
Sökresultat:
3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 66 av 257
Let's Be Friends: En fallstudie om interaktion och deltagande pÄ Rooster Teeth Productions webbplats
I denna uppsats stÀlls begreppen interaktivitet och deltagande mot en modern webbplats med fokus pÄ underhÄllning och populÀrkultur. Uppsatsen syftar till att svara pÄ vilken form av interaktivitet som gÄr att finna pÄ webbplatsen och hur webbplatsens producenter uppmanar till deltagande genom sitt sprÄk. I fokus Àr Rooster Teeth Productions webbplats dÀr alla derasproduktioner gÄr att finna. Uppsatsen bygger pÄ forskning om interaktivitet pÄ internet och kopplas till deltagarkultur, fankultur och community. Uppsatsen Àr en fallstudie pÄ hur nyare internetbaserade produktionsbolag som Rooster Teeth jobbar för att möta sin publik och anvÀndarskara.
Lokalpolisen pÄ Facebook : En kvantitativ studie om polisen i VÀxjö och Alvesta och deras "Gillare"
The value of an organization?s availability and transparency towards the public whenever and wherever it is necessary has increased. Internet and the social networks have become essential to most of the citizens of Sweden but for organizations social networking still is an area that is relatively unexplored. As the Internet and social media progresses it becomes a greater part of people?s lives, which leads to more demands but also a great amount of possibilities for the organizations that participate in this technical revolution.The purpose of this quantitative study is to examine if and how the people receiving the information published on the VÀxjö and Alvesta police department?s Facebook-page are considering Facebook as a channel of communication.
Kundselektering för utveckling av hemsidor - i enlighet med Personasmetoden : Selecting customers for developing web pages
?Mediet Àr budskapet?, dÀrför att det Àr mediet som formar och kontrollerar granskningen av och formen för mÀnskliga kontakter och handlingar?Marshall McLuhan (refererad i Ek, 2006)Kunder i dagens samhÀlle Àr mer aktiva i sin köpprocess gÀllande informationssök inför ett köp. En allt vanligare kÀlla att anvÀnda sig av Àr Internet. Kunden önskar ha all information om produkten innan ett köpval görs. Det handlar om att skapa sig en egen bild av produkten och att sjÀlv utvÀrdera dess egenskaper.
Retorik och semiotik i reklam : En jÀmförelse mellan tidningsannonser och internetbanners
Advertising is something that we get in touch with on a daily basis and more or less everywhere. Advertising is used in different mediums, such as magazines, television, radio, internet, cellphones et.c. The aim of the present study is to find out if there are any recurrent dissimilarities how advertising is constructed among the mediums regarding rhetorical and semiotical theories. Two different mediums have been chosen for a comparison, printed advertisments versus internetbanners. The study has been based on a total of ten qualitative image analyses.
Webbaserad hÀlsokommunikation ? och dess potential som informationskanal för primÀrprevention
Syftet med studien var att belysa Internet-webbsidans potential som kanal för
hÀlsokommunikation kring primÀrprevention, med utgÄngspunkt frÄn en webbaserad
vaccinationskampanj mot livmoderhalscancer. Studien Àr empirisk med en
kvalitativ ansats. EnkÀter och semistrukturerade gruppintervjuer med halvöppna
frÄgor har anvÀnts för att samla in data. Fjorton unga kvinnor i Äldern 18-19
Är pÄ tvÄ gymnasieskolor i Stockholm deltog i studien. För att analysera data
har innehÄllsanalys med manifest ansats anvÀnds.
Resultaten visar att kvinnorna hade olika attityder till, samt
uppfattningar och upplevelser av den webbaserade hÀlsokommunikationen och olika
förbÀttringsomrÄden framkom.
Bredbandstelevisionens hot och möjligheter
Denna uppsats behandlar förutsÀttningarna för TV pÄ Internet, som vi i detta fall kallar bredbandstelevision. Det vi vill granska Àr bredbandstelevisionens hot och möjligheter. Detta gÀller för sÄ vÀl branschen, marknaden och i hushÄllen runt om i Sverige. Hoten och möjligheterna vill vi undersöka ur bÄde sÀndaren och mottagarens perspektiv. Vi har Àven koncentrerat oss pÄ att kartlÀgga olika delar inom bredbandstelevisionen.
Socialarbetares erfarenheter av e-mobbning bland ungdomar
Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka hur yrkesverksamma inom socialt arbete ser pÄ fenomenet e-mobbning bland dagens ungdomar. Undersökningen har byggt pÄ fyra kvalitativa intervjuer gjorda pÄ en skolkurator, en högstadielÀrare, en polis som arbetar med ungdomsproblematik samt tvÄ kuratorer  pÄ BUP. Analysen har sedan sin grund i respondenternas svar samt tidigare forskning om Àmnet e-mobbning. Rapporter frÄn etablerade svenska organisationer som exempelvis Friends och BRIS har ocksÄ studerats. Resultatet visade att e-mobbning Àr ett vÀxande problem bland barn och unga bÄde i skolan och pÄ deras fritid.
Nya tider - En kvalitativ studie om socialdemokratiska opinionsledares uppfattningar om tidningen Ny tid
Titel: Nya tider - En kvalitativ studie om socialdemokratiska opinionsledares uppfattningar om tidningen Ny tidFörfattare: Henrik Gudmundsson & Mathias HvitHandledare: Jan StridUppdragsgivare: Ny tidKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskapInstitution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMGSidantal: 54 (inklusive abstract, referenslista och bilagor)Antal ord: 19 009Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka vad socialdemokratiska opinionsledare i GöteborgsomrÄdet har för uppfattningar om Ny tid, pÄ papper sÄvÀl som pÄ nÀtet.Metod: Den kvalitativa samtalsintervjunMaterial: Studien bygger pÄ tio samtalsintervjuer med socialdemokratiska opinionsledare som besitter formella positioner och Àr utspridda över olika delar av partiet och arbetarörelsen.Huvudresultat: Resultatet visar pÄ att opinionsledarna har anvÀndning för tidningen pÄ olika plan. InnehÄllsmÀssigt skiftar motiven för anvÀndning, dÀr vad som efterfrÄgas i större skala grundar sig i ett identifikationsmotiv. Det pÄvisas Àven att sociala samt underhÄllande motiv utgör en stor del av lÀsningen. Vidare finner opinionsledarna olika funktioner med papperstidningen och internet. Papperstidningen Àr bÀttre till lÀngre, mer avslappnad lÀsning.
IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen : en fallstudie av en gymnasieskola
Syfte: Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur lÀrare upplever IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen.Metod: För att svara mot frÄgestÀllningarna i denna undersökning har en fallstudie gjorts pÄ Fröberg gymnasiet. Den kvalitativa undersökningen har skett via besöksintervjuer med Ätta strategiskt utvalda respondenter.Resultat: Enligt respondenterna, i denna undersökning, finns det mÄnga fördelar med att anvÀnd IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen, men dÄ mÄste det anvÀndas pÄ rÀtt sÀtt för att vara till nytta i undervisningen. Att arbeta pÄ ett traditionellt sÀtt har sina fördelar. DÀrför bör i undervisningen varvas med IT som hjÀlpmedel och med papper och penna som det Àr i den traditionella undervisningen. LÀrarna ansÄg Àven att IT Àr bra utifrÄn demokrati perspektivet.Slutsatser: Generellt har lÀrarna pÄ FG en positiv instÀllning till IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen, i alla fall nÀr det fungerar.
LÀromedel och lÀromedelsanvÀndning- : En kvalitativ studie av gymnasielÀrares didaktiska reflektioner kring lÀromedel och lÀromedelsanvÀndning.
This paper is based on a quantitative survey. The study aims to answer the questionwhich media young people rather use to take part of the news. The results showthat young people today in Kalmar preferably and often read newspapers on theInternet and mobile phone.The questions asked was about which media they usually use, the level ofconfidence they had in various media, how interest was in different newscategories, willingness to pay for online news and background issues relatedsubjects. The survey was aimed at high school students in Kalmar and weredistributed and collected on-site at the schools. What was remarkable among theresponses was that young people largely had access to a morning newspaper athome and said that they would consider subscribing to one in the future.
www.sponsringpÄhemsidan.nu : En studie om hur företag kommunicerar sin sponsring pÄ den egna hemsidan
There are countless methods for companies to use as marketing tools and one method that has become more and more popular is sponsoring. Reasons for companies to use sponsoring as a marketing tool is to be exposed and associated in connection with the sponsored item. Companies also use sponsorship to create relationships with the company's target audience. The use of Internet and Internet marketing has also increased during the last years and this paper examines the combination of these two areas, sponsorship and Internet marketing. A survey that examines the websites owned by companies who also are sponsors, answers the following problem:How do companies communicate their sponsorship on their own homepages?The purpose of this study is to describe how companies use their homepage to communicate their sponsorship.
Bloggar som marknadsföringskanal ? En kartlÀggning av Lindex AB
It?s a fact that fashion companies today are searching for new ways to win consumers.Traditional marketing methods have been replaced with new marketing techniques onInternet. Fashion blogs have a high traffic and because of that they are relevant in themarketing context. Lindex has developed from being a store of underwear to be oneof the largest fashion companies in Sweden with Internet sales which actively workswith bloggers through it?s website.Our purpose in this study is to analyze and describe how a fashion company as Lindexis practical using blogs as a marketing method.
Marknadsföring pÄ Webb 2.0: Utveckling av LillHjÀrtas webbplats
För ett litet företag med begrÀnsade resurser kan det vara svÄrt att marknadsföra sig till poten-tiella kunder dÄ traditionell reklam Àr dyr. Tidigare forskning visar att en webbplats vara en bra möjlighet för ett mindre företag att marknadsföra sig sjÀlva och sina produkter till en la-gom kostnad. I och med Webb 2.0 har möjligheterna att marknadsföra sig och sitt företag pÄ nÀtet kraftigt ökat och kunderna har hÀr, dÄ de inte varit nöjda med att serveras traditionell reklam, tagit pÄ sig att sprida sina upplevelser och syner pÄ varumÀrken och produkter vidare till andra för att pÄ sÄ sÀtt kunna förmedla en mer sann bild. Denna nya del av marknadsföring som Webb 2.0 har möjliggjort sker genom ?elektronisk word of mouth? (eWOM) pÄ sociala medier, bloggar och liknande.
Viral Marketing - Pay It Forward?
VÄrt uppsats undersöker hur en betalning kopplad till viral marknadsföring skulle pÄverka ungdomars attityd gentemot en sÄdan kampanj. Vi har utgÄtt ifrÄn en kvalitativ metod iform av fokusgrupper och semistrukturerade intervjuer. Den största fokusen ligger pÄ fokusgrupperna..
Att lÀsa webben : En introduktion till semiologisk analys av webbaserat material
The aim of this master's thesis is to present an introduction to semiological analysis of web based material, which is a hypothesis that combines the theoretical framework of classical Saussurean semiology, visual social semiotics as was developed by GĂŒnther Kress and Theo van Leeuwen, and Roland Barthes's notion of 'Myths'. Furthermore, a new tool called 'pseudo-signifier', constructed solely for the thesis, is also used in conjunction with the semiological analysis. The hypothesis is tested in a case study involving the web portal of a Swedish commune, Gothenburg (goteborg.se). A complete semiological analysis is performed on the case. The case study revealed numerous findings of interest, among others that images and texts on the web portal were sometimes used in a contradicting manner, and often in a way that symbollically excluded citizens from the portal, a fact which could be uncovered when studying underlying myths that permeated the web portal.