Sökresultat:
1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 10 av 73
Kvinnor med ADHD : En kvalitativ studie om hur vardagslivet kan pÄverkas för en kvinna med ADHD
Uppsatsen belyser hur det Àr att som kvinna leva med ADHD dÄ detta Àr ett relativt outforskat omrÄde Syftet med den hÀr studien Àr att ta reda pÄ hur det Àr att som kvinna leva med ADHD, hur vardagslivet pÄverkas samt hur fördomar upplevs och hanteras. Vi vill Àven ha reda pÄ hur kvinnorna upplever att de hanterar sina kÀnslor samt hur deras kÀnslohantering tar sig i uttryck i deras vardagsliv. Vi har utfört kvalitativa intervjuer med Ätta kvinnor som alla fÄtt sin diagnos i vuxen Älder. Kvinnorna har med egna ord berÀttat hur de upplever att det som kvinna Àr att leva med ADHD. Det insamlade datamaterialet analyseras med hjÀlp av Erving Goffman?s stigma-teori som förklarar hur olika attribut hos individen kan göra att denne avviker frÄn mÀngden.
RĂ€kna med dyslektiker
Elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter finns i stor utstrÀckning pÄ de flesta av vÄra skolor och dyslexi Àr en vanlig diagnos. Detta arbete tar upp vilka hinder och möjligheter dessa elever möter inom Àmnet matematik och hur de förhÄller sig till sin dyslektiska diagnos. Jag utförde kvalitativa intervjuer med sex högstadieelever med diagnosen dyslexi. Syftet med dessa intervjuer var att synliggöra eventuella brister i deras tolkning och bearbetning av lÀsuppgifter samt sifferuppgifter. Intervjuerna analyseras sedan med fokus pÄ fonologi, ordmobilisering samt arbetsminne.
Ungdomars upplevelse av att leva med diabetes typ 1
Under 2010 avled cirka 90 000 personer i Sverige, varav 80 procent bedömdes ha behov av palliativ vÄrd. Palliativ vÄrd ges oberoende av diagnos och Älder under personers sista tid i livet. Den palliativa perioden varierar, beroende frÄn person till person. Syftet med studien Àr att undersöka hur bÄde sjuksköterskan och patienten ser pÄ autonomi och vÀrdighet vid palliativ vÄrd. Metoden som valts Àr litteraturöversikt med kvalitativa artiklar som kvalitetsgranskats.
Diagnosens vÀrde : En studie om lÀrares uppfattningar och erfarenheter kring diagnosen autismspektrumsyndrom
Syftet med föreliggande uppsats Àr att problematisera vÀrdet av en diagnos betrÀffande autismspektrumsyndrom utifrÄn lÀrares uppfattningar och erfarenheter. Vidare riktar sig uppsatsen till att studera hur lÀrare ser pÄ diagnosen autism och hur lÀrare och förÀldrar till elever med autism samarbetar utifrÄn lÀrares perspektiv. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sju stycken yrkesverksamma lÀrare i sÀrskolan. Intervjuerna belyser tre stycken avdelningar: LÀrarnas kompetens, Diagnosen autism i skolan och LÀrarnas samarbete med förÀldrar.Resultat visar att majoriteten av deltagarna i studien inte ser diagnosen autismspektrumsyndrom som avgörande i deras pedagogiska arbete. Detta resultat ligger i linje med den forskning som finns kring diagnosen autism.
KlasslÀraren och bokstavsbarnen. Hur klasslÀraren kan underlÀtta inlÀrningen för barn med DAMP och ADHD
Jag har valt att nÀrmare studera vad klasslÀraren kan göra för att underlÀtta inlÀrningen hos elever med diagnoserna ADHD eller DAMP. Mina frÄgestÀllningar gick ut pÄ vad man kan göra för dessa elever nÀr det gÀller undervisning, klassrumsmiljö och underlÀtta samspelet med elever utan dessa diagnoser. Dessutom var jag intresserad av hur förÀndringarna i undervisning och klassrumsmiljö pÄverkar övriga elever. DÀrför har jag studerat litteratur om detta och gjort intervjuer med dels tvÄ speciallÀrare och dels tvÄ klasslÀrare. Sedan har jag sammanstÀllt intervjuerna och jÀmfört dem med varandra och med litteraturen.
FörÀndrat omhÀndertagande av patienter med uretÀrsten : - LÀrdomar frÄn ett förbÀttringsarbete
Bakgrund: Omkring 10-15 % av befolkningen, oftast i arbetsför Älder, riskerar att nÄgon gÄng drabbas av njursten. Nationella riktlinjer för njurstensbehandling saknas, men studier stödjer behandling inom 48 timmar för snabb symtomlindring och minskade besvÀr för patienten. Inom studerad verksamhet var tiden frÄn diagnos till behandling lÄng och ÄterinlÀggningarna var mÄnga, varför ett förbÀttringsarbete initierades.Syfte: Syftet med förbÀttringsarbetet var att halvera tiden frÄn diagnos till behandling för patienter med akut behandlingskrÀvande uretÀrsten, samt minska negativa effekter relaterade till obehandlad uretÀrsten. Vidare syftade studien av förbÀttringsarbetet till att beskriva ett tvÀrprofessionellt teams erfarenheter av aktuellt förbÀttringsarbete gÀllande patienter med uretÀrsten.Metod: Ett tvÀrprofessionellt team bedrev förbÀttringsarbetet med stöd av Nolans modell för förbÀttringsarbete, vilket studerades genom en deskriptiv fallstudie med induktiv ansats. Effekterna av förbÀttringsarbetet utvÀrderades med Statistical Process Control (SPC).
Hur kan vi möta elever med dyslexi? En studie i hur man kan upptÀcka, diagnostisera och arbeta med elever med dyslexi
Detta examensarbete handlar om hur vi som arbetar i skolan kan möta de elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter respektive dyslexi. Jag stÀller frÄgan vad dyslexi egentligen Àr och visar pÄ olika möjligheter att definiera ordet. Jag jÀmför de tvÄ begreppen dyslexi och lÀs- och skrivsvÄrigheter med varandra. MÄnga ger nÀmligen dessa ord olika innebörd. Andra frÄgor jag försöker besvara Àr hur dyslexi yttrar sig, och hur man kan upptÀcka om en elev har dyslexi.
Vem Àr bÀst pÄ procentrÀkning?
Syftet med arbetet var att undersöka om elever studerande A-kursen i matematik pÄ gymnasiets första Är var bÀttre pÄ att lösa procentuppgifter Àn elever i Ärskurs sex pÄ grundskolans senare Är. Vidare ville vi undersöka om elever i Ärskurs sex klarade att rÀkna procentuppgifter som finns i lÀromedlen för skolÄr nio samt om det Àr nÄgon skillnad i svÄrighetsgraden pÄ procentuppgifterna i lÀroböckerna? För detta anvÀndes en diagnos med nio uppgifter tagna ur matematiklÀromedel för Ärskurs sex och Ärskurs nio pÄ grundskolans senare Är. Vi har i enlighet med Möllehed (2001) försökt hitta uppgifter i vÄr diagnos med en varierande svÄrighetsgrad pÄ problemen. Vid vÄr analys av valda lÀromedel sÄg vi att svÄrighetsgraden pÄ uppgifterna inte har förÀndrats markant.
MĂ€nniskors upplevelse av att leva med Parkinsons sjukdom: en litteraturstudie
Att drabbas av och leva med Parkinsons sjukdom innebÀr en förÀndrad livssituation för en mÀnniska. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva mÀnniskors upplevelse av att leva med Parkinsons sjukdom. Tio internationellt publicerade vetenskapliga artiklar analyserades med en kvalitativ innehÄllsanalys som resulterade i fem kategorier: att kÀnna lÀttnad men ocksÄ en börda att fÄ sin diagnos: att kÀnna sig utmattad av att inte kunna kontrollera sin kropp: att vara rÀdd för att bli beroende av och en börda för andra mÀnniskor att kÀnna sig annorlunda, skÀmmas och inte tas pÄ allvar: att kÀnna sig rÀdd för sjukdomens utveckling men vilja kÀmpa och leva för stunden. Upplevelsen av att leva med Parkinsons sjukdom var att de hade behov av kunskap och information angÄende sin sjukdom. MÀnniskor med Parkinsons sjukdom fick kÀmpa för att orka med dagligt liv och de upplevde att det var viktigt att bli bemötta med respekt och förstÄelse frÄn omgivningen.
NÄgra vuxna dyslektikers röster : Hur uppfattar dyslektiker sin dyslexi?- Hur kan man bÀst undervisa barn med dyslexi?
Syftet med denna studie har varit att undersöka nÄgra vuxna dyslektikers syn pÄ deras dyslexi som barn och som vuxen. Undersökningen byggde pÄ fyra intervjuer med vuxna dyslektiker. Arbetets fokus har dÀrmed varit att belysa dyslektikernas upplevelse av deras dyslexi, om de fÄtt rÀtt hjÀlp i skolan och om deras acceptans i samhÀllet. Resultatet frÄn intervjuerna visade att alla fyra dyslektiker ansÄg att det varit svÄrt att leva med sin dyslexi och att det hade varit lÀttare om de fÄtt sin diagnos tidigare i livet. Arbetet fokuserar Àven pÄ hur dyslektikerna hanterar sin situation i vuxen Älder.
Det Àr kul med laborationer : Elevers och lÀrares uppfattningar om no-Àmnena i grundskolan
Jag har studerat hur man hjÀlper de elever som har DAMP/ADHD till en bÀttre chans att lyckas med skolan. Jag har bÄde undersökt vad som stÄr om detta i litteraturen och sÄ har jag varit pÄ tvÄ skolor och intervjuat tvÄ specialpedagoger och en lÀrare om hur de arbetar med dessa barn. Resultatet blev vÀldigt olika pÄ de tvÄ skolorna. PÄ den ena skolan gjorde specialpedagogerna allt för att eleverna skulle klara sig sÄ bra som möjligt, medan de elever som hade svÄrigheter och som gick pÄ den andra skolan knappt fick nÄgon hjÀlp alls och fick vara i helklass hela dagarna. Jag har ocksÄ studerat diagnosernas roll, om de Àr avgörande för om eleverna ska fÄ hjÀlp eller inte.
Kvinnors upplevelser av stigma resulterat av HIV/AIDS diagnos
Ă
r 2006 levde 17,7 miljoner kvinnor, globalt, med HIV: ett virus som Ànnu inte har eliminerats, med behandlingar som resulterar i biverkningar och ofta ger resistensutveckling. Syftet för denna uppsats var att studera kvinnornas upp-levelser och erfarenheter av stigma som ett resultat av deras HIV/AIDS diagnos och att analysera och kommunicera ett perspektiv pÄ omsorg. En litteraturstudie baserad pÄ kvalitativa artiklar genomfördes. Resultaten visade att kvinnorna konfronterades med en varierande uppsÀttning negativa, förutfattade attityder frÄn partners, familjemedlemmar, vÀnner och arbetskamrater nÀr de avslöjade sin HIV/AIDS status vilket pÄverkade deras sjÀlvbild. Om de valde att hemlighÄlla HIV/AIDS fick kvinnorna kontrollera information rörande sina symtom, gömma mediciner eller omklassificera sina tillstÄnd till andra sjukdomar.
Crash Boom Bang : En kvalitativ studie om estetik och anvÀndarvÀnlighet vid produktion av en extremsportares webb
?Between normal and abnormal? is a qualitative literature study about adults with Aspergers syndrom. The study aims to understand how a person with Asperger syndrome understand himself. The study is built around two issues. These are; how does a person with Aspergers syndrom describe himself and how does the diagnos influence the self-image.
Risk för undernÀring? : Sjuksköterskors kunskap och attityd gÀllande nutritionsbedömning av patienter inom akutsjukvÄrden
BakgrundEndometrios Àr en kronisk gynekologisk sjukdom med en prevalens pÄ upp till 15 procent. Den uppstÄr nÀr vÀvnad som liknar livmoderslemhinnan fÀster utanför livmodern och orsakar inflammation. Det frÀmsta symtomet Àr smÀrta i bÀcken och buk. Symtomen kan vara diffusa. Den sÀkraste metoden för att stÀlla diagnos Àr laparoskopi.
Patienters upplevelser av vÄrden vid hjÀrtinfarkt: En litteraturstudie
Att vÄrdas för hjÀrtinfarkt kan innebÀra kÀnslor av förvirring och osÀkerhet till följd av ett hastigt förlopp. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva patienters upplevelser av vÄrden vid hjÀrtinfarkt. Studien baserades pÄ 15 vetenskapliga studier. Analys utfördes med manifest kvalitativ innehÄllsanalys vilket resulterade i tre kategorier; att bli omhÀndertagen i en oviss och frÀmmande situation, att genomgÄ behandling medför rÀdsla och tilltro och att vilja ha tydlig information för ökad förstÄelse av diagnos och behandling. Patienter beskrev omhÀndertagandet vid hjÀrtinfarkt som positivt.