Sök:

Sökresultat:

1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 12 av 73

Inkludering och autismspektrumtillstÄnd : En studie dÀr personer med diagnos berÀttar om sina egna upplevelser av skolan

AbstractThis study examines factors in school that could contribute to or counteract the experience of inclusion of persons who have been diagnosed in the field of autism spectrum disorder. The information was gathered through qualitative interviews and processed to be presented in the results.The results show that respondents found it difficult to concentrate when in school because of the environment. They experienced no coherence in learning situations, they may not get answer as to why information should be carried out and saw no point to have breaks. Furthermore, they experienced no problems to orientate in school or to follow the schedule. The results also revealed that the respondents had at least one teacher with whom they felt that the relationship was positive.

?Det vÀcker sÄ mycket tankar, nÀr du stÀller dina frÄgor? : FörÀldraintervjuer om deras upplevelser av barnpsykiatrisk behandling för deras barn med diagnos ADHD. 

Mitt syfte har varit att ta del av förÀldrars erfarenheter av den barnpsykiatriska behandlingen för deras barn med ADHD-diagnos. Jag ville ocksÄ fÄ en bild av hur samspelet fungerar mellan barn och förÀldrar.Metoden jag anvÀnt har varit kvalitativa intervjuer med förÀldrar till fyra barn.En utgÄngspunkt i mina frÄgestÀllningar har varit om vi inom barnpsykiatrin i bemötandet av dessa familjer har haft en helhetssyn och ett relationsperspektiv som sedan ocksÄ prÀglat behandlingen.Sammanfattningsvis framkommer att förÀldrarna fÄtt behandling som dom Àr nöjda med men alla familjerna frÄgar samtidigt efter en helhetssyn i bemötandet och komplementÀra behandlingsalternativ.Djupintervjuerna belyser en stark efterfrÄgan pÄ psykologisk behandling pÄ bÄde individual/familj och förÀldranivÄ.Tre av fyra förÀldrapar uttrycker behov av att utvecklingspsykologiskt kunna förstÄ sitt barn, vad Àr symtom och vad Àr normalt.Samspelet mellan barn och förÀldrar Àr ett omrÄde som berör kÀnslomÀssigt. Ett omrÄde som förÀldrarna beskriver har inneburit osÀkerhet i förÀldraskapet och vanmakt inför att kunna fÄ en fungerande relation till barnet.    .

Sjuksköterskors stöd till nÀrstÄende vid smÀrtlindring i hemmet i specialiserad palliativ vÄrd : en kvalitativ intervjustudie

BakgrundEndometrios Àr en kronisk gynekologisk sjukdom med en prevalens pÄ upp till 15 procent. Den uppstÄr nÀr vÀvnad som liknar livmoderslemhinnan fÀster utanför livmodern och orsakar inflammation. Det frÀmsta symtomet Àr smÀrta i bÀcken och buk. Symtomen kan vara diffusa. Den sÀkraste metoden för att stÀlla diagnos Àr laparoskopi.

Barn i koncentrationssvÄrigheter : En studie av hur pedagoger resonerar kring bemötandets betydelse

En studie som Àr baserad pÄ intervjuer med pedagoger inom förskola och skola. Syftet med studien Àr att undersöka pedagogers resonemang kring bemötandet betydelse av barn i koncentrationssvÄrigheter inom förskola/skola. Studien har sin teoretiska förankring i det sociokulturella perspektivet. I studien lyfts tecken pÄ koncentration och koncentrationssvÄrigheter, pedagogers bemötande, miljö och definitionen pÄ diagnos fram. Det empiriska materialet bestÄr av intervjuer med nio pedagoger i olika yrkesgrupper.

Asperger syndrom : I ett maktperspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att genom en textanalys, granska makt- och genusaspekten i Christopher Gillbergs senare forskning gÀllande Asperger syndrom och högfungerande autism. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr genusteorin och makt, med frÄgestÀllningarna; Hur visar sig makten i ett genusperspektiv? Hur visar sig makten i valet av de diagnostiseringskriterier som forskaren vÀljer att anvÀnda? Analysen visar att av de barn som blir diagnostiserade med Asperger syndrom Àr pojkarna fler till antalet Àn flickorna. Resultaten som belyser genusaspekten visar att flickor inte har samma symtom som pojkar, vilket kan leda till att flickorna inte blir diagnostiserade. En diagnos skapar bÀttre förutsÀttningar till att fÄ hjÀlp frÄn samhÀllet.

Stödinsatser för förÀldrar till barn med autismspektrumstörning : en intervjustudie med sex familjer

Examensarbetets övergripande syfte Àr att beskriva förÀldrars upplevelse av stödinsatser under tre tidsperioder: tiden före utredning, tiden under utredning och tiden efter faststÀlld diagnos, utifrÄn att vara förÀlder till barn med autismspektrumstörning. Genom intervjuer med tre tjÀnstemÀn har vi Àven fÄtt inblick i tre olika omrÄden: historiken om autismspektrumstörning, intresseföreningar och specialiserad habilitering. Datainsamling har skett i form av en kvalitativ intervjustudie med 6 familjer (4 mammor, en pappa och ett förÀldrapar). Vi har utgÄtt ifrÄn en induktivt ansats, och samlat in empirin genom familjernas berÀttelser. Resultatet visar pÄ att tiden före utredning av autismspektrumstörning hade förÀldrarna olika erfarenheter av stödinsatser beroende pÄ om deras barn hade ett tillÀggshandikapp.

AD/HD-diagnoser: finns det nÄgra givna pedagogiska strategier?

VÄrt syfte var att beskriva, kritiskt granska samt dra slutsatser över vilka pedagogiska strategier det finns att tillÀmpa vid en AD/HD-diagnos. Detta för att skapa en god utvecklings- och lÀrandemiljö i klassrummet. I bakgrunden behandlas tidigare forskning, historik och viktiga begrepp inom omrÄdet. Olika perspektiv belyses, bÄde pedagogiskt och samhÀllskritiskt, kring diagnosen AD/HD. Kapitlet avslutas med pedagogiska strategier och miljöns betydelse för en god utvecklings- och lÀrandemiljö i klassrummet.

De idérika och spontana barnen : I arbetet med och bemötandet av barn med Attention Deficit Disorder i förskolan och skolans tidigare Är

Syftet med studien har varit att undersöka hur arbetet i förskolan och skolans tidigare Är ser ut för att göra barn med ADD mer delaktiga i verksamhetens olika aktiviteter.Den metod som valdes var att genomföra en kvalitativ studie för att pÄ sÄ sÀtt fÄ ökad kunskap om förskole- och annans personals bild av hur arbetet och mötet med dessa barn kan se ut.I studien har fem stycken kvalitativa intervjuer genomförts och varade 20-30 minuter och spelades in med hjÀlp av diktafon.Resultatet frÄn intervjuerna har visat att det finns en rad olika arbetssÀtt för underlÀtta barn med ADD och deras vardag. Det har till exempel visat sig att det gÄr att anvÀnda sig av ?picto-bilder? för att beskriva för barnen vad som kommer ske under dagens lopp.Flickor med ADHD (ADD) Àr mer tystlÄtna och mindre utÄtagerande Àn pojkar med samma diagnos. Deltagarna ansÄg att det Àr viktigt att lyfta fram barnens bra egenskaper eftersom det fÄr positiva effekter för barnens personliga utveckling. Det har Àven blivit tydligt att barn med ADD oftast först uppmÀrksammas i högstadiet eller vuxen Älder.

?Vissa av mina pusselbitar lyser extra mycket? En studie utifrÄn ett socialpsykologiskt perspektiv med fokus pÄ styrkors pÄverkan pÄ identitetsutvecklingen hos unga vuxna med ADHD-diagnos

Studiens mÄlgrupp Àr unga vuxna med ADHD-diagnos i Äldersgruppen 18-29 Är. Huvudsyftet Àr att utifrÄn deras erfarenheter och funderingar öka förstÄelsen för vilken betydelse deras diagnos och styrkor har för dem sÄvÀl som pÄ vilket sÀtt de anvÀnder sig av styrkorna i vardagen samt vilken pÄverkan de har pÄ deras identitetsutveckling. Ytterligare av intresse Àr deras erfarenhet av hur samhÀllets vÀlfÀrdorganisationer anvÀnt deras styrkor i insatser samt vilket stöd de skulle behöva för att bÀttre kunna anvÀnda sig av dessa. Vidare intresse Àr hur det skulle pÄverka deras sÀtt att se pÄ sig sjÀlva om deras individuella styrkor mer aktivt lyfts fram i insatser. Med begreppet styrkor vid ADHD-diagnos menas i den hÀr uppsatsen dels vad personen sjÀlv anser sig vara bra pÄ och dels vad personen uppfattar att andra anser att hon eller han Àr bra pÄ och med begreppet samhÀllets vÀlfÀrdorganisationer sÄ menas socialtjÀnsten, Arbetsförmedlingen samt hÀlso- och sjukvÄrd.

Naturalförloppet av dysfagi hos nyinsjuknade strokepatienter

Bakgrund: I samband med en pÄgÄende studie vid Norrlands universitetssjukhus (NUS) har det framkommit att patienter med dysfagi har varit svÄra att rekrytera. Upplevelsen Àr sÄledes att fÀrre patienter har dysfagi eller att sjukdomsförloppet Àr kort. FÄ nyare studier gÀllande naturalförloppet av dysfagi i den akuta fasen hos nyinsjuknade strokepatienter finns att tillgÄ och den forskning som gjorts visar pÄ varierade resultat med olika metoder som utgÄngspunkt.  Syfte: Studiens syfte var att belysa naturalförloppet under slutenvÄrdtiden hos akuta strokepatienter med pÄvisad dysfagi samt bidra med ny data.Metod: Inneliggande patienter pÄ Strokecenter vid NUS rekryterades och följdes upp mÄndagar, onsdagar och fredagar under tvÄ tidsperioder innefattande totalt 8 veckor. Samtliga patienter testades, men endast de med slutgiltig diagnostiserad stroke och patologiskt vÀrde pÄ ett eller flera av bedömningsmaterialen Standarardized Swallowing Assessment (SSA-S), Lipforce 100 (LF100) och Swallowing Capacity Test (SCT) inkluderades.

KÀnguruvÄrd av extremt underburna barn under första levnadsveckan : Undersökning av barns kroppstemperatur, vattenförlust via huden, fysiologisk stabilitet i den miljö som skapas vid hudkontakt barn-förÀlder

Bröstcancer Àr den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor i vÀrlden och i Sverige Àr risken att insjukna innan 75Ärs Älder ca 10 %. DÄ en individ drabbas av en sjukdom förÀndras livet drastiskt frÄn att vara frisk till att vara sjuk. Ofta innebÀr en diagnos att hela eller delar av bröstet behöver tas bort och detta kompletteras med lÀkemedel och behandlingar. Sjukdom Àr en subjektiv upplevelse och patienternas upplevelser och upplevda lidande grundar sig i kÀnslor relaterat till sin sjukdom och diagnos. En mÀnniska Àr dÀrmed sÄ sjuk eller sÄ frisk som den sjÀlv kÀnner sig.

Ett speciellt förÀldraskap : Levda erfarenheter av att ha ett barn med autism eller Aspergers syndrom

Studien syftade till att utifrÄn en fenomenologisk utgÄngspunkt undersöka förÀldrars erfarenheter av att ha barn med diagnos inom autismspektrumtillstÄnd, dÀr bl.a. autism och Aspergers syndrom ingÄr. Detta paraplybegrepp ingÄr i sin tur i den medicinska termen neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar. Vi ville förstÄ hur förÀldrarna uppfattade sin situation och hur bÄde den och diagnosen tillskrevs mening.Vi intervjuade tre mödrar till barn med autismspektrumstörning. Resultatet analyserades utifrÄn metoden Interpretative Phenomenological Analysis.

Minst en i varje klass : En studie om hur man hjÀlper elever som har ADHD/DAMP att lyckas i skolan

Jag har studerat hur man hjÀlper de elever som har DAMP/ADHD till en bÀttre chans att lyckas med skolan. Jag har bÄde undersökt vad som stÄr om detta i litteraturen och sÄ har jag varit pÄ tvÄ skolor och intervjuat tvÄ specialpedagoger och en lÀrare om hur de arbetar med dessa barn. Resultatet blev vÀldigt olika pÄ de tvÄ skolorna. PÄ den ena skolan gjorde specialpedagogerna allt för att eleverna skulle klara sig sÄ bra som möjligt, medan de elever som hade svÄrigheter och som gick pÄ den andra skolan knappt fick nÄgon hjÀlp alls och fick vara i helklass hela dagarna. Jag har ocksÄ studerat diagnosernas roll, om de Àr avgörande för om eleverna ska fÄ hjÀlp eller inte.

Den sjÀlvförgörande kampen : En existentiell studie om sjÀlvdestruktivitet

De flesta mÀnniskor som Àr sjÀlvdestruktiva i vÄrt samhÀlle fÄr en diagnos stÀlld som understryker att de pÄ ett eller annat vis Àr psykiskt sjuka, den vanligaste diagnosen Àr Borderline Personlighetsstörning. I denna studie ifrÄgasÀtts detta psykopatologiska perspektiv och istÀllet Àmnar jag undersöka om det gÄr att bredda begreppet sjÀlvdestruktivitet genom att anvÀnda ett existentiellt perspektiv. I grunden för studien Äterfinns teorier frÄn Kierkegaard, May och Fromm vilka berör begrepp som Ängest och frihet, tvÄ nyckelbegrepp i denna studie. Materialet Àr insamlat via intervjuer. Genom att anvÀnda hermeneutik som analysmetod har uppsatsförfattaren haft möjlighet att anvÀnda sin förförstÄelse i Àmnet och via den hermeneutiska cirkeln tolkas materialet.

FörÀldrarnas erfarenheter av att leva med barn som har ADHD : En litteraturbaserad studie

Bakgrund: ADHD Àr idag en vanlig funktionsnedsÀttning hos barn. Störningen pÄverkar dock inte enbart barnet utan ocksÄ dess familj negativt. FörÀldrarnas vÀlbefinnande stÄr Àven i relation med barnets vÀlbefinnande. Denna störning innebÀr dock en försÀmrad livskvalité hos förÀldrarna. Med familjecentrerad omvÄrdnad, socialt och professionellt stöd kan sjuksköterskan hjÀlpa förÀldrar i deras krÀvande livssituation.Syftet: Syfte med denna studie var att belysa förÀldrars erfarenheter av att leva med ett barn som har ADHD diagnos.Metod: En litteraturbaserad studie dÀr 10 kvalitativa artiklar har analyserats.Resultat: Ur analysen av datamaterialet framkom tvÄ huvudkategorier: bemötande frÄn omgivningen och svÄrt att ta beslut om medicinsk behandling med sju underkategorier.Slutsats: Denna studies resultat bidrar med kunskap om förÀldrars erfarenheter av att leva med barn som har ADHD.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->