I have let 12 children in the ages of 3 to 5 years answer questions regarding the subject.From the results it is obvious that the children in the early age groups already have some knowledge of what a plant is and can also mention a few basic factors for a plants survival. In addition, the results show that their knowledge increases with the childs age and that the conversations become more distinct with more resulting questions the older the children are.Keywords. Enviroment, plants needs, Preeschool, science..

Etik : etikprojektet i den kommunala omsorgen i Rimbo

Om man ser Rimboprojektet i ett samhällsperspektiv kan man säga att det har fler tankeväckande insikter att förmedla:1) etikprojektet har inneburit en förändring mot en större etisk medvetenhet i gruppen som helhet, och mot en större uppmärksamhet på etikfrågorna i hela omsorgsförvaltningen2) utbildningsprocessen har bidragit till ett gemensamt språk om begreppet etik relaterat till yrkesidentiteten3) behovet av nya samarbetsformer och ett mera effektivt sätt att ta vara på de resurser som finns inom organisationen har påvisats inom omsorgsförvaltningenSlutsatsUtbildningsinsatsen har skapat ett gynnsamt läge för att fortsätta att arbeta med etikfrågorna i förvaltningen för att tydligt formulera de värderingar som ska vara gemensamma för alla medarbetare. Man har lagt en gedigen grund för att bygga en framtid utifrån en gemensam målsättning där alla får delta på lika villkor..

Ljumskbråck hos barn ? en kvalitetssäkring

Bakgrund: Munnen kan inte ses som separat från resten av kroppen eftersom munhälsan påverkar den generella hälsan. Syfte: Syftet var att belysa betydelsen av användandet av munbedömningsinstrument för vårdpersonalen. Metod: Allmän litteraturstudie. Resultat: Genom en innehållsanalys framkom de två subkategorierna; Ger möjlighet att upptäcka och Tydliggör fortsatt behov av munbedömning. Dessa ledde till kategorin; Munbedömningsinstrumentet ger struktur.

Att använda ett undersökande arbetssätt i NO-undervisningen : En jämförelse mellan kommunal- och resursskola

The purpose of this study is to compare an inquiry-based teaching method for natural sciences in municipal schools and special education and to find out if this way of teaching may be helpful when working with students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).The Swedish national curriculum of 2011 states that teaching methods should be fitted to every student?s needs and preconditions. The implication of this is very important for all students, especially for children with special needs. The theoretical framework that has been applied as a foundation for this study is Vygotskijs "Zone of Proximal Development" and Deweys "Learning by Doing". The method applied for the study is a semi structured interview and five teachers where interviewed.The result of the study shows that teachers with a higher education in natural sciences are more confident with regards to teaching natural sciences and the application of the inquiry-based way of teaching.

Modus vivendi. : Om könsidentitetens motstånd och beständighet i kvinnodominerade yrken.

The aim for this study was to find out what strategies women use to not react against inequality and sexist prejudice. In the study I used a critical realistic approach through, primary, the social ontology presented by Margaret S. Archer. The study focus on both the women?s construction of femininity and their construction of masculinity and what directions it constitutes for the women?s social orientation.

<- Föregående sida 47 Nästa sida ->