Sökresultat:
1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 8 av 73
"Han Àr sÄ klumpig!" : En studie av idrottslÀrares kunskaper och förestÀllningar om elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar.
I denna uppsats undersöktes genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer hur elever i gymnasieskolan upplevt att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. De intervjuade skulle samtliga ha fÄtt diagnosen inom de tre senaste Ären och gÄr pÄ olika program pÄ en gymnasieskola i Mellansverige. Syftet var att beskriva hur elever upplever att det Àr att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. Hur det pÄverkar relationen med vuxna och med kompisar samt hur det pÄverkar deras mÄende och framtidstro.   De intervjuade tillfrÄgades om sin medverkan av respektive speciallÀrare som arbetar med dem. Samtliga respondenter hade möjligheten att avböja erbjudandet eller avbryta samarbetet nÀrsomhelst under arbetets gÄng.
Kvinnors upplevelse av hÀlso- och sjukvÄrdens bemötande vid diagnosen endometrios
BakgrundEndometrios Àr en kronisk gynekologisk sjukdom med en prevalens pÄ upp till 15 procent. Den uppstÄr nÀr vÀvnad som liknar livmoderslemhinnan fÀster utanför livmodern och orsakar inflammation. Det frÀmsta symtomet Àr smÀrta i bÀcken och buk. Symtomen kan vara diffusa. Den sÀkraste metoden för att stÀlla diagnos Àr laparoskopi.
"Det vÀrsta som finns Àr nÀr folk sÀger att: Du kan bara du vill.." : en kvalitativ studie om hur personer med ADHD- diagnos skapar strategier för en hÀlsofrÀmjande livssituation
Den psykiska hÀlsan har stor betydelse för vÄrt vÀlmÄende och ur folkhÀlsoperspektiv Àr det viktigt att plocka fram friskfaktorer som bidrar till ökad livskvalitet. ADHD, som Àr ett neuropsykiatriskt funktionshinder med svÄrigheter att reglera sitt beteende, Àr inget okÀnt fenomen och det Àr mÄnga som lever med det. Tidiga stödinsatser hjÀlper dessa individer till ett vÀl fungerande liv utan samsjuklighet, utanförskap, missbruk eller kriminalitet. Syftet med studien Àr att fÄ en uppfattning om hur det Àr att leva med en ADHD- diagnos, vilka strategier som de utformat för att behÄlla hÀlsan. Detta undersöktes genom en kvalitativ studie med en semistrukturerad intervju.
Diagnos ADHD-HjÀlpa eller stjÀlpa? : En kvalitativ intervjustudie med fem skolpsykologer
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur barn med ADHD blir diagnostiserade, samt om det Àr positivt för ett barn att fÄ diagnosen ADHD.FrÄgestÀllningar:Hur tillförlitligt Àr bedömningsarbetet vid diagnostisering av ADHD frÄn skolpsykologs synvinkel?Vilka för- och nackdelar finns det för ett barn att fÄ diagnosen ADHD? MetodStudien har genomförts med hjÀlp av en kvalitativ ansats. Datainsamlingen har genomförts medhjÀlp av femdjupintervjuer med skolpsykologer frÄn Stockholm. Undersamtliga intervjuer gjordes ljudupptagsom senare transkriberades.Det insamlade materialet analyserades genom en kvalitativ innehÄllsanalys för att strukturera upp och plocka ut de vÀsentligaste resultaten frÄn intervjuerna.Resultat: Diagnostiseringen av ADHD verkar vara problematiskt, dels för att utredningarna kan skilja sig Ät frÄn psykolog till psykolog, ochdels för att ADHD Àr en diagnos som Àr svÄrdefinierad och kan variera frÄn fall till fall. Det verkar finnas bÄde fördelar och nackdelar med att fÄ en diagnos.
Diagnosens betydelse : en studie om personer med bipolÀr sjukdom
De psykiatriska diagnoserna har ökat i antal det senaste decenniet. Hur pÄverkas en individ av att fÄ en psykiatrisk diagnos? BipolÀr sjukdom tillhör gruppen psykiska sjukdomar och kÀnnetecknas av vÀxlingar mellan förhöjda stÀmningslÀgen sÄsom mani eller hypomani samt perioder av depressioner. Sjukdomen delas in i bipolÀr I och II, dÀr bipolÀr I Àr den allvarligare varianten. Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka vilken betydelse diagnosen haft för individer med bipolÀr sjukdom.
Skolsituationen hos elever i behov utav sÀrskilt stöd - En studie om identitetsskapande
Denna studie syftar till att fördjupa förstÄelsen för skolsituationen hos elever i behov utav sÀrskilt stöd, de elever som utgör diskussion i elevhÀlsoteam samt de elever som har nÄgon form av diagnos. Studien antar en kvalitativ forskningsansats. Skolsituationen hos elever i behov utav sÀrskilt stöd undersöks utifrÄn ett lÀrarperspektiv. Resultaten visar att elevernas identitetsskapande kÀnnetecknas av individualitet. Centrala aspekter av elevernas identitetsskapande Àr vilken typ av svÄrigheter som eleven har och vilket stöd eleven fÄr.
En skola för alla : ArbetssÀtt och pedagogik för att möta elever som fÄtt diagnoserna ADHD och Asperger syndrom
Syftet med denna studie var att dels undersöka synen pÄ en skola för alla och dels att ta reda pÄ olika uppfattningar om fungerande arbetssÀtt för elever med diagnoserna ADHD och Asperger syndrom. Forskningen har en kvalitativ ansats med intervju som metod för datainsamlingen. En slutsats som kan dras av denna studie Àr att det Àr av stor vikt att rektorer, lÀrare och specialpedagoger har kunskaper gÀllande vilket pedagogiskt förhÄllningssÀtt som lÀmpar sig för arbetet med elever som har de neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar ADHD eller Asperger. En andra slutsats visade att det finns olika uppfattningar om vad som behövs för att skapa ett fungerande arbetssÀtt gentemot eleverna med Asperger syndrom och ADHD diagnos. En tredje slutsats var att det behövs mer tid till att kunna planera och strukturera lektionerna för att fÄ till ett fungerande arbetssÀtt mot eleverna.
Att leva med ADHD : Med fokus pÄ identitet, tillhörighet och stigma.
Syftet med denna studie Àr att belysa och undersöka hur individer med diagnosen ADHD upplever att det Àr att leva med ADHD och hur de upplever att deras funktionsnedsÀttning har pÄverkat deras identitet och tillhörighet till omgivningen och om tidpunkten för diagnostiseringen har pÄverkat deras identitet och upplevelser av tillhörighet. Jag vill Àven undersöka hur vanligt förekommande det Àr att dessa individer med ADHD nÄgonsin har upplevt sig bli stigmatiserade av samhÀllet pÄ grund av sin diagnos. Jag har genom att utföra halvstrukturerade livsvÀrldsintervjuer försökt att fÄ svar pÄ dessa frÄgor och med hjÀlp av socialpsykologiska teorier sÄ som Vanessa Mays teori om tillhörighet, Erving Goffmans teori om Stigma och Jonas Stiers och Anthony Giddens perspektiv pÄ identitetsteorin och Àven med hjÀlp av ett antal vetenskapliga artiklar analyserat mitt insamlade empiriska material. De individer som jag har intervjuat bor i olika delar av Sverige utan nÄgon relation till varandra, varav tvÄ av dessa intervjuer utfördes genom video-chattprogrammet Skype pÄ grund av avstÄndet mellan oss. Alla respondenter Àr vuxna individer i Äldrarna 24-60 och de hade mÄnga erfarenheter av att leva med funktionsnedsÀttningen ADHD.
SÀrskilt stöd och ÄtgÀrdsprogram i skolÄr 9
Syftet med denna uppsats har varit att ta reda pÄ hur en grundskola, med lÄg andel behöriga elever till gymnasiet Äret innan detta arbete startade, organiserar de pedagogiska insatserna i skolÄr 9 till elever i behov av sÀrskilt stöd. Jag valde att genomföra en kvalitativ studie dÀr jag intervjuade fyra mentorer och tvÄ specialpedagoger pÄ en grundskola. IntervjufrÄgorna var baserade pÄ mina forskningsfrÄgor och jag ville ta del av informanternas personliga Äsikter. Resultatet av min studie visar att mentorernas förmÄga att anpassa undervisningen till elevernas olika behov och förutsÀttningar mÄnga gÄnger var bristfÀlliga. De intervjuade lÀrarna formade bilden av en elev i behov av sÀrskilt stöd utifrÄn diagnos eller problembeskrivning och de specialpedagogiska insatserna dominerades av individfokusering och ett exkluderande arbetssÀtt.
Polycystiskt ovariesyndrom : effekter av olika kostmetoder: en litteraturstudie
Bakgrund: Runt 5-10 % av kvinnor i fertil Älder har en diagnos av polycystiskt ovariesyndrom men Ànnu fler lider av syndromet utan en diagnos. Polycystiskt ovariesyndrom innebÀr att en kvinnas ena eller bÄda Àggstockar Àr fyllda med cystor och att hon har en hormonstörning. KosthÄllning har en betydande effekt pÄ hur syndromet visar sig. Syfte: Se vad olika kostmetoder har för effekter pÄ kvinnor med polycystiskt ovariesyndrom och vilken metod som Àr bÀst. Metod: En litteraturstudie som analyserar tio vetenskapliga artiklar i fyra olika teman.
Tillskriver lÀrare omedvetet negativa egenskapsattribut till elever med ADHD ?
SammanstÀllningen som Socialstyrelsen utfört visar att det blir vanligare att elever fÄr genomgÄ utredningar samt diagnostiseras med ADHD. Studien syftade till att undersöka om lÀrare omedvetet tillskriver negativa egenskapsattribut till elever med ADHD. TvÄ olika webenkÀter fördelades pÄ 71 respondenter. EnkÀterna innehöll inledande vinjetter vilka beskrev den fiktive eleven ?Simon?, vilken skulle komma att anlÀnda till en ny skola.
OmvÄrdnad kring patienter med en psykiatrisk diagnos : En empirisk studie om sjuksköterskors uppfattning pÄ en somatisk avdelning
Bakgrund: Stigmatisering kring mÀnniskor som har psykiatriska diagnoser Àr vitt spridd. Det finns forskning som visar att detta ocksÄ förekommer inom vÄrden och att detta kan pÄverka den vÄrd patienter med psykiatriska diagnoser fÄr. Dessutom blir olika psykiatriska diagnoser allt mer vanligt förekommande i samhÀllet, dÀrför kommer Àven patienter med dessa diagnoser bli vanligare. Syfte: Studiens syfte var att belysa hur sjuksköterskor inom den somatiska vÄrden uppfattar bemötandet och omvÄrdnaden av patienter med en psykiatrisk diagnos. Metod: Studien var en empirisk studie genomförd med en deskriptiv kvalitativ ansats.
Hur patienter med diagnosen HIV upplever bemötandet inom sjukvÄrden : en litteraturöversikt
Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva hur personer med HIV upplevde bemötandet inom vÄrden i I-lÀnder. Metod: Studien genomfördes som en litteraturöversikt. Artikelsökningarna gjordes i databaserna Cinahl och Pubmed. BÄde kvalitativa och kvantitativa studier hittades men författarna har enbart anvÀnt sig av de kvalitativa studierna (n=11). Studierna granskades sedan med modifierade granskningsmallar för kvalitetsbedömning.
RÀttsstÀllning för barn födda utomlands genom surrogatarrangemang : En internationellt privatrÀttslig studie
I denna uppsats undersöktes genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer hur elever i gymnasieskolan upplevt att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. De intervjuade skulle samtliga ha fÄtt diagnosen inom de tre senaste Ären och gÄr pÄ olika program pÄ en gymnasieskola i Mellansverige. Syftet var att beskriva hur elever upplever att det Àr att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. Hur det pÄverkar relationen med vuxna och med kompisar samt hur det pÄverkar deras mÄende och framtidstro.   De intervjuade tillfrÄgades om sin medverkan av respektive speciallÀrare som arbetar med dem. Samtliga respondenter hade möjligheten att avböja erbjudandet eller avbryta samarbetet nÀrsomhelst under arbetets gÄng.
Möjlighet till inkludering i grundskolan för elever med diagnos autismspektrumstillstÄnd
Syfte: Syftet med studien Àr att utifrÄn tre olika yrkeskategorier, som enligt forskning och styrdokumenten har olika ansvar, undersöka hur rektorer, specialpedagog/speciallÀrare och mentorer resonerar kring inkludering av elever med diagnos AST i grundskolan. Teori: Studien utgÄr frÄn den sociokulturella lÀrandeteorins grund med ett sociokulturellt perspektiv dÀr grundtanken enligt Strandberg (2006) och SÀljö (2000) Àr att det ge-nom kommunikation skapas sociala resurser som sedan förs vidare genom kommunikation. Det specialpedagogiska perspektivet som studien utgÄr ifrÄn Àr det Emanuelsson, Persson och Rosenqvist (2001) och Rosenqvist (2007) benÀmner som det relationella perspektivet, vilket karaktÀriseras av samspel mellan individ och omgivning med fokus pÄ inkludering.Metod: Studien har en fenomenologisk ansats dÀr respondenternas egna uppfattningar om fenomenen Àr viktig. Studien har genomförts med hjÀlp av en kvalitativ forskningsintervju. Totalt genomfördes nio intervjuer, samtliga spelades in.