Sök:

Sökresultat:

3580 Uppsatser om Nyckelord: Användarfall - Sida 10 av 239

Assesment a matter of taste!

Malmö högskola LÀrarutbildningen Skolutveckling och ledarskap LÀrarutbildning, 60 p Abstrakt Möllerström, Helen & Nordahl Charlotte. ( 2007). Bedömning, en smaksak! ( Assessment, a matter of taste!) Skolutveckling och ledarskap, LÀrarutbildning 60p, LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Syftet med vÄrt arbete har varit att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger gÄr till vÀga vid bedömning och betygssÀttning. Arbetet ger en inblick hur pedagoger upplever bedömning och betygssÀttning. Med hjÀlp av enkÀter har vi tagit reda pÄ hur pedagoger upplever teoretisk och praktisk bedömning. Resultatet visar att bedömning tolkas pÄ olika sÀtt. Genom enkÀt undersökningen kunde vi se att teoretisk kunskap anses mer konkret att bedöma Àn praktisk.

Elever i behov av stöd pÄ gymnasieskolan : en studie av fem specialpedagogers/speciallÀrares syn pÄ sitt arbete

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att ge fem specialpedagoger/speciallÀrares perspektiv pÄ hur de stödjer elever som har behov av extra stöd för sin lÀroprocess och jag har valt att utföra min undersökning genom intervjuer med denna personalkategori. I litteraturstudien har jag utgÄtt frÄn de tre största neourologiska funktionshindren som jag fann i min intervjustudie och som kan vara anledningen till mÄnga elevers behov av extra stöd för sin lÀroprocess. De Àr ADHD, Aspergers syndrom och dyslexi.I resultatet av min intervjusammanstÀllning sÄ kan man utlÀsa att specialpedagogerna/speciallÀrarna pÄ gymnasieskolorna lÀgger ner stor kraft och engagemang pÄ att ge eleverna det stöd som de behöver för sin lÀroprocess.NyckelordStöd till elever pÄ gymnasieskolan, ADHD, Aspergers syndrom och dyslexi..

Toleransens diskriminerande effekt Hur identitetskategorier fÄr betydelse i ett informationsmaterial utgivet av HomO Är 2008

SammanfattningDenna uppsats undersöker hur skillnader mellan kategorierna ?heterosexuell??bisexuell? och ?homosexuell? konstrueras i ett informationsmaterial riktat till eleveroch lÀrare. Med utgÄngspunkt i diskursteoretikerna Laclau och Mouffes begreppekvivalens och differens analyseras vilka betydelser som kategorierna tillskrivs.Analysen visar hierarkiska strukturer mellan kategorierna som utgörs av enhetero/homo- dikotomi som ger form Ät en heteronormativ diskurs. Resultatendiskuteras i relation till Braidottis nomadiska subjekt och avslöjar en syn pÄ subjektetsom statiskt.Nyckelord: diskursteori, ekvivalenskedjor, identitetskategorier, sprÄk, makt, skillnad,subjekt, sexualitet, performativitet, heteronormativitet..

Relationen lÀrare - elev : LÀrares förhÄllningssÀtt och dess pÄverkan pÄ elevers sjÀlvbild

I denna studie kommer relationen mellan lÀrare och elev att undersökas utifrÄn tvÄ infallsvinklar. Den ena aspekten kommer behandla lÀrarens förhÄllnings- och tillvÀgagÄngssÀtt. DÀr kommer professionalismen som den ser ut idag presenteras utifrÄn de uppdrag och utmaningar som lÀraren stÀlls inför. Vikten av ett reflekterande förhÄllningssÀtt och hur lÀraren bemöter eleverna i bland annat konfliktsituationer kommer ocksÄ beröras. Den andra infallsvinkeln kommer beröra lÀrarens pÄverkan pÄ och vikten av förtroendefulla relationer med eleverna.

Kreativ förÀndringsprocess : En studie som uppmÀrksammar en innovativ förÀndringsprocess för Westinghouse i Sverige

Westinghouse i VÀsterÄs bestÄr av olika arbetsomrÄden, dessa i sin tur har egna organisationer samt en global organisation. Syftet med denna studie Àr att förstÄ bristen pÄ förstÄelse vid förÀndringsarbete samt kommunikationen mellan ledningen och de anstÀllda i de olika arbetsomrÄdena, tekniker och projekt ledare. Till detta har ett verktyg formats för att bemöta attityder som förhindrar förÀndringsarbetet pÄ Westinghouse i VÀsterÄs. Tidigare studier visar pÄ att förÀndringsarbete bemötts av konflikter, attityder samt hot frÄn olika verksamheter inifrÄn och Àven utifrÄn organisationen. Olika författare syftar till olika strategier för förÀndringsarbete och hur dessa kan leva vidare efter projektets avslutande.

Rummets betydelse i utomhuspedagogik

Sammanfattning Uppsatsen handlar om utomhuspedagogik och lÀrande ur en rumslig aspekt. Den baserar sig pÄ en studie av sex förskolor i tre kommuner i södra Sverige. Syftet med studien Àr att genom kvalitativa forskningsintervjuer och digitala bilder fÄ en uppfattning om uterummets betydelse för tvÄ olika typer av utomhuspedagogiska verksamheter i förskolan ? uteförskolor och uteavdelningar. Utemiljön skall agera som den huvudsakliga arenan för lÀrande och utveckling i ett utomhuspedagogiskt arbetssÀtt.

SprÄkutveckling genom musik

SammanfattningDen hÀr uppsatsen handlar om musik och sprÄkutveckling bland förskolebarn. Mitt syfte med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilka tankar förskolan har om musikens betydelse för sprÄkutvecklingen, tycker de att det frÀmst genom musiken som barnen lÀr sig sprÄket eller Àr det genom nÄgot helt annat. För att reda pÄ svaren pÄ mina frÄgor har jag valt att göra intervjuer med fem förskolelÀrare pÄ tvÄ förskolor. Alla de intervjuade tyckte att musiken var ett av de frÀmsta sÀtten att lÀra sig sprÄket pÄ i förskolan och nÀstan alla tyckte att det var för lite med musik i förskolan och att musik Àr inte enbart bra för sprÄket utan Àven för faktorer som koordinationen, rytmen, samarbete i grupp. Musik Àr ett roligt sÀtt att lÀra sig sprÄket pÄ, och barnen Àr omedvetna om att det Àr sprÄket de trÀnar nÀr de hÄller pÄ med musik.Nyckelord: förskolan, förskolelÀrare, musik, sprÄkutveckling..

Finns det ett samband mellan fysisk aktivitet och koncentrationsförmÄga? : En kvantitativ studie om vad lÀrare i Ärskurs 1-5 har för uppfattningar om elevernas koncentrationsförmÄga i relation till Àmnet idrott och hÀlsa.

Den hÀr studien gjordes för att undersöka om lÀrare uppfattar ett samband mellan elevers koncentrationsförmÄga och fysisk aktivitet i skolan. Den baseras pÄ en enkÀtundersökning som gjorts i Ärskurserna 1-5 pÄ sju olika skolor i nÀromrÄdet. Studien visar ett positivt samband mellan all fysisk aktivitet i skolan och lÀrarnas uppfattning av elevernas koncentrationsförmÄga, vilket Àven kopplats samman med tidigare forskning inom nÀrliggande omrÄden. Nyckelord: physical education AND concentration, physcial activity AND concentration ability, physcial acitivty AND effect in school, excercise AND brain, physical education AND brain..

Partiers rekryteringsarbete i Sverige

Syftet med studien Àr att fördjupa kunskaperna om parlamentariska och utomparlamentariska villkoren för de svenska partiernas rekryteringsarbete. Sex olika partier undersöks, tre av dem finns med i riksdagen och tre av dem sitter utanför riksdagen. Den ekonomiska styrkan och medlemsantalet Àr centrala bestÀmningsfaktorer i undersökningen. De demokratiska principerna hotar enligt uppsatsen att sÀttas ur spel dÄ partiernas möjligheter att rekrytera nya medlemmar beror pÄ om de redan Àr riksdagspartier. Undersökningen om partiernas möjligheter att rekrytera medlemmar visar att riksdagspartierna blivit mindre beroende av sina medlemmar och att professionaliseringen inom dessa Àr pÄ framfart.

"Vi ses i Kalmar" : -En kvalitativ studie i destinationsprofilering

Arbetet har för avsikt att utreda möjligheter och hinder som finns vad gÀller profilering i Kalmar stad, samt vilka faktorer som pÄverkar och vad det kan ha för konsekvenser. Undersökning och kartlÀggning av profilering har gjorts för att avgöra hur Kalmar arbetar aktivt med stadens image, evenemang och varumÀrke. Huvudfokus i arbetet kretsar kring nyckelord som profilering, destinationsutveckling, image och evenemang som alla binds samman för att utmynna i arbetets syfte.Arbetet grundas i en deduktiv ansats med en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer. Appliceringen av tidigare forskning pÄ lokal nivÄ med Kalmar som huvudfokus har genom betydande respondenter inom Àmnet möjliggjort prövningen mot tidigare forskning för att uppnÄ ett resultat som ligger linje med arbetets syfte..

Montagestagning utav pelar- balksystem

Rapporten Àr sammanstÀllda studier av hur prefabricerade betongstommar av pelare och balkar montagestagas idag. Stommarna anvÀnds frÀmst till industri, offentliga samt kommersiella byggnader. Fokus Àr lagt pÄ de tvÄ vanligaste balktyperna raka balkar med I-tvÀrsnitt samt sadelformade balkar med I-tvÀrsnitt.Vid montering av pelare- balksystem uppstÄr lastfall som man inte vill dimensionera elementen för. Stagning av konstruktionerna sker dÀrför med hjÀlp av kolvning som kompletteras med wirekryss vid behov.  Resultatet har sammanstÀllts i en enhetlig standard gÀllande utformning och dimensionering av montagestagning för prefabricerade betongstommar av pelare och balkar. Nyckelord: Montagestagning, Prefabricerade system, Raka och sadelformade balkar, kolvning, wirekryss.

Att vara ett Är och gÄ i förskola

Syftet med min undersökning Àr att beskriva samspelssituationer hos en ettÄring i en 1-5 Ärs grupp i förskolan ur barnets perspektiv och koppla dessa till anknytningsteori och Sterns teori om sjÀlvutveckling. Undersökningen har genomförts som en fallstudie dÀr datainsamlingen skett genom observationer som sedan analyserats utifrÄn de aktuella teorierna. Resultatet visar att ettÄringen initierar samspelssignaler som stÀmmer vÀl överens med teorin. Av observationerna som gjorts kan man exempelvis dra slutsatsen att barnet behöver mer sprÄklig stimulans och mer lÀrande samspel. Man kan ocksÄ se vilka funktioner i den omgivande miljön som Àr viktiga. Kunskapen har specialpedagogisk betydelse vid kartlÀggning av barn med problematisk utveckling eller funktionsnedsÀttning samt anpassningen av miljö och arbetssÀtt för dessa. Nyckelord: anknytning, ett Är, samspel, sjÀlvutveckling, Stern Handledare: Lena Lang Anna Lena Sundberg Carlsson Examinator: Elsa Foisack.

Blir en annan kraft nÀr man samarbetar

Detta arbete belyser hur grundskolans tidigare Är pedagoger (Gt) kan integrera rytmik i sin dagliga undervisning. FrÄgestÀllningarna handlar om vad Gt pedagogerna anser sig behöva för att kunna integrera rytmik i grundskolans dagliga undervisning, samt vad rytmikpedagoger (Ry) anser att Gt pedagoger behöver för att kunna integrera rytmik i grundskolans dagliga undervisning. För att fÄ fram svar pÄ frÄgestÀllningarna togs kontakt med tio pedagoger, fem rytmik- och fem Gt pedagoger, som intervjuades och vars svar sedan sammanstÀlldes till resultatet i detta arbete. Fortbildning anser bÄda pedagoggrupperna att de behöver för att rytmik ska kunna integreras i undervisningen. Andra saker som kan vara avgörande för integreringen Àr material, intresse, tid och yta. Nyckelord: Rytmik, undervisning, integrering, rörelse, musik och pedagoger..

SexÄringars matematikkunskaper - en studie om förskollÀrares och lÀrares uppfattningar

Undersökningen rör funktionsledarnas nya roll pÄ LÀnsstyrelsen i KronobergslÀn. Den nya rollen Àr ett utökat chefskap som Àr en del av en omorganisering. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur det utökade chefskapet hos funktionsledarna pÄverkar deras, roll och arbetsgemenskap samt vilka effekter ett ledarskap lÀngre ner i organisationen medför. Teorier kring roll, ledarskap, organisation och institution har anvÀnds. Metoden som anvÀnts Àr frÀmst intervjuer.

GrÀnsdragning : En undersökning av undersökningsplikt och upplysningsplikt vid fastighetsköp

SammanfattningDen hÀr uppsatsen handlar om musik och sprÄkutveckling bland förskolebarn. Mitt syfte med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vilka tankar förskolan har om musikens betydelse för sprÄkutvecklingen, tycker de att det frÀmst genom musiken som barnen lÀr sig sprÄket eller Àr det genom nÄgot helt annat. För att reda pÄ svaren pÄ mina frÄgor har jag valt att göra intervjuer med fem förskolelÀrare pÄ tvÄ förskolor. Alla de intervjuade tyckte att musiken var ett av de frÀmsta sÀtten att lÀra sig sprÄket pÄ i förskolan och nÀstan alla tyckte att det var för lite med musik i förskolan och att musik Àr inte enbart bra för sprÄket utan Àven för faktorer som koordinationen, rytmen, samarbete i grupp. Musik Àr ett roligt sÀtt att lÀra sig sprÄket pÄ, och barnen Àr omedvetna om att det Àr sprÄket de trÀnar nÀr de hÄller pÄ med musik.Nyckelord: förskolan, förskolelÀrare, musik, sprÄkutveckling..

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->