Sök:

Sökresultat:

2590 Uppsatser om Offentliga företag - Sida 35 av 173

medarbetarfokus i den ekonomiska styrningen : en jÀmförelse mellan privata och offentliga organisationer

Ekonomisk styrning Àr ett av de centrala begreppen inom företagsekonomin. Styrning handlar om att pÄverka beteendet i en organisation i den riktning som de styrande önskar. Styrningen pÄverkas bland annat av organisationens struktur, kultur, Àgandeform, mÄl och syfte. Styreffekten beror ytterst pÄ mÀnniskorna i organisationen. Dessa ska bÄde styra och bli styrda pÄ ett sÄdant sÀtt att de frÀmjar verksamhetens helhet.

Kompetensöverföring i samband med en generationsvÀxling : - en kvalitativ studie inom offentlig förvaltning

Rapporten Àr en empirisk studie med syfte att belysa möjligheter och hinder för kunskapsöverföring vid en generationsvÀxling inom offentlig förvaltning utifrÄn ett ledarskapsperspektiv. FrÄgestÀllningen som utgjorde basen för att uppnÄ syftet var: Hur bevaras kompetensen inom myndigheten? Studien tog ansats i kvalitativ metod genom sex halvstrukturerade djupintervjuer som genomfördes med chefer. Det mest framtrÀdande resultatet Àr att den offentliga förvaltningen arbetar medvetet och proaktivt med kompetensöverföring vid en generationsvÀxling. Hindren för att lyckas Àr att anslagen för rekrytering samt faststÀllandet av arbetsuppgifternas art styrs frÄn central nivÄ.

En studie om beslutsprocessen vid val av Àldreboende

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur kvalitetsprocesser utformas i verkligheten. Det ska ocksÄ undersökas om det gÄr att förbÀttra kvalitetsprocesser genom att titta pÄ kvalitetssÀkringen hos tvÄ verksamheter i den offentliga sektorn, samt om dessa kan ha nytta och lÀra sig av varandra. .

Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor

Sammanfattning Titel: Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor Författare: Dawid Malesa, Tove Mantzakanis Handledare: Henrick Gyllberg Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poÀng Syfte: VÄrt syfte med denna rapport Àr att kartlÀgga de faktorer som hindrar nÀringslivets införande av e-handel med den offentliga sektorn för att kunna identifiera vilka problemomrÄden som bidrar till att den privata sektorns anslutning till e-handel med offentlig sektor inte fÄtt förvÀntad genomslagskraft. Vi kommer att undersöka dessa faktorer ur tre olika perspektiv, offentlig sektors, nÀringslivets leverantörer samt systemleverantörernas. Metod: Vi baserar vÄrt arbete pÄ litteraturstudier av forskningsomrÄdet samt insamling av empirisk data genom intervjuer med representanter frÄn offentlig sektor, leverantörer till offentlig sektor och systemleverantörer. De genomförda intervjuerna Àr av kvalitativ karaktÀr och utgör det material som ligger till grund för analys och slutsatser. Slutsatser: Efter denna genomförda undersökning kan vi konstatera att de problemomrÄden som Àr orsak till att införandet av e-handel mot offentlig sektor inte fÄtt förvÀntad genomslagskraft kan identifieras som följer; ? Organisatorisk struktur inom offentlig sektor ? Teknisk infrastruktur inom bÄde den offentliga sektorn och den privata ? Anslutningstiden ? Avsaknaden av standarder ? Avsaknad av kundkrav frÄn offentlig sektors sida ? Brist pÄ mognad för ett införande bÄde inom den offentliga sektorn och den privata ? Informationsspridning inom samt mellan de tre aktörerna.

Amiralitetsparken Karlskrona

Syftet med detta kandidatarbete Ă€r att studera begreppen offentlighet och det offentliga rummet. Med hjĂ€lp av inventering pĂ„ plats samt litteraturstudier analyseras en offentlig plats, Amiralitetsparken i Karlskrona. En utvĂ€rdering av platsens kvalitĂ©er och brister följs dĂ€refter av ett förslag till omgestaltning av parken, som nyligen varit föremĂ„l för en arkitekttĂ€vling. Med hjĂ€lp av texter av JĂŒrgen Habermas och Hannah Arendt förs inledningsvis en diskussion kring begreppet offentlighet och varför det offentliga rummet Ă€r sĂ„ viktigt. DĂ€refter beskrivs det spĂ€nningsfĂ€lt mellan auktoritet och tillgĂ€nglighet för allmĂ€nheten som prĂ€glar mĂ„nga offentliga platser, dĂ€ribland Amiralitetsparken i Karlskrona.

Upplevda möjligheter och problem med Balanserad styrning inom en svensk kommun: En kvalitativ studie av Balanserad styrning inom SkellefteÄ kommun

Nya styrmodeller inom den privata sektorn har lÀnge varit viktig för utvecklingen och har pÄ senare tid spridit sig till offentlig sektor. New Public Management (NPM) Àr samlingsnamnet för icke-vinstdrivande offentliga organisationers sÀtt att mer och mer efterlikna styrmodeller frÄn den privata sektorn. Detta gör offentliga organsisationer genom att agera för effektivisering av arbetet inom organisationen. En vanlig styrmodell som offentlig sektor har snappat upp Àr Balanced Scorecard (BSC), eller det svenska namnet Balanserad styrning. Inom SkellefteÄ kommun har BSC funnits under en lÀngre tid och Àr en etablerad styrmodell inom kommunen.

Flexibilitetens effekter : BemanningsanstÀlldas upplevelse av sina arbetsförhÄllanden

I denna studie undersöker vi de anstÀlldas arbetsförhÄllande pÄ ett bemanningsföretag inom den offentliga sektorn och hur de upplever sitt arbete nÀr det gÀller gemenskapen pÄ arbetsplatsen och balansen mellan arbetslivet och privatlivet. Flexibiliteten som krÀvs av en bemanningsanstÀlld kan pÄverka individen pÄ fler sÀtt Àn sjÀlva arbetet. Syftet med öreliggande undersökning Àr att fÄ en ökad kunskap om bemanningsanstÀlldas arbetsförhÄllanden och hur de upplever dessa. För att fÄ svar pÄ vÄrt syfte har vi anvÀnt oss av en kvalitativ undersökning bestÄende av intervjuer med anstÀllda pÄ ett bemanningsföretag inom den offentliga sektorn. Empiri i denna undersökning har delats upp i fyra kategorier som Àr : anstÀllningsförhÄllanden, flexibilitet, socialt stöd och psykosociala faktorer.

Att mÀta en klass

Syftet med denna uppsats Àr att belysa och analysera hur nationella prov för Äk 3 framstÀlls och legitimeras i den offentliga debatten samt i en skolkontext. Jag vill vidare problematisera hur kunskap produceras och makt utövas pÄ en mer generell nivÄ i skolan. Materialet till denna studie bestÄr av skriftliga kÀllor sÄ som forskningsrapporter och tidningsartiklar, kvalitativa intervjuer med lÀrare samt en observation och ett samtal med elever i Äk 3. Materialet granskas med hjÀlp av genealogi och Michel Foucaults teorier kring makt, disciplinering och normalitet. I den offentliga debatten finns ett gemensamt förgivet tagande att proven pÄ olika sÀtt kan förbÀttra skolan.

JÀmstÀlldheten i offentliga organisationer.

LÄgkolhydratsdieter Àr ett samlingsnamn för flera olika dieter, som föresprÄkar ett reducerat kolhydratintag. Dessa dieter Àr ett omtalat Àmne som det nu uppstÄtt mycket Äsikter och uppfattningar runt och som vÀckt starka kÀnslor. LÄgkolhydratsdieter avviker frÄn de riktlinjer som Livsmedelsverket föresprÄkar, vilket har orsakat en viss förvirring hos individer med intresse och medvetenhet kring vikt- och trÀningsresultat.VÄrt syfte med studien har varit att undersöka hÀlsomedvetna individers erfarenheter och uppfattningar runt kolhydrater och lÄgkolhydratsdieter, samt de kÀllor som ligger till grund för deras uppfattningar. Studien har utförts med hjÀlp av en kvalitativ forskningsansats. DÀr Ätta semistrukturerade intervjuer har legat till underlag för resultatet.

Internprismodeller i offentlig verksamhet : Fallet Region Gotland

Med hjÀlp av internpriser kan den offentliga organisationen spÄra vart kostnader uppstÄr och vart resurserna hamnar. NÀr en offentlig verksamhet gÄr mot att styras mer som den privata sektorn uppstÄr vissa problem. Den offentliga verksamheten som har en stor bredd i sina verksamheter för att tillhandahÄlla service till medborgarna behöver det att de ocksÄ hushÄlla med sina resurser, dÄ dessa finansieras av bland annat skatteintÀkter. Det kan uppstÄ vissa styreffekter till följd till anvÀndningen av internpriser, som kan vara av sÄvÀl positiv som negativ karaktÀr. Genom att en offentlig organisation anvÀnder sig av internpriser för att styra i organisationen uppstÄr ytterligare effekter sÄsom förÀndringar i resursanvÀndandet.

Den ideella sektorn i förÀndring - Har de tappat tron för att behÄlla plÄnboken?

Ideella organisationer har traditionellt sett haft en sÀrstÀllning, och utgjort ett komplement till bÄde den privata och offentliga sektorn i Sverige. Sedan mitten av 90-talet har de generella bidragen till dessa organisationer till stor del försvunnit och ersatts med utkontraktering, upphandling och konkurrensutsÀttning. Dessa fenomen anses vara en del av de idéströmningar som fÄtt benÀmningen New Public Management och som alltmer kommit att genomsyra den offentliga förvaltningen. Vi har i vÄr studie fokuserat pÄ vilka konsekvenser detta haft pÄ den ideella sektorn och hur deras sÀrstÀllning pÄverkats.Genom en jÀmförande fallstudie har vi utfört samtalsintervjuer med representanter för olika organisationer som agerar inom den sociala sektorn, bÄde privata och ideella.VÄr slutsats Àr att kommunens inverkan har ökat och att det sker en anpassning, dÀr privata och ideella aktörer agerar under samma förutsÀttningar, vilket leder till en allt mindre unik ideell sektor..

FristÄende skolor: socialdemokraternas instÀllning till fristÄende skolor

Hur ett land organiserar sitt utbildningsvÀsende Àr en stor och viktig frÄga. I de flesta lÀnder finns en kombination av allmÀnna och privata skolor. FörhÄllandet mellan dessa tvÄ alternativ varierar lÀnderna emellan. Sverige har haft ett vÀldigt lÄgt antal fristÄende skolor i ett internationellt perspektiv. Detta medför att en undersökning av de svenska förhÄllandena Àr motiverad.

FristÄende skolor: socialdemokraternas instÀllning till fristÄende skolor

Hur ett land organiserar sitt utbildningsvÀsende Àr en stor och viktig frÄga. I de flesta lÀnder finns en kombination av allmÀnna och privata skolor. FörhÄllandet mellan dessa tvÄ alternativ varierar lÀnderna emellan. Sverige har haft ett vÀldigt lÄgt antal fristÄende skolor i ett internationellt perspektiv. Detta medför att en undersökning av de svenska förhÄllandena Àr motiverad.

Intressenters betydelse för hÄllbar utveckling : Hinder och möjligheter pÄ kommunal nivÄ

Na?r en ny webbapplikation skall lanseras och driftsa?ttas a?r det sva?rt att i fo?rhand veta vilken datatrafik och belastning som tja?nsten beho?ver vara dimensionerad fo?r.Rapporten fo?ljer en webbapplikation som inte a?r fo?rberedd fo?r uppskalning till att bli separerad i olika komponenter fo?r o?kad skalbarhet och driftsa?kerhet.I rapporten genomfo?rs a?ven en komparativ studie pa? olika typer av molntja?nster som erbjuder infrastruktur (IaaS)-, plattform (PaaS)- och mjukvara (SaaS) som en tja?nst.Ma?let med underso?kningen var att hitta en kostnadseffektiv metod fo?r att expandera applikationens infrastruktur och flytta implementationen till molnet.Resultatet och slutsatsen visar att den dyraste lo?sningen inte alltid a?r den ba?sta och i sluta?ndan kan fo?retag betalar pengar fo?r resurser som de inte utnyttjar..

Det offentliga rummets renÀssans? : Exemplet Uppsala

Syfte: Syftet med denna studie Àr att skapa ökad förstÄelse för medias roll i förmedlingen av begreppet CSR, corporate social responsibility. Med media menas i studien svensk papperstidning.Metod: Diskursanalys kring CSR i svensk tryckpress, inspirerad av Michael Foucault och Norman Fairclough, applicerad pÄ nyhetsartiklar. I studien anvÀnds ordet diskurs som en förklaring till att nyhetstexter pÄverkar den sociala verkligheten. CSR innebÀr företags sociala ansvar, kring frÄgor om bland annat miljö, som gÄr utöver vad lagen krÀver.Slutsatser: Analysresultatet visar att CSR i nÀstintill samtliga artiklar benÀmns synonymt med samhÀllsansvar, som alltsÄ varit det mest dominerande omrÄdet som behandlats i de artiklar som har analyserats. Det framkommer Àven att det finns skillnader i artiklarnas intertextualitet, beroende pÄ vilken tidning de tillhör.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->