Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 45 av 79

Hur ser elever pÄ Àmnet matematik? : En jÀmförelse mellan lÀrarstyrd och elevstyrd undervisning

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka elevers reation till matematiken som Àmne i en lÀrarstyrd klass i Ärskurs Ätta samt en elevstyrd klass i Ärskurs Ätta och undersöka de skillnader som finns mellan de bÄda klasserna utifrÄn intresse och kunskap.Med hjÀlp av texter frÄn andra forskare beskrivs hur undervisning ser ut i skolan, hur undervisningen i matematik ser ut, samt hur en lÀrarstyrd kontra en elevstyrd undervisning ser ut.Empirin bestÄr av enkÀter i form av pappershÀfte som tvÄ klasser i en Ärskurs Ätta i en elevstyrd skola fick fylla i, samt i form av en elektronisk enkÀt som en klass i Ärskurs Ätta i en lÀrarstyrd skola fick fylla i. DÀrefter har en jÀmförelse mellan dessa bÄda klasser gjorts och resultaten visar att det genomgÄende positiva draget i den elevstyrda klassen var att de ansÄg matte vara roligt, ansÄg att de hade lÀtt för matte samt att deras betyg var högre jÀmfört med den lÀrarstyrda klassen. DÀremot verkar den lÀrarstyrda klassen vilja ha en större frihet i sitt kunskapshÀmtande medan den elevstyrda klassen verkar vilja ha lite mer lÀrarstyrt för att bÀttre tillÀgna sig kunskap..

VĂ€lkommen till Dumburken : Politiska reklamfilmer i den svenska televisionen

Syftet med studien var att undersöka hur innehÄllet i den politiska tv-reklamen ser ut i Sverige eftersom politikerna sjÀlva dÄ har kontroll över hur de vill framstÀllas i mediet. UtgÄngspunkterna var den svenska politikens medialisering och teorin om priming. Forskningsintresset lÄg i att tv-reklam var en ny arena för politisk kommunikation inför riksdagsvalet 2010 och inga studier hade gjorts pÄ innehÄllet i de politiska reklamfilmerna.En kvalitativ textanalys gjordes genom att systematisera innehÄllet i reklamfilmerna utifrÄn AIDA-modellen och en retorisk analys. Resultatet jÀmfördes sedan med respektive partiprogram och tolkades utifrÄn teorin om priming samt teorin om medialisering.Resultatet visade att de politiska reklamfilmerna har anpassat sitt budskap för att vÀcka intresse och för att hÄlla kvar tittaren. I filmerna anvÀnds retoriska medel för att skapa igenkÀnning och vÀcka sympati för partierna.

Att hantera olikheter : En studie om hur företags mÄngfaldsmanagement manifesteras pÄ teamnivÄ

I dagens globaliserade vÀrld, har mÄngfaldsmanagement vuxit fram som en nödvÀndighet likvÀl ett verktyg för att nÄ konkurrensfördelar. Forskning tyder pÄ att mÄngfald bidrar till fördelar som kreativitet och bÀttre problemlösning. Undersökningar talar för att heterogena team, medlemmar med olika bakgrunder, erfarenheter och kompetenser, presterar bÀttre i jÀmförelse med homogena team. För att ta tillvara pÄ de positiva effekterna av mÄngfald vid teamarbete, behövs ett aktivt förhÄllningsÀtt till mÄngfald och mÄngfaldsklimat. Studien undersökte hur företag arbetar med den existerande mÄngfalden, och belyser sambandet mellan företags mÄngfaldsmanagement och sammansÀttning av team.

Engagemang i studentföreningar : förbÀttrade framtida anstÀllningsmöjligheter?

Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att utreda om det kontaktnÀtverk som knyts genom frivilligt engagemang under studietiden vid Uppsala universitet förbÀttrar anstÀllningsmöjligheterna efter studierna, jÀmfört med kontaktnÀtverk som skapas utan frivilligt engagemang.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ ansats dÀr vi över telefon, i samsprÄk med respondenterna, har fyllt i en elektronisk enkÀt och sedan utfört en jÀmförande analys mellan tvÄ urvalsgrupper. Urvalsgrupperna har bestÄtt av personer som varit tidigare förtroendevalda vid nÄgon studentförening i Uppsala samt personer som inte varit frivilligt engagerade men som har examinerats frÄn Uppsala universitet.Slutsatser: UtifrÄn vÄra avgrÀnsningar indikerar resultatet frÄn vÄrt urval att ett frivilligt engagemang förbÀttrar framtida anstÀllningsmöjligheter via kontakter. VÄrt resultat indikerar pÄ att personer som varit frivilligt engagerade i högre utstrÀckning bÄde erhÄller information om arbetstillfÀllen och hjÀlp till första arbetet efter examen av kontakter. Majoriteten av dessa kontakter har de frivilligt engagerade trÀffat just genom sitt engagemang.  .

SMS-avisering - utveckling av prototyp för elektronisk avisering hos speditionsföretag

Detta examensarbete pÄ magisternivÄ genomfördes med MaserFrakt som uppdragsgivare. MÄlet var att skapa en möjlighet till att ersÀtta dagens pappersavi med ett SMS. Detta har vi uppnÄtt genom att utveckla en webbaserad prototyp som kan ersÀtta utskriften och utskicket av avin genom att skicka ut ett fördefinierat SMS. Att pappersavin ersÀtts av ett SMS tjÀnar bÄde MaserFrakt och deras kunder pÄ eftersom det leder till snabbare leverans för kunderna och dessutom minskar MaserFrakt sitt godslager och sÀnker sina utskickskostnader dÄ ett SMS Àr billigare att skicka Àn ett brev.Vi har Àven undersökt möjligheterna till en Ànnu tidigare avisering dÀr SMS:et skulle gÄ ut redan innan godset fysiskt inkommer till MaserFrakt. Detta kom vi fram till skulle kunna vara fullt genomförbart Àven om man skulle vara tvungen att genomföra ett antal förÀndringar, till exempel skulle relationen med samarbetetspartnern DFDS behöva förstÀrkas sÄ att MaserFrakt fÄr en bÀttre tillgÄng till deras system.VÄrt tillvÀgagÄngssÀtt har för den teoretiska delen av arbetet byggt pÄ kvalitativa intervjuer och inlÀsning av olika befintliga teorier inom mobilitet, IT-tjÀnster, systemarkitektur samt analys av teorierna.

Distribution av digitaliserad information : en studie av musikmarknaden

Bakgrund: FrÄn att ha förmedlats via grottmÄlningar, papperstidningar, böcker och skivor har distributionen av contentprodukter blivit smidigare i och med att internet har fÄtt genomslagskraft. Denna typ av distribution Àr mycket snabbare och dessutom i mÄnga fall billigare Àn de tidigare typerna. Dessutom finns det numer möjligheter för gemene man att publicera och distribuera content. Syfte: Att undersöka hur contentdistribution i musikindustrin förÀndras pÄ grund av den pÄgÄende övergÄngen frÄn analog till digital ljudförmedling. Dessutom undersöka vad det finns för incitament till fortsatta förÀndringar i framtiden.

Burtenshaw med fleras arbetsprocess - en empirisk prövning

Det hÀr examensarbetet Àr utfört pÄ programmet Grafisk design och kommunikation vid Linköpings Universitet under vÄrterminen 2009. Syftet var att ta reda pÄ hur vÀl de olika delarna i en processmodell frÄn boken The Fundamentals of Creative Advertising av Ken Burtenshaw, Nik Mahon och Caroline Barfoot kunde appliceras pÄ ett projekt, vilka delar som inte fungerade i praktiken och vilka för- och nackdelar som fanns.För att pröva processmodellen valde vi att genomföra en fallstudie i form av ett skarpt projekt pÄ reklambyrÄn Acne Advertising. Genom att tillÀmpa modellen under arbetets gÄng fick vi en bra bild av hur modellen fungerar i praktiken.VÄra slutsatser Àr att Burtenshaw med fleras processmodell Àr en vÀlfungerade modell som gÄr att applicera pÄ ett typiskt projekt inom reklam. Alla steg i processen Àr genomtÀnkta och hakar i varandra pÄ ett naturligt sÀtt. DÀr den ena tar slut tar den andra vid genom att utveckla den framtagna informationen i föregÄnde steg.

Whisky, lÀder och svarta klÀder : En studie i sprÄkbruk av reklam och livsstilsmagasin riktade mot mÀn

Denna studie Àr skriven inom fÀltet för sprÄkvetenskap med fokus pÄ hur reklamtexter anvÀnder vÀrderande sprÄk och sprÄkliga strategier för att tilltala en manlig mÄlgrupp, och i förlÀngning förstÀrka fördomar och heteronormativa vÀrderingar genom sprÄket som utgÄngspunkt. Studien har utgÄtt frÄn kvalitativ innehÄllsanalys samt diskursanalys för att besvara frÄgestÀllningarna, och metoden som brukats Àr nÀrlÀsning av materialet som utgörs av diverse reklamannonser och artiklar ur livsstilsmagasin riktade mot mÀn. Den teoretiska bakgrund som anvÀnts Àr genusteori, mediateori och sprÄklig teori i kombination, framförallt utifrÄn etablerade teorier om den konstruerade och hegemoniska manligheten. Resultatet av studien Àr att Àven om kÀllmaterialet varit alltför begrÀnsat för att  dra definitiva slutsatser om den manliga reklamvÀrldens sprÄkbruk i helhet, finns ÀndÄ tydliga tendenser att skaparna av dessa material anvÀnder sprÄkliga strategier baserade pÄ normativa vÀrden för att tilltala sin primÀra konsumentgrupp..

Dominanta och undergivna karaktÀrer : En studie i om en karaktÀrs egenskaper tolkas olika beroende pÄ vilket kön det representerar

Denna studie behandlar sÀttet som karaktÀrer gestaltas i bilder för spel och undersöker om mottagarens förhÄllningssÀtt till karaktÀren skiljer sig beroende pÄ karaktÀrens kön. Det som undersöks Àr ifall karaktÀrerna tolkas olika Àven om de Àr menade att representera samma egenskap, samt ifall tolkningen av karaktÀrerna förÀndras nÀr dessa samspelar med en annan karaktÀr i samma bild.För att undersöka detta skapades bilder av manliga och kvinnliga karaktÀrer samt en karaktÀr vars kön inte gick att urskilja. Alla karaktÀrer gestaltades med tre olika varianter pÄ representation: dominans, undergivenhet och likgiltighet. Utöver dessa bilder skapades Àven fyra olika varianter av reklambilder för att undersöka ifall tolkningen av karaktÀrerna pÄverkas av att dessa samspelar med en annan karaktÀr i samma bild. Undersökningen utfördes genom en webbenkÀt med slutna och öppna frÄgor om vad den svarande ansÄg att karaktÀrerna representerade..

?E-mobbning finns inte pÄ vÄr skola?- En kvalitativ studie om e-mobbningens plats i skolans antimobbningsprogram.

The purpose of this study was to highlight cyber-bullying and its place in today?s schools. Our aim was to research how schools with bullying prevention programs are equipped to handle and take action against cyber-bullying. Furthermore this study focuses on whether or not schools are responsible for cases of cyber-bullying. We also aimed to present teachers? general views and knowledge regarding this phenomenon.

Ett sÀtt att arbeta sprÄkutvecklande : En studie av genrepedagogikens cirkelmodell

1920-talet var en tid av turbulenta förÀndringar i det vÀsterlÀndska samhÀllet. Kvinnors rÀttigheter och möjligheter att styra över sina egna liv förÀndrades drastiskt. Tidigare Ärtionden hade i stor utstrÀckning sett pÄ kvinnan som mamma och husmoder, men nya kvinnoroller börjar under 1920-talet bli accepterade. Bonniers Veckotidning var en tidskrift som publicerades pÄ 1920-talet i Sverige. Detta arbete behandlar hur kvinnan som mamma och husmoder skildras i just denna veckotidning.

Olika former av icke-farmakologiska metoder för att minska agitation hos personer med en demenssjukdom : En litteraturstudie

Bakgrund:Demens Àr en av de största folksjukdomarna i Sverige och Àr en obotbar sjukdom som Àr progredierande. Agitation Àr ett vanligt problem hos personer med en demenssjukdom och medför ofta stress bÄde för den demensdrabbade, för anhöriga och vÄrdare. Farmakologiska behandlingar har en tveksam effekt och mÄnga biverkningar, vilket gör att omvÄrdnaden blir en viktig del i behandlingen.Syfte: Syftet var att beskriva betydelsen av olika former av icke-farmakologiska metoder för att minska agitation hos personer med en demenssjukdom.Metod:Vald metod var allmÀn litteraturstudie med beskrivande design. Elektronisk sökning gjordes i databaserna Cinahl, Medline, PsykINFO och Amed. Slutligen valdes nio artiklar att ingÄ i resultatet.Resultat: Resultatet visar att flertalet av de icke- farmakologiska metoderna som ingÄr i litteraturstudien ger en minskning av agiterande beteende.

Motivering av vinstutdelning : Hur motiverar icke börsnoterade koncerner sin vinstutdelning

Bakgrund: NĂ€r ett bolag ska göra en vinstutdelning efter ett avslutat verksamhetsĂ„r, mĂ„ste styrelsen enligt nya bestĂ€mmelser motivera vinstutdelningen. Vid motivering av vinstutdelning skall styrelsen ta hĂ€nsyn till bolagets ekonomiska stĂ€llning och göra en prövning enligt försiktighetsregeln. Vinstutdelningen fĂ„r endast genomföras om den uppfyller kravet pĂ„ försvarlighet.Syfte: Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka hur icke börsnoterade koncerners moderbolag motiverar sin vinstutdelning enligt den nya ABL. Vi kommer Ă€ven att granska hur revisorer upplever att icke börsnoterade koncerner följer de nya lagregleringarna.Nyckelord: BeloppsspĂ€rr, försiktighetsregeln, motivering av vinstutdelning, upplysningsplikt, utdelning, vinstutdelning och vĂ€rdeöverföring.Metod: För att besvara problemformuleringarna valde vi att anvĂ€nda en bĂ„de kvantitativ och kvalitativ metod. Årsredovisningar i elektronisk form granskades samt sĂ„ genomfördes det intervjuer med revisorer.Teori: I uppsatsen har vi anvĂ€nt oss utav intressentmodellen och agentteorin.Slutsatser: Efter genomförd undersökning kom vi fram till att den vanligaste motiveringen av vinstutdelningen Ă€r nyckeltal.

Skolplanens betydelse för verksamheten i skolan : En komparativ textanalys av skolplaner kopplade till naturbruksgymnasier

Denna uppsats Àmnar behandla turism och marknadsföring. Genom att undersöka och kartlÀgga AB Tylösands Havsbads marknadsföring utifrÄn dess firmakorrespondens under tre olika perioder frÄn 1900-talets första hÀlft, besvaras frÄgor som: Hur gick AB Tylösands Havsbad tillvÀga nÀr de marknadsförde badorten? Till vem riktades marknadsföringen? Vilken bild av Tylösand spreds ut genom marknadsföringen? Skedde det nÄgra förÀndringar i hur Tylösand marknadsfördes? Syftet med undersökningen Àr att öka förstÄelsen över hur omrÄdet blir sÄ populÀrt och synliggöra vilka tillvÀgagÄngssÀtt man anvÀnde dÄ man marknadsförde badorten. Det finns Àven en förhoppning att bidra till forskningen om hur turism och badorter har marknadsförts i Sverige och hur den har sett ut. Analysen av det undersökta materialet relateras med tidigare forskning om marknadsföring inom turismen och olika samhÀllsförÀndringar i Sverige.

E-arkivering hos stadsarkiv : Mellanarkivslösning i sitt sammanhang

Digital preservation is a relatively new subject to Swedish archives. Alhough computers have been used for a long time, preservation has been made on paper and stored on shelves. These days a lot of cities in Sweden have investigated how to best secure the digital information for the future through electronic archiving, e-archives. One option is to hand in the information as soon as possible, but to let the producer keep the information ownership yet some time. The idea is to let the producers of the information answer questions and hand out material, since they are more competent on their field.

<- FöregÄende sida 45 NÀsta sida ->