Sök:

Musik och Språkutveckling

Musik som ett pedagogiskt redskap i förskola och förskoleklass


I den här uppsatsen har jag undersökt hur musik kan vara främjande för barns språkutveckling. Jag har studerat gemensamma aspekter mellan musik och språk och undersökt hur pedagoger arbetar med musik som en språkfrämjande metod i förskolan. Jag har besökt fyra förskolor, på varje skola har jag intervjuat en pedagog och observerat en musiksamling. Jag har observerat både yngre och äldre barn, från ett år till sex år gamla. Ingen av skolorna har musik som profil, men pedagogerna förklarade att de sjunger och musicerar regelbundet med barnen. De resultat jag har kommit fram till visar att musik och språk har gemensamma komponenter som ton, rytm, pauser och melodier. Genom observationerna kunde jag se att musiken skapade kommunikation mellan barn och pedagoger, att barnen imiterade melodier och rytmer i tal och sång, att de övade sitt lyssnande och att pedagogerna använde hjälpmedel som rörelser och bilder tillsammans med musiken, vilket kan främja ordförståelsen. Pedagogerna ansåg att de använder musik och sång för att kommunicera med barnen, att träna melodier i språket, de trummar rytmer på stavelser och som hjälp vid inlärningen av nya ord och begrepp. 

Författare

Linnea Ericsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..