e-Förtroende
En mätning av aspekter som påverkar konsumentens förtroende vid köp av hemelektronik över Internet
E-handel mellan företag som säljer hemelektronik och svenska konsumenter har blivit vanligare de senaste åren. Trots den kraftiga tillväxten är konsumenter fortfarande ifrågasättande till tryggheten med att handla över Internet. Med hjälp av teori har aspekter identifierats som påverkar konsumentens förtroende till en webbutik. Aspekterna delas in i fyra kategorier; influensbaserade faktorer, upplevelsebaserade faktorer, personlig inställning och erfarenhetsbaserad inställning. Med en kvantitativ studie har vi undersökt vilka faktorer som är viktiga för att konsumenten ska känna förtroende till en webbutik när den handlar hemelektronik. Studien undersökte även den svenska konsumentens inställning till att handla. Undersökningen visade att i stort sett samtliga faktorer inom den upplevelse- och influensbaserade kategorin är viktiga för konsumentens förtroende. Svenska konsumenter har överlag positiva erfarenheter av att handla hemelektronik på Internet och de känner sig trygga. Undersökningen visade dock att kvinnor inte har lika god vana som männen av att handla över Internet och tenderar att uppleva mindre förtroende.