Sök:

Sökresultat:

804 Uppsatser om Nästa generation - Sida 3 av 54

Upplevelsefokuserad UtstÀllningsproduktion: Hur utstÀllningsproduktion och upplevelseproduktion kan kombineras för att skapa utstÀllningar som attraherar Generation Y

DÄ samhÀllet gÄr mot ett upplevelsesamhÀlle stÀlls nya krav pÄ organisationer, och sÄ Àven pÄ museer. Vi har identifierat att Generation Y (80- och 90-talister) besöker museer i mindre utstrÀckning Àn Àldre generationer vilket skulle kunna ses som oroande dÄ Generation Y Àr morgondagens museibesökare och kulturkonsumenter. Generation Y Àr den första generationen som vuxit upp omgivna av tekniska prylar. De stÀller höga krav pÄ sin omgivning och vill bli underhÄllna, vilket Àr ett behov som museerna mÄste möta.Syftet med arbetet Àr att undersöka huruvida upplevelseproduktionsteorier kan appliceras pÄ utstÀllningsproduktion för att skapa attraherande utstÀllningar för Generation Y, exemplifierat genom konceptutveckling av den permanenta utstÀllningen pÄ PiteÄ museum. Vi har funnit att upplevelseproduktion och utstÀllningsproduktion med fördel kan kombineras.

Generationsskifte : SÀrskilt om gÄva och blandade fÄng

All small- and medium-sized family owned enterprises need to sooner or later undergo a change of ownership. When the elder generation is approaching their retirement they have to make a choice; either hand over the business to the younger generation or sell it to an outsider. The succession of the family owned business can create a life long dilemma for the entrepreneur. From the view of taxation there are, according to current legislation, no reasons to plan the succession to the younger generation. If no preparation has been done, the optional law system concerning inheritance will divide the property left.

Generation Y : En studie om chefers upplevelser av unga i arbetslivet

Syftet med den hÀr studien Àr att beskriva chefers förestÀllningar om och upplevelser av att leda unga, generation Y, i arbetslivet. Detta syfte leder oss till följande frÄgestÀllningar:1. Hur upplever chefer generation Y i arbetslivet i förhÄllande till Àldre generationer?2. Hur anpassar chefer sitt ledarskap med avseende pÄ ledarstil till generation Y?För att besvara dessa frÄgor har vi genomfört en kvalitativ undersökning dÀr Ätta operativa chefer intervjuats.

Unika Köpcentrum : finns behovet av unika köpcentrum för Generation Y

Sammanfattning:Det har skett förÀndringar i svenska köpcentrum sedan ett antal Är tillbaka. Nya har tillkommit och gamla har rustats upp. Trots denna förÀndring har en kritik mot likriktning vuxit fram; mÄnga köpcentrum uppvisar stora likheter i utbudet. Vad denna uppsats pekar pÄ Àr att likriktningen av butiksutbudet inte Àr ett problem, snarare finns det ett behov av att utforma unika köpcentrum som har en tydlig profilering.Denna uppsats fokuserar pÄ den yngre generationen, Àven kallad Generation Y. Denna vÀxande och köpstarka grupp bestÄr av sena 70-talister och 80-talister som skiljer sig i beteende frÄn tidigare generationer.

Svenska Generation Y:s drivkrafter i arbetet

Forskning pÄ vad som motiverar Generation Y Àr begrÀnsad dÄ generationen Àr relativt ny pÄ arbetsmarknaden. Trots detta finns det mycket förestÀllningar om hur denna generation beter sig. Dagens arbetsgivare stÄr inför utmaningen att uppfatta vad den nya generationen pÄ vÀg in pÄ arbetsmarknaden drivs av i arbetet samt att kunna tillgodose detta. Syftet med studien var att beskriva vilka drivkrafter den svenska Generation Y upplever att de har i relation till arbetet. Undersökningen utgick frÄn en kvalitativ ansats och utgjordes av semistrukturerade intervjuer.

Skillnader mellan uppkopplad och uppkopplad : En jÀmförelsestudie mellan 1960- och 1990-talister

This paper aims to examine whether there are any substantial differences between a generation of users born during the 1960?s and younger generation born during the 1990?s regarding the use of digital technologies connected to the Internet. Based on Marc Prensky?s theories on people born before and after 1980 saying those born before are not as natural when it comes to using digital technologies. We used diaries as a qualitative method to gather data from 16 respondents.

Krigföring - Manöverkrigföring eller en ny paradigm

Generations of war. William S. Lind and Thomas X. Hammes are two advocates of fourth generation warfare. Fourth generation warfare combatants uses all available tools to reach their goals.

Metoder för idégenerering : En kartlÀggning och utvÀrdering av metoder pÄ ASSA AB

ASSA develops locks and integrated security systems for doors. ASSA is Sweden?s leadingsupplier of locks and security systems. ASSA AB worked during the master thesis withimplementing a common development process for all companies within the group. Ideageneration was one relative unexplored area for the group and the interest of finding effectivemethods was required, the company understood what an effective handling of ideas couldcontribute in the pursuit of more and pleased customers.The purpose of the master thesis has been to study and to map which methods are used inorder to carry out idea generation.

90-talistens arbetsvÀrderingar. En studie om framtidens svenska arbetskraft.

Syftet med denna uppsats Àr att bidra med en utökad kunskap kring generation Y, som definieras som bestÄende av 80- och 90-talister, och deras arbetsvÀrderingar. Genom att undersöka vilka arbetsvÀrderingar svenska 80- och 90-talister besitter diskuteras begreppet generation Y och om dessa bÄda grupper kan betraktas som enhetliga gÀllande arbetsvÀrderingar. En enkÀtundersökning genomfördes bland svenska högskolestudenter. UtifrÄn resultatet av denna samt ett teoretiskt underlag har vi gett förklaringar till 90-talisternas syn pÄ arbetsvÀrderingar. Denna syn har sedan jÀmförts med enkÀtresultatet med avseende pÄ 80-talister för att dÀrefter jÀmföras med tidigare kunskap om 80-talisternas arbetsvÀrderingar.

Fungerande Reklam : En studie om de marknadsföringskanaler Generation Y exponeras för, anvÀnder samt pÄverkas av

The purpose of this thesis is to describe the marketing channels Gen Y is exposed to, uses and is influenced by. The thesis also seeks to comment on whether there are other factors, in addition to the marketing channels described, which influence Gen Y in their consumption choices. In addition, we intend to develop knowledge about whether the generalizations of Gen Y have any bearing, or if they are only assumptions with no support. From the empirical results, we have seen a consensus among the respondents concerning which properties they want commercials to hold, but they differ in their opinions regarding which marketing channels the commercials should be distributed through. Overall, the respondents want the commercials to be entertaining, relevant to their interests, and they want to be able to choose themselves whet­her to take part of them or not..

Produktplacering i bloggar : VĂ€gen till generation Y!

I dagens samhÀlle blir mÀnniskan utsatt för mer information Àn nÄgonsin tidigare. Företagen konkurrerar om att just deras budskap ska nÄ fram till konsumenten för att skapa den pÄverkan som i slutÀndan resulterar i konsumtion och som företagen tjÀnar sina pengar genom.Företagen har inte bara problem att sticka ut bland all övrig marknadskommunikation, mÀnniskor blir Àven allt bÀttre pÄ att sÄlla ut den information de sjÀlva Àr intresserade av. En av de största svÄrigheterna i sin kommunikation har företagen fÄtt med den generation som precis ska kliva in i vuxenvÀrlden, de som Àr födda mellan 1977 och 1994 vilka varit uppvuxna med en stÀndig ström av information. Denna generation kallas för generation Y och Àr individer som utvecklat ett kritiskt sÀtt att sÄlla bland information och i synnerhet traditionell reklam. Detta tvingar företagen att finna nya vÀgar för att kunna pÄverka denna krÀsna generation som ses som en viktig framtida konsument.Denna uppsats hade dÀrför som syfte att undersöka en ny möjlig vÀg för företagen att komma Ät generation Y pÄ varpÄ en frÄgestÀllning har upprÀttats som lyder: Hur kan generation Y pÄverkas av produktplacering i bloggar?Produktplacering i bloggar var av stort intresse att utforska dÄ generationen bestÄr av de mÀnniskor som Àr mest aktiv pÄ sociala medier och som lÀser flest bloggar.

Generation y ? pÄ gott och ont! En kvalitativ studie om organisationers upplevelser av den nya generationens attityder och vÀrderingar i arbetslivet 2007

Denna studie har genomförts för att skapa större förstÄelse för hur generation y uppfattas i arbetslivet. Det har gjorts utifrÄn tre teman: Vad som karaktÀriserar generationen, hur man leder dem samt vilka utmaningar organisationerna stÄr inför i och med den nya generationens intÄg pÄ arbetsmarknaden. Detta gjordes genom en kvalitativ studie i form av tre semistrukturerade intervjuer med fyra personer med personalansvar fördelade pÄ tre olika organisationer. Resultatet av studien visar att organisationerna till stor del har negativa uppfattningar av generation y i arbetslivet, men pÄpekar Àven att det till viss del handlar om mognad och att den nya generationen kommer att Àndra sina attityder och vÀrderingar med tiden. Den största utmaningen man sÄg med den nya generationen var att attrahera dem till att vilja jobba i just deras organisation.

Att vara eller att inte vara Generation Y : En studie om 80-talisters förhÄllningssÀtt till arbetslivet

SAMMANFATTNINGSyftet med studien Àr att granska hur dagens unga i Sverige resonerar kring derasarbetsliv. Syftet förgrenas i följande frÄgestÀllningar:? GÄr individernas resonemang i linje med hur teorier beskriver Generation Y?? GÄr det, beroende pÄ akademisk utbildning, urskilja skillnader i beskrivningenav individernas instÀllning till arbete utifrÄn teorierna om Generation Y?? GÄr det att ifrÄgasÀtta synen pÄ Generation Y som en homogen grupp?? Om det gÄr att ifrÄgasÀtta Generation Y som en homogen grupp, vad kan det isÄdana fall bero pÄ?Arbetsmarknaden stÄr inför ett generationsskifte nÀr dagens unga nu gör entré, de sÄkallade Generation Y. Generation Y profileras som mÄlmedvetna, reflexiva ochsjÀlvsÀkra individer som vÄgar stÀlla krav i arbetslivet. Med en stark vilja attutvecklas anses de kunna bli den mest högpresterande generationen genom tiderna.Emellertid menar kritiker att det finns en svÄrighet i att beskriva generationen som enenhetlig grupp.

SjÀlvförsörjande elgenerering : Kan Orust bli sjÀlvförsörjande pÄ förnybar el?

Orust Kretsloppsakademi is a nonprofit organisation, with a goal of annually generate the same amount of electrical energy that is consumed. Orust is an island on the west coast of Sweden, north of Gothenburg. The population of 15 000 reaches 40 000 during summer, due to the large amount of vacationer. The total electricity demand is 174 GWh a year with a maximum power need of 32 MW. This report presents an analysis for the plausibility of their plan and from a power system stability perspective, the effects on the electrical grid.The conclusion is that the restraints for development of power generation from wind, solar and wave generation, are the power systems capability to transfer power, primarily in the transformers of the grid.

Att belöna lojalitet : en studie om hur generation Y motiveras av vinstandelssystem

Den svenska arbetsmarknaden sta?r info?r ett generationsskifte i och med att fyrtiotalisterna ga?r i pension och den yngre generationen, generation Y, kommer ut pa? arbetsmarknaden. Den ha?r generationen motiveras av andra faktorer a?n de a?ldre generationerna vilket inneba?r att organisationer beho?ver anpassa hur de arbetar med att motivera sina ansta?llda. Vinstandelssystem har historiskt sett visat sig vara ett framga?ngsrikt koncept men det finns en oklarhet ga?llande om dessa system kommer att fungera pa? en generation som inte va?rdesa?tter trygghet och som inte drar sig fo?r att byta arbetsgivare.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->