Sök:

När musik fungerar

en samhällsinriktad musikterapeutisk tolkning av babyrytmik


Ma?let med denna studie var att beskriva mammors upplevelser av babyrytmik och teoretiskt fo?rankra denna beskrivning i ett samha?llsinriktat musikterapeutiskt perspektiv. Fem (5) halvstrukturerade djupintervjuer med en medella?ngd pa? 45 minuter utfo?rdes under vintern 2012 och analyserades enligt en hermeneutisk fo?rsta?elseprocess. Mammorna var i medeltal 32 a?r och ho?gt utbildade.Den gemensamma gla?djen i att fa? sjunga, leka och finnas i musik tillsammans med sitt barn och ha en gemensam hobby va?rdesa?tts ho?gt av mammorna som alla prioriterar hobbies med musik. Fo?r en stund a?r det na?gon annan som tar o?ver ansvaret, en ledare som skapar klara strukturer med musik. Mammorna fa?r slappna av och njuta tillsammans med sina barn. De bera?ttar att babyrytmiken stimulerar till att bo?rja sjunga, sjunga oftare och sjunga la?ngre tid med barnen samt ger dem tilla?telse och inspiration till att privat improvisera och sma?sjunga hemma tillsammans med sina barn. Att fa? se sina barn utvecklas socialt, kunna ja?mfo?ra sitt eget barns utveckling med andra barns och att fa? vara med som en trygg boj i barnens nyfikna fo?rsta mo?ten med ett omgivande samha?lle a?r viktiga orsaker till att mammorna deltar och fortsa?tter delta i babyrytmik.Resultaten tolkades utga?ende ifra?n ett salutogent perspektiv med ba?de anknytningsteoretiska resonemang och ett samha?llsinriktat musikterapeutiskt fokus. Babyrytmik som en av barnets fo?rsta trygga, gla?djefyllda kontakt med en omgivande musikalisk tradition tolkades teoretiskt med hja?lp av en samha?llsinriktad musikterapeutisk modell som beskriver utvecklingen fra?n musik i dyaden, i denna studie mamman och barnet, mot ett musikaliskt samha?lle.Konklusionerna av denna studie blir att den teoretiska fo?rsta?elsen av hur musik kan anva?ndas i arbete inom familjer och med fo?ra?ldrar och barn har all potential att utvecklas.

Författare

Anna Häggqvist

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..