
Sökresultat:
709 Uppsatser om Namn - Sida 30 av 48
Droger i skönlitteraturen: en litteraturstudie med didaktisk anknytning
Denna uppsats behandlar skildrandet av droger i framförallt skönlitterära texter och diskuterar ämnets relevans i skolundervisning, hur man som lärare kan behandla ämnet och vilken nytta och funktion det i så fall kan fylla. Studien redogör för i huvudsak skönlitterära texter i ämnet ur ett historiskt perspektiv med sporadiska neddykningar också i essäer, självbiografier och facklitteratur. Metoden är en tematisk litteraturstudie där de skönlitterära texterna samt den ämnesrelaterade litteraturen fått stå till grund för själva textanalysen och den didaktiska anknytningen. Resultatet visar på hur skildrandet av droger inom skönlitteraturen förändrats genom tidens gång, från det företrädesvis skildrande bruket av droger som en källa till höjda upplevelser i religionens och konstens Namn till att i större utsträckning behandla bruket av droger ur ett mer socialrealistiskt perspektiv. I och med den förändringen har majoriteten av de senare skildringarna präglats mer av verklighetens konsekvenser och är således inte fullt så romantiska i sin underton som de tidigare skildringarna ofta tenderade att vara, även om det så klart finns verk som skiljer sig från mängden.
GCR och punktförstoring i offset
Denna rapport är resultatet av ett examensarbete utfört på Karlstads Universitet och Linköpings Universitet, Campus Norrköping. Syftet med arbetet är att undersöka om en GCR-metoden vid Namn Optimal Färgbaserad GCR är applicerbar i o ffsettryck, hur punktförstoringen påveras när i färgtryck och undersöka möjligheten för en metod som experimentellt separerar och optisk och mekanisk punktförstoring.Optimal Färgbaserad GCR fungerar så att givet en uppsättning CMY så returneras två primärfärger och svart som matchar CMY uppsättningen bäst i CIE L*a*b*-rymden. Det har visat sig att punktförstoringen är en viktig faktor som påverkar prestandan för Optimal Färgbaserade GCR-metoden så studier av punktförstoringen utfördes. Resultatet var att när det konventionella tillvägagångssättet, punktförstoringskurvor, användes så returnerade beräkningar ett stort Efel.Det visade sig att den felaktiga hanteringen av den optiska punktförstoringen i punktförstoringskurvs-approachen var anledningen till felet. På grund av den naturliga skillnaden mellan optisk och mekanisk punktförstoring, tanken (som används i punktförstoringskurvs-approachen) att representera den optiska punktförstoringen som en geometrisk area är felaktig.
Socialsekreterares resonemang om anonyma anmälningar av barn som
Syftet med denna studie är att undersöka socialsekreterares resonemang om vad barnbehöver och om anonyma anmälningar av barn som riskerar att fara illa. Frågeställningarnai studien är: 1) Vilka resonemang för socialsekreterarna kring barns behov, barn som far illaoch anonyma anmälningar? 2) Vilka föreställningar har socialsekreterarna om vad barnbehöver, anonyma anmälningar och om de som anmäler?Insamlingen av empirin har skett genom fokusgrupper. Två fokusgrupper har intervjuats vid två tillfällen. Empirin har analyserats utifrån socialkonstruktivism och diskursbegreppet.
SJ och JR ? en tvärkulturell jämförelse av tågföretags hemsidor i Sverige och Japan
Syftet med denna studie är att analysera fyra tågföretags hemsidor (SJ, JR East, JR Central och JR West) från Sverige och Japan i relation till två teorier om kulturella skillnader för att se vilka eventuella skillnader i utformandet av hemsidorna som kan komma att finnas. Baserat på Würtz och Marcus och Goulds parametrar går det att se att hemsidorna skiljer sig åt vad gäller användandet av animationer; många på JR-företagens sidor, ej förekommande på SJ:s. Det fanns också skillnader i värderingar; SJ betonar frihet, framtid, ungdom och direkta resultat medan JR-företagen framhäver historia, tradition, officiella logotyper, professionalism och långsiktighet. På JR Wests sida visas könsroller tydligt, medan dessa är utsuddade på SJ:s sida. Informationen på SJ:s sida ä relativt lättillgänglig, men på JR-företagens sidor krävs fler klick för att komma dit man vill.
Reseproduktion : En kvalitativ studie i hur en svensk researrangör planerar och implementerar nya resmål
Denna uppsats diskuterar och söker förståelse för hur en researrangör producerar resor. Studien grundar sig på en fallstudie med en av Sveriges största researrangörer. På grund av konfidentiella skäl har researrangören i denna uppsats döpts om till ett fingerat Namn, nämligen Charterbolaget. Studien handlar om hur Charterbolaget planerar och implementerar nya resmål. Vilka faktorer är inblandade och vad krävs det av en researrangör för att producera och etablera ett resmål? Denna studie vill ge kunskap och förståelse för hur reseföretag producerar och etablerar nya resmål.
Är skollunchen god, hälsosam och lustfylld? : En enkätundersökning i årskurs sex och åtta
SammanfattningSyfte och frågeställningarSyftet med studien är att genom ett hälso- och miljöpsykologiskt perspektiv ta reda på vad elever i årskurs sex och åtta har för lunchvanor under skoltid och vad som kan påverka dessa. För att uppnå vårt syfte har vi valt följande frågeställningar:På vilket sätt skiljer sig elevernas lunchvanor åt i olika åldrar i studien?Hur skiljer sig elevernas lunchvanor åt på olika skolor i studien beroende på vilken tillgång de har till närliggande matalternativ?Hur upplever eleverna i studien att de olika skolornas policy angående lunchvanor ser ut?MetodStudien är av både kvantitativ och kvalitativ karaktär och bygger på en enkät som undersökningsmetod. Enkätundersökningen genomfördes i åtta klasser av totalt 177 elever i årskurs sex och åtta på två skolor i centrala Stockholm. Skolornas Namn är fingerade till Ekorrens respektive Grävlingens skola.ResultatUr ett övergripande perspektiv var det inte så stor skillnad mellan de olika skolorna, däremot kunde en tydlig skillnad ses mellan de olika årskurserna. De yngre eleverna tenderade att ha sämre matvanor än vad de äldre eleverna hade.
Folkbokföring av barns boende vid vårdnadshavarnas separation
?Folkbokföring av barns boende vid vårdnadshavarnas separation?Maria Montén GustafssonÖrebro universitet, Institutionen för beteende, social- och rättsvetenskap.SammanfattningSyftet med detta arbete är att utreda om folkbokföringslagen uppfyller målsättningen vid folkbokföringen av barns boende vid vårdnadshavarnas separation samt att undersöka kopplingen mellan folkbokföringen och olika samhällsstöd. Folkbokföringen har gamla anor som tidigare sköttes av kyrkan. Våra äldsta kyrkböcker är från 1600-talet. Mantalsskrivningen blev ett viktigt instrument för beskattningen.
What´s the Story? Storytelling: Hur skapar man en berättelse för att stärka ett varumärke?
Tiden då en bra produkt sålde sig själv är över. Forskare är överens om att det ökade utbudet av produkter i dagens samhälle har medfört att företagens utmaning numera ligger i att differentiera likartade produkter genom att förvandla dessa till ett koncept eller en livsstil. Värderingar och känslor som ett visst företag symboliserar har blivit viktiga element i denna differentiering. Varumärken är numera mer än bara ett Namn och en logotyp och människor konsumerar inte längre en produkt utan ett varumärke och allt vad det står för. Varumärkesbyggande har med andra ord blivit en viktig konkurrensfaktor.
Skolans demokratiuppdrag- får elever tycka vad de vill?
Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken grad samhällskunskapslärare i Skåne anser att elever med odemokratiska åsikter och/eller ett odemokratiskt arbetssätt ska kunna få ett betyg i ämnet samhällskunskap samt hur Skolverket menar att Lgr 11 ska tolkas och tillämpas när det kommer till odemokratiska elever. Jag undersökte hur skolan ser på elever inom extremvänstern och extremhögern och deras möjlighet att få ett betyg i samhällskunskap. För att uppnå mitt syfte har jag genomfört en enkätundersökning med samhällslärare på högstadiet i Skåne samt en intervju med en representant för Skolverket. Analysen av enkätundersökningen utgick från teorier om skolans demokratiuppdrag samt styrdokumenten i Lpo 94. Intervjun jämfördes sedan med resultaten av enkätundersökningen.
Affärssystem som SaaS -ny affärsmodell eller ej?
Bakgrund och problemdiskussion: Affärssystembranschen befinner sig i ett paradigmskifte, ett paradigmskifte som karakteriseras av att affärssystem har börjat säljas som tjänst och utmärks av en nyttobaserad betalningsmodell där kunden betalar en hyreskostnad för att kunna nyttja programvaran. Att sälja IT-stöd som tjänst kallas för Software as a Service (SaaS) och den omfattande tjänsteleveransen väntas bli det nya sättet att leverera affärssystem i framtiden. Dubey och Wagle (2007) menar att då erbjudandet ändras krävs det även förändringar i affärsmodellen. Denna diskussion leder fram till studies problemformulering:? Vilka problem kan uppstå i affärsmodellen när en leverantör i affärssystembranschen övergår till att erbjuda SaaS?Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva de eventuella problem som kan uppstå då en affärsmodell ändras.
Xelbow
Detta projekt handlar om att byta motor på ett äldre flygplan en PA28-161 (Piper Cherokee Cadet ) med registreringsbeteckning SE-KMI som ägs av Västerås Flygklubb.SE-KMI är ett äldre flygplan som är tillverkat år 1989 och har en förbrukad motor av typen Lycoming som går på bränslet Avgas 100 LL. Idag möter sådana flygplan stora problem runt om i världen och har svårt att konkurrera med de nyare varianterna. Anledningen till detta är att de har blivit alltmer oekonomiska och icke miljövänliga på grund av den höga bränsleförbrukningen och den ständiga prisökningen på bränslet. En annan faktor som gör situationen ännu svårare är tillgången på bränslet ( Avgas 100 LL ) både i Sverige och runt om i världen.För att man ska kunna hålla flygplanet i drift, så anser man att den bästa lösningen är att byta motorn till en annan typ som ska gå på en typ av bränsle som är billigare, lätt åtkomligt samt har lägre bränsleförbrukning och miljövänligare. Metoden som används i denna rapport har gått ut på att undersöka marknaden för att samla information om val av ny motor och att ta kontakt med berörda myndigheter för att kolla upp vad lagen säger, att jobba med dokumentationer och att ansöka om nya certifikat.
SpeedCutBox 2.0
Detta projekt handlar om att byta motor på ett äldre flygplan en PA28-161 (Piper Cherokee Cadet ) med registreringsbeteckning SE-KMI som ägs av Västerås Flygklubb.SE-KMI är ett äldre flygplan som är tillverkat år 1989 och har en förbrukad motor av typen Lycoming som går på bränslet Avgas 100 LL. Idag möter sådana flygplan stora problem runt om i världen och har svårt att konkurrera med de nyare varianterna. Anledningen till detta är att de har blivit alltmer oekonomiska och icke miljövänliga på grund av den höga bränsleförbrukningen och den ständiga prisökningen på bränslet. En annan faktor som gör situationen ännu svårare är tillgången på bränslet ( Avgas 100 LL ) både i Sverige och runt om i världen.För att man ska kunna hålla flygplanet i drift, så anser man att den bästa lösningen är att byta motorn till en annan typ som ska gå på en typ av bränsle som är billigare, lätt åtkomligt samt har lägre bränsleförbrukning och miljövänligare. Metoden som används i denna rapport har gått ut på att undersöka marknaden för att samla information om val av ny motor och att ta kontakt med berörda myndigheter för att kolla upp vad lagen säger, att jobba med dokumentationer och att ansöka om nya certifikat.
?Har det inte ett syfte, ett genomtänkt syfte, så är det meningslöst?: En studie av lärares uppfattningar inför elevers individuella utvecklingssamtal i gymnasieskolan
Syftet för denna studie har varit att åskådliggöra ett antal lärares uppfattningar kring förberedelserna inför elevers individuella utvecklingssamtal i gymnasieskolan. Studien har influerats av det fenomenografiska synsättet, människors uppfattningar av olika företeelser, där insamling av data skett genom kvalitativa intervjuer med totalt sex lärare verksamma inom den svenska gymnasieskolan. Lärarna i denna studie uppfattade att det inte fanns några större oklarheter kring upplägget inför ett utvecklingssamtal där studieplanen sågs som en väsentlig del att grunda samtalet på. Dock önskades att elevens sociala utveckling skulle utgöra en större del av samtalet. Den tid som behövs för att skapa ett kvalitativt utvecklingssamtal upplevdes som otillräcklig till största del på grund av mängden elever att hantera per lärare.
Kvalitetsbrister i medelstora företag : En arbetsmodell för kvalitetsförbättring
När en ny produkt lanseras på marknaden uppkommer det med stor sannolikhet brister som intetidigare upptäckts. Syftet med denna studie är att skapa en arbetsmodell för hur medelstora företagska hantera kvalitetsavvikelser som uppkommer inom produktion. För att skapa en realistisk modellför hur dessa kvalitetsavvikelser skall hanteras, baseras detta examensarbete på en fallstudie utfördpå ett tillverkande företag vid Namn AQ ParkoPrint AB som är beläget i Gävle.Följande forskningsfrågor har besvarats för att understödja det huvudsakliga syftet:? Vilka kvalitetsavvikelser kan uppkomma inom medelstora företag?? Hur kan dessa kvalitetsavvikelser hanteras samt om möjligt reduceras?Metoderna som använts i studien är intervjuer och observationer. Fem intervjuer och tvåobservationer utfördes på AQ ParkoPrint AB.
Meningen : Konsten att skapa intryck och inneboende mening i varumärkesnamn
Bakgrund: Vikten av att välja ett varumärkesNamn är stor. I marknadsföringslitteraturen finns det riktlinjer kring hur ett bra Namn ska vara. Trots detta finns det ingen klarhet i hur riktlinjerna bör användas eller hur ett varumärkesNamnförslag faktiskt genereras.Problemformulering: Hur genereras ett meningsfullt och minnesvärt varumärkesNamn?Syfte: Att öka förståelsen för hur ett meningsfullt och minnesvärt varumärkesNamn kan genereras, genom att en Namngenereringsmodell presenteras och utvärderas.Avgränsning: Rapporten avgränsas från teori som handlar om att sammankoppla flera varumärken som exempelvis teorier kring varumärkesutvidgning och varumärkesportfölj behandlar. Metod: En deduktivforskningsdesign grundad på teorier kopplat till Namngivning, vilka hämtades från både marknadsföringslitteratur och språkvetenskapslitteratur, och sedan samanställdes i en egen skapad modell.