
Sökresultat:
1759 Uppsatser om Nöjd Kund Index - Sida 19 av 118
BestÀmning av Aitikgruvans bergmasseegenskaper med MWD-teknik
Examensarbete utfört pÄ uppdrag av Boliden Mineral AB i Aitikgruvan. Det har sin bakgrund i att malbarheten hos Aitikmalmen varierar kraftigt, upp till 40 %. Detta försvÄrar planeringsarbetet och sÄledes mycket intressant och lönsamt att söka orsakerna till variationen. Examensarbetet syftar sÄledes att utgöra en förbÀttring i verksamheten helt i linje med styrdokumentet, the new Boliden way. Emellertid föreligger stora svÄrigheter med att spÄra malmen genom hela processen varför man i detta arbete har valt att studera sambandet mellan krossbarheten och bergmassans respons pÄ den tillförda specifika energin frÄn borriggen.
Bergerosion i utskovskanaler
Today?s climate changes will probably give rise to precipitation in Sweden, which will cause more floods in Swedish rivers. Many of the Swedish rivers are regulated and have lots of hydro-electro power plants. Higher floods in the rivers will give greater water loads on the dams, which mean that a higher discharge through the sluice gates and in the spillway channels is needed. High discharge of water in a spillway channel can create scour of the material in the channel.
Skadereglering med fokus pÄ kund : FörsÀkringsbolag arbetar med stÀndiga förbÀttringar
I en vÀrld dÀr organisationer fokuserar allt mer pÄ att vÄrda kunden blir kundservice allt viktigare för organisationer. För att sÀkerstÀlla att organisationen inte förbrukar onödiga resurser pÄ aktiviteter som inte tillför vÀrde för kunden Àr lean och kaizen vÀrdefulla filosofier. Lean samt kaizen hÀrstammar frÄn den japanska bilproduktionen och har utvecklats till vÀrdefulla verktyg för att effektivisera organisationer. Slöserier bland annat i form av vÀntan, onödiga förflyttningar, omarbete och transporter finns definierade som inte vÀrdeadderande för kund. Syftet med examensarbetet har varit att studera ett försÀkringsbolag arbete med att leverera mesta vÀrde för kunden och hur slöseri kan identifieras och elimineras.
Svenska börsnoterade fastighetsbolags anvÀndning av hÄllbarhetsindex : en studie av ett kvantitativt mÄtt
The aim of this study is to investigate how Swedish listed real estate companies use quantitative sustainability measures - mainly sustainability index with a financial focus. Sustainability management is a controversial issue that is used more and more constructive. A sustainable management approach in corporate cunduct is complex and based on a number of aspects of business visions, objectives and daily procedures. The study identifies aspects that are considered relevant in real estate companies where the selection of sustainability indicators is based on the support of scientific research in this field. The study intendeds to clarify how Swedish listed real estate companies have selected aspects and indicators of sustainability management and how these work towards a sustainable development.
Kundens beslutsprocess vid inköp business-to-business
Bakgrund: Kunders inköpsprocess skiljer sig mellan industriella marknader och konsumentmarknader. NÀr organisationer gör inköp handlar det ofta om stora belopp och komplexa produkter. Relationen mellan det köpande och det sÀljande företaget brukar vara tÀtare Àn vid vanliga konsumentinköp. För att den sÀljande organisationen ska förstÄ hurde mest effektivt ska erhÄlla kunder Àr det nödvÀndigt att identifiera de olika faserna i kunders inköpsprocess och undersöka vad som pÄverkar kundernas beteende vid inköpet. Syfte: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att beskriva hur SMHIs kunders beslutsprocess ser ut vid inköp och vilka faktorer som pÄverkar denna process.
Golfens IT-system : förÀndrade interaktioner
Problem: Hur sÄg kundrelationerna ut innan det nya IT-systemet infördes och hur ser kundrelationerna ut med ett nytt IT-system? Kundrelationer som tidigare har hanterats via telefon eller pÄ plats har ersatts av dagens lösning med ett IT-system som gÄr att komma Ät via Internet och ger mer möj-lighet till sjÀlvbetjÀning. Detta leder till frÄgorna: Vilka för-Àndringar har IT-systemet medfört? Hur har interaktionen pÄverkats?Syfte: Att beskriva och förklara hur införandet av ett nytt IT-system pÄverkat interaktionen (relation) mellan ?kund? och leverantör vid en tidpunkt 5 Är efter systemets införande. Med kund avses golfspelare och med leverantör avses golfklubb.Teori & Metod: Teoriavsnittet bestÄr av tvÄ delar.
Skolans funktion i arbetet mot HIV/AIDS i Uganda
Den hÀr uppsatsen Àmnar studera effekterna av att anvÀnda sig av en viss typ av PR i marknadsföring. En aktuell debatt i media idag diskuterar huruvida man fÄr luras i PR eller inte och i och med detta har vissa kampanjer kallats för bland annat PR-bluffar, kuppar och fejk-PR.  Fenomenet PR-bluff har gÄtt ut pÄ att lansera en kampanj som ska leda till reaktion inom mÄlgruppen för att sedan, efter en viss tid, avslöja det verkliga syftet med aktionen. Genom fallstudier har vi undersökt tvÄ kampanjer av detta slag och vad resultat av dessa blivit enligt kommunikationsbyrÄ, kund och allmÀnhet och dÀrefter stÀllt utfallet emot relevanta marknadsförings- och kommunikationsteorier. Dessa teorier betonar starka relationer och tillit mellan företag och dess kunder för att alstra framgÄng och sÄledes kan PR-kuppar ses som motsÀgelsefulla i marknadsföringssyfte.
Effekten av en kortisoninjektion i bÀckenligamenten pÄ personer med lÄngvarig lÀndryggssmÀrta : en studie enligt single-subject experimental design
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka effekten av en kortisoninjektion i bÀckenligamenten pÄ patienter med lÄngvarig lÀndryggssmÀrta.MetodStudien genomfördes utifrÄn en single-subject experimental design med sex deltagare med lÄngvarig lÀndryggssmÀrta. De utfallsmÄtt som anvÀndes var smÀrtskattning (Numerical Rating Scale, NRS), skattad smÀrtrelaterad aktivitetsbegrÀnsning (Oswestry Disability Index, ODI), skattad rörelserÀdsla (Tampa scale of kinesiophobia, TSK-SV), rörlighet (Fingertip-to-floor), funktion genom ett dynamiskt balanstest (Star excursion balance test, SEBT), funktionstest (sit-to-stand) och uthÄllighetsstyrketest (modifierat Biering- SÞrensen), samt fysisk aktivitetsnivÄ mÀtt med accelerometermÀtare. Deltagarna genomförde fem testtillfÀllen innan och fem eller sex testtillfÀllen efter intervention. Vid sista besöket skattade deltagarna förÀndring av besvÀr enligt global index of change. Resultaten analyserades pÄ individnivÄ genom visuell analys av trender och nivÄskillnader i grafer, statistisk analys av graferna genom 2 SD-metoden, i kombination med deltagarnas subjektiva beskrivningar av eventuell förÀndring.
LÄta maten tysta mun : Skillnader och samband i graden av mindful eating i förhÄllande till Body Mass Index och demografiska variabler
Bakgrund: En ökad medveten nÀrvaro kring mÄltiden och Àtandet genom mindful eating har i ny forskning visat sig vara en effektiv metod för att minska en rad olika sjukdomar och hÀlsorelaterade problem samt bidra till gynnsamma hÀlsoeffekter. Trots detta finns fÄ studier genomförda i en svensk kontext.Syfte: Undersöka och beskriva graden av mindful eating hos en grupp individer pÄ sociala medier i förhÄllande till Body Mass Index och demografiska variabler.Metod: Deskriptiv tvÀrsnittsstudie med en kvantitativ ansats. Ett tidigare utvecklat instrument, Mindful Eating Questionnaire (MEQ), översattes och distribuerades som en webbaserad enkÀtundersökning. Respondenterna rekryterades under en veckas tid genom ett snöbollsurval pÄ det sociala nÀtverket Facebook. Inklusionskriterierna var att deltagarna skulle behÀrska det svenska sprÄket, vara mellan 20-65 Är och anvÀndare av Facebook.
Faktorer relaterade till genomförande av uppföljningsintervjuer med ASI ? klientprofil och organisation
Addiction Severity Index (ASI) Àr tÀnkt att anvÀndas bÄde för klientarbete pÄ individnivÄ och för forskning pÄ gruppnivÄ. Denna studie undersöker i vilken omfattning ASI-Uppföljning genomförs samt vilka individ- och organisationsfaktorer som pÄverkar anvÀndningen. Studien Àr kvantitativ dvs presenterar statistiska analyser. Data samlades in pÄ tvÄ sÀtt. TillgÄng till ASI-data gjordes möjlig genom en avidentifierad fil frÄn databasen ASI-Net och omfattade data frÄn elva kommuner i Jönköpings lÀn.
BeteendemÀssig fokus: LÄga bytesbarriÀrers pÄverkan pÄ lojalitetsskapande CRM-arbete
CRM Àr idag en viktig faktor för företag i frÄga om att skapa kundlojalitet. För att skapa kundlojalitet mÄste företagen erbjuda kunderna vÀrde som Àr specifikt för en enskild kund eller ett segment, CRM kan hjÀlpa företag med detta. NÀr företag flyttar eller startar upp sina verksamheter genom att endast göra affÀrer pÄ Internet sÄ kan kunder köpa produkter frÄn företaget 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Det leder inte alltid bara till mer tillgÀnglighet utan kan Àven betyda en förÀndring av konkurrenssituationen.En bra utformad webbplats krÀver inte mÄnga steg för att köpa en produkt eller eventuellt registrera sig som kund hos ett företag, vilket leder till att ett byte mellan olika företag kan gÄ vÀldigt enkelt och snabbt för en kund att göra. Vi har i uppsatsen undersökt hur lÀtta byten mellan leverantörer pÄverkar företagens arbete med lojalitetsskapande CRM.
Konstruktion av kostnadseffektiv flÀkt till hÀrdningsugnar
Scana-Booforge is a Swedish company which specialize in heat treatment of various metal. The treatments take place in quenching ovens, where fans are used to circulate the hot air. The fans used today do not have a satisfactory lifespan. This thesis aims to develop a new design of the fans for the quenching ovens, and the goal is that the new fans will bring cost savings for Scana-Booforge.The design development process started with mapping out the environment in which the fans operate, and with analysis of the existing fan structure and damages, in order to establish the cause of failure and of short durability. The performance of the fan were also established at this stage.
Fisk- och fÄgelpredations pÄverkan pÄ den bentiska makroevertebratfaunans sammansÀttning under tidig vÄr i TÄkern
Predation is one of many factors that form the structure of the macroinvertebrate community in lakes, wetlands and watercourses. Earlier studies lack an examination concerning how fish- and waterfowl predation affect macroinvertebrates during shorter periods in the spring. I performed an exclosure study in the shallow eutrophic Lake TĂ„kern which is located in the western part of Ăstergötland County, Sweden. The experiment was performed during a three week period (1-21 April 2012) when the water temperature was low and the density of migrating diving ducks was high. The experimental cages used included three out of four different treatments; general predation (open cages), bird exclusion (net with mesh size 90*45mm) and no predation (net with mesh size 1*1mm).
Klassifikation pÄ webben
The thesis concerns the use of classification schemes for organising resources in subject-based hierarchical search-services on the web. The aim is to investigate the different kinds of classification that are used, which fall into two groups: established respectively new classification schemes. This is attained by studying literature and the websites of each search-service. The prospects for using classification in a web-environment are discussed and divided into three major groups: browsing, control and cross-classification. One question at issue concerns how an established scheme manages to organise web-resources and whether this classification differs from the classification of new schemes and in what way.
SĂ„ blir din motpart din medpart : en studie i hur relationer skapar identitet
Bakgrund: Ett industriellt nÀtverk definieras som ett nÀt av företag och relationer har kommit att bli en viktig del av de industriella nÀtverken. En relation har vuxit fram nÀr kunden anser att kund och leverantör tÀnker pÄ samma sÀtt.En individs sociala identitet frambringas mellan individens identitet och den image som omvÀrlden har och Äterspeglar. Detta medför att relationer kan skapa olika varianter av identitetsskapande inom företag men Àven mellan företag. Identitet kan ses som att den skapas genom relationer till omgivningen och dessa relationer involverar personliga kontakter.Syfte: Med denna uppsats avser vi att pÄvisa de mekanismer i en industriell tjÀnsterelation, vilka en leverantör styr över, som kan leda till att företagskunden identifierar sig med leverantören.Genomförande: Studien bygger huvudsakligen pÄ teorier som behandlar nÀtverk, relationer och företags- och individers identitetsuppbyggande. Uppsatsen Àr skriven ur ett leverantörsperspektiv och sex intervjuer frÄn leverantören Hilton har genomförts samt tvÄ kundintervjuer frÄn Skandia och BTI Nordic.Resultat: Industriella relationer existerar pÄ individnivÄ.