
Sökresultat:
3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 13 av 257
Internet tar över den traditionella resebyrÄns roll
Syfte och frÄgestÀllningar:Syftet med uppsatsen Àr att undersöka varför Internet tar över den traditionella resebyrÄn. Följande frÄgestÀllningar anvÀnds:? Finns det nÄgon framtid för den klassiska resebyrÄn dÀr det endast sÀljs resor i butik?? Finns det möjlighet att konkurrera med företag som sÀljer via Internet?? Vad Àr för- och nackdelarna mellan de bÄda?Metod och material:Denna studie Àr bÄde en kvalitativ och en kvantitativ ansats. Intervjuer har gjorts med chefer pÄ resebyrÄer samt en enkÀtundersökning har gjorts för att fÄ en djupare förstÄelse och för att kunna förstÄ och besvara vÄra frÄgestÀllningarHuvudresultat:Den traditionella resebyrÄns roll har förÀndrats sedan Internet-boomen som kom i början av 2000-talet. Deras roll Àr inte lÀngre att endast sÀlja resor utan numera betraktas de Àven som konsulter för oss kunder.
Gör det sjÀlv! Fansinet i Sverige
The purpose of this masters thesis is to examine the fanzine, a form of amateur publication, in Sweden, both in the traditional paper form and the more recent electronic form. It deals with what is distinctive about the fanzine as a publication and also as a social and cultural product. It also looks upon how the fanzine uses the Internet and the new possibilities it brings. The people behind 18 fanzines, 10 electronic and 8 in paper, have answered a questionnaire about how they produce, publish, distribute and promote their fanzines, what they think about the fanzine as a mode of expression, and how they use the Internet. The masters thesis uses theories within cultural studies as a theoretical approach to the fanzine.
Interaktion mellan mÀn pÄ Internetforumen Sekreterarakademin & Flashback : dÀr sambandet Àr köp av sexuella
In this study I will analyze how men who buy sex interact with one another on two different Internet communities: ?Sekreterarakademin? and ?Flashback?. This analysis is carried out in an attempt to challenge the conventional image of the man who pays for sex.The aim is to examine the role of Internet forums for men who buy sexual services related to cross-border, both in terms of standard borders, gender boundaries, boundaries of sexuality and masculinity. I will also attempt to investigate what opportunities that are available to overrun different borders and how these opportunities affect the conditions of the various players. I will evaluate theories such as homosocialtet, hegemonic masculinity and normalization used by KAST (Köpare Av Sexuella TjÀnster, the Swedish public support for clients of sexual services) and which are partially consolidated in studies published by KAST concerning issues related to internet based prostitution..
Internet vs. Butik : En studie om bankers och mobiltelefonoperatörers verksamhet pÄ internet
Bakgrund: I bakgrunden framgÄr att formerna utbyte och kommunikation harförÀndrats över tiden. Fysiska butiker börjar i allt mer högre gradersÀttas av virtuella internetbutiker. Detta leder till att företagenförlorar det fysiska mötet med kunden.Problemformulering: Vilka faktorer Àr viktiga för företags lÄngsiktiga överlevnad ochkundlojalitet nÀr de anvÀnder internet som kommunikationsstrategi, och genom det förlorar det fysiska mötet med kunden?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att genom en hypotesprövning analysera och utvÀrdera formerna för utbyte som sker via internet mellan kund ochföretag.Metod: Uppsatsen utgÄr frÄn en hypotetisk-deduktiv ansats. Kvantitativundersökningsmetod tillÀmpas i form av en kundenkÀt.Teorier: Uppsatsen anvÀnder följande teorier: GrundlÀggandekommunikationsteori, Involveringsteorin, Totalkommunikation,VÀrdestjÀrnan.Empiri: Empirin bestÄr uteslutande av primÀrdata frÄn kundenkÀten.Resultat: Resultatet visar att kunderna inte tycker att bank- ochtelekombranschens flytt ut pÄ internet inte har försÀmrat möjlighetenför utbyte med företagen.Slutsats: De företag som lyckas skapa vÀrde tillsammans med sina kunder viainternet, och som erbjuder en hög grad av interaktion i de nyakommunikationskanaler som skapas pÄ internet, Àr de företag somkommer att nÄ lÄngsiktig överlevnad..
Etiska dilemman pÄ Internet: utvecklas elevernas förmÄga att
göra medvetna etiska stÀllningstaganden med Internets fakta-
och Äsiktsutbud som hjÀlpmedel?
Vi tycker det Àr viktigt med ungdomar som Àr etiskt medvetna. Jenny Gren (2001) sÀger att utifrÄn vÄra vÀrderingar sker vÄra handlingar och kunskap hjÀlper oss att lösa etiska dilemman. Stig Roland Rask (2000b) menar att Internet utmanar vÄra etiska vÀrderingar samtidigt som det Àr ett utmÀrkt redskap i den etiska debatten. Mot denna bakgrund har vi genomfört vÄrt utvecklingsarbete i tvÄ niondeklasser under 6 lektioner. Vi har undersökt om det gÄr att utveckla elevernas förmÄga att göra medvetna etiska stÀllningstaganden samt pÄ vilket sÀtt deras instÀllning till information pÄ Internet pÄverkas genom arbete med Internets fakta- och Äsiktsutbud.
 E-mobbning En studie om ungdomar och organisationers syn pÄ mobbning över Internet
 Denna studie har som syfte att finna kunskap om ungdomar och organisationers syn pÄ e-mobbning. Den syftar Àven till att titta pÄ e -mobbning ur den mobbades perspektiv samt den sociala interaktionen som sker pÄ Internet. Fokus pÄ just e-mobbning bedömdes som lÀmplig dÄ det saknas mycket forskning om Internet som mobbningsarena. Metoden som anvÀndes för att ta sig an forskningsomrÄdet Àr grundad teori, och Glasers variant av denna metod. Detta dÄ förutsÀttningslöshet för omrÄdet antogs.
Digital Storytelling
The purpose of this paper is to analyze and map out the cyber culture of the Internet and its all users, identity, design theories and services. How people communicate and how they build up their identities are some of the baselines. I will also discuss the important aspects of Interaction design and how this can be used in a Community for digital storytelling.
The Internet, or new media, was founded in the 60?s by some great philosophers (McLuhan, Rheingold, Lambert and more). With influence from their books I will discuss and analyze what kind of media the Internet is and how it can be seen as extensions to our senses, as McLuhan claims.
Mitt och ditt. En undersökning om hur svenskundervisningen pÄverkas av plagiering frÄn Internet
Syftet med denna studie Àr att undersöka om och i sÄ fall hur svenskundervisningen pÄverkas av plagiering frÄn Internet. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville jag ta reda pÄ hur svensklÀrare definierar begreppet plagiering, hur de resonerar kring plagiering, om plagieringsrisken pÄverkat undervisningen och i sÄ fall vilka pedagogiska följder det fÄtt. Arbetet ger ocksÄ en översikt av tidigare forskning inom omrÄdet plagiering bland unga.
Sammanfattningsvis pekar resultaten pÄ att plagiering Àr relativt lÀtt att upptÀcka för svensklÀrare och ofta kan undvikas med ett förebyggande pedagogiskt arbete, till exempel genom att formulera uppgifterna sÄ att svaret inte gÄr att hitta pÄ Internet. Resultaten visar ocksÄ att det bland eleverna förekommer oavsiktlig plagiering, dels beroende pÄ otillrÀcklig kunskap om referat- och kÀllhÀnvisningsteknik, dels pÄ grund av en instÀllning att det som finns pÄ Internet tillhör alla och kan anvÀndas utan hÀnsyn till upphovsperson..
Presumerat samtycke : Ăr det möjligt att presumera förmyndares samtycke nĂ€r avtal ingĂ„s av underĂ„rig pĂ„ internet?
En person under 18 Är klassificeras som underÄrig och saknar rÀttshandlingsförmÄga. För att en underÄrig ska kunna ingÄ avtal krÀvs att denne har förmyndarens samtycke. Förmyndarens samtycke kan ges endera uttryckligen eller tyst. Det tysta samtycket innebÀr att förmyndaren ger den underÄriges medkontrahent anledning att presumera att samtycke föreligger. Ett presumerat samtycke anses föreligga om förmyndaren gett den underÄrige möjligheten att disponera över pengar. Konsumentverket och ARN Àr av uppfattningen att den underÄriges medkontrahent aldrig kan presumera ett samtycke nÀr avtal ingÄs av underÄrig pÄ Internet.
Religion pÄ Internet : Hur argumenterar InternetanvÀndare kring olika skapelseberÀttelser pÄ Internet?
Religion pÄ Internet Àr en undersökning som behandlar frÄgor om hur InternetanvÀndare argumenterar kring skapelsemyter pÄ diskussionsforum pÄ Internet. Vidare argumenteras det för en identitetsskapande aspekt av Internet ? kan sökare, med hjÀlp av diskussionsforum pÄ Internet, skapa sig en identitet? I ett sekulariserat samhÀlle utgÄr man ofta frÄn att religionen förlorar sin betydelse, men det Àr viktigt att skilja mellan sekulariseringen pÄ organisationsnivÄ och pÄ individnivÄ. PÄ individnivÄ Àr religionen fortfarande viktig, vilket framgÄr av de forum som anvÀnds i den hÀr undersökningen samt i den litteraturstudie som Àr en del av uppsatsen. MÄnga, framför allt unga, InternetanvÀndare anvÀnder diskussionsforum för att ge uttryck för sina funderingar och med den o-begrÀnsning som Internet innebÀr kan anvÀndarna lÀtt hitta svar och kommentarer som bÄde kan stÀrka och bryta ner den egna identiteten. NÀr det gÀller religion pÄ Internet Àr det viktigt att skilja mellan Internet-religion och religion pÄ Internet.
Effekten av internet som stöd vid livstilsförÀndringar för personer med obesitas: en litteraturstudie
Obesitas Àr en sjukdom som definieras av att personen i frÄga har ett BMI pÄ >30 kg/m2. Orsakerna till obesitas Àr exempelvis fysisk inaktivitet, för högt intag av energi och arvsanlaget. Följdsjukdomar vid obesitas Àr bland annat hypertoni, depression och tidig död. Fysisk aktivitet och kirurgi Àr exempel pÄ behandlingsmetoder för obesitas. Kirurgi har visat sig vara den mest effektiva bÄde pÄ kort sikt och pÄ lÄng sikt.
Internetmarknadsföring : en fallstudie om dess möjligheter och tillÀmpning pÄ olika marknader
Internet har tagit vÀrlden med storm och erbjuder nu otroligt mÄnga funktioner. Detta medium har vuxit frÄn att frÀmst ha varit ett informationsmedium till att vara en handelsplats. Fler och fler företag förstÄr nu vikten av att marknadsföra sig via Internet. UtifrÄn temaparken Astrid Lindgrens VÀrlds fall har vi dÀrför undersökt vilka marknadsföringsmetoder Internet erbjuder. Vi har ocksÄ analyserat huruvida dessa metoder Àr tillÀmpliga pÄ temaparkens samtliga marknader.Teori i form av litteraturstudier av traditionella marknadsföringsmetoder och internetmarknadsföring samt Internets spridning i Sverige och Europa genomfördes.
"Jag tar bara dem jag kÀnner till" - En undersökning om elevers informationssökning pÄ Internet
BakgrundAtt söka information pÄ Internet blir allt vanligare i skolan, dÄ datorn och dess sökfunktioner har blivit ett verktyg för att hitta information. DÄ kunskapsutbudet som finns tillgÀngligt pÄ Internet bÄde Àr brett och förÀnderligt, mÄste eleven ha kompetensen att vÀlja informationskÀllor och kritiskt granska sina val för att finna tillförlitlig information. Skolan har i och med den nya lÀroplanen Lgr 11 större ansvar för elevernas kompetensutveckling gÀllande kÀllkritiskt perspektiv och hantering av digital information.SyfteSyftet med vÄr studie Àr att ta reda pÄ vilka val elever gör dÄ de söker information pÄ Internet och varför de gör dessa val. Syftet Àr Àven att ta reda pÄ pedagogernas tankar kring elevernas informationssökning i undervisningen.MetodVi har gjort en fenomenografisk studie dÀr vi har anvÀnt oss av intervjuer för att ta reda pÄ hur tjugofyra elever gjorde nÀr de sökte information pÄ Internet, vilka val de gjorde samt vad som lÄg till grund för dessa val. Vi intervjuade Àven sju lÀrare för att ta reda pÄ deras tankar kring Internet som sökverktyg.ResultatEleverna berÀttar hur de kan vÀrdera en kÀllas trovÀrdighet, men tillÀmpar inte dessa strategier i lika stor utstrÀckning.
www-kommunikation - Hur restauranger marknadsför sig via Internet
Internet, Àr inte lÀngre bara ett medium utan ocksÄ en marknadsplats och en informationskanal. Ett av marknadsförarens verktyg Àr reklam och bra reklam ska innehÄlla sÄ mycket kommunikation som möjligt. Marknadsförarna mÄste hÀnga med och lÀgga en allt större del av marknadsföringen i de digitala medierna som Internet. För att lyckas med reklam pÄ Internet Àr det viktigt att göra nÄgot som ingen tidigare gjord och restaurangbranschen Àr inget undantag. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer pÄ fem restauranger med liknande storlek i centrala Göteborg undersökte jag hur restaurangerna marknadsför sig genom Internet och vilka strategier de anvÀnder idag.
Relationsmarknadsföring pÄ internet ? med utgÄngspunkt i köpbeslutsprocessen
Samtidigt som relationsmarknadsföringen breder ut sig pÄ den fysiska marknaden, ökar handeln via Internet igen efter den stora IT-kraschen i början av 2000-talet. MÄnga butiker som finns pÄ den fysiska marknaden har etablerat sig pÄ Internet och med dessa Àven de medföljande kundklubbarna. Utöver dessa butiker Àr det en majoritet av de virtuella ÄterförsÀljarna som enbart kan nÄs via webben. Med unika möjligheter att samla in kunddata samt smidiga och billiga sÀtt att nÄ ut till konsumenterna, har dessa butiker alla förutsÀttningar för att med rÀtt kommunikationsmedel inleda och förstÀrka relationen till konsumenten. Detta innebÀr att webbutikerna har möjlighet att föra register över samtliga kunder (till skillnad frÄn de fysiska butikerna som enbart specifikt kan registrera kundklubbmedlemmarnas transaktioner) och dÀrmed har tillgÄng till samma informativa segmenteringsbas som en renodlad kundklubb bidrar med.