Sök:

Sökresultat:

1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 15 av 73

Elever i behov av sÀrskilt stöd

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vad som gÀller angÄende rÀttigheten för sÀrskilt stöd för elever i gymnasieskolan. MÄlet för denna undersökning Àr att belysa omrÄdet omkring alla elever i behov av sÀrskilt stöd med tanke pÄ deras möjligheter att erhÄlla adekvata stödinsatser. Vi ville oocksÄ lÀra oss mer om problematiken genom att ta till oss den kunskap och den erfarenhet, som finns i litteratur och forskning inom omrÄdet. Vi har gjort vÄr undersökning pÄ tvÄ gymnasieskolor i tvÄ olika kommuner. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med semistrukturerade frÄgor.

Diagnoserna ADHD/DAMP, deras betydelse för det enskilda barnet och den pedagogiska verksamheten : Fördelar respektive nackdelar med diagnostisering av barn

Syftet med vÄr undersökning Àr att titta nÀrmare pÄ diagnoserna ADHD/DAMP, vilken betydelse den kan ha för det enskilda barnet samt för den pedagogiska verksamheten. För att fÄ en djupare inblick utfördes fem stycken kvalitativa intervjuer dÀr frÄgorna var halvstrukturerade. Intervjudeltagarna kunde utifrÄn denna struktur föra fram sina personliga tankar, Äsikter och erfarenheter. Intervjudeltagarnas arbetslivserfarenheter varierade, de jobbade pÄ olika stÀllen i VÀsterbotten samt hade olika professioner. Detta var ett medvetet val dÄ vi ville fÄ ett bredare perspektiv angÄende diagnosernas för- och nackdelar.I resultatet framgick det att diagnoserna kan innebÀra bÄde för- och nackdelar beroende pÄ hur de vuxna i barnets omgivning vÀljer att tolka vetskapen om en diagnos.

Att vikta ansvar mot krav och kontroll : En kvalitativ studie om bistÄndshandlÀggares upplevelse och hantering av ett uppvisat motstÄnd mot stödinsatser frÄn Àldre med demenssjukdom

Syftet med vÄr undersökning Àr att titta nÀrmare pÄ diagnoserna ADHD/DAMP, vilken betydelse den kan ha för det enskilda barnet samt för den pedagogiska verksamheten. För att fÄ en djupare inblick utfördes fem stycken kvalitativa intervjuer dÀr frÄgorna var halvstrukturerade. Intervjudeltagarna kunde utifrÄn denna struktur föra fram sina personliga tankar, Äsikter och erfarenheter. Intervjudeltagarnas arbetslivserfarenheter varierade, de jobbade pÄ olika stÀllen i VÀsterbotten samt hade olika professioner. Detta var ett medvetet val dÄ vi ville fÄ ett bredare perspektiv angÄende diagnosernas för- och nackdelar.I resultatet framgick det att diagnoserna kan innebÀra bÄde för- och nackdelar beroende pÄ hur de vuxna i barnets omgivning vÀljer att tolka vetskapen om en diagnos.

Lex Maria och dess betydelse för patientsÀkerheten

Bakgrund: Lex Maria Àr ett avvikelsehanteringssystem vars mÄl Àr frÀmjandet av patientsÀkerheten. All hÀlso- och sjukvÄrdspersonal har anmÀlningsskyldighet enligt Lex Maria. I samband med Lex Maria-anmÀlan ska hÀndelseanalys genomföras och nya ÄtgÀrder tillÀmpas. Syfte: Studiens syfte var att sammanstÀlla Lex Maria-anmÀlningarna frÄn fyra akutsjukhus i södra Sverige mellan Ären 2009-2011 och betydelsen för patientsÀkerheten. Metod: Studien har en kvantitativ metod med retrospektiv inriktning.

DAMP-diagnosens vara eller inte vara? : En intervjustudie om pedagogers uppfattning och instÀllning till diagnosen DAMP

Uppsatsen belyser diagnosen DAMP ur ett pedagogperspektiv. Diagnosen har debatterats i medierna och det har framkommit företrÀdare för tvÄ olika stÄndpunkter. En av dem Àr docenten i sociologi, Eva KÀrfve och den andra Àr professorn i neuropsykiatri samt en av grundarna till diagnosen DAMP, Christopher Gillberg. KÀrfve ville granska dennes forskning dÄ hon ifrÄgasÀtter dess trovÀrdighet. Debatten gjorde att vi blev intresserade av DAMP-diagnosen och ville undersöka vilken uppfattning pedagogerna har om DAMP och dess diagnostisering, samt vad de vet om utredningen som leder till en diagnos och hur de uppfattar den pÄgÄende debatten i media.För att belysa dessa frÄgestÀllningar har vi studerat litteratur som behandlar problematiken kring diagnosen DAMP, samt genomfört en empirisk undersökning.

"Gud, jag har dyslexi!" : Elever med diagnosen dyslexi berÀttar om sina erfarenheter av skolan

Syftet med min undersökning Àr att beskriva elever med lÀs- och skrivsvÄrigheters erfarenheter av att studera pÄ gymnasieskolans yrkesförberedande program. FrÄgestÀllningen jag utgÄtt frÄn Àr: hur beskriver elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter sin tillvaro pÄ gymnasiet? För att kunna ta del av elevers erfarenheter har jag anvÀnt mig av en fenomenologisk ansats och genomfört halvstrukturerade intervjuer med tre elever. I min analys har jag anvÀnt mig av den existentiella fenomenologins fyra aspekter som betraktas vara grundlÀggande i formandet av personens livsvÀrld. Aspekterna Àr relationer, tid, kropp och rum.

SÄRSKILD, INTE SÄR-SKILD : En studie om arbetet med barn i behov av sĂ€rskiltstöd i förskolors verksamheter.

Tidig identifiering av barn i behov av sÀrskilt stöd kan leda till rÀttvisare resursfördelning ochbÀttre skolresultat. Samtidigt visar forskning pÄ att tilldelning av resurser baseras pÄ diagnoservilket blir problematiskt för de barn utan diagnos som ocksÄ Àr i behov av sÀrskilt stöd. Dethar Àven visat sig att alla barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd, med och utan diagnos, Àr ibehov av samma typ av stöd och resurser. MÄnga barn Àr nÄgon gÄng under skoltiden i behovav nÄgon typ av sÀrskilt stöd, under lÀngre eller kortare perioder och det kan börja redan underförskoletiden. DÀrmed Àr det angelÀget att undersöka hur det i sjÀlva verket förhÄller sig iförskolors verksamhet.Det övergripande syftet med föreliggande studie Àr att bidra till förstÄelsen av hur pedagogerupplever att de stöds i sitt arbete med inkludering av barn i behov av sÀrskilt stöd.

Skillnader i diagnostiskt utfall mellan undersökningsmetoderna datortomografi och magnetisk resonanstomografi av lÀndrygg

Under vÄra kliniska studier pÄ radiologisk avdelning har vi noterat att patienter med lÀndryggsbesvÀr undersöks i ungefÀr lika stor utstrÀckning med metoderna DT och MRT. Detta har vÀckt intresse för att utreda om det finns skillnader i det diagnostiska utfallet mellan metoderna. Fram tills idag saknas det forskning inom det aktuella omrÄdet vilket föranledde denna studie. Syftet med denna studie Àr att utvÀrdera metodernas tekniska möjligheter och begrÀnsningar för sÀkerstÀllande av diagnos, samt att se om det finns skillnader i det diagnostiska utfallet mellan dessa tekniker. 100 patientfall frÄn Norrbottens lÀns landsting studeras, 50 patienter för respektive metod.

Fibromyalgi- En subjektiv sjukdom i en objektiv vÀrld?

Bakgrund: Fibromyalgi Àr en kronisk sjukdom som inte syns utanpÄ och saknar kliniska parametrar som bevis för diagnos. Det finns fortfarande sjukvÄrdspersonal som inte erkÀnner sjukdomen som en giltig diagnos, vilket försvÄrar för patienter att uppfattas som trovÀrdiga. Syfte: Syftet med föreliggande litteraturstudie var att ta reda hur personer med fibromyalgi upplever bemötandet frÄn sjukvÄrdspersonal. Metod: Ansatsen var en litteraturstudie och bestod av 10 vetenskapliga artiklar som valdes ut genom sökningar i PubMed och CINAHL. Kvalitetsbedömningen genomfördes med ett kvalitetsbedömningsprotokoll för kvalitativa artiklar.

StrÄlskydd för patientens strÄlkÀnsliga organ vid CT-undersökningar. En litteraturöversikt.

Datortomografen (CT) togs i bruk under 1970-talet och Àr en metod som ger god diagnostiskinformation och anvÀnds i allt större utstrÀckning. Under en CT-undersökning avgesjoniserande strÄlning kontinuerligt vid bildtagning. Joniserande strÄlning kan ge oönskadehÀlsoeffekter hos patienten. Röntgensjuksköterskan skall dÀrför minimera strÄldoserna tillpatienten med fortsatt god diagnostisk bildkvalité. Som röntgensjuksköterska Àr det viktigt attskapa en patientsÀker vÄrd och ett tillitsfullt möte med patienten.

ADHD och arbete : Arbetsgivares uppfattningar om personer med diagnosen ADHD pÄ arbetsplatsen

Studien analyserar vad arbetsgivare har för uppfattningar betrÀffande personer med ADHD pÄ en arbetsplats. Semistrukturerade intervjuer har anvÀnts som datainsamlingsmetod. Urvalet bestÄr av sju arbetsgivare inom den privata sektorn. Studien har inspirerats av den fenomeno-grafiska ansatsen, dÀr olika uppfattningar om ett fenomen stÄr i centrum. Teoretiska analysbe-grepp för den hÀr studien Àr social kategorisering och den medicinska och sociala modellen kopplat till funktionsnedsÀttningar.

Behös sprÄktester i skolan? : En enkÀtstudie om pedagogers instÀllning till sprÄktester i F-klass och skolÄr 1-6.

Syftet med min undersökning Àr att beskriva elever med lÀs- och skrivsvÄrigheters erfarenheter av att studera pÄ gymnasieskolans yrkesförberedande program. FrÄgestÀllningen jag utgÄtt frÄn Àr: hur beskriver elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter sin tillvaro pÄ gymnasiet? För att kunna ta del av elevers erfarenheter har jag anvÀnt mig av en fenomenologisk ansats och genomfört halvstrukturerade intervjuer med tre elever. I min analys har jag anvÀnt mig av den existentiella fenomenologins fyra aspekter som betraktas vara grundlÀggande i formandet av personens livsvÀrld. Aspekterna Àr relationer, tid, kropp och rum.

KVINNORS KÄNSLOMÄSSIGA UPPLEVELSER VID GRAVIDITETSFÖRLUST SAMT REAKTIONER PÅ OMVÅRDNADEN

Graviditetsförlust i form av tidiga missfall Àr en vanlig diagnos i sjukvÄrden. En mer sÀllsynt diagnos Àr utomkvedshavandeskap som kan ha ett dramatiskt förlopp och vara direkt livshotande. Sjuksköterskan kan inom flera olika omrÄden i sjuk-vÄrden trÀffa pÄ kvinnor som har rÄkat ut för nÄgon av dessa förluster och behöver omvÄrdnad. Syftet med litteraturöversikten var att ta reda pÄ vad eventuell forsk-ning visade angÄende kvinnors kÀnslomÀssiga upplevelser vid graviditetsförlust samt att ur ett omvÄrdnadsperspektiv belysa kvinnors reaktioner pÄ vÄrden. För att uppnÄ syftet gjordes en litteraturöversikt enligt Friberg (2006).

Dyslexi - sett ur ett elev-, förÀldra- och specialpedagogperspektiv

Syftet med följande arbete Àr att undersöka hur högstadieelever i Äk 7-9 med diagnosen dyslexi, dessa elevers förÀldrar samt studiens specialpedagoger upplever arbetet kring elever med denna diagnos. Vi Àmnar Àven granska huruvida den undersökta skolan antar ett relationellt eller ett kategoriskt perspektiv pÄ elever med denna diagnos.Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om elever med diagnosen dyslexi. Litteraturdelen innehÄller forskning kring en skola för alla, inkludering, olika specialpedagogiska perspektiv och naturligtvis forskning kring diagnosen dyslexi ur olika infallsvinklar.I studien har semistrukturerade intervjuer anvÀnts för att se hur elever med diagnosen dyslexi, deras förÀldrar och specialpedagoger upplever arbetet kring dessa elever. Vi ville ocksÄ se om vi utifrÄn dessa intervjuer kunde dra nÄgra slutsatser om den aktuella skolan hÄller fast vid det traditionella kategoriska arbetssÀttet eller om skolan har anammat det, enligt styrdokumenten, förordade relationella arbetssÀttet.Sammanfattningsvis pekar resultaten av vÄr studie pÄ att elever med diagnosen dyslexi, deras förÀldrar och specialpedagogerna Àr förhÄllandevis nöjda med sitt gemensamma arbete kring dessa elever. Skolan lever fortfarande delvis kvar i det kategoriska arbetssÀttet, men samtliga tre informantgrupper verkar vara tillfreds med detta faktum.

?Nu har jag ju fÄtt alla bitar liksom, sÄ nu funkar det?. ? ADHD-diagnosens betydelse för drogfrihet

Syfte: Att undersöka hur personer med alkohol-eller narkotikamissbruk, som fÄtt en ADHD-diagnos i vuxen Älder, sjÀlva upplever att livet har utformat sig efter att de har fÄtt diagnosen. FrÄgestÀllningar ? Har ADHD-diagnosen gjort det lÀttare för individen att sluta med sitt drogmissbruk?? Har diagnosen gett individen förmÄga att hantera och begripliggöra situationer som uppstÄr i vardagen och kÀnna en meningsfullhet i det som hÀnder?? Vilken betydelse har den sociala omgivningen haft för personer med missbrukproblematik som fÄtt diagnosen ADHD? Metod: Studien Àr kvalitativ och bygger pÄ fem intervjuer med personer som har haft ett drogmissbruk och fÄtt diagnosen ADHD. Samtliga informanter Àr mÀn.Resultat: Resultatet visar att samtliga informanter Àr positiva till att de har fÄtt en ADHD-diagnos. För nÄgra har diagnosen varit en förutsÀttning för att kunna lÀmna missbruket och för samtliga Àr diagnosen ett stöd för att kunna hÄlla sig drogfria.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->