Sökresultat:
1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 20 av 73
Borderline - en sjuk diagnos? - Borderline personlighetsstörning i ett socialkonstruktionistiskt perspektiv
Under historiens gĂ„ng har en rad olika benĂ€mningar anvĂ€nts för att pĂ„ nĂ„got sĂ€tt ringa in de symptom vi idag kallar Borderline personlighetsstörning (BPS) och fortfarande Ă€r det inte helt lĂ€tt att greppa diagnosen. Studiens syfte Ă€r att ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv undersöka hur personal pĂ„ en psykiatrisk öppenvĂ„rdsmottagning i VĂ€stsverige beskriver Borderline personlighetsstörning hos sina patienter. För att besvara syftet anvĂ€nds frĂ„gorna; Vilka nyckelord vĂ€ljer personalen att anvĂ€nda för att beskriva patientgruppen, hur vĂ€ljer personalen att förklara uppkomsten av Borderline personlighetsstörning och hur ser personalen pĂ„ patienternas möjlighet till tillfrisknande?För att genomföra denna studie har en kvalitativ metod anvĂ€nts i form av djupintervjuer med sex anstĂ€llda vid en psykiatrisk öppenvĂ„rdsmottagning. Ăven litteratur och olika vetenskapliga artiklar har anvĂ€nts för att pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt besvara studiens syfte.
En skola som inte ?r f?r alla. En kvalitativ fenomenografisk intervjustudie med beslutsfattare om uppfattningen av uppskjuten skolplikt f?r sex?ringar med s?rskilda sk?l
?r 2018 b?rjade en ny lag att g?lla i det svenska utbildningsv?sendet. Det innebar att f?rskoleklassen blev obligatorisk och att barns skolplikt b?rjar det kalender?r de fyller sex ?r (SFS
2010:800). Dilemmat ?r att samtidigt som denna nya lag tr?dde i kraft, f?rsvann specialskolorna
och i den anpassade grundskolan finns ingen f?rskoleklass.
Det pÄstÄs att det inte finns ett samband mellan dyslexi och kön... En undersökning om dyslexi, kön och studier.
Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka om det finns skillnader i antalet dyslektiker mellan könen pÄ de skolor som vi har undersökt. Vi vill Àven se om det finns andra faktorer som pÄverkar att det kan finnas skillnader i könsfördelningen av dyslektiker pÄ skolorna. Det har framkommit i olika forskningsstudier om dyslexi att det Àr fler pojkar Àn flickor som Àr dyslektiker. De uppgifterna har pÄ senare tid ifrÄgasatts av nya forskningsrön inom dyslexi. Det som intresserar oss i vÄr undersökning Àr hur könsfördelningen hos dyslektiker ser ut inom yrkesförberedande program i förhÄllande till högskoleförberedande program.
FörÀldrars reaktion och upplevelser efter beskedet att deras barn har ADHD/Downs syndrom.
Bakgrund: Downs syndrom Àr den vanligaste formen av kromosomförÀndring hos mÀnniskan. En person med Downs syndrom har totalt 47 kromosomer istÀllet för mÀnniskans vanliga 46 och bÀr pÄ en extra kromosom 21. ADHD stÄr för Attention Deficit Hyperactivity Disorder vilket innebÀr uppmÀrksamhetsstörning, koncentrationssvÄrigheter och planeringssvÄrigheter, nedsatt arbetsminne samt dÄlig tidsuppfattning.Syfte: Att fÄ större kunskap om hur förÀldrar upplevde och reagerade, nÀr de blev informerade om att deras barn har Downs syndrom eller ADHD. Med större kunskap ökar vÄr och andras förstÄelse och dÀrmed möjlighet till förbÀttrade relationer till bÄde förÀldrar och barn.Metod: Examensskrivarna har intervjuat tre förÀldrapar vars barn har fÄtt diagnosen ADHD och tvÄ förÀldrapar som fÄtt barn med Downs syndrom. Genom intervjuerna och dess svar har vi jÀmfört förÀldrarnas eventuellt olika sÀtt att bearbeta sin sorgResultat och analys: En mamma hade bara negativa tankar kring dotterns diagnos ? Downs syndrom.
PÄ tal om dyskalkyli : En studie om skolan, omgivningen och de potentiella hjÀlpmedel somfinns
Denna studie undersöker hur skolan och förÀldrar kan hjÀlpa och förbÀttra elevermed diagnosen dyskalkyli under deras skolgÄng. Undersökningen har gjorts medhjÀlp av sju vetenskapliga artiklar som har bearbetats och dÀrefter jÀmförts medvarandra, utifrÄn de fyra huvudkraven i det etiska förhÄllningssÀttet. Resultatet visaratt det finns mÄnga olika faktorer som har betydelse för elever med dyskalkyli. DettaÀr faktorer som genetik, hur skolan förser eleven med hjÀlp, hur förÀldrarna kanhjÀlpa eleven, om elevens syn pÄ sig sjÀlv men Àven om det överhuvudtaget kan sÀttaen diagnos. I diskussionen tas det upp hur det kan möjligöra hjÀlp till dessa elever,med utgÄngspunk frÄn de faktorer som tas upp i resultatet..
HÀlsa i Förskolan : En studie om hur begreppet hÀlsa anvÀnds som redskap i verksamheten utifrÄn lÀroplansmÄlen
Mitt syfte har varit att ta reda pÄ, hur man arbetar praktiskt med barn som har diagnos och som det rÄder misstankar om.  Metod: NÀr jag skrev den hÀr uppsatsen har jag anvÀnt mig av samtalsintervju. Intervjuaren fÄr dÄ göra intervjuer som blir mer personliga Àn vad enkÀtintervjuer blir. Resultat och slutsats Àr att förskollÀrarens praktiska arbete med barn som har diagnosen ADHD eller som det rÄder misstankar om, till viss del kÀnnetecknas av metoder som har vetenskaplig grund. FörskollÀrarens metoder innefattar mÄnga olika delar; bemötande, förhÄllningssÀtt och barnsyn men ocksÄ fasta konkreta arbetssÀtt dÀr ramar, rutiner och bildscheman hjÀlper barnet i vardagen pÄ förskolan..
?En mÀnniska Àr sÄ mycket mer Àn bara en psykiatrisk diagnos? : Betydelsen av erfarenheter gÀllande psykisk ohÀlsa, ett lönearbete och socialt stöd/bemötande för en mÀnniskas identitet
En mÀnniskas identitet i relation till psykisk ohÀlsa, arbetsliv och den sociala omgivningen innebÀr en komplex social konstruktion. En konstruktion som prÀglas av att en mÀnniska bildar sin sjÀlvuppfattning i relation till andra mÀnniskor i det sociala samspelet, vilket den interaktionistiska teoritraditionen menar. I denna uppsats förhÄller jag mig dels till Erwing Goffmans teori om ŽStigmaŽ, dels till Anselm L. Strauss teori om ŽIdentitetŽ med fokus pÄ ŽvÀndpunkterŽ och ŽstatusövergÄngarŽ. Den tidigare forskningen visar pÄ att fördomar, stigmatisering och diskriminering i samband med fenomenet psykisk ohÀlsa Àr vanligt förekommande.
Miljöarbete i fritidshem
Syftet med denna uppsats var att undersöka hur portrÀtteringen av personer med diagnosen schizofreni sÄg ut i fyra av Sveriges största dags- och kvÀllstidningar. Kan den bilden vara stigmatiserande för denna grupp, samt skapa underlag för en moralpanik? VÄr studie utgÄr ifrÄn ett konstruktivistiskt perspektiv, dÄ denna intresserar sig för vad som konstrueras, vem som konstruerar, och hur det gÄr till, vÄrt intresse ligger i att se hur stigma och moralpanik kan konstrueras i ett samhÀlle. Vi har som undersökningsmetod anvÀnt oss av innehÄllsanalys, som möjliggjorde för oss att arbeta med materialet systematiskt, för att beskriva textinnehÄllet. I vÄrt resultat kan vi se att en mycket stor del av artiklarna beskrev vÄldsbrott i samband med diagnosen schizofreni.
Dyskalkyli : Kunskaper och attityder hos nÄgra lÀrare inom grundskolans tidigare Är.
Studiens syfte Àr att undersöka hur nÄgra lÀrares kunskaper och attityder ser ut gÀllande dyskalkyli. För att uppnÄ syftet anvÀnder studien en enkÀt som lÀmnats ut till lÀrare pÄ tvÄ skolor i Mellansverige. En översikt över tidigare studenters examensarbeten har gjorts för att bredda bilden över hur lÀrares kunskaper och attityder ser ut. Resultatet av denna studie Àr att dyskalkyli Àr ett svÄrdefinierat begrepp dÄ det finns olika definitioner och forskare Àr oense. Detta mÀrks pÄ lÀrarnas svar dÄ Àven de Àr osÀkra pÄ begreppet och kunskapen Àr lÄg.
Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Denna studie fokuserar p? kvinnor med adhd (som ?r en f?rkortning av attention deficit
hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa. Metoden ?r
kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomf?rdes med
vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd.
Aktiviteter och upplevelse av delaktighet hos personer med Parkinsons sjukdom
Parkinsons sjukdom Àr en neurologisk sjukdom, som frÀmst drabbar motorik, men Àven kan pÄverka psykosociala och kognitiva funktioner. Studiens syfte var att kartlÀgga aktiviteter och upplevd delaktighet hos en grupp personer med Parkinsons sjukdom (n = 10). En semistrukturerad intervju gjordes med genomgÄng av aktiviteter under ett dygn. Data analyserades utifrÄn aktivitets- och delaktighetsdomÀnerna i ICF. JÀmförelse med tidigare forskningsresultat visade att personerna i den aktuella undersökningsgruppen Àgnade mer tid Ät personlig vÄrd, men mindre tid Ät vila och TV-tittande.
"Det svarta fÄret - En undersökning av fem gymnasieelevers attityder till sin diagnos specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi
Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur klasslÀrare arbetar med de elever som har lÀs och skrivsvÄrigheter. Intervjuer har gjorts med fyra undervisande pedagoger i Ärskurs 3-5 för att fÄ deras syn pÄ vilka arbetssÀtt de anvÀnder sig av i undervisningen.Arbetet inleds med en litteraturgenomgÄng vad styrdokumenten sÀger samt vad tidigare forskning tar upp om bland annat arbetssÀtt för pedagoger och elevers sjÀlvförtroende.Undersökningen visar att lÀrarna Àr medvetna om vilka kompensatoriska hjÀlpmedel det finns och att de trots resursbrist gör sÄ gott de kan för att stötta sina elever. VÄra slutsatser av undersökningen Àr att det viktiga i arbetet med elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter Àr att de fÄr det stöd de behöver sÄ att de kan genomgÄ skolan med gott sjÀlvförtroende. Det visade sig att den hjÀlp eleverna fick var beroende av resurser och den tid lÀraren kunde ge dem..
StrÄlbenshÀlta hos hÀst - vilka Àr de genetiska faktorerna bakom detta hÀlsoproblem?
Denna litteraturstudie behandlar strÄlbenshÀlta hos hÀst, Àven kÀnd som Navicular disease (ND). Studien beskriver sjukdomen och dess karaktÀristiska drag, samt belyser de tvÄ huvudsakliga teorierna om den bakomliggande orsaken till insjuknandet. Det finns tydliga inklusions- och exklusionskriterier, vilka Àr viktiga för att kunna göra en omfattande hÀltutredning och för att kunna stÀlla rÀtt diagnos, som Àr betydande för att ge rÀtt behandling. Litteraturstudien belyser Àven det faktum att hÀstar drabbade av ND har visat sig ha högre intramedullÀrt tryck i strÄlbenet, samt vilka genetiska riskfaktorer som visat sig vara kopplade till sjukdomen. De genetiska defekter som behandlas Àr röntgenförÀndringar i strÄlbenskonturen (RAC) och strÄlbensstrukturen (RAS), samt utvecklandet av deformerade nÀringsfÄror i strÄlbenet (DCS).
Upplevelser frÄn diagnos till bortgÄng ? livsberÀttelser av unga vuxna med cancer
Bakgrund: Sjuksköterskor kan finna det svÄrt att vÄrda och bemöta unga vuxna som Àr obotligt sjuka. För att öka förstÄelsen och förbÀttra den palliativa vÄrden för dessa personer Àr det viktigt att sjuksköterskan fÄr ta del av patientens upplevelser av sin situation. Sjuksköterskans uppgift Àr att bland annat tillgodose patientens fysiska, psykiska, sociala och spirituella behov. Syfte: Syftet med denna uppsats var att belysa unga vuxnas upplevelser av att leva med obotlig cancersjukdom frÄn diagnos till bortgÄng. Metod: Denna studie skrevs utifrÄn en kvalitativ ansats med en narrativ design.
BRĂSTCANCER EN LITTERATURSTUDIE OM KVINNORS UPPLEVELSER AV ATT ERHĂ LLA DIAGNOSEN BRĂSTCANCER
Syftet med denna litteraturstudie var att sammanstÀlla olika studier av kvalitativ forskning som svarar pÄ upplevelser av att erhÄlla diagnosen bröstcancer samt vilka problem som kan medfölja denna diagnos. Metoden som anvÀndes Àr en litteraturstudie baserat pÄ tio kvalitativa artiklar. Teoretisk referensram som anvÀndes var Carnevalis teori om dagligt liv- inre och yttre resurser samt funktionellt hÀlsotillstÄnd. Resultatet av de tio artiklarna resulterade i sex kategorier: psykiska upplevelser, kroppslig pÄverkan, existentiell pÄverkan, stöd, bemötande och coping. Det var mÄnga studier som visade pÄ samma reaktioner av att erhÄlla diagnosen och de flesta förknippade cancerdiagnos med kris.