
Sökresultat:
3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 33 av 257
APU ? Arbetsplatsförlagd utbildning. Elektronisk dokumentation - effektivt verktyg under APU?
DÄ verkligheten stÀndigt förÀndras och skolan skall ha möjlighet att utveckla goda lÀroprocesser under APU, mÄste det ske i samklang med APU platserna. Inom de yrkesförberedande utbildningarna Àr APU (arbetsplatsförlagd utbildning) ett viktigt verktyg för att göra vÄra elever medvetna om hur dagens arbetsmarknad fungerar och vilka förvÀntningar som kommer att stÀllas pÄ dem som blivande arbetstagare och medarbetare. Genom vÄrt utvecklingsarbete med att utveckla APU-dokumentation pÄ Internet, hoppas vi kunna förbÀttra och förenkla framtida dokumentation under APU. Vi menar att vikten av hÄllbar dokumentation ger handledaren och pedagogen möjlighet att kontinuerligt följa elevens kunskapsnivÄ och personliga utveckling. Syftet med vÄr undersökning har sÄledes varit att undersöka om vi med APU-dokumentation pÄ Internet som verktyg i gymnasiet kan förbÀttra informationshantering, dokumentation och kommunikation samt underlÀtta samarbetet mellan handledare och skola i jÀmförelse med nuvarande handledarpÀrm.
Vi gjorde kvalitativa intervjuer med totalt sex handledare som arbetar som frisörer.
Unga vuxnas upplevelser av Internet Communities : En studie om hur virtuell gemenskap kan utveckla socialt kapital och lÀrande
Syftet med denna studie var att undersöka vilka upplevelser unga vuxna har betrĂ€ffande den virtuella gemenskapen pĂ„ Internet communities och hur det pĂ„verkar deras hĂ€lsa och lĂ€rande. Studien grundar sig pĂ„ folkhĂ€lsopedagogiskt perspektiv och bygger pĂ„ en kvalitativ studie. Under genomförandet av arbetet har Ă„tta individer deltagit i individuella intervjuer. I bakgrunden belyser jag hur den teknologiska utvecklingen förĂ€ndrar det sociala samspelet i samhĂ€llet. Ăkande kommunikation via Internet communities har bidragit till att mĂ€nniskor kan ha större sociala nĂ€tvĂ€rk utan fysiska hinder.
Den individanpassade kommunikationens vÀrde
Nyhetskonsumtionen har genomgÄtt en förÀndring i Sverige. Helsingborgs Dagblad (HD) har upplevt en stadig minskning av papperstidningsprenumeranter, samtidigt som antalet lÀsare ökat pÄ Internet. HD har ocksÄ upplevt ett stort annonstapp pÄ senare Är vilket ligger i linje med andra mediebolag. Skiftande mediepreferenser har potentialen att Àndra spelreglerna för tidningsbranschen dÄ allt fler lÀsare vÀljer att konsumera nyheter pÄ Internet. Samtidigt finns det indikationer pÄ att konsumenter Àr ovilliga att betala för nyhetskonsumtion pÄ Internet.
Med vÀrlden som kritiker: om konstforum pÄ internet och dess anvÀndare
Denna uppsats handlar om de kreatörer som anvÀnder datorn i sitt bildskapande och hur de ser pÄ sitt skapande. Inblicken i deras tankar sker via intervjuer som utförts pÄ distans via internet. För att komplettera intervjuerna har tvÄ konstforum analyserats. Den frÀmsta orsaken till att anvÀndarna publicerar sina bilder pÄ internetforum Àr att fÄ kritik frÄn andra anvÀndare sÄ att de kan förbÀttra sitt skapande. MÄnga har svÄrt att se pÄ sig sjÀlva som konstnÀrer, kanske p.g.a.
VÀrdering av kundrelaterade immateriella tillgÄngar
For many companies, the Internet has revolutionized the relationship they have with their customers concerning costumer service. The use of Information Technology in regard to Internet as a media has provided companies with the opportunity to build customer databases in order to target their customers individually. The airline industry was one of the first pioneers to use the full potential of Internet to improve customer relations and its profits which we aim to investigate in greater detail in our thesis.Our thesis answers the question on how Scandinavian Airlines' (SAS) Eurobonus department uses their website to create valuable and profitable relationships with SAS loyalty club members through direct marketing. In order to answer our research question, three key informants have been interviewed - each representing different sub departments at Eurobonus; service and support, IT and marketing. Our results were that the Eurobonus department use direct marketing methods by sending customized e-mail offerings to target specific customer, using their customer databases.
UppmÀrksamhet av Internetannonser : En studie om de kognitiva uppmÀrksamhetsprocesserna
Idag exponeras varje person för upp till flera tusen annonsbudskap per dag. Annonseringen pÄ Internet ökar och mÀnniskor översköljs med fÀrgglada, blinkande annonser sÄ fort de gÄr in pÄ Internet ? men forskning har visat att mÄnga av annonserna helt ignoreras. Författarna till denna studie hade för avsikt att studera den bakomliggande psykologiska processen som förklarar varför vissa annonser pÄ Internet uppmÀrksammas medan andra helt ignoreras, samt studera faktorer som pÄverkar denna process. Genom litteraturstudier, observationer och intervjuer har författarna förstÄtt att det finns tvÄ kognitiva uppmÀrksamhetsprocesser: den exogena/stimulansdrivna processen som hÀrrör frÄn den varseblivande processen och den endogena/mÄlstyrda processen som hÀrrör frÄn en samverkan mellan lÀsbeteendet pÄ Internet och hjÀrnans minnessystem.
This is the era of the personal brand : En studie om betydelsen av det personliga varumÀrket i professionella sammanhang i dagens samhÀlle
Authors: Phia Bergdahl & Karin TydénTitle: This is the era of the personal brand ? a study about the role of a personal brand in a professional context in modern societyLevel: BA Thesis in Media and Communication StudiesLocation: Linnaeus UniversityLanguage: SwedishNumber of pages: 54Background In pursuit of being unique and stand out, it has become fashionable to market yourself as a personal brand. According to some experts on the subject, this has become a necessity for survival in the tough competition about the jobs and the customers. With Internet and social media as a natural element in our society, we also have to relate to these channels when it comes to communicating ourselves.Purpose The purpose of this study is to examine the role of the personal brand in a professional context in modern society and to explore Internet involvement in communicating the brand.TheoriesWe have used Bauman?s theory of ?consumer society?, how we live in a society where we are both the consumers and the goods consumed. We have also used Castells?s theory of "network society" and how its growth is changing our culture.
"Jag tror vi mÄste jobba mycket med det" : Om den digitala kÀllkritikens roll inom svenskÀmnet pÄ gymnasiet
AbstractThe overarching goal of this study is to investigate whether teachers of Swedish at upper secondary schools in Sweden feel that they know how to teach critical literacy, especially on the Internet, and also if they know how it is taught. It also investigates the difficulties teachers experience in teaching critical literacy. A secondary goal is to investigate the knowledge of critical literacy among students at upper secondary schools in Sweden. The study is based on quantitative and qualitative research. The research consists of two parts.
NÀr blir attraktion verklighet? En explorativ undersökning av Internetdejtare i Norge och Sverige pÄ dejtingsajten Q500
Syftet med denna uppsats var att undersöka dels vad det Àr som fÄr mÀnniskor att vilja trÀffas "face-to-face" frÄn en kontakt via Internet, dels vad som vÀcker attraktion för en annan mÀnniska pÄ Internetdejtingsajten Q500. Totala antalet deltagare var 732 stycken, varav 395 kvinnor och 337 mÀn. En explorativ undersökning har gjorts med hjÀlp av tvÄ riktade enkÀter; en för de som hade dejtat nÄgon via Internet och en för de som inte hade det. FrÄgestÀllningarna för undersökningen var vad anvÀndarna pÄ Q500 uppfattade som sÀrskilt attraherande, vad som kunde tÀnkas leda fram till en dejt offline frÄn en kontakt online och om eventuella signifikanta skillnader fanns mellan könen, samt mellan de som dejtat och de som inte dejtat nÄgon tidigare via Internet rörande hur de skattat frÄgeomrÄdena. CivilstÄnd och Älder korrelerades med skattningarna och det framkom en del svaga positiva samband.
Studenters anvÀndning av referenstjÀnster: en anvÀndarundersökning vid Lunds universitetsbibliotek UB1, ht 1996
The main purpose of this study was to establish to what extent undergraduate students use reference services, what knowledge they have about those services and what their views of them are.The survey took place at Lund University Library, UB1, the main library responsible for collections in social sciences, humanities, theology and law. A total of 476 undergraduate students were asked to fill in a questionnaire, 273 accepted. The study is quantitative and was carried out during the autumn semester, 1996.The results show that the service used most frequently by undergraduate students is the reference collection. The least used service is the Internet, more than 50 percent of the students never use Internet at the University Library. In general, students are very pleased with the service given by the reference librarians, and with the collection of reference books.
Let's talk about sex : En studie om unga tjejer, Internet och kommunikation om sex
Internet anvÀnds idag av vÀldigt mÄnga ungdomar som kommunicerar genom Instant messaging och e-post eller Àr medlem i olika Communitys sÄsom Facebook. MÄnga ungdomar anvÀnder Àven Internet till att kontrollera och söka efter fakta. Unga tjejer tillhör den första generationen som vÀxer upp i detta enorma informationsflöde som Internet och de sociala medierna innebÀr och de Àr Àven en av de grupper som Àr vÀldigt pÄverkningsbara genom bland annat olika medier. PÄ Internet kommuniceras det mycket kring sex, vilket bland annat mÀrks genom att sex Àr det vanligaste sökordet pÄ Internet.Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur unga tjejer anvÀnder sociala medier, dvs. Internet, nÀr de vill ha information om sex och samlevnad och vi vill Àven fÄ reda pÄ hur tjejerna vill ha information om sex.
Viral Marknadsföring
Bakgrund: I massmedia har det pÄ senare tid börjat uppmÀrksammas ett nytt fenomen inom internetbaserad marknadsföring som kallas för viral marknadsföring. Det har dock inte gjorts nÄgra studier om vad begreppet egentligen innebÀr. Syfte: Att ge en innebörd Ät begreppet viral marknadsföring och att undersöka de faktorer som kan pÄverka möjligheten att kunna utnyttja viral marknadsföring. AvgrÀnsningar: I denna studie har vi avgrÀnsat oss genom att sÀga att teorierna kring viral marknadsföring endast gÄr att applicera pÄ Internet. I studien behandlas endast konsumentrelaterade produkter.
Fast driftstÀlle vid internetbaserad verksamhet
It is more common now to purchase products and services on the Internet. More and more companies choose to sell their services and products this way. Some services and products the customers can get delivered directly to their computers. Therefore, it is important for entrepreneurs to know when they risk a permanent establishment in another country due to their Internet based activity. If the company gets a permanent establishment in the other country, the other country can tax the income which is relatable to the company?s permanent establishment.
Mobbning och krÀnkning pÄ internet och i verkliga livet - En kvantitativ studie om ungdomars risk för utsatthet
Dagens ungdomar har tillgÄng till fler forum för umgÀnge Àn tidigare generationer. Ett av dem Àr sjÀlvfallet internet, som har funktionen av en gigantisk mötesplats för mÀngder av ungdomar varje dag. Tidigare var umgÀnget huvudsakligen begrÀnsat till möten i verkliga livet och sÄledes Àven de problem som kan uppkomma i mÀnskliga relationer, till exempel fenomen som mobbning. Nu ger internet en möjlighet till ökat socialt umgÀnge för mÄnga av ungdomarna. Dock rymmer nÀtets fördelar Àven nackdelarna, och som titeln antyder en risk för dubbel utsatthet.
Den fysiska resebyrÄns framtid : En studie om de fysiska resebyrÄernas förÀndrade betydelse pÄ resemarknaden
Purpose: Â The purpose of this paper is that from the physical travel agencies perspective try to see how they perceive their future, knowing that the booking on Internet has increased.Problem: What are the prospects for future development of the physical travel agency? Has the technological development affected the physical travel agency and forced it to change its role and meaning?Method: This paper has a qualitative approach. Interviews have been made with employees on physical travel agencies to try to reach a deeper understanding and thereafter be able to give us an understanding of our problem.Conclusion: The physical travel agency has been given a new role as the employees are no longer seen as sellers but more regarded to as consultants. The travel agency has become more of an information bank than just a shop where travels are being sold. Despite this change, we believe that customers will continue to visit the physical travel agents because of the unique knowledge and services they can provide that Internet not yet can offer.