Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 20 av 124

Musik och sprÄkutveckling

VÄrt syfte med detta examensarbete har varit att undersöka sprÄkutveckling med hjÀlp av musik och rytmik pÄ tvÄ skolor i SkÄne. Den ena skolan har profilklass med musikinriktning och den andra har inga profilklasser. Vi har medvetet valt tvÄ olika skolor för att se om det skiljer sig i anvÀndandet av musik som ett didaktiskt verktyg. Som lÀrarstuderande vill vi veta hur bÄde barn och pedagoger tÀnker kring Àmnet samt hur de anvÀnder musik och rytmik i verksamheterna. Musik Àr och har alltid varit ett högst aktuellt Àmne och vi menar att detta pÄverkar varje mÀnniska pÄ ett eller annat sÀtt.

Samspel vid boklÀsning med drama och musik : I en förskoleverksamhet

Denna studies syfte Àr att studera hur samspelet mellan barn och mellan barn och förskollÀrare sker i en boklÀsningsaktivitet med höglÀsning för en grupp barn jÀmfört med nÀr musik och drama tillförs aktiviteten.Det visade sig vid de observationer som gjordes att barnen, i detta fall en grupp bestÄende av 8-10 treÄringar, fick en djupare förstÄelse för sagan De tre bockarna Bruse. Tidigare forskning och begrepp har studerats för att fÄ en fördjupad kunskap om relevanta teorier kring samspelets betydelse för barn. Den tidigare forskningen har jÀmförts med observationsmaterialet. Resultatet av dessa studier visar pÄ att det uppstÄr ett samspel mellan förskollÀrare och barn och barn sinsemellan nÀr drama och musik tillförs boklÀsningen. Samspelet sker alltifrÄn en envÀgskommunikation, dÀr förskollÀraren hade en tydlig ledarposition, till ett mer engagerat samspel, dÀr barnen förde samtalet och förskollÀraren var en handledare för att hjÀlpa barnen.Slutsatsen av studien Àr att förskollÀrarna bör anvÀnda sig av drama och musik vid bearbetning av boklÀsning för att bl.a.

Musikundervisningen : En intervjustudie om upplevelser, erfarenheter och minnen frÄn musikundervisningen i grundskolan

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ vilka upplevelser, erfarenheter och minnen informanterna, som Àr i 19 till 22-ÄrsÄldern, har med sig frÄn musikundervisningen i grundskolan. Intresse ligger Àven i om uppleverlserna, erfarenheterna och minnena skiljer sig hos de informanter som valt att studera musik vidare pÄ folkhögskolenivÄ och de informanter som har valt att arbeta eller studera med nÄgot som inte har med musik att göra. Undersökningen har genomförts genom intervjuer med fyra personer, tvÄ som valt att studera musik vidare pÄ folkhögskolenivÄ och tvÄ som inte gjort det. Informanterna har alla gÄtt i kommunal grudnskola samt att de i tioÄrsÄldern utövade musik i nÄgon form pÄ fritiden. Resultatet visar att musikundervisningen under lÄg- och mellanstadietiden hos samtliga informanter upplevdes som rolig och inspirerande.

Musik i demensvÄrden

Bakgrund: Att drabbas av en demenssjukdom innebÀr pÄverkan pÄ sÄvÀl kommunikation, kÀnslor, kroppssprÄk, beteende och varseblivning. I vÄrden av dementa Àr det av stor vikt att se till hur personen var innan dess att sjukdomen bröt ut. Det Àr viktigt att möta vÄrdtagaren pÄ sin nuvarande nivÄ och samtidigt stimulera kropp och sjÀl. I dessa sammanhang kan musik vara ett bra hjÀlpmedel dÄ den har mÄnga positiva effekter. OmvÄrdnadsteoretikern Kari Martinsen har anvÀnts för att belysa vikten av personligt engagemang, inlevelse och professionellt bemötande.

Kraften av massage och musik : Betydelsen av komplementÀra behandlingar i palliativ omvÄrdnad

De flesta personer i livets slutskede behöver palliativ omvÄrdnad före döden. Farmakologisk symtomlindring Àr den vanligaste behandlingen, dock medför detta flera biverkningar.  ntresset av komplementÀra behandlingar har ökat och bÄde musik och massage kan pÄverka fysiologiska och psykologiska aspekter. Syftet var att belysa komplementÀra behandlingars betydelse i den palliativa omvÄrdnaden, med inriktning pÄ massage och musik. Studien utfördes som en systematisk litteraturstudie. Det framkom att massage och musik kan ha betydelse inom flera anvÀndningsomrÄden sÄ som symtomlindring, avslappning,  sinnesstÀmning och kÀnslor, andlighet och slutligen anhörigas delaktighet och upplevelser.

Musikundervisning för alla?: En studie om hur musiklÀraren kan möjliggöra lÀrande i Àmnet musik

Syftet med denna undersökning var att ur ett lÀrstilsperspektiv utveckla kunskap om hur musiklÀraren kan möjliggöra lÀrande för elever i Àmnet musik pÄ lÄg- och mellanstadiet. UtifrÄn syftet hade tvÄ forskningsfrÄgor formulerats: Hur kan musiklÀrare anpassa undervisningen och möjliggöra lÀrande för alla elever? Och Hur arbetar lÀrare för att bedöma om eleven har lÀrt sig det som avses? Forskningsmetoden som anvÀndes var en kvalitativ intervjustudie dÀr musiklÀrare som undervisade pÄ lÄg - och mellanstadiet deltog. Resultatet analyserades ur ett lÀrstilsperspektiv och utifrÄn syftets tvÄ formulerade forskningsfrÄgor. Resultatet visar att i Àmnet musik fÄr eleverna tillfÀlle att anvÀnda sig av olika lÀrstilar dÄ det ingÄr i undervisningen att spela, sjunga, röra sig, lyssna pÄ och gestalta musik.

Elevers upplevelse av feedback frÄn lÀrare pÄ konstnÀrlig kandidatutbildning i musik, inriktning improvisation pÄ HSM

Studien utgör en del av ett projekt för att undersökaarbetsmiljön för elever pÄ konstnÀrlig kandidatutbildning i musik, inriktningimprovisation pÄ Högskolan för scen och musik i Göteborg. Studiens syfte Àratt undersöka upplevelser av feedback frÄn lÀrarna under utbildningen. Datainsamlades genom semistrukturerade intervjuer med sju elever i tre Ärskurseroch analyserades med induktiv tematisk analys utifrÄn metoden criticalincident technique. Eleverna upplever att mÄl och syfte med uppgifter ofta Àroklara och att feedback pÄ skolan brister i bÄde kvantitet och kvalitet.Feedbacken saknar ofta den specificitet som forskning visar Àr viktig.Eleverna önskar att lÀrarna tydligare uttrycker sina Äsikter. UtöverfrÄgestÀllningarna berörs funderingar om identitet och initiativtagande.Uppsatsen avslutas med förslag pÄ reflektionsÀmnen, riktade till lÀrarna..

?Musiken stÀrker och förstÀrker? : 12 lÀrares instÀllning till musik i den pedagogiska verksamheten

Bakgrund Vi har valt att göra en studie som berör lÀrares instÀllning till musikens plats i den pedagogiska verksamheten. Vi vill med undersökningen se pÄ vilket vis och i vilken utstrÀckning musik förekommer. VÄr utbildning riktar sig frÀmst mot grundskolans tidigare Är och utifrÄn det valde vi att genomföra vÄr studie inom samma yrkesgrupp som vi sjÀlva i framtiden kommer att tillhöra. De erfarenheter vi sjÀlva har av hur och hur mycket musik anvÀnds pÄ skolor gjorde att vi ville undersöka lÀrarnas instÀllning till musikaktiviteter i den pedagogiska verksamheten runt om i olika kommuner. Syfte Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare beskriver musikens plats och betydelse i den pedagogiska verksamhet de bedriver.

Musik till pjÀsen Trettondagsafton pÄ Romateatern : skriftlig reflektion inom sjÀlvstÀndigt, konstnÀrligt arbete

Mitt examensarbete var att göra musik till Romateaterns uppsÀttning av Shakespeares komedi Trettondagsafton, sommaren 2011. Detta Àr den skriftliga delen av mitt examensprojekt. Jag börjar med en kort inledning om bakgrunden till projektet samt skriver kort om ordet musik som begrepp, musikens roll i vÄrt samhÀlle och hur vi tar till oss musik nÀr den presenteras i samband med andra konstformer som t.ex. teater. Jag sammanfattar sedan kompositions och repetitionsperioden i kronologisk ordning fram till en vecka efter premiÀren av pjÀsen; alltsÄ frÄn det första mötet med regissören till tiden innan premiÀren dÄ jag bodde pÄ Gotland och jobbade intensivt.

Det kÀndes bra i hjÀrnan : En studie om hur barn i förskola och förskoleklass uttrycker sina kÀnslor för musik med mÄlandet som stöd

Syftet med studien Àr att förstÄ hur barns kÀnslor kan pÄverkas av musik i den skapande verksamheten. Detta gör vi genom att utgÄ frÄn vÄr hypotes att musik av skilda karaktÀrer pÄverkar barn pÄ olika sÀtt. Undersökningen Àr baserad pÄ 15 barn i förskola och skola. I den empiriska undersökningen utmanas barnen att uttrycka sina kÀnslor till musiken via ett annat kreativt instrument nÀmligen, att mÄla. UtifrÄn en kvalitativ undersökning med observationer samt intervjuer presenteras barnens upplevelser utifrÄn tvÄ olika musikstycken.

Filmen, musiken och rollfiguren : En studie om hur musik pÄverkar uppfattningen av rollfigurer.

Detta Àr en uppsats som grundar sig pÄ en kvantitativ och kvalitativ undersökning om hur musik kan pÄverka uppfattningen om en rollfigurs sinnesstÀmning och karaktÀrsdrag i film. Syftet med uppsatsen Àr att försöka bidra med en ökad förstÄelse för vilken kraft musiken har i berÀttande sammanhang. En djupdykning i hur vi kan pÄverkas och tolka en berÀttelse olika beroende pÄ vilket emotionellt uttryck som musiken förmedlar. Testdeltagare har fÄtt se tre versioner av ett och samma filmklipp. En version utan musik och de andra tvÄ med tvÄ olika musikstycken.

Musik och sprÄkutveckling : FörskollÀrares uppfattningar om samband och konsekvenser

Studien tar sin utgÄngspunkt i barns anvÀndande av musik och dess effekter pÄ sprÄkutvecklingen. Vidare handlar studiens syfte om att lyfta fram hur förskollÀrare ser pÄ barns möjligheter att utveckla sprÄket genom att anvÀnda musik som ett kulturellt verktyg. Intentionen med studien Àr att undersöka vilka möjligheter förskolan kan erbjuda för att frÀmja barns sprÄkutveckling genom musik. Denna studie Àr en kvalitativ undersökning dÀr vi valt att intervjua fyra förskollÀrare pÄ fyra olika förskolor. Den sociokulturella teorin Àr central och genomsyrar denna studie.

Soundtrack to Our Town En studie kring musikdelning med geografisk plats som utgÄngspunkt och mobil teknik som verktyg

Social mjukvara Àr nu för tiden en del av vardagen och dess statusrader förmedlaranvÀndarens förehavanden och tankar till vÀnkretsen. En intressant företeelse angÄendestatusraden Àr att anvÀndarna utnyttjar referenser till den musik de för nÀrvarande lyssnar pÄför att uttrycka sig dÀri. Eftersom Internet alltmer flyttar ut pÄ mobila enheter följer Àvendessa sociala mjukvaror och dess beteenden med. Musikdelning bör dÀrför följa sammamönster. Denna rapport undersöker om geografisk plats kan anvÀndas för att dela musik medmobil teknologi samt om det finns en koppling mellan musik och plats.För att utforska detta har en prototyp i form av en mobilapplikation, med namn TownTracks,konstruerats.

Idéskapande och musik : Hur pÄverkas individens idégenererings- och idéutvecklingsförmÄga av musik?

Den hÀr kandidatuppsatsen undersökte huruvida idégenerering pÄverkades av musik i förhÄllande till antal idéer, lÀmplighet och unicitet. Musikens eventuella effekt jÀmfördes Àven med deltagarnas musikpreferenser och kreativitetskarakteristik, med avsikten att svara pÄ om dessa faktorer var relevanta för musikens möjliga pÄverkan av idégenerering eller inte. 16 deltagare delades in i tre grupper och genomförde ett idégenereringsexperiment. TvÄ av grupperna lyssnade pÄ tvÄ olika sorters musik under experimentet, en per grupp, och den tredje gruppen arbetade under tystnad. Alla deltagare svarade sedan pÄ ett mindre formulÀr, och de flesta utförde ett test för att avgöra individens kreativitetskarakteristik.

Var det ba?ttre fo?rr? : en ja?mfo?relse av kursplanernas a?mnesinneha?ll i a?mnet musik ? Lpo94 och Lgr11

?Flumskola? eller ?katederundervisning?? Ja det har varit ma?nga bena?mningar pa? den svenska skolan genom a?ren och 2011 kom en ny la?roplan som skulle ersa?tta den tidigare la?roplanen. Det finns ma?nga la?rare som har arbetat med flera olika la?roplaner. Hur har skiftet till nya la?roplaner pa?verkat deras undervisning, planering och arbetssituation?Denna underso?kning a?r en analys av La?roplan fo?r det obligatoriska skolva?sendet, 1994 (Lpo94) och La?roplan fo?r grundskolan, fo?rskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11) som ga?ller sedan ho?sten 2011 och deras kursplaner i musik.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->