Sök:

Sökresultat:

211 Uppsatser om Nyblivna föräldrar - Sida 14 av 15

FörÀldrars upplevelser av bristande stöd, bemötande och trygghet i samband med vÄrd under förlossningen pÄ ett sjukhus i VÀstra Sverige

Introduktion: Ett av de viktigaste mÄlen inom förlossningsvÄrden Àr att kvinnor fÄr en positiv förlossningsupplevelse. En positiv förlossningsupplevelse utvecklar en positiv instÀllning till moderskapet och hjÀlper till att underlÀtta övergÄngen till att bli förÀldrar. Trots att det framkommer i ett flertal studier att ett gott stöd, bemötande och trygghet frÀmjar en positiv förlossningsupplevelse, förekommer det att avsaknad av dessa tre faktorer som orsakar negativa upplevelser för nyblivna förÀldrar.Syfte: Syftet var att beskriva orsaker till att förÀldrar inte Àr nöjda med stöd och bemötandet och/eller inte kÀnde sig trygga i samband med vÄrd under förlossningen, samt att beskriva vad som kan förbÀttras i stöd och bemötandet.Metod: En webbaserad enkÀt som besvarades av nyblivna förÀldrar efter förlossningen under 2011 pÄ ett sjukhus i vÀstra Sverige. Web-enkÀten innefattar förÀldrarnas upplevelser under hela vÄrdkedjan, mödrahÀlsovÄrd, förlossning samt BB. Denna magisteruppsats bestÄr av en analys baserad pÄ tre slutna frÄgor samt efterföljande tre öppna frÄgor dÀr en lÀgre grad av nöjdhet alternativt missnöjdhet (5%) gÀllande upplevelser av stöd, bemötande och trygghet i samband med barnafödande.

Nyförlösta mammors upplevelser av tillfÀllig separation frÄn sitt nyfödda barn.

Bakgrund: Att föda barn Àr en av de mest betydelsefulla hÀndelserna i en kvinnas liv. Direkt efter förlossningen sker den första interaktionen mellan mamma och barn. Om barnet behöver avancerat omhÀndertagande bryts den första interaktionen. Tidigare forskning visar att interaktion och tidig hud mot hud kontakt mellan mamma och barn Àr betydelsefullt för anknytningen. För att kunna frÀmja anknytningen och stödja den nyblivna mamman mÄste barnmorskan ha kunskaper i vad som pÄverkar mammors upplevelser av en separation med deras nyfödda barn.

Kvinnors negativa upplevelser av bemötande pÄ BB

Bakgrund: MÄlsÀttningen med vÄrd efter förlossningen (BB-vÄrd) Àr att den nyblivna familjen ska fÄ rÄd, stöd och medicinsk omvÄrdnad utifrÄn sina behov. VÄrdrelationen kan vara stödjande nÀr kompetens och visad omtanke skapar tillit mellan vÄrdare och patient. Tidigare forskning har visat att förÀldrar varit mer nöjda med förlossningsvÄrden Àn med vÄrden pÄ BB och att missnöjet ofta beror pÄ brist pÄ stöd och dÄligt bemötande. Syfte: Syftet med studien var att beskriva kvinnors negativa upplevelser av bemötande pÄ en svensk BB-avdelning. Metod: En öppen frÄga om bemötande inom BB-vÄrd analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys.

SamvÄrd respektive separerad vÄrd : Inverkan pÄ en nybliven mors tillit till sin förmÄga att amma

PÄ de flesta svenska sjukhus har samvÄrd av mor och barn efter förlossning efterstrÀvats eftersom samvÄrd bland annat frÀmjar amning. I samband med kejsarsnitt och dÄ barnet inte mÄr vÀl efter födsel separeras dock ofta mor och barn för en kortare eller lÀngre tid, vilket pÄverkar amningen negativt. Mödrars tillit till sin förmÄga att amma har visat sig ha stor betydelse för om de skall lyckas med amning. Mödrar med lÄg tillit har en högre risk att sluta amma tidigt Àn de som har hög tillit. Syftet med studien var att jÀmföra nyblivna mödrars tillit till sin förmÄga att amma dÄ mor och barn vÄrdas tillsammans respektive vÄrdas separerade efter förlossning.

Monofilt eller multifilt suturmaterial : Vad Àr bÀst för den nyblivna mamman?

SyfteSyftet med studien var att undersöka om det fanns skillnader mellan kvinnor som blivit suturerade med ett snabbabsorberande monofilt suturmaterial, CaprosynŸ och ett multifilt suturmaterial, PolysorbŸ dÄ det gÀllde kvinnans uppfattning om hur bristningen lÀkte Ätta veckor postpartum.UrvalEtt konsekutivt randomiserat urval. FyrahundratvÄ kvinnor som fÄtt en bristning vid förlossningen randomiserades till att sutureras med antingen CaprosynŸ eller PolysorbŸ. Den slutgiltiga svarsfrekvensen var 67 %, det största bortfallet var pÄ förlossningsavdelningen.MetodEn experimentell kvantitativ studie. TvÄ enkÀter anvÀndes i studien, en som barnmorskan besvarade direkt efter förlossningen om bristningens art samt en till de medverkande kvinnorna Ätta veckor postpartum.ResultatInga skillnader fanns mellan suturmaterialen dÄ det gÀller kvinnornas smÀrta i underlivet, obehag i underlivet, Äterupptagande av sexualliv, samlagssmÀrta, amning eller hur mÄnga kvinnor som sökt sjukvÄrd samt varför de sökt sjukvÄrd Ätta veckor postpartum. Fler positiva kommentarer gavs av barnmorskorna om PolysorbŸ Àn om CaprosynŸ.

Pappors upplevelser av barnmorskors stödjande roll mot faderskapet

Papparollen har förÀndrats de senaste Ärtiondena och det förvÀntas idag att mÀn Àr engagerade under graviditet, förlossning och i omvÄrdnaden av det nyfödda barnet. Forskning har visat att de pappor som fÄtt stöd och förberedelse in i förÀldrarollen varit bÀttre rustade inför de omstÀllningar förÀldraskapet inneburit bÄde för egen del och som stöd för sin partner. Det stöd som barnmorskor ger via möten pÄ barnmorskemottagningar har visat sig frÀmst fokusera pÄ de blivande mammorna och varit lite anpassat efter de blivande pappornas behov. Syftet med studien var att beskriva nyblivna förstagÄngspappors upplevelser av förberedelse inför övergÄngen mot förÀldraskap utifrÄn möten med barnmorskor pÄ barnmorskemottagningar. Studien utgick frÄn kvalitativ innehÄllsanalys som metod.

Kvinnors upplevelse av att separeras frÄn sitt barn efter förlossningen dÄ barnet behöver vÄrd pÄ en neonatalavdelning

Av de barn som föds i Sverige behöver cirka 10 % vÄrd eller övervakning pÄ en neonatalavdelning. Detta kan leda till försening i kontakten med modern och ett ömsesidigt samspel kan störas.Syftet med denna studie Àr att beskriva hur kvinnor upplever det att separeras frÄn sitt barn efter förlossningen dÄ barnet behöver vÄrd pÄ en neonatalavdelning. Sex stycken kvinnor har intervjuats. En kvalitativ metod har valts, inspirerad av fenomenologisk livsvÀrldsansats och analyserad med en kvalitativ innehÄllsanalys.Resultatet presenteras i fem kategorier som beskriver upplevelsen av att separeras frÄn sitt barn efter förlossningen. Dessa kategorier Àr: Att inte vara medveten, Att sakna kraft, RÀdsla och oro för barnets hÀlsa, Att lÀmna över sitt barn i nÄgon annans hÀnder samt Att inte fÄ vara nÀra sitt barn.DÄ barnet behövde vÄrd pÄ en neonatalavdelning uttryckte kvinnorna i studien ett lidande som prÀglades av rÀdsla över barnets hÀlsa.

NÀr man fÄtt ett barn man tycker sÄ mycket om spelar nÄgra kilo för mycket mindre roll. : Kvinnors tankar kring vikt, kost och trÀning efter graviditet.

Bakgrund Forskning visar att kvinnorsom varit gravida och ett Ă„r efter förlossningen inte tappat den vikt de gickupp under graviditeten har en ökad risk för övervikt. HĂ€lsosam kost och fysiskaktivitet underlĂ€ttar viktnedgĂ„ngen och ökar chansen att nĂ„ den pregravidavikten. Trötthet samt brist pĂ„ tid och motivation utgör hinder för nyblivnamödrars viktnedgĂ„ng. Syfte Studienssyfte var att undersöka kvinnors erfarenheter och tankar kring vikt, kost ochtrĂ€ning efter graviditet.Metod Åttakvalitativa intervjuer genomfördes med förstföderskor som fĂ„tt barn för 6-12mĂ„nader sedan. En frĂ„geguide utvecklades och anvĂ€ndes som stöd vid desemistrukturerade intervjuerna.

Första tiden som lÀrare: om lÀrarutbildning, yrkesstart och mentorskap

Bakgrund: Efter 1 juli 2011 ska alla lÀrare som tar examen gÄ igenom ettobligatoriskt introduktionsÄr med en mentor, för att fÄ ansöka om lÀrarlegitimation.Mentorskap för nya lÀrare Àr nÄgot som har diskuterats lÀnge i sÄvÀl den svenska sominternationella skoldebatten. Att studera och analysera de erfarenheter som nya lÀrarehar av den första tiden i yrket Àr av vikt för den fortsatta diskussionen om hur ettmentorskap kan utformas för att bÀst stötta de nya lÀrarna i yrkesblivandet.Syfte: Syftet med föreliggande examensarbete Àr att belysa nya lÀrares erfarenheter avden första tiden i lÀraryrket, samt vilket introduktionsstöd (sÀrskilt mentorskap) somkan behövas dÄ.UtifrÄn tidigare forskning samt en intervjustudie med fyra lÀrare kommer följandemer precisera frÄgestÀllningar att analyseras:- Hur uppfattar de nya lÀrarna relationen mellan lÀrarutbildning ochyrkespraktik?- Hur erfar de nya lÀrarna yrkesstarten med avseende pÄ eget förhÄllningssÀttoch agerande, samt aktuell skolkultur?- Vilka eventuella möjligheter och svÄrigheter kan ett introduktionsÄr medmentorskap innebÀr vid yrkesstarten enligt de nya lÀrarna?Metod: Genom en studie av tidigare forskning identifierades centrala teman i lÀraresyrkesblivande. Dessa teman ligger till grund för examensarbetets syfte ochfrÄgestÀllningar, vilka belystes genom en halvstrukturerad intervjuundersökning medfyra nyblivna lÀrare.Resultat: Intervjuerna visar att den inkongruens som finns mellan lÀrarutbildningensteori och yrkets praktik upplevdes som problematisk under lÀrares första tid i yrket.Dock verkade en brist pÄ bekrÀftelse och klara ramar för lÀrararbetet pÄverka de nyalÀrarna mer, dÀr Àven olika lÀrarkulturer pÄverkade hur man anpassar och lÀr sig somny lÀrare. Att inte ha tydliga riktlinjer eller nÄgon erfarenhet att luta sig mot innebaratt de nya lÀrarna sÀllan kÀnde sig riktigt nöjda eller fÀrdiga med arbetet, vilket oftaledde till besvikelse och frustration.

Orsaker till att förÀldrar inte Àr nöjda med stödet och bemötandet frÄn förlossningspersonalen

Introduktion: Upplevelsen av en förlossning beskrivs som en individuell och komplex livshÀndelse och Àr relaterad till subjektiva, psykologiska och fysiologiska processer hos varje kvinna. Kvinnans upplevelse av förlossningen har omedelbara och lÄngvariga effekter pÄ kvinnans hÀlsa och relation till sitt barn. Syfte: Syftet Àr att beskriva orsaker till att förÀldrar inte Àr nöjda med stödet och bemötandet frÄn förlossningspersonalen. Metod: Datamaterialet bestod av enkÀtsvar besvarade av nyblivna förÀldrar postpartum. EnkÀten berörde upplevelsen av vÄrden under hela vÄrdkedjan.

Första chefsrollen och personlig utveckling

En sammanfattning av uppsatsen pĂ„ maximalt 8000 tecken.Syftet med föreliggande arbete Ă€r att fĂ„ kĂ€nnedom om personlig utveckling hos relativt nyblivna chefer och dĂ€rigenom fĂ„ fördjupad förstĂ„else av första chefsrollens innebörd och processen av chefsblivande.Teorier som belyser personliga processer i ledar- och chefskap, vilket innebĂ€r teorier om emotionell intelligens och hur ledare skapas, ligger till grund för uppsatsens undersökningsomrĂ„de. En kvalitativ forskningsansats med narrativ teori och metod samt intervju för insamling av data, har tillĂ€mpats. Sju teman framkom under bearbetningen av det empiriska materialet och Ă„skĂ„dliggör gemensamma upplevelser av första chefskapet: chefsrollen ? ensamhet och sĂ€tt att hantera den ? arbetsbelastning: grĂ€nssĂ€ttning, prioritering och delegering ? personlighet, sjĂ€lvmedvetenhet och utveckling ? mellanmĂ€nskligt samspel ? lĂ€r- och insiktsprocesser ? fĂ„ stöd. DĂ€rtill har vi under rubriken ?Övrigt? valt att belysa ytterligare nĂ„gra teman för att fĂ„nga skillnader i upplevelser.

Kulturell mÄngfald, finns den i alla förskolor? : en studie av verksamma förskollÀrares och snart nyexaminerade förskollÀrares uppfattningar samt hanteranden av kulturell mÄngfald i förskolan

MÄngfalden i dagens samhÀlle har bidragit till större krav pÄ förskollÀrarna att verka i mÄngkulturella förskolor samt till att förbereda barnen för ett mÄngkulturellt samhÀlle. Denna mÄngfald stÀller Àven ökade krav pÄ lÀrarutbildningen nÀr det gÀller att förbereda nyblivna förskollÀrare. Det hÀr examensarbetet syftade till att undersöka hur verksamma förskollÀrare med arbetsvana i en mÄngkulturell förskola och snart nyexaminerade förskollÀrare frÄn en mÄngkulturell inriktning, tÀnker kring att arbeta med kulturell mÄngfald och interkulturellt förhÄllningssÀtt. De forskningsfrÄgor som studien har utgÄtt ifrÄn handlar om hur verksamma förskollÀrare frÄn ett mindre samhÀlle i GÀstrikland och lÀrarstudenter frÄn lÀrarutbildningen vid Högskolan i GÀvle reflekterar gÀllande att arbeta med kulturell mÄngfald i förskolan. Följaktligen hur de definierar begreppet interkulturellt förhÄllningssÀtt, hur de ser pÄ sin egen kunskapsnivÄ inom detta omrÄde samt hur eventuella likheter och/eller skillnader mellan de bÄda undersökningsgrupperna kan komma till uttryck. Studien behandlar en översikt av tidigare forskning gÀllande mÄngfald i samhÀlle, skola och förskola.

Rum för barn

Arkitektur a?r en scen fo?r liv. Den skapar mo?jligheter, formar fo?rutsa?ttningar. Denna byggnad a?r ritad utifra?n barn, fo?r att underso?ka vad det kan ge arkitektur att utga? fra?n ett specifikt subjekt, samt hur arkitekturen kan agera fo?r det subjektet och understo?dja dess behov.Utformningen har a?ven, pa? en sto?rre skala, utga?tt fra?n en fra?gesta?llning om hur en byggnad kan agera i stadsrummet, hur intentioner kan o?versa?ttas, hur tydlighet kan vara genero?s.Projektet tar sta?llningen att generella rum som ska vara ?bra fo?r allt? a?ven blir lika da?ligt fo?r allt.

Ledarskap i tiden : En studie av öppna ledarskapsutbildningar

SammanfattningKonsulter utbildar ledare inom ledarskap. Öppna ledarskapsutbildningar vĂ€nder sig frĂ€mst till nyblivna ledare, vars kunskaper inom Ă€mnet mĂ„nga gĂ„nger Ă€r vagt. Vad som tas upp i dessa utbildningar, formar ledare och dĂ€rmed organisationer.Moderna företag behöver moderna ledare. Strömningar i samhĂ€llet medför en ökad medvetenhet bland kunderna om organisationers image. Det Ă€r viktigt för dagens ledare att anpassa sig till det som sker i samhĂ€llet.Syftet med uppsatsen Ă€r att identifiera vilka faktorer som pĂ„verkar utformningen av öppna ledarskapsutbildningar.

Men vadÄ, pappa nu? : pappans upplevelse av att ha ett för tidigt fött barn pÄ neonatalavdelning

BakgrundEtt barn som föds före pÄbörjad graviditetsvecka 37 rÀknas som för tidigt född och det kan dÄ bli aktuellt att barnet vÄrdas pÄ en neonatalavdelning. Inom neonatalvÄrden ses förÀldrarna som den viktigaste resursen i omvÄrdnaden av barnet och deras medverkan Àr avgörande för barnets framsteg i utvecklingen. Graviditeten kan ses som en tid att vÀnja sig vid tanken pÄ sitt framtida förÀldraskap. NÀr ett barn föds tidigare Àn berÀknat kan dÀrför förÀldrarna kÀnna stress och oro över att snabbare Àn vÀntat kastas in i sina förÀldraroller. SjukvÄrdspersonalen pÄ neonatalavdelningen ska sörja för sÄvÀl mammans som pappans delaktighet i omvÄrdnaden, vilket kan ske genom att introducera kÀnguruvÄrd samt ge stöd och information i den kris som förÀldraparet gÄr igenom.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->