Sök:

Sökresultat:

3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 36 av 257

Företags hantering av konsumentdata : Speglar anvÀndares elektroniska fotspÄr förhÄllningssÀttet till integritet?

The essay concerns corporation?s usage and consumer?s attitude towards the phenomenon Big Data. The aim is to analyse whether corporation-management and future ambitions concerning consumer data coincide with attitudes and opinions of today's consumer, and how these opinions reflect consumer behaviour online. The essay is limited to focus on how companies use consumer data in order to better understand and improve the efficiency of their marketing. A self-composed analyse-model was created using previous studies concerning Internet-usage in Sweden, previous management analysis of corporations use of Big Data combined with theory of Cognitive Dissonance. A questionnaire was then created with the analyse model as foundation.

En bekvÀm och osocial framtid? : En kvalitativ studie om relationer, kommunikation och identitetsskapande i virtuella communitys

Den hÀr uppsatsen behandlar virtuella communitys som en plats för social interaktion, kommunikation och identitetsskapande. Syftet med uppsatsen var att utforska hur relationer skapas, hur kommunikationen sker och hur individer framstÀller sin identitet pÄ Internet. Studien har bedrivits genom en kvalitativ intervjustudie med fokusgrupper och mÄlgruppen har varit unga vuxna i Äldern 19-25 Är. Som bakgrundsmaterial har vi undersökt tidigare forskning kring virtuella communitys, identitetsskapande, chattande och cyberkultur. Resultatet av studien kom att visa respondenternas anvÀndning av virtuella communitys och att dem ser det som en viktig del av det sociala livet.

SjÀlvpresentation vid nÀtdejting : ur ett genus- och Äldersperspektiv

AbstractTitel: Self-presentation at online dating ? through a gender perspective and an age perspective.Number of pages: 44Author: Karin WestlundTutor: Amelie HössjerCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn term 2009-12-21University: Division of Media and Communications, Informatics and Media, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The aim of this essay is to examine the phenomenon Internet dating through a gender perspective and to some extent through an age perspective. What do the members? presentations look like? Do men and women select different ways to present themselves, and how does it look between the different age groups?Material/Method: Qualitative method with 42 presentation texts, half men, and half women in three different age groups collected from a Swedish dating site.Main results: The study shows that men and women choose to highlight their good points at self presentation in the student forum. The differences between the various age groups proved not to be significantly large.

It-sÀkerhetsmedvetenhet hos gymnasieungdomar : En kvantitativ studie om it-sÀkerhetshot och risker för InternetanvÀndare

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur medvetna gymnasieelever Àr om it-sÀkerhetshot och risker pÄ Internet. Detta har gjorts genom att först undersöka aktuella hot genom att studera trendrapporter frÄn ledande it-sÀkerhetsföretag. Denna information har sedan anvÀnts i en enkÀt för att ta reda pÄ kunskapen och medvetenhetsnivÄn om dessa it-sÀkerhetshot bland gymnasieelever i Uppsala. Studien visar att det finns ett behov av utökad kunskap inom omrÄdet. I resultatet kunde sÀrskilda brister ses i de sociala aspekterna av it-sÀkerhet.

PÄ spaning efter det svenska sprÄket pÄ Internet : en undersökning av chattar och diskussionsforum

I denna uppsats undersöks det svenska sprÄket i öppen kommunikation pÄ Internet för att se om det förekommer ett gemensamt sprÄkbruk för bÄde synkron och asynkron kommunikation, nÀrmare bestÀmt för chatt respektive diskussionsforum.Bredvid uppsatsens huvudsakliga syfte följer ocksÄ tvÄ frÄgor:- Skiljer sig det studerade sprÄkbruket Ät mellan olika Äldersgrupper?- Vilken syn har chatt- och forumdeltagare pÄ sitt eget skrivande i de olika sammanhangen?.

Bloggar och dagordningsteorin : En undersökning av bloggreferenser i fyra svenska tidningar under förvalsperioden 2006 och 2010

For the last ten years Internet has become more popular and is now used by most Swedes every day.  Internet has made it possible for many people to access a great deal of information about news all day long. Internet has also made it possible for people to create their own news and comment on happenings as they are taking place. One way to do this is to start your own blog, which is a kind of diary where you can publish your own thoughts about politics and news.In Sweden the media is often referred to as the third governmental power since the media is examining the government and people in power positions and bringing the people as consumers of news closer to the government. There is a theory called agenda setting that says that the media is an actor that shapes the political issues discussed by the people and politicians.In this essay I have used the agenda setting theory and linked it together with the Medias references to blogs in their news. This I have done to see if the media might be influenced by blogs.

Labyrinternet : Vilken plats tar internet i ditt liv?

Internetifieringen i vÄrt samhÀlle gÄr rasande fort och vi blir mer och mer uppkopplade.Detta projekt handlar om att upplysa betraktaren om mötet med internet och skapa enpersonlig relation till det fenomen som internet Àr. Genom ett synliggörande med aktiv interaktionligger projektet i grÀnslandet mellan kritisk design, interaction design och industridesign med fokuspÄ 'Design För Alla' frÄgor för alla.?Design För Alla? Àr en innovationsmetod som innebÀr att frÄgestÀllningar stÀlls pÄ sin spets ochatt man utgÄr frÄn och testar sina idéer tillsammans med dem som stÀller högst krav och harstörst behov. ?Design För Alla? gör att man kan ifrÄgasÀtta gammal praxis och existeradereferensramar för standardlösningar och istÀllet angripa en frÄgestÀllning utifrÄn nyaassociationsbanor och inspirationsingÄngar som gör researchen mer tillÄtande och spÀnnande.Ett av projektets viktigaste moment var en workshop med en grupp kognitivt nedsatta ungdomarfrÄn Höghammarskolan.

Invadörer pÄ svenska spelmarknaden-En statligt reglerad marknads ökade konkurrens frÄn webbaserade företag

In Sweden we have a regulated gambling market which means that there are three gambling companies who are operating under the supervision of the Swedish state. These companies have exclusive rights to the Swedish market, divided between them. AB Svenska Spel is one of them and they control all gambling concerning sporting events and the four casinos in Stockholm, Gothenburg, Malmö and Sundsvall. However, since a few years back several Internet-based companies have entered the Swedish market and the competition has become even fiercer in the last years. Due to numerous marketing restrictions the Internet companies have been forced to find new ways to strengthen their brand.

Den virtuella vÀrldens baksida- en studie om barn och ungdomars utsatthet pÄ Internet

Blekinge Tekniska Högskola Sektionen för Management Arbetets art: C-uppsats 10p Sociologi 41-60p Titel: Den virtuella vÀrldens baksida- en studie om barn och ungdomars utsatthet pÄ Internet Författare: Linda Bengtsson och Carina Nilsson Handledare: Kerstin Arnesson Abstract Uppsatsen behandlar barn och ungdomars utsatthet pÄ Internet. PÄ mÄnga plan fungerar Internet som ett verktyg och hjÀlpmedel, som dessutom skapar möjligheter till bland annat informationssökande och kontaktskapande. Datorns intrÄng i samhÀllet Àr dock inte endast av godo, utan det finns en baksida, som pÄ mÄnga sÀtt drabbar barn och ungdomar. Syftet med studien Àr att belysa barn och ungdomars utsatthet i form av sexuell exploatering och exponering vid flanering och interaktion pÄ Internet. Vilka former av sexuell exploatering och exponering förekommer och vilka blir konsekvenserna för de utsatta barnen och ungdomarna, Àr frÄgor som kommer att behandlas i arbetet.

Buzz marketing via Internet

SjÀlva produkten eller tjÀnsten skall vara unik i sitt slag och gynna konsumenten som inte nÄgot pÄ marknaden redan gör. DÀrigenom kommer produkten eller tjÀnsten om den hÄller mÄttet att sjÀlv skapa en Word of Mouth genom konsumenters och frÀmst opinionsledares rekommendationer. Företagen mÄste strÀva efter att hitta och samarbeta med dessa mÀnniskor som kan pÄverka deras varumÀrke, leda opinionen och fÄ dem att sprida Word of Mouth. PÄ sÄ sÀtt Àr Buzz marketing ett mer strategiskt kommunikationsverktyg jÀmfört med den traditionella marknadsföringen. GÀllande traditionell marknadsföring anvÀnder man sig av ett eller ett antal verktyg och vÀnder sig mot folkmassan och inte mot den enskilda opinionsledaren.

Mata inte trollen : En studie i marknadskommunikation och internetkultur

Social media provides, as many points out, new possibilities for marketing. Marketing in social media requires a two way communication, rather than the traditional marketing where the communication model is typically sender ? receiver.To create a marketing campaign that is suitable for a two way communication model has its difficulties and risks as well as its opportunities. Opportunities in the sense that the campaign can become a viral, a Word of mouth and create a Buzz, which will reach potential customers, to a bigger quantity for lower costs, with a message that will make a different impact from the types of commercial messages we are used to. Risks in the sense that the message, if not properly aimed and phrased, can be turned overnight into something that humiliates the company and possibly harm its brand.The difficulties in creating such a campaign is to create something that will catch people?s attention, discuss and forward it, while at the same time avoid getting hurt.We aim to describe the internet from a cultural context, and from that point of view explore the types of misunderstandings which often seem to happen when a corporate message is created and sent out in social media, how to avoid putting the image of a company in danger when doing this, and examine if there is ways to know how the message will be received.

Hur företag uppmÀrksammar och förvaltar kunder

Detta Àr en kvalitativ studie dÀr vi har jÀmfört företag inom business-to-business (B2B) i Brasilien och Sverige. Alla företag mÄste givetvis uppmÀrksamma, samt förvalta kunder, men anvÀnder de samma hjÀlpmedel ? och framför allt, gör de det pÄ samma sÀtt?Vi har studerat hur de har tagit kommunikationskanalerna Internet och Det Fysiska Mötet till hjÀlp. Verktygen som vi har fördjupat oss pÄ har handlat om, bland mycket annat, reklam och relationsbyggande.Att trÀffa kunderna ansikte mot ansikte Àr det urgamla och traditionellt sÀkra tillvÀgagÄngssÀttet. De senaste femton Ären har Internet fÄtt en alltmer viktig roll för företagen.

OPAC pÄ Internet: möjligheter för sökning pÄ skönlitteratur. En jÀmförelse mellan en bokhandel pÄ Internet och fem OPACs.

The aim of this master thesis is to investigate how the OPACs Online Public Access Catalogue used by public libraries have adapted the features and possibilities offered by online catalogues, for the purpose of searching for fiction. This is done by comparing five OPACs to Amazon.com, an online bookstore. The questions investigated are: Have the OPACs developed from the principles of the card catalogue and adapted to the features and possibilities offered by online catalogues, when searching for fiction? Can the library catalogue provide the same features as Amazon.com, when searching for fiction? How do the OPACs use the resources that online catalogues provide when searching for fiction, compared with Amazon.com? The thesis is based on two qualitative studies. The first study presents five OPACs from different library systems and examines which features they have in common with Amazon.com.

Internet som verktyg vid rekrytering av ny personal : en studie om hur vÄra "digitala identiteter" pÄverkar vÄra möjligheter att fÄ jobb

Bakgrund: Enligt en underso?kning som Stockholms handelskammare genomfo?rt tillsammans med Infotorg sa? blir internet och de sociala medierna en allt viktigare ka?lla till information fo?r arbetsgivare. I studien visar det sig av 40 procent av alla rekryterare kontrollerar kandidater via Facebook. Detta va?ckte fra?gor hos mig, som jag valde att ga? vidare med i denna kandidatuppsats.Syfte: Uppsatsens syfte a?r att underso?ka varfo?r, och pa? vilket sa?tt, arbetsgivare anva?nder sig av internet och de sociala medierna na?r de rekryterar ny personal.

DÀrför blev hemsidan min fristad...: en empirisk studie av relationen mellan det personliga och det politiska pÄ svenska privata feministiska hemsidor.

AbstractInom forskningen kring personliga hemsidor pÄ Internet har fokus frÀmst riktats mot identitetskonstruktion, hur jaget presenteras och de psykologiska och sociologiska orsakerna som ligger bakom. Min studie tar ett steg ifrÄn detta och integrerar studiet av den personliga hemsidan med studiet av den politiska hemsidan. Jag undersöker relationen mellan det personliga och det politiska pÄ svenska privata feministiska hemsidor. Jag har intervjuat fyra skapare och analyserat sju hemsidor. Sammantaget utgör min studie en empirisk neddykning i de svenska privata feministiska hemsidor som finns tillgÀngliga pÄ Internet anno höst 2003 och vÄr 2004.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->