Webbaserad hälsokommunikation ? och dess potential som informationskanal för primärprevention
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceHälsokommunikationPrimärpreventionLivmoderhalscancerInternet-webbsidaTillgänglighetAnvändbarhet
Syftet med studien var att belysa Internet-webbsidans potential som kanal för
hälsokommunikation kring primärprevention, med utgångspunkt från en webbaserad
vaccinationskampanj mot livmoderhalscancer. Studien är empirisk med en
kvalitativ ansats. Enkäter och semistrukturerade gruppintervjuer med halvöppna
frågor har använts för att samla in data. Fjorton unga kvinnor i åldern 18-19
år på två gymnasieskolor i Stockholm deltog i studien. För att analysera data
har innehållsanalys med manifest ansats används.
Resultaten visar att kvinnorna hade olika attityder till, samt
uppfattningar och upplevelser av den webbaserade hälsokommunikationen och olika
förbättringsområden framkom. Det gällde både informationens innehåll och
struktur. Trots att man upplevde sig ha all kunskap i ämnet, från sina
föräldrar, så framgick viss oförståelse av informationens budskap. Invändningar
framkom kring informationens användbarhet och tillgänglighet, främst vad gäller
för långa textstycken, otydliga länkar och rubriker samt oklar design.
Samtidigt upplevdes informationen bidra till ökad kunskap i ämnet och positiva
attityder till budskapet kunde identifieras. Dock framkom behov av mer
information kring biverkningar och bemötande av negativ kritik mot
vaccinationen.
Webbaserad hälsokommunikation kring primärprevention borde ha stor
potential för den här åldersgruppen eftersom de flesta använder Internet och
eftersom det, i studien, framkom en viss brist på kunskap i ämnet. Men för att
uppnå en framgångsrik webbaserad hälsokommunikation är det viktigt att försäkra
att informationen är anpassad till målgruppens behov, så att den är användbar
och tillgänglig för alla, samt att den engagerar föräldrar som är en viktig
informationskälla för de unga kvinnorna. För att vaccinationskampanjens budskap
ska nå ut till dem som inte finner den webbaserade kommunikationen
tillfredsställande kan webbsidan med fördel kombineras med andra
informationskanaler.