Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 25 av 79

Formkrav för testamente : Möjlighet till digitalt testamente

SammanfattningSyftet med denna kandidatuppsats Àr att utreda huruvida det föreligger viljeförklaringar vid elektroniska avtal samt utreda om den svenska lagmodellen för avtalsslut gÄr att till-lÀmpa pÄ sÄdana avtal.Regler om avtals uppkomst pÄ förmögenhetsrÀttens omrÄde, finns att finna i avtalslagen. I motiven till avtalslagen framkommer det att avtal uppkommer genom sammanfallande viljeförklaringar. PÄ senare tid har dock viljeförklaringsbegreppet inom doktrinen pÄ förmögenhetsrÀttens omrÄde utgjort grunden för mÄnga och djupa diskussioner. Vid av-talsslut genom dagens elektroniska medel kan det ibland vara svÄrt att urskilja en vilja, dÄ kommunikationen Àr automatiserad. Detta har inneburit utmaningar för rÀttsordning-en och det har diskuterats huruvida viljeförklaringar Àr och borde vara ett grundrekvisit för att ett avtal ska anses kunna uppkomma.För att utreda huruvida det kan anses föreligga en viljeförklaring vid elektroniska avtal, Àr det av vikt att veta vad lagstiftaren har avsett med begreppet.

Pornografisk bild? : en studie av pornografiska drag i reklamfotografier

Om pornografiska drag av tre reklamfotografier. De tre bilderna analyseras bland annat med hjÀlp av verk av Jane Burton, Zoe Leonard och Pierre Molinier. Det hÀvdas att samhÀllet har blivit alltmer sexualiserat och att det syns i de reklambilder som publiceras..

Realistisk modellering för film

Det hÀr examsarbetet handlar om hur det Àr att arbeta som modellerare pÄ ett relativt stort VFX-företag i London. London har de flesta och de största filmeffektföretagen och postproduktionsföretagen i Europa. HÀr görs effekter för film, reklam och tv program. I den hÀr rapporten beskriver jag hur det fungerar nÀr man jobbar som 3D modellerare för filmer och vilka krav som stÀlls nÀr modellerna förvÀntas vara fotorealistiska..

SmÄföretags möjligheter att anvÀnda EDI : En analys av EDI:s förutsÀttningar och tekniska aspekter

Syftet med studien har varit att utreda vilka möjligheter som finns för smÄföretag att anvÀnda sig av elektronisk affÀrskommunikation i form av EDI. Vi erbjuder genom uppsatsen denna grupp företag, smÄföretagen, en introduktion till EDI och hoppas pÄ sÄ vis hjÀlpa dem att komma igÄng med elektronisk affÀrskommunikation. Med smÄföretag avses i denna studie den definition som NUTEK presenterar, nÀmligen företag med mindre Àn 50 anstÀllda eller som har en omsÀttning som understiger tio miljoner euro.Utöver att undersöka vilka möjligheter som finns för smÄföretag tittar vi Àven pÄ hur förutsÀttningar och tekniska aspekter pÄverkar smÄföretagens instÀllning till ett införande av en EDI-lösning. För att finna svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar utför vi en kvalitativ studie som baserar sig pÄ en triangulering av tre metoder (observation, tidigare studier och intervjuer).VÄr empiriska studie bygger pÄ fyra urvalsgruppers syn pÄ EDI och de möjligheter som dessa anser att en EDI-lösning medför.Vi har genom vÄr studie funnit att det finns goda möjligheter för smÄföretag att anvÀnda sig av EDI. Det finns webbaserade lösningar sÄvÀl som affÀrssystem med stöd för EDI, vilka lÀmpar sig för smÄföretag.

Finrummets reklam : Appropriation av konstverk i annonser

The purpose of this study was to analyze recent appropriations of works of art in advertising. Why was art infused into magazine advertisements, how were the works of art tampered with to achieve commercial goals, how well did they function together with the ad copy? What did these advertisements want? What did the artwork contribute to the commercial message? These were some of the questions asked in the study that involved a closer look at four appropriations: one based on a battle painting by the Swedish 1900th century artist Carl Wahlbom, with a commercial message printed on top;  one a collage including an 18th century portrait of Marie Antoinettte by Elisabeth Vigée-Lebrun; one advertisement was influenced by Dutch 1700th century still lifes, and, finally, one paraphrased Velåzquez?s famous painting Las Meninas from 1655. Companies behind the advertisements featured a Swedish trade journal, a fashion exhibition in Paris, a shop for kitchen utensils in Stockholm, and an up-scale department store in Madrid.The ads, in different ways based on works of art, were evaluated as reasonably successful commercial messages. These ads, however, hardly qualified as works of art in their own right ? if that was the intention.

Hur uppstÄr kanalkonflikter i samband med fysisk och elektronisk handel?

Jag har studerat det fenomen som i teorin kallas för kanalkonflikter. Jag har genomfört en kvalitativ undersökning. Undersökningen har utformats genom intervjuer pÄ 4 oberoende företag av skiftande storlek. Teoriavsnittet innehÄller teorier om marknadsföringsstrategier, e-commercestrategier samt kanalkonflikter. Analysen har skett genom att jag har jÀmfört teori med empiri.

Sjuksköterskors uppfattning av elektronisk dokumentation avseende tidsÄtgÄng, teknik och vÄrdkvalitet

Documentation in electronic journals is perceived as time consuming and sometimes technically difficult to handle, but also leads to an improved quality of care. Objective: The purpose of this study was to investigate nurses' perceptions of documentation with a focus on timing, technique and quality of care and whether any differences in these perceptions were dependent on age. Method: Quantitative descriptive cross-sectional study in the survey form, 28 nurses at a university hospital in central Sweden participated in the study. Regression analysis was performed with Spearman's rank correlation coefficient. Results: Electronic documentation takes 30 to 60 minutes for most nurses and half of them considered it a reasonable time.

Vem fÄr tala i staden? : en undersökning av reklam i Göteborg och hur den hanteras i det offentliga rummet

Denna uppsats syftar till att undersöka hur reklamens utbredning i staden ser ut och koppla det till det offentliga rummet och invĂ„narnas rĂ€tt till att komma till tals. Genom att studera hur reklam och skyltning förekommer i Göteborg samt hur man frĂ„n stadens sida ser och reglerar frĂ„gan vill jag konkretisera Ă€mnet. Genom att studera litteratur som behandlar utomhusreklam, det offentliga rummet och demokratiaspekter i detsamma försöker jag sĂ€tta in mina frĂ„gestĂ€llningar i en relevant kontext. För at kunna svara mer specifikt pĂ„ mina frĂ„gestĂ€llningar har jag studerat policydokumentet, hemsidor och avtal frĂ„n de olika aktörerna. Det visade sig att Göteborg stad hade slutit ett avtal med en stor aktör som specialiserat sig pĂ„ att förse stĂ€der med olika typer av nyttigheter (gatumöbler i form av offentliga toaletter, vĂ€derskydd till busshĂ„llplatser mm). Dessa har jag genom kontakt med trafikkontorets markupplĂ„telse avdelning fĂ„tt ta del av sĂ„ att jag i nĂ€rmare detalj kunnat studera inneborden i samarbetet mellan reklambolag och kommun. Mina frĂ„gestĂ€llningar har varit; hur reklambolagen och stadens strategier för annonsplatser i det offentliga rummet ser ut, vem som ger tillstĂ„nd, vad som Ă€r tillĂ„tet, demokratisk hĂ€nsynstaganden och vad som kan regleras frĂ„n stadens sida. Jag har kommit fram till att reklambolagen försöker nĂ„ en sĂ€rstĂ€llning dĂ€r de genom att sluta avtal med staden kan förhandla sig till bĂ€ttre och större exklusivitet kring sina annonsplatser. Ämnet Ă€r ocksĂ„ beaktat frĂ„n stadens sida och dĂ„ framför allt utifrĂ„n ett arkitektoniskt kulturmiljöhĂ€nseende och att det skall vara ett trivsamt gaturum som allmĂ€nheten kĂ€nner sig vĂ€lkomnad och trygg i. I frĂ„ga om demokratiska yttringar sĂ„ har det i stadens regi placerats ut anslagstavlor för att tillgodose mindre köpstarka aktörer pĂ„ en icke kommersiell marknad.

Elektronisk referenstjÀnst vid nÄgra svenska universitets- och högskolebibliotek

This is a study on the electronic reference work of some Swedish university and university college libraries. The purpose of the study has been to find out how the service works at the different libraries, to study the electronic reference interview and to find what is important when you start a new electronic reference service in the light of Brenda Dervin's sense-making theory study. Furthermore, we examine the aims of the electronic services offered and the differences between electronic and traditional reference interviews. In the background to the study we place electronic reference services in a context by describing the role of information technology and electronic mail in the libraries. The electronic reference interview is studied with the help of literature on the traditional reference interview.

En studie av det sociala fenomenet mobbning

MÄnga forskare, sÄ som Dan Olweus har i sina undersökningar kommit fram till att mobbning Àr ett utbrett problem som finns över hela vÀrlden och i alla Äldrar. Denna uppsats inriktar sig pÄ ungdomars mobbning, frÀmst den mobbningen som sker pÄ högstadiet. Arbetets teori beskriver mobbning ur ett helhetsperspektiv dÀr vi bland annat tar upp vad mobbning Àr, den nya elektroniska mobbningen, följder av mobbning, ÄtgÀrder samt vilka organisationer som arbetar med mobbning. Teorin har vi valt för att kunna analysera vÄr empiri som framkommit genom intervjuer. Vi har valt att göra nio kvalitativa intervjuer för att fÄ en djupare förstÄelse.

Skönlitteraturens nya klÀder? Elektronisk publicering av skönlitteratur: en kvalitativ intervjustudie med nio svenska förlag och fyra andra aktörer pÄ det litterÀra fÀltet

The main objective of this essay is to present the views of nine Swedish publishers and four other agents in the literary field regarding the possibilities of and obstacles to publishing fiction in an electronic format. Furthermore, whether or not electronic publishing is today actually a viable alternative. A substantial part of the essay functions as background to our interview findings and is based primarily on material originating from the Sociology of Literature field. The introductory chapter expounds the methodological and theoretical basis of the essay and is followed by a chapter placing our study in a larger, international media, context. Chapter three deals with the past decades? restructuring of the publishing sector, the professional functions involved in traditional publishing and Pierre Bourdieu?s theories on the cultural and economic forces at work in the literary field.

PopulÀrmusikens roll i reklamfilm- En studie om populÀrmusikens möjligheter att attrahera konsumenten via reklamfilm

Syfte: Vi vill undersöka hur betydelsefull populÀrmusik Àr för att attrahera konsumenten i reklamfilm. Syftet med vÄr undersökning Àr dÀrmed att undersöka hur livsstil pÄverkar konsumentens preferenser, att förstÄ vad konsumenten uppmÀrksammar i reklamfilmer, hur förebilder pÄverkar konsumenten samt hur reklamfilm och populÀrmusik tillsammans förmedlar ett budskap. UtifrÄn dessa omrÄden vill vi besvara vÄr forskningsfrÄga.Metod: En kvalitativ forskningsansats med ett hermeneutiskt perspektiv. Teoretiska perspektiv: PÄ grund av forskningsfrÄgans karaktÀr har vi valt att anvÀnda teorier inom följande omrÄden: Livsstilsreklam, Selektiv uppmÀrksamhet, Referensgrupper, Celebrity endorsement, Musikens inverkan pÄ individen, Reklam och musik.Empiri: En semistrukturerad intervjuguide anvÀndes för att genomföra tolv djupintervjuer med möjliga konsumenter. Valet av intervjudeltagare baserades pÄ ett bekvÀmlighetsurval eftersom det inte var nödvÀndigt med expertkunskaper.

Genus i modebranschen - Hur gestaltas genus i reklam?

Hur hanteras genus i modebranschens marknadsföring? De senaste Ă„ren har det funnits en pĂ„taglig strĂ€van mot ett mer genusmedvetet, jĂ€mlikt och jĂ€mstĂ€llt samhĂ€lle. Vissa forskare menar att de har mĂ€rkt en ökad sexualisering av utbudet i media och att medierna spelar stor roll för hur samhĂ€llet definierar kvinnligt och manligt. Ökar den könsstereotypiska reklamen eller Ă€r det vi som blivit mer kritiskt tĂ€nkande? Syftet med denna uppsats var att undersöka hur modeföretag gestaltar genus i sin marknadsföring samt hur företag kan arbeta med att motverka könsstereotypisk reklam.

Informationsbroschyr : FrÄn idé till trycksak

Vi har som examnesarbete utformat en informationsbroschyr Ät Munktell Science Park (MSP), med hjÀlp av god textdesign har vi förmedlat MSP:s koncept till en bred mÄlgrupp. Vi har haft fokus pÄ texterna dÄ det redan fanns en grafisk manual. Genom materialinsamling och undersökningar kom vi fram till hur vi pÄ bÀsta sÀtt kunde producera den hÀr informatinosbroschyren..

MÀtningar av energieffektivitet och prestanda pÄ batteriladdare

MÀtningar pÄ elektronisk utrustning kommer alltid spela en central roll för att kunna utvÀrdera och bedöma funktionen samt prestandan hos det aktuella mÀtobjektet. För att kunna göra jÀmförelser mellan olika mÀtningar, om de t.ex. sker vid olika tidpunkter eller pÄ olika produkter, Àr det en nödvÀndighet att mÀtningarna utförs pÄ samma sÀtt gÄng efter gÄng. Att erbjuda just dessa möjligheter Àr vad som önskas uppnÄ i detta examensarbete..

<- FöregÄende sida 25 NÀsta sida ->