Sök:

Sökresultat:

1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 23 av 73

FMT som en integrerad del av en Kulturskola i utveckling

I detta arbete beskriver jag FMT-metoden ? Funktionsinriktad musikterapi och visar pÄ hur den kan motsvara mÄl som Àr formulerade i grundsÀrskolans lÀroplan. Jag lyfter vid sidan av den Àven fram Salamancadeklarationen. Jag gör en kort beskrivning av SI-terapi ? sensorisk integrationsterapi och jÀmför den med FMT-metoden. Min slutsats Àr att metoden lÀmpar sig ypperligt vid arbete i sÄvÀl grundsÀrskolan, som i den ordinarie grundskolan.

Barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan - pedagogers bemötande

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka pedagogers bemötande av barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan. Metoden vi anvÀnde oss av Àr en kvalitativ under-sökning och en kvalitativ och delvis kvantitativ bearbetning av resultaten. Under- sökningen gjordes pÄ sex förskolor dÀr antalet pedagoger varierade. Sammanlagt lÀmnade vi ut trettiosex enkÀter pÄ dessa förskolor. Vi e-mailade Àven frÄgor till tre rektorer som ansvarar för dessa förskolor, dÄ vi ville fÄ deras syn pÄ bemötandet av barn i behov av sÀrskilt stöd och om det finns nÄgra resurser för dessa barn.

Skilda perspektiv: en kartlÀggning över vilken förstÄelse
pedagoger utgÄr ifrÄn i arbetet med barn som anses vara i
behov av sÀrskilt stöd

Syftet med studien var att utifrÄn ett kritiskt förhÄllningssÀtt dels kartlÀgga vilket perspektiv och vilken förstÄelse pedagoger utgÄr ifrÄn i arbetet med barn som anses vara i behov av sÀrskilt stöd. Dels belysa vilka konsekvenser denna förstÄelse kan fÄ för val av pedagogisk organisation. Med utgÄngspunkt i olika förstÄelse för symtomdiagnosen AD/HD kan man urskilja tre perspektiv i det aktuella omrÄdet (det kompensatoriska-, kritiska- och dilemma perspektivet). Genom att vi lyfter fram dessa instÀllningar i forskning och praktisk realitet ligger förhoppningen att medverka till att etablera en ökad förstÄelse för hur pedagoger kan möta alla barn pÄ ett professionellt sÀtt.

Lektionsplanering i slöjd för barn med ADHD-problematik

Syftet med detta arbete Àr att beskriva hur man kan göra en lektionsplanering i slöjd enligt Lgr 11, de nya regelverken som trÀdde i kraft hösten 2011, dÀr hÀnsyn tas till elever med ADHD. Arbetet bygger pÄ litteratur om ADHD och implementeringen av LÀroplanen för grundskolan med hjÀlp av Skolverkets AllmÀnna rÄd med kommentarer om planering och genomförande av undervisningen samt egen beprövad erfarenhet i slöjdundervisning. I arbetet beskrivs vad ADHD innebÀr, hur det kan visa sig och hur man kan bemöta problematiken för att kompensera för elevers svÄrigheter i skolan, samt att lÀrarens kunskap om ADHD-problematiken Àr vÀsentlig för att kunna bemöta elever pÄ ett bra sÀtt. Eftersom det finns sÄ mÄnga olika beteenden till samma diagnos sÄ Àr det viktigt att veta vilken problematik som man ska ta hÀnsyn till, eftersom alla Àr olika och har olika behov..

Att leva med endometrios. En litteraturöversikt om kvinnors upplevelser av sjukdomens effekter pÄ hÀlsa och livskvalitet.

INTRODUKTION: Endometrios Àr en kronisk sjukdom som drabbar mellan 5-10 procent av kvinnor i fertil Älder. Sjukdomen, med smÀrta och infertilitet som karaktÀristiska symtom, kan medföra ett stort lidande dÄ den pÄverkar det fysiska, psykiska, sociala samt sexuella vÀlbefinnandet. SYFTE: Att beskriva kvinnors upplevelse av att leva med endometrios. METOD: Litteraturstudie baserad pÄ 10 kvalitativa vetenskapliga artiklar som analyserats enligt Friberg (2012). RESULTAT: Studierna visar att endometrios kan innebÀra mycket svÄra symtom som pÄverkar livets alla delar pÄ ett omfattande sÀtt genom dess inskrÀnkningar pÄ arbete, studier, relationer, och delaktigheten i sociala sammanhang samt hur rÀdsla och oro prÀglar kvinnornas tankar om framtiden.

Bedömningsmatris som grund för formativ bedömning

Psykisk ohÀlsa Àr ett stort folkhÀlsoproblem vÀrlden över och problemen förvÀntas öka. Sjuksköterskans attityd och bemötande spelar viktig roll för patientens vÀlmÄende och kan Àven pÄverka fördröjning av diagnos och behandling. Syftet var Àr att belysa sjuksköterskans attityd och bemötande av personer med psykisk ohÀlsa inom somatiken. Metoden var en litteratur studie dÀr Ätta artiklar av kvalitativ och kvantitativ design anvÀndes som underlag. Artiklarna hittades i databaserna PubMed, CINAHL och PsycINFO.

Domstolssystemen i Island och Sverige : En komparativ konstitutionell analys

Den hÀr systematiska litteraturstudien syftar till att behandla inkludering av autistiska elever i skolan. Studien avhandlar och sammanstÀller resultat frÄn sju olika internationella forskare och appliceras sedan pÄ den svenska skolan. Syftet Àr att ge svar pÄ forskningsfrÄgorna 1)Hur kan man i skolan inkludera barn som har diagnos inom det autistiska spektrat? 2) Kan samarbete med hemmet öka dessa barns inkludering? I studien kan man tydligt urskilja att samarbete mellan lÀrare och annan personal Àr essentiellt, samt att man behöver ha lÀrare som Àr utbildade inom det autistiska spektrat. Dessutom Àr det viktigt att ha resurser till rÀtt utrustning och att det finns en tydlig strategi för undervisningen.

Aspergers syndrom : En enkÀtundersökning om Äsikter rörande att Aspergers syndrom försvinner som egen diagnos och införlivas i autismspektrumtillstÄnd.

AbstractIn 2013, the diagnosis of Asperger?s syndrome will be eliminated as a stand-alone diagnosis, to be subsumed into the existing diagnosis of Autism Spectrum Disorder. In this paper, a study with the objective of emphasizing current opinions regarding the change in diagnosis is performed. Another objective is to examine the connection between identity and diagnosis. The study therefore targets people with a diagnosis, in this case Asperger?s syndrome.The empirical material of the study has been collected through a quantitative web-based survey.

RÀknas barn med dyskalkyli och matematiksvÄrigheter? : En inblick i skolvÀrlden och forskningen inom omrÄdet

I den hÀr uppsatsen tittar vi nÀrmare pÄ vad som inbegriper begreppet dyskalkyli, dels har vi gjort en redogörelse för vad matematiksvÄrigheter Àr utifrÄn forskning och skolpersonal. Syftet med denna uppsats var att ta reda pÄ huruvida skolpersonal och forskning erkÀnner dyskalkyli som ett problem och hur de ser pÄ denna företeelse i allmÀnhet. Vi har Àven tittat pÄ hur och vad som Àr en diagnos. Vi avslutar med en undersökning ute bland specialpedagoger och speciallÀrare pÄ skolorna. Undersökningen har skett med intervjuer med fem speciallÀrare och pedagoger dÀr vi har utgÄtt ifrÄn sex gemensamma frÄgor.

SÀrskilt stöd eller individanpassad undervisning : en intervjustudie om lÀrares syn pÄ barn i behov av sÀrskilt stöd

This study is a qualitative study of two primary schoolteachers and two special teachers approach to children with special needs, and which procedures according to these teachers can be applied to support these children in their progress at school. Building on key concepts such as segregated integration, including integration, diagnostic and children with special needs. This was then analyzed with information collected from the four formal interviews.The study also sheds light on key concepts such as special support, diagnosis, segregated integration and including integration. The conclusion explains the concept of including integration as an approach that works well for both students with special needs in a short period of time yet also students with diagnoses. This is presented in the end of this study with different suggestions for a continued research on children with special needs..

Dold och avsiktlig variation - om hur innehÄllets behandling kan pÄverka elevers uppfattningar av representativ demokrati

Syftet med den hÀr studien Àr att belysa om och pÄ vilket sÀtt som en grupp mÀnniskor meddiagnos utmattningssyndrom/utmattningsdepression har fÄtt eller kommit i kontakt med studieochyrkesvÀgledning strax innan och en bit in i sin sjukskrivningsperiod. För att fÄ svar pÄ dettasÄ genomfördes sex intervjuer som en kvalitativ studie. Slutsatserna av studien bygger pÄanalysen av intervjuerna och pÄ olika vÀgledningsteorier samt pÄ tidigare forskning i de Àmnensom anknyter till studien. Resultaten visar att studie- och yrkesvÀgledning inte var nÄgot som dehÀr mÀnniskorna kommit i kontakt med i samband med sin sjukskrivningsperiod. Vad de dÀremot pÄvisade var ett stort behov av just de kunskaper och verktyg som studie- ochyrkesvÀgledare kan erbjuda.

Syskonupplevelser : att vÀxa upp med ett syskon som har diagnos Aspergers syndrom

Title: Sibling experiences ? to grow up with a sibling with Asperger syndromAuthors: Anna-Lena Hedlund and Monica OlofssonKey words: Asperger, siblings, relations, supportTo grow up with a sibling diagnosed with Asperger syndrome may differ from what is considered as normal. It can be challenging, but also instructive in some ways. This study examines how it is experienced by the siblings with no diagnosis. The aim is also to investigate how many of them who acquired some kind of support or, if not, would have wished that.Qualitative data are collected by means of five interviews with non-diagnosed siblings.

Simulering eller demonstration i fysik undersvisning? : Hur olika typer av undervisningsformer pÄverkar begreppsförstÄelsen och inlÀrningen

Syftet med studien Àr att utvÀrdera hur olika typer av undervisningsformer pÄverkar begreppsförstÄelsen och inlÀrningen. HÀr jÀmförs datorsimuleringar med demonstrationer.Studien genomfördes pÄ tvÄ grupper i Fysik A i Ärskurs 2 pÄ gymnasiet, NV-programmet. Innan studien pÄbörjades hade eleverna haft kontakt med det fysikaliska begreppet rörelse endast pÄ högstadiet. Det vill sÀga, det som undersöktes var första kontakten pÄ gymnasienivÄ. Samma diagnos anvÀndes före och efter studien.

Barn med ADHD diagnos berÀttar om sig sjÀlva och skolan

Syftet med studien var att studera hur barn med ADHD ser pÄ sin omgivning och dÄ blev valet att utgÄ frÄn följande frÄgestÀllningar. Hur upplever ett barn med ADHD sin vardag i skolan? Hur stÀmmer barnets beskrivningar överens med vÄra observationer? I litteraturgenomgÄngen var fokus pÄ tidigare forskning kring omgivande miljö, balans i skolmiljö och pÄverkan av likartat bemötande av dessa barn. Valet föll pÄ att observera och intervjua sex barn i tio- till femtonÄrsÄldern. Barnen har Àven tagit bilder pÄ det de tyckte om och det de inte tyckte om i skolan.

Upplevelser av att leva med lÄngvarig kroppslig smÀrta: en litteraturstudie

En femtedel av Sveriges befolkning lever med lÄngvarig smÀrta. Syftet med denna studie var att beskriva upplevelsen av att leva med lÄngvarig kroppslig smÀrta. Vi har valt att fokusera pÄ fenomenet smÀrta oavsett diagnos. Studien baserades pÄ elva kvalitativa vetenskapliga artiklar, publicerade mellan Är 2000-2006, analyserade med kvalitativ manifest innehÄllsanalys. Analysen resulterade i fem kategorier: smÀrtan Àr vÀrkande, brÀnnande, outhÀrdlig och alltid nÀrvarande: livet blir begrÀnsat och en daglig kamp: smÀrta leder till trötthet, rÀdsla, nedstÀmdhet och andra negativa kÀnslor: relationer pÄverkas och att bli ignorerad och bemött med respektlöshet. Resultaten kan bidra till ökad förstÄelse för personer som lever med lÄngvarig kroppslig smÀrta och dÀrmed till bÀttre bemötande frÄn hÀlso- och sjukvÄrdspersonal..

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->