Sökresultat:
1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 1 av 73
Pedagogers sprÄkutvecklande arbete med elever som har en diagnos
Hur lÀrare kan arbeta sprÄkutvecklande med en elev nÀr den har en diagnos.
För- och nackdelar med en neuropsykiatrisk diagnos
Diagnoser Àr ett sÀtt för samhÀllet att beskriva och grÀnssÀtta vad som Àr normalt och socialt accepterat. Diagnos Àr Àven en social konstruktion som oftast utifrÄn ett samhÀllsperspektiv har en negativ inverkan. MÀnniskor sÀtter etiketter pÄ de med diagnosen och oftast Àr det i negativ bemÀrkelse och man accepterar inte det avvikande beteendet som diagnosen förklarar. Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur vuxna med diagnos upplever för- och nackdelar med sin diagnos. Med den kvalitativa metoden har semistrukturerade intervjuer genomförts.
AD/HD, DAMP och Asperger syndrom. Hur upplever förÀldrar och lÀrare att det Àr att fÄ en diagnos pÄ sitt barn?
Genom att göra en studie med fenomenografisk ansats, har jag försökt att studera hur förÀldrar och lÀrare upplever att det Àr att fÄ en neuropsykiatrisk diagnos pÄ sitt barn. Jag har i min studie utgÄtt frÄn min egen förförstÄelse, eftersom jag Àr förÀlder till en pojke med DAMP. Efter att ha intervjuat, skrivit ner och analyserat mitt material upptÀckte jag tvÄ kategorier med tillhörande underkategorier. Jag har ocksÄ försökt att kortfattat förklara diagnoserna AD/HD, DAMP och Asperger syndrom. I min litteraturgenomgÄng har jag presenterat de som företrÀder det positiva med en neuropsykiatrisk diagnos och de som företrÀder det negativa med att fÄ en neuropsykiatrisk diagnos.
Behöver man en diagnos för att fÄ hjÀlp?
Undersökningens syfte var att ta reda pÄ nÄgot om kopplingen mellan dyslexidiagnosen och den hjÀlp elever fÄr. Vi sökte svar utifrÄn sex frÄgestÀllningar som berör om elever med dyslexidiagnos fÄr mer och/eller annorlunda hjÀlp Àn de utan, om det Àr eleverna med de största lÀs- och skrivsvÄrigheterna som har diagnos,om hjÀlpen gÄr till de elever som behöver den bÀst och om förÀldrars möjlighet att pÄverka. En enkÀtundersökning genomfördes bland 55 pedagoger i tvÄ olika kommuner och dessa jÀmfördes sedan med varandra. Resultatet visade att mÄnga pedagoger ansÄg att dyslexidiagnosen var viktig. I den ena kommunen fick eleverna med diagnos mer hjÀlp Àn de utan.
Taluppfattning : Utvecklingen i en grupp, frÄn Ärskurs 1 till 3
Detta examensarbete visar hur utvecklingen av taluppfattningen utvecklats i en elevgrupp frÄn Ärskurs 1 till 3. Syftet Àr att fÄ en djupare förstÄelse bÄde vad tidigare forskare har kommit fram till och vad eleverna kan. Som metod har jag valt diagnos och litteraturstudie. Diagnosen Àr genomförd under höstterminen i Ärskurs 1 samt i samma elevgrupp vÄrterminen i Ärskurs 3. Resultatet visar att i Ärskurs 1 finns cirka 20 % elever som inte klarade att besvara min diagnos om taluppfattning upp till 10.
LikvÀrdiga betyg i matematik : UtvÀrdering av mÀtmetod
Syftet med studien var att undersöka om en matematisk diagnos kan anvÀndas för att bedöma hur likvÀrdigt betyg sÀtts. Studien visar att diagnosen indikerar skillnader i likvÀrdighet som ligger i linje med tidigare forskning. En mer detaljerad undersökning dÀr diagnosen jÀmförs med nationella prov skulle ge ett sÀkrare svar angÄende diagnosens tillförlitlighet.Diagnosens förmÄga att förutsÀga elevernas betyg i första matematikkursen i gymnasiet var god. Sambandet mellan diagnos och gymnasiebetyg var starkare Àn sambandet mellan diagnos och grundskolebetyg. Detta kan ha flera orsaker: (i) gymnasielÀrarna som konstruerat diagnosen har endast tagit med uppgifter som sammanfaller med första? gymnasiekursen, (ii) grundskolor sÀtter betyg pÄ olika grunder, (iii) elevernas matematikkunskaper förÀndras över sommarlovet..
Diagnostiseringens makt; En narrativ studie om ADHD-diagnostisering
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Àr ett neuropsykiatriskt funktionshinder som ungefÀr 3-5 procent av alla barn i skolÄlder Àr diagnostiserade för. HÀlften av de barn som diagnostiseras har kvar symtomen i vuxen Älder. Samtidigt Àr ADHD en diagnos som varit omdiskuterad under mÄnga Är, dÄ somliga menar att det inte borde vara en diagnos utan kan vara ett personlighetsdrag och att en diagnostisering kan medföra negativa konsekvenser för en persons sjÀlvbild. Syftet var att ta reda pÄ hur vÄra fem respondenter, vuxna personer med en ADHD-diagnos, ser pÄ sitt liv efter att de fÄtt sin diagnos och vad diagnostiseringen har haft för betydelse för dem. Intervjuer med en narrativ ingÄng anvÀndes för att, utifrÄn den valda frÄgestÀllningen sammanfatta och strukturera upp respondenternas berÀttelser.
Patienter med psykosrelaterad diagnos vilka har lÀmnat den slutna rÀttspsykiatriska vÄrden vid regionkliniken i Sundsvall
Psykosrelaterade diagnoser Àr de mest förekommande diagnoserna bland rÀttspsykiatriskt vÄrdade patienter inom den rÀttspsykiatriska vÄrden. Dessa patienter riskbedöms för framtida vÄld och i vÄrden ingÄr riskhanteringsarbete, vilket sker innan patienterna skrivs ut eller överförs till annan vÄrdform. Syftet med studien var att beskriva dömda rÀttspsykiatriska patienter med psykosrelaterade diagnoser, vilka lÀmnat den slutna rÀttspsykiatriska vÄrden vid RÀttspsykiatriska regionkliniken i Sundsvall mellan Ären 2005-2010. Beskrivningen fokuserades pÄ patienternas riskbedömning för vÄld med HCR-20, vart patienterna hade skrivits ut eller hade överförts samt deras nya lagföringar. Patienter med och utan psykosrelaterad diagnos jÀmfördes med varandra.
Minskad kontanthantering : Hur pÄverkas kundernas förtroende för banken vid bankernas borttagande av den manuella kontanthanteringen?
Psykosrelaterade diagnoser Àr de mest förekommande diagnoserna bland rÀttspsykiatriskt vÄrdade patienter inom den rÀttspsykiatriska vÄrden. Dessa patienter riskbedöms för framtida vÄld och i vÄrden ingÄr riskhanteringsarbete, vilket sker innan patienterna skrivs ut eller överförs till annan vÄrdform. Syftet med studien var att beskriva dömda rÀttspsykiatriska patienter med psykosrelaterade diagnoser, vilka lÀmnat den slutna rÀttspsykiatriska vÄrden vid RÀttspsykiatriska regionkliniken i Sundsvall mellan Ären 2005-2010. Beskrivningen fokuserades pÄ patienternas riskbedömning för vÄld med HCR-20, vart patienterna hade skrivits ut eller hade överförts samt deras nya lagföringar. Patienter med och utan psykosrelaterad diagnos jÀmfördes med varandra.
Könsperspektiv pÄ stressrelaterad ohÀlsa hos kvinnor : kvinnors upplevelse av sin diagnos och orsakerna till sin ohÀlsa
I Sverige dominerar kvinnorna sjukskrivningstalet, framförallt dÄ det gÀller nÄgon form av stressrelaterad ohÀlsa. I forskning och offentlig debatt Àr ofta arbetsrelaterad stress i fokus. Denna studie undersöker hur kvinnor som har fÄtt en stressrelaterad diagnos sjÀlva ser pÄ orsakerna till sin ohÀlsa och till att de fÄtt denna diagnos samt hur diagnosförfarandet kan gÄ till. Resultatet analyseras ur ett könsperspektiv. I denna kvalitativa studie tillfrÄgades fem lÀkare om diagnostisering och Ätta kvinnor med nÄgon form av stressrelaterad diagnos intervjuades.
Upplevelser vid diagnos cancer : en beskrivande litteraturstudie
Cancer Àr en av vÄra vanligaste sjukdomar och förekommer i alla Äldrar. Individer som drabbas kan genomgÄ nÄgon form av kris nÀr de fÄr diagnosbesked. Krisen kan ses som en akut emotionell stressreaktion. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva patienters upplevelser vid diagnos cancer. Vetenskapliga artiklarna söktes i databas Medline via PubMed.
DIAGNOS - Hinder eller möjligheter?
I styrdokumenten för grundskolan och gymnasieskolan stÄr skrivet att elever i be-hov av stöd ska fÄ den hjÀlp de behöver. Under senare Är har diagnostisering av elever i behov av stöd och elever som har svÄrigheter att klara av skolmiljöns vÀrderingar och villkor ökat. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilken form av stöd en diagnos leder till, vilket stöd eleven fÄr om behovet finns men utan dia-gnos och vilka hinder och möjligheter en diagnos medför. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om diagnostisering. MÄlgruppen för vÄra intervjuer Àr specialpedagoger och rektorer i tre kommuner i södra Sverige.
Barn i behov av stöd : Pedagogers uppfattningar om att ge barn i förskoleÄldern en diagnos
Syftet med examensarbetet Àr att undersöka pedagogernas uppfattning om förekomsten av diagnoser i förskolan och vad pedagoger har för syn om att barn i förskoleÄldern har diagnoser, vÄra forskningsfrÄgor blev dÀrför följande, vilka diagnoser Àr vanliga i förskolan? Vilka uppfattningar har pedagogerna pÄ att barn i tidig Älder fÄr en diagnos? Hur arbetar pedagogerna med barn i behov av stöd och hur fungerar samarberbetet med förÀldrar till barn i behov av stöd? Metodisk ansats har varit kvalitativ och data har hÀmtats genom kvalitativa intervjuer med tio pedagoger i tvÄ olika kommuner. Det vi fÄtt fram Àr bland annat att alla vÄra informanter nÄgon gÄng under sin karriÀr stött pÄ barn i behov av stöd. Vi har Àven fÄtt en inblick i hur de bemöter dessa barn. För pedagogernas skull Àr en diagnos inte viktig, men den behövs för att sÀtta in de resurser som Àr viktiga i verksamheten för att barnet ska kunna utvecklas pÄ bÀsta möjliga sÀtt..
Personers upplevelser av att leva med en palliativ diagnos: En litteraturstudie
I den palliativa vÄrden ses döden som en naturlig hÀndelse som varken ska skyndas pÄ eller fördröjas. För personer som Àr sjuka kan det upplevas som skrÀmmande att tvingas möta verkligheten och konfronteras med sin sjukdom. Syftet med detta examensarbete var att beskriva personers upplevelser av att leva med en palliativ diagnos. Tolv vetenskapliga studier analyserades med en kvalitativ manifest innehÄllsanalys. Analysen resulterade i fem kategorier: att inte ha makten över sin tid och sin kropp, att vilja vara hemma och leva som förut, att prioritera det som ger mening, att vilja kÀnna sig trygg och förstÄdd i vÄrden samt att förbereda sig sjÀlv och familjen inför döden.
Att drabbas av cancer i tonÄren : En ???kvantitativ studie om hÀlsorelaterad livskvalitet tvÄ till fyra Är efter diagnos
Syfte Studiens syfte var att undersöka: sjÀlvskattad hÀlsorelaterad livskvalitet hos tonÄringar som drabbats av cancer tvÄ Är (T5), tre Är (T6) och fyra Är (T7) efter diagnos, samt att jÀmföra deras skattningar med en referensgrupp randomiserad frÄn befolkningen. Metod TonÄringarna med cancer besvarade SF-36 2 Är (N=38), 3 Är (N=42) samt 4 Är (N=39) efter diagnos. En referensgrupp (N=300) randomiserad av Statistiska centralbyrÄn (SCB) besvarade samma formulÀr vid ett tillfÀlle. Samtlig data insamlades via telefonintervju. Resultat TvÄ Är efter diagnos skattar gruppen med cancerdiagnostiserade tonÄringar sin fysiska funktion, rollfunktion ? fysiska orsaker, allmÀn hÀlsa samt summaindex för fysisk hÀlsa lÀgre Àn referensgruppen. Denna skillnad avtar över tid och vid tre Är efter diagnos skattar gruppen med cancerdiagnostiserade tonÄringar fysisk funktion och allmÀn hÀlsa lÀgre Àn referensgruppen.