Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 5 av 124

Matematik och musik - en helhetssyn pÄ lÀrande : En undersökning kring hur pedagoger i förskolan anvÀnder musiken för att frÀmja barns matematikinlÀrning

Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ om pedagoger i förskolan anvÀnder sig av musik för att frÀmja barnens matematikinlÀrning och i sÄdana fall pÄ vilket sÀtt de gör det, eller om de anvÀnder sig av matematik och musik var för sig. I undersökningen medverkade fyra förskollÀrare och intervjuerna utfördes bÄde enskilt och i par och vi utförde kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. I arbetet tar resultatet av intervjuerna upp och kopplas till den valda litteraturen samt vÄra tankar kring arbetet med matematik och musik som en helhet. Resultatet av undersökningen visar att pedagogerna anvÀnder matematik och musik tillsammans, men ofta omedvetet. Dock har de en positiv instÀllning till Àmnesintegrerat arbete..

Pedagogers anvÀndning av musik och rörelse - i den vardagliga undervisningen

Syftet med den hÀr studien var att undersöka om och hur pedagoger anvÀnder sig av musik och rörelse i sin vardagliga undervisning. Vi undersökte Àven vad det Àr som kan pÄverka pedagogernas anvÀndning samt deras tankar kring hur musik och rörelse kan vara ett hjÀlpmedel vid inlÀrning. Vi gjorde vÄr undersökning pÄ tvÄ skolor i Trelleborgs kommun och hade litteraturstudier till hjÀlp. Som underlag hade vi enkÀter och intervjuer vilka vi gjorde en kvalitativ analys utifrÄn. Personerna i urvalsgruppen Àr pedagoger och verksamma i förskoleklass till skolÄr 6, de har blandade yrkesbakgrunder och erfarenheter.

Musik som omvÄrdnadsÄtgÀrd i samband med operation: en litteraturstudie

Syfte: Att undersöka hur musik som omvÄrdnadsÄtgÀrd pÄverkar patienten fysiskt och psykiskt pre-, peri- och postoperativt. Metod: Deskriptiv litteraturstudie. 12 artiklar inkluderades som granskades, analyserades och sammanstÀlldes. Sökningarna utfördes i databaserna PubMed och Cinahl. Huvudresultat: Resultatet visade att musik i samband med operation pÄverkar patienten bÄde fysiskt och psykiskt pÄ flera olika sÀtt.

Integrera mera : hur lÀrare anvÀnder etnisk musik i undervisningen

Syftet med min undersökning Àr att se hur lÀrare arbetar med Àmnesintegrering genom att lyfta in etnisk musik i undervisningen. Jag har undersökt tre Àmnen; musik, engelska och de samhÀllsorienterade Àmnena. Vilka faktorer pÄverkar lÀrares anvÀndande av etnisk musik? Vilka vinster lÀrare kan göra genom att integrera etnisk musik i undervisningen? Jag har genomfört en kvalitativ studie med intervjuer som primÀrkÀlla. Svaren pÄ intervjuerna har jag tolkat med hermeneutisk tolkningsmetod.

Musikens inverkan postoperativt : ur ett patientperspektiv

Bakgrund: Höga ljudnivÄer pÄ postoperativa avdelningar har visat sig öka utsöndring av stresshormoner hos patienter. Med insikt om hur musik som omvÄrdnadsÄtgÀrd pÄverkar patienten postoperativt, kan omvÄrdnadspersonalen försöka göra den postoperativa vÄrden sÄ angenÀm som möjligt.Syfte: Att belysa musikens inverkan pÄ postoperativa avdelningar ? ur ett patientperspektiv.Metod: Litteraturstudie baserat pÄ Ätta vetenskapliga artiklar som analyserats systematiskt.Resultat: Det framkom att musik kan anvÀndas som omvÄrdnadsÄtgÀrd för att minska stress, oro och smÀrtupplevelse postoperativt. Patienterna upplevde att musik kan bidra till ett ökat vÀlbefinnande och reducera upplevelsen av störande ljud.Konklusion: OmvÄrdnadspersonalen bör fÄ ökad kunskap om musikens betydelse postoperativt ur ett holistiskt synsÀtt, dÄ musik Àr en enkel och kostnadseffektiv omvÄrdnadsÄtgÀrd.Nyckelord: Postoperativ, musik, omvÄrdnad, litteraturstudie.

Musik som sprÄkutvecklande verktyg i förskolan : - om pedagogers erfarenhet av musik och hur den pÄverkar deras syn pÄ musik som sprÄkutvecklande verktyg

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagogers personliga erfarenheter av musik pÄverkar deras syn pÄ musik som sprÄkutvecklande verktyg i förskolan. Detta undersöks genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma pedagoger. Intervjuerna behandlar tvÄ huvudteman: pedagogernas erfarenheter av musik samt pedagogernas syn pÄ musik som sprÄkutvecklande verktyg. Dessa huvudteman delas sedan in i mindre delteman. Analysen och tolkningen av resultatet utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande samt tidigare forskning och litteratur inom Àmnet.

Musik i förskolan - ett utrotningshotat Àmne? : En undersökning om Àmnet musik i lÀrarutbildningen med inriktning mot förskolan och sju förskolors musikundervisning

Syftet med detta examensarbete var tvÄfaldigt. För det första var det att pröva hypotesen, att det finns brister i Àmnet musik i lÀrarutbildningen med inriktning mot förskolan. För det andra var det att se hur LÀroplan för förskolan uppfylls i Àmnetmusik pÄ sju förskolor. Metoden var en varierad intervjumetod dÀr personer pÄ högskolor och universitet intervjuades via telefon och förskollÀrarnaintervjuades vid personliga möten. Resultatet av undersökningen visar dels att hypotesen stÀmmer och dels att LÀroplan för förskolan i Àmnet musik inte uppfylls till fullo pÄ de undersökta förskolorna.

Datorspelsmusikens pÄverkan av anvÀndarens problemlösningsförmÄga

Detta examensarbete syftar till att undersöka om musiken i datorspel kan pĂ„verka anvĂ€ndarens problemlösningsförmĂ„ga. Ämnet Ă€r nĂ€stintill outforskat, sĂ„ musikstudier frĂ„n Ă€mnesomrĂ„den som t.ex. reklam, film och bilkörning har studerats för att bygga upp en teoretisk grund. DĂ€r framkom att bland annat tempo och ljudklang Ă€r avgörande för hur ett musikstycke skall pĂ„verka anvĂ€ndarens kognitiva processer. För att ta reda pĂ„ om musik pĂ„verkar problemlösningsförmĂ„gan i datorspel gjordes en kvantitativ undersökning i ett labb dĂ€r försökspersoner fick spela ett enklare pusselspel med varierande bakgrundsmusik.

RÀtt musik för rÀtt instrument? : den Tidiga Musikens plats i dagens blockflöjtsundervisning

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur dagens blockflöjtspedagoger arbetar med Tidig Musik med sina elever, och hur dessa elever mottar den repertoaren. Jag har ocksÄ stÀllt mig frÄgande till den ?popifiering? som jag tycker pÄgÄr i blockflöjtsundervisningen, dÀr man i allt större utstrÀckning rör sig bort frÄn blockflöjtens ursprungsrepertoar.Jag har djupintervjuat tre erfarna blockflöjtspedagoger, och utifrÄn dessa intervjuer kunnat dra slutsatsen att det visst spelas mycket Tidig Musik med blockflöjtseleverna, och att pedagogerna sjÀlva inte upplever nÄgon egentlig motsÀttning mellan Tidig Musik och den populÀrmusikaliska repertoaren. Dessutom verkar det som att eleverna sjÀlva instinktivt uppskattar och accepterar den Tidiga Musiken, eftersom den fungerar bra och lÄter fint pÄ instrumentet. DÀrmed finns det ett egenvÀrde i att spela just Tidig Musik pÄ just blockflöjt..

Musik & musikinstrument i förskola/skola

VÄr studie gÄr ut pÄ att undersöka hur pedagoger arbetar med musik och musikinstrument i förskolor/skolor. Vi har Àven undersökt tillgÀngligheten av musikinstrument. Vidare tog vi reda pÄ om integrering av musik och musikinstrument förekommer med andra delar i verksamheterna. Undersökningen grundar sig pÄ intervjuer med pedagoger som jobbar i förskolor/skolor med barn upptill Ätta Är. Intervjuerna Àr bearbetade och sammanstÀllda utifrÄn de bitar som Àr viktigast för undersökningen.

SprÄkutveckling genom musik och sagor

?SprÄkutveckling genom musik och sagor? Àr skriven av Rebecca Ljungdahl och Maria Svensson. Syftet med arbetet Àr att se hur förskollÀrare anvÀnder sig av sagor och musik i ett sprÄkutvecklande syfte. Vi har gjort vÄr studie genom observationer av barn och pedagoger samt kvalitativa intervjuer med pedagogerna. Vi koncentrerade oss pÄ tvÄ verksamheter i en storstad i SkÄne.

Dynamisk musiks narrativa funktion i datorspel : En undersökning av den transdiegetiska ljudtypen dynamisk musiks pÄverkan pÄ det ickelinjÀra berÀttandet i ett action- science fictionspel

Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken pĂ„verkan dynamisk musik har pĂ„ narrativet i ett datorspel. Den transdiegetiska musiktypen dynamisk musik har jĂ€mförts med den ickediegetiska musiktypen statisk musik i ett action- science fictionspel för att se vilka skillnader de har pĂ„ spelarens upplevelse av narrativet. Åtta testpersoner har fĂ„tt spelat tvĂ„ spelversioner med de olika typerna musik och sedan intervjuats om deras upplevelse. Resultatet har visat tendenser pĂ„ att det finns ett samband mellan dynamisk musik och spelarens upplevelser av specifika hĂ€ndelser. Skillnaden mellan dynamisk musik och statisk musik har visat sig vara att den dynamiska musiken har en möjlighet att representera en hĂ€ndelse i ett specifikt ögonblick vilket inte Ă€r möjligt med statisk musik.

Musik i förskolan : om pedagogers förhÄllande till musik

Denna undersöknings syfte Àr att ta reda pÄ hur musik/rytmik anvÀnds i förskolan och hurpedagogernas förhÄllningssÀtt till musik prÀglar verksamheten. Jag vill Àven undersöka hur olikaarbetssÀtt anvÀnds för att frÀmja barns sÄvÀl musikaliska som sprÄkliga utveckling utifrÄn enmusikpedagogiskt perspektiv. HÀr belyses sprÄkets och musikens gemensamma rötter. Detteoretiska ramverket i undersökningen innefattas av musikens grundlÀggande betydelse förmÀnniskans utveckling och olika forskares syn pÄ musik och deras vÀrderingar utifrÄn deras skildametoder och synsÀtt. Undersökningen grundar sig i olika pedagogers förhÄllande till musik iförskolan med hÀnsyn till pedagogernas bakgrund och relation till musik.

Musik som ett sprÄkutvecklande verktyg med barn i förskoleÄldern : ?Skogen skulle vara vÀldigt tyst om bara den bÀsta fÄgeln sjöng? 

Syftet med detta arbete Àr att studera vilken inverkan musiken kan ha pÄ sprÄkutveckling hos barn i förskoleÄldern och att belysa fördelar med att anvÀnda sig av musik som en del av de vardagliga aktiviteterna och undervisningen. Vidare undersöks ocksÄ pedagogers kunskap och trygghet i att anvÀnda sig av musik som sprÄkutvecklande verktyg i förskolan och i förskoleklass. Metoden som anvÀndes var enkÀter som delades ut till verksam personal pÄ 2 skolor och 6 förskolor.Resultatet visar att respondenterna i enlighet med studerad litteratur, framhöll att musik har en positiv inverkan pÄ barns sprÄkutveckling, samtidigt som de ser musiken som glÀdjeskapande uttrycksmedel. Musik anvÀnds mer eller mindre pÄ förskolor och i förskoleklasser. DÀremot svarar fler respondenter att de inte tycker sig ha tillrÀckliga kunskaper i anvÀndandet av musik som sprÄkutvecklande verktyg.

Musik och SprÄkutveckling : Musik som ett pedagogiskt redskap i förskola och förskoleklass

I den hÀr uppsatsen har jag undersökt hur musik kan vara frÀmjande för barns sprÄkutveckling. Jag har studerat gemensamma aspekter mellan musik och sprÄk och undersökt hur pedagoger arbetar med musik som en sprÄkfrÀmjande metod i förskolan. Jag har besökt fyra förskolor, pÄ varje skola har jag intervjuat en pedagog och observerat en musiksamling. Jag har observerat bÄde yngre och Àldre barn, frÄn ett Är till sex Är gamla. Ingen av skolorna har musik som profil, men pedagogerna förklarade att de sjunger och musicerar regelbundet med barnen.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->