Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 38 av 124

Jag minns tillrÀckligt

Vi har gjort en trettio minuters kortfilm som innehÄller musik, 3dgrafik och 2dgrafik. Filmen Àr en thriller som handlar om en man som tror att han blivit utsatt för en konspiration..

Styrd rörelseaktivitet i förskolan

Kullborg, Annika & Nilsson, Sandra (2012). Styrd rörelseaktivitet i förskolan. Malmö: Malmö högskola, LÀrarutbildningen. Styrd rörelseaktivitet i förskolan Àr en studie om rörelse i förskolan. Den Àr baserad pÄ tvÄ rörelsestunder vid tvÄ olika förskolor. Vi anser att rörelseprogram och rörelseaktiviteter Àr en viktig och bidragande del för trÀning av barns motoriska utveckling.

Vad Àr det som gör en lÄt "bra" och vilken roll spelar budskap och text i musik för tonÄringar idag? En studie kring elevers tankar om musik och text

Denna studie Àr gjord för att undersöka ungdomars tankar kring musik och text, och dÄ med utgÄngspunkt frÄn forskningsfrÄgan: Vad Àr det som gör en lÄt "bra" och vilken roll spelar budskap och text i musik för tonÄringar idag? Studien grundar sig i ett intresse för budskap i musik och funderingar kring huruvida detta budskap nÄr fram till dagens tonÄring. All musik förmedlar nÄgot men hur uppfattar mottagaren det? Handlar en bra lÄt endast om musik? Spelar texten den viktigaste rollen i sammanhanget eller Àr helheten det som tilltalar? PÄverkas tonÄringarna av musiken och det eventuella budskapet, eller Àr det nÄgot man inte alls bryr sig om? Under tre gruppsamtal med elever frÄn Ärskurs 7-9 lÀt jag elever lyssna pÄ lÄtar och lÀsa lÄtens text samt fritt reflektera kring detta. Slutsatsen man utifrÄn dessa samtal kan dra, Àr att musiken Àr det man först möter och sÄledes det som avgör hur lÄten tas emot, samt det som avgör om man Àr intresserad av att lyssna vidare.

Musikundervisningen i Kalmar och pĂ„ Öland : En kvalitativ intervjustudie av hur lĂ€rare tolkar kursplanen i musik.

VÄrt syfte med den hÀr rapporten Àr att skildra samt öka förstÄelsen för hur musiklÀrare tolkar den nationella kursplanen samt hur stort inflytande denna har pÄ den lokala kursplanen. Vidare vill vi studera hur lÀrarna anser sig omsÀtta den lokala kursplanen i sin undervisning. Med insamlad data ifrÄn sex kvalitativa intervjuer frÄn lÀrare som undervisar i musik gjordes en analys som ledde fram till vÄrt resultat. VÄrt resultat visar stora skillnader i tolkningen av kursplanerna. Bland annat visar vÄrt resultat att vÄra informanter har speglat sin undervisning beroende pÄ vilken kursplan som var rÄdande dÄ de sjÀlva utbildade sig till lÀrare.

Vad formar det musikaliska uttrycket?

MÄlet med den hÀr uppsatsen Àr att fÄ kunskap om hur musiker reflekterar kring sitt musikaliska uttryck och sin identitet som kreativa mÀnniskor. Min önskan Àr att försöka belysa omstÀndigheter som bidrar till att forma det musikaliska uttrycket och att försöka förstÄ hur informanterna tÀnker kring sitt musikaliska uttryck, olika typer av estetik, omgivningens pÄverkan och vilken roll högre musikutbildning spelar i dessa sammanhang. Den musikaliska kontexten för uppsatsen, i vilken informanterna Àr aktiva, Àr jazz och improvisationsbaserad musik men jag har i texten Àven valt att lyfta in exempel frÄn andra typer av musik om jag kÀnner att det belyser Àmnet pÄ ett bra sÀtt. MÄlsÀttningen Àr att presentera mina egna slutsatser utifrÄn informanternas svar och förhoppningsvis kommer denna uppsats kunna tjÀna som underlag för diskussion och reflektion för studenter och lÀrare..

Klassiskt violinspel eller folkmusikaliskt fiolspel: ett tydliggörande av nÄgra av de interpretatoriska skillnaderna mellan klassiskt violinspel och folkmusikaliskt fiolspel

Vad Àr det för skillnad mellan folkmusikaliskt fiolspel och klassiskt violinspel? Syftet med arbetet var att tydliggöra nÄgra av de interpretatoriska skillnaderna mellan folkmusik och romantisk musik. Undersökningen gjordes genom instudering av ett romantiskt stycke och en folkmusiklÄt med hjÀlp av lÀrarhandledning, lyssning pÄ inspelningar och reflektioner kring stilmedlen. Efter tillÀgnandet av de bÄda interpretationssÀttet gjordes en omvÀnd interpretation. FolkmusiklÄten spelades enligt romantisk interpretation och det romantiska stycket spelades med det folkliga spelsÀttet.

?Varför kÀnner du dig bra pÄ att spela?? : Studenters tankar om sjÀlvförtroende i sitt musicerande

Syftet med arbetet Àr att utforska vad sjÀlvförtroende pÄverkas av i samband med musikutövande och lÀrande i musik. Metoden som anvÀnds Àr kvalitativa halvstrukturerade intervjuer och den teoretiska utgÄngspunkten Àr livsvÀrldsfenomenologi. I bakgrundskapitlet beskrivs ett antal teorier och tidigare forskning som Àr till hjÀlp för att förstÄ vad som formar och pÄverkar sjÀlvförtroende. I resultatet framkommer tvÄ huvudkategorier: ?MÀnskliga möten? och ?VÀgen framÄt?.


FörutsÀttningar för specialiserade musikproduktioner för personer med cochleaimplantat

Denna studies syfte Àr att finna sÀtt att producera musikinspelningar som passar lyssnare med cochleaimplantat. FrÄgestÀllningen Àr: Vilka perceptuella egenskaper hos cochleaimplantat bör man som musikproducent tÀnka pÄ för att kunna anpassa musikinspelningar för mÀnniskor med CI?För att finna de perceptuella egenskaper som cochleaimplantat, CI, har vid musiklyssning gjordes en litteraturstudie av det som skrivits kopplat till musiklyssning med CI.Resultaten visar att inspelningarna bör mixas i mono och att melodierna i musiken bör innehÄlla toner med stora intervall. Grundtonen i komplexa toner bör höras, och övertonerna bör kontrolleras, sÄ att övertonsserierna inte blir alltför lÄnga och gÄr för högt i frekvensspektrumet. Det dynamiska omfÄnget i inspelningen bör inte vara alltför stort, och frekvensomfÄnget bör hÄlla sig runt 200-5000 Hz.

Matematik och musik

Syftet med examensarbetet var att undersöka om bakgrundsmusik enligt elevers uppfattningar kan bidra till lÀrande i matematik. UtgÄngspunkten för arbetet hÀmtade jag frÄn erfarenheter ur mina tidigare praktikperioder. Genom min litteraturstudie har jag funnit att detta arbetssÀtt finns förankrat i styrdokument och tidigare forskning. Undersökningen genomfördes under sju veckor i en Ättondeklass i LuleÄ kommun med 25 elever. Under matematiklektionerna spelade jag bakgrundsmusik ungefÀr 30% av lektionen.

En trevlig del eller ett störande inslag? : En studie av serviceanstÀlldas upplevelse av musik i butik

Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur anstÀllda inom serviceyrken pÄverkas av den musik som spelas i butiken. Detta Àr ett Àmne dÀr det finns lite forskning. Den som finns inom serviceomrÄdet Àr hur musiken pÄverkar kunden och hur den kan bidra till ökad försÀljning. NÀr det gÀller musikens pÄverkan pÄ anstÀllda har fokus varit pÄ bland annat industri- och kontorsvÀrlden. I butiker Àr musiken ett vanligt inslag och dÀrför ansÄg vi det vara intressant, men Àven viktigt, med en studie inom det omrÄdet.

Ökad tillgĂ€nglighet av musik pĂ„ Internet och dess betydelse för skivbolagen: en fallstudie baserad pĂ„ tvĂ„ skivbolag

Syftet med detta arbete var att utifrÄn det teknologiskifte som Internet inneburit och allmÀnhetens dÀrmed ökade tillgÄng till musik belysa hur skivbolagens situation förÀndrats. En fallstudie av tvÄ skivbolag baserat pÄ intervjuer genomfördes. NÄgot kortfattat visar studien att ny teknologi skapat nya distributionsvÀgar, minskat etableringshindren till musikbranschen och minskat skivbolagens kontroll över deras produkter. Piratkopiering kan ses som ett hot mot skivbolagens verksamhet, men kan ocksÄ fungera som en marknadsföringskanal för dessa. Skivbolag har med rÀttsliga ÄtgÀrder försökt hindra piratkopiering och fildelning, men den strategin kan ses som kortsiktig.

Vi spelar mest - det Àr ju det eleverna vill...eller? : en studie om lÀrares och elevers syn och förvÀntningar pÄ musikundervisning i Är 7

Brunzell L. & Olsson I. Vi spelar mest. Det Àr ju det eleverna vill?eller? En studie om lÀrares och elevers syn och förvÀntningar pÄ musikundervisning i Är 7?We mostly play.

Piratkopiering av musik pÄ Internet ? finns det ÄtgÀrder som kan stoppa detta?

Problem: Majoriteten av producenterna till musikverk och flertalet av de aktörerna som aktivt Àr med i debatten om piratkopiering anser att piratkopiering av musik Àr skadlig samt ett problem för musikindustrin. Kommer deras olika metoder att vara en lösning pÄ problemet eller kommer man Ätminstone kunna begrÀnsa denna olagliga aktion? För att mestadels alla ska vara nöjda, finns det möjligtvis en lösning som kan gynna bÄde de som Àr för piratkopiering och de som Àr emot piratkopiering? Syfte: Syftet med denna rapport Àr att belysa problemet med piratkopiering av upphovsrÀttsskyddat material pÄ Internet. Vi vill Àven granska konsumenters och aktörers Äsikter angÄende detta och analysera om det finns nÄgon laglig lösning dÀr bÄda parter kan kÀnna sig gynnade. Metod: Vi har studerat litteratur och utfört intervjuer som sedan har granskats och analyserats. Vi har Àven letat ny och uppdaterad information pÄ Internet. Resultat: Vi har i vÄr undersökning kommit fram till att piratkopiering aldrig kommer att kunna stoppas helt.

CD eller mp3? : En vÀlfÀrdsekonomisk förpackningsstudie

Bakgrund: NÀr Internet pÄ 1990-talet gjorde sitt intÄg i gemene mans vardag, öppnades en ny distributionskanal för musik. IstÀllet för att lagra inspelningar pÄ fysiska CD-skivor kunde nu datafiler sÀndas över Internet i filformat sÄ som mp3. Produkten ?musik? bytte skepnad frÄn att vara en materiell produkt till att bli en immateriell datafil. Syfte: Uppsatsen syftar till att studera vad ett byte av förpackning frÄn CD- skiva till mp3-fil fÄr för vÀlfÀrdsekonomiska effekter pÄ marknaden för musik.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->