Sök:

Meningen

Konsten att skapa intryck och inneboende mening i varumärkesnamn


Bakgrund: Vikten av att välja ett varumärkesnamn är stor. I marknadsföringslitteraturen finns det riktlinjer kring hur ett bra namn ska vara. Trots detta finns det ingen klarhet i hur riktlinjerna bör användas eller hur ett varumärkesnamnförslag faktiskt genereras.Problemformulering: Hur genereras ett meningsfullt och minnesvärt varumärkesnamn?Syfte: Att öka förståelsen för hur ett meningsfullt och minnesvärt varumärkesnamn kan genereras, genom att en namngenereringsmodell presenteras och utvärderas.Avgränsning: Rapporten avgränsas från teori som handlar om att sammankoppla flera varumärken som exempelvis teorier kring varumärkesutvidgning och varumärkesportfölj behandlar.  Metod: En deduktivforskningsdesign grundad på teorier kopplat till namngivning, vilka hämtades från både marknadsföringslitteratur och språkvetenskapslitteratur, och sedan samanställdes i en egen skapad modell. För att kunna testa teorin gjordes kvalitativa intervjuer med fyra respondenter som alla hade utfört varumärkesnamngivning, varav två med titeln namngivningskonsult.Slutsats: Modellen kan summeras vid att det finns två sträckor att ta sig över, den första ger fokus vid generering av betydelsefulla begrepp. På mitten av första sträckan finns delen semantisk mening innehållande en mängd underpunkter som kan användas för att generera betydelsefulla ord. Den andra sträckan ger fokus vid att modifiera begreppen för att skapa ett särskiljande namnförslag. På mitten av den andra sträckan finns delarna ljudsymbolism och minnesvärdhet, vilka innehåller sina egna underpunkter, som kan användas för att modifiera betydelseorden till förslag på varumärkesnamn på ett meningsfullt och minnesvärt sätt. De flesta punkterna inom delarna kan bekräftas men det finns vissa tveksamheter och kritiska punkter.

Författare

Marie Gabrielsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..