
Sökresultat:
1647 Uppsatser om Narrativ transport - Sida 13 av 110
Ute och cyklar? : på jakt efter en metod att mäta upplevelse
Well-functioning bicycle paths are relevant issues in today´s society as a way to increase active transport. Active transport means working for a better global climate, urban environment and public health. What we experience on a bicycle affects the choice of a bicycle path and is a subject where there is much left to explore. This essay examines methods in environmental psychology literature that measure the experiences of landscape. The aim is to find and apply methods to measure the experience of two bicycle paths in the Skåne plains.
Tre livsberättelser ? tre hivbärare
Syftet med denna studie var att undersöka hur individen upplevde sitt liv som hivbärare. Genom en narrativ utgångspunkt ville vi strukturera och förstå livsberättelsernas innehåll samt vilken betydelse informanternas bakgrund haft. Följande frågeställningar formulerades för att uppfylla detta syfte:- Vad säger individen om sitt liv? ? Om barndom, tonårstid, tiden för hivbeskedet, tiden efter hivbeskedet samt om framtiden?- Hur kan individernas livsberättelser förstås och tolkas med hjälp av valda teorier?Studien är av ett kvalitativt slag, baserad på tre semistrukturerade intervjuer med tre hivbärare. Vi har genom en narrativ utgångspunkt analyserat empirin i tre steg: genom den narrativa teorin har vi strukturerat individernas livsberättelser utifrån deras beskrivningar om barndom, tonårstid, tiden för hivbesked, tiden efter hivbesked samt om framtiden.
Realistisk restidsberäkning för comodal reseplanering
With increasing traffic congestion problems in bigger cities, it is becoming more and more important to provide the traveller with correct information about all transport alternatives. When doing that, the traveller gets the opportunity to make the best decision based on the current traffic situation. Instead of traditional travel planners, where public and private transport modes are presented separately, the co-modal travel planner offers a combination. In order to make the comparison correct and fair, the travel times have to be estimated realistically and on equal basis. This master thesis focuses on how to estimate travel times in the city of Stockholm for journeys by cars, public transport, bicycles and also for walking.An investigation of the available data on maps and travel times shows where the currently used methods are lacking.
Kundcentrerade miljöåtgärder - En studie av Pan Nordic Logistics kunders krav på miljövänliga transporter : Customer centered environmental measures - A study of Pan Nordic Logistics customers demand for environment-friendly transport
Traditional product features such as price, quality and supply service have been extended and nowadays includes environmental aspects as well. It raises new and increasing demands on haulier companies. The transport sector is responsible for a large part of the pollutants causing today?s environmental problems. The business is being closely monitored and to operate environmental friendly is seen as one of the most important elements for the industry?s future development.
Se på din storlek! Kanske hon försvarade sig? : En studie kring attityder gentemot kvinnors våld mot män i nära relationer
Syftet med studien är åskådliggöra hur myndigheter, publika medier och medmänniskor skriver om och talar kring män som utsätts för våld i nära relationer, att beskriva den verklighet som dessa män befinner sig i och vad som behövs för att åstadkomma en attitydförändring.Metoden baserades på en narrativ analys utifrån vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar samt texter från publika medier från SocIndex och Google. De teoretiska utgångspunkterna har varit bland annat normer gällande kön, jämställdhet, konsekvenser av utsatthet för våld samt viktimologi. Utifrån det angivna syftet anser vi att narrativ analys är en passande metod eftersom intresset ligger i att studera hur språket, ordval och hur individer framställs och framställer sig själv som sociala och kulturella varelse.Resultatet presenterar attityder kring kvinnors våld mot män i nära relationer. Kapitlet inleds med en genomgång av de dominerande attityderna, vilka är att män inte kan vara offer och att kvinnor inte kan vara förövare. Vidare redovisas hur dessa attityder kan få för negativa konsekvenser för våldsutsatta män och avslutningsvis presenteras att dessa män bör inkluderas i jämställdhetsarbetet för att nyansera inställningen kring våld i nära relationer.Diskussionen inleds med en sammanfattande slutsats utifrån resultatet.
Berättelser från Fountain House : En narrativ studie
The aim of this undergraduate thesis was to study what the participation in the activities of the Fontain House in Stockholm means to its members. The research questions dealt with how the members describe their participation in the activities, whether they say that it has helped them, and, in that case, in which way. Furthermore, they dealt with how the members argue about their experiences of mental illness and of social help. The study was carried out within the framework of the narrative method. As tools for analyzing the narratives, parts of An-tonovsky?s theories as well as the theoretical concepts of inclusion and exclusion as described by Madsen, were used.
Informationssa?kerhetsanalysers verksamhetsnytta : Utva?rdering och fo?rba?ttringsfo?rslag
The importance of good information security and safety grows larger and larger for each day in the information society of today. This concerns citizens, companies and public authorities. At the Swedish Transport Administration, the operation of an information security and safety process has evolved over the years to guarantee that the public authority can be trusted by its citizens, cooperating companies and other public authorities. This responsibility has been assigned to the Information Security and Safety Department (Informationssa?kerhetsavdelningen, ITsa?).In this thesis the aim is to review to what extent ITsa? achieves any business benefits for the Swedish Transport Administration, and to analyze, streamline and come up with solutions to improve their workflow.
?Den bortdunstande realitetens sista rök? - Derealisering i Py Sörmans Aloë
Den här uppsatsen undersöker Py Sörmans roman Aloë utifrån begreppet derealisering. Derealisering, menar uppsatsförfattaren, utgör en medvetenhet om problem gällande representationen av realitet som är central för postmodernismen. Denna medvetenhet aktualiserar frågeställningar gällande förhållandet mellan narrativitet och realitet, frågeställningar som är närvarande i den moderna och postmoderna romanen. Aloës ämne och narrativitet, argumenterar uppsatsen, belyser dessa frågeställningar. Uppsatsförfattaren strävar efter att bevisa detta genom att analysera romanen med hjälp av begrepp från narrativ teori.
KOLLEKTIVTRAFIKENS GEOGRAFISKA VARIATIONER I TID OCH KOSTNAD ? HUR PÅVERKAR DETTA BOSTADSPRISERNA? : Fallstudie Uppsala län med pendlingsomland
The distance between home and work has increased in recent decades. By the development of infrastructure and public transport, jobs farther from home have become more accessible and this development has in turn increased commuting. Commuting travellers often pass over administrative boundaries which often serve as borders for public transport pricing. Also the market control prices. Research shows that travel times and costs significantly affect commuting choice.
Vad väljer du? En undersökning av beteendepåverkande åtgärder för att skapa hållbara transportsystem
Människors transportvanor skapar idag tillsammans med andra faktorer ohållbara transportsystem. Jordens befolkning använder färdmedel som förbrukar icke förnybar energi i allt större utsträckning, vilket skapar transportsystem som inte är hållbara. Dessa faktorer medför en stor miljöpåverkan på vår jord och om vi fortsätter på samma sätt som de senaste 60 åren belastas jordens kretslopp allt mer, för att slutligen upphöra att fungera.Infrastrukturen idag motsvarar de behov och krav människor har på sin transportmiljö och dessa vanor bygger till stor del på vår historiska tradition av transport. Denna historiska tradition motsvarar inte ett långsiktigt tänkande. De beteenden och levnadsvanor vi har idag påverkar kommande generationers livsmiljö, vilken kommer att äventyras om vi fortsätter på samma sätt.
Busshållplatsers kapacitet : Utvärdering av tillämpbarhet av modell från Highway Capacity Manual 2000 med uinderlag från busstrafik i Stockholms innerstad
Stockholm is growing with almost two fully loaded SL-buses a day. One of the consequences that derive from this is the increase of public transport travelers who put the regionally governed public transport up to the test in terms of its capacity. The Transport administration in Stockholm County initiated 2015 a project with the purpose of simplifying the calculation of bus stop capacities. A hypothesis (set up by the Transport administration) based on that a model for calculation of bus stop capacities could be calibrated for Stockholm conditions is being researched in this bachelor?s essay.The study is implemented by self-collected traffic data from bus stops located in the Stockholm city center.
Spridning av släckvattenpartiklar : En studie på spridning av partiklar genererade från brand
During a fire large amounts of particles and unhealthy agents occur. Polyaromatic hydrocarbons (PAH) and toxic metals are examples among many others. These agents have a capacity to bond to particles and when the fire is extinguished, the particles can be transferred with the extinguish water into the soil and to the groundwater.Recent studies in particles have been conducted. A study by Ulrika Iverfelt (2014) reviled that the particles from a fire contained large amounts of both PAH and metals, which is consistent with earlier analyses. Her column experiments with particles in the size ? 11 microns and ?100 microns in silica sand, reviled that the larger particles was immobilized because the transportation was influenced by sieving or physiochemical particle and surface interactions.The transport of the particles in soil and groundwater is regulated by two main mechanisms: physiochemical surface interactions and straining.
Engångs- eller returtransportförpackningar i livsmedelsbutiker
Master thesis for Mechanical engineering, at the University of Lund. Incorporated in project Pondora.The purpose of this master thesis is to compare the existing one way packaging system with a proposed return crate system not yet available in Sweden. The comparison is focused on packaging handling in the grocery store.The purpose is also to investigate how operating return crate systems in Norway and Finland function, identify, the problems they have encountered and survey economic and technical aspects. The knowledge we hereby have acquired was subjectively evaluated in the thesis.The Swedish survey has a focus on meat and bread. The surveys in Finland and Norway contain all the products utilizing the studied return crate systems.We have surveyed how the handling of transport packages for meat & provision and bread is done in the store.
Resan som distinktion : En kritisk diskursanalys av realityserien Den stora resan
Att resa a?r idag en va?sentlig del av va?r kultur. I en globaliserad va?rld definierar vi alltmer oss sja?lva utifra?n var vi har varit och vad vi har sett. Resande a?r med andra ord starkt statusba?rande.
Sociala nätverkets betydelse för vägen ur hemlöshet : En narrativ studie
The aim of this study was to use stories from three people who previously lived in homelessness to increase the knowledge of the social network's impact on the process of exiting homelessness. In order to answer our questions, whether the social network facilitated or hindered the way out of homelessness, we have used a narrative method to take advantage of these person's life stories. As a theoretical perspective, we used the ecology of human development, based on the idea that human development occurs in interaction with their environment at different levels. Results showed those interviewees' networks had a significant impact on their path out of homelessness and that these relationships both facilitated and hindered this process. At the same time, these relationships affected our interviewees in different ways and were found in various areas of life, which indicates that there is more than one way out of homelessness.