
Sökresultat:
393 Uppsatser om Muntlig förmćga - Sida 8 av 27
Ett pedagogisk-matematiskt dataspels inverkan pÄ elevinteraktion
Undersökningen syftar till att söka svar pÄ hur elevers interaktion kan se ut nÀr de spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel och vilken roll datorn spelar i denna interaktion. Interaktionen har studerats ur ett sociokulturellt perspektiv. Metoderna som anvÀnts Àr intervjuer av pedagoger, videofilmning av elever som spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel samt Stimulated Recall dÀr eleverna fÄtt videoinspelningen av sig sjÀlva och reflekterat över denna. Fyra pedagoger deltog i intervjuerna och fyra elevpar deltog vid videoinspelningarna. Undersökningen visar att elevinteraktionen tar sig uttryck i kroppssprÄk, turtagning och muntlig kommunikation.
PÄ rÀtt nivÄ : en undersökning om nivÄplaceringar pÄ Sfi-utbildningen
Syftet med undersökningen var att fÄ veta om högutbildade inlÀrare har större och bÀttre förutsÀttningar för att nÄ ett snabbt och bra resultat. De 11 deltagarna fick skriftligt och muntligt berÀtta om ett bildmaterial som blev analyserat enligt processbarhetsteorin. I inledningen beskrivs skolverkets kursplan och mÄl fr sfi-undervisningen och i Varbergs kvalitetsredovisning beskrivs förfarandet.En presentation av inlÀrarna och utbildningen i deras hemlÀnder följs av en översikt och resultat av en skriftlig och muntlig analys. I diskussionen som följer har ett axplock av forskare i svenska som andrasprÄk citerats och kommenterats. Resultatet visar att förutsÀttningarna för att lÀra svenska, varken Àr större eller bÀttre för högutbildade personer.
Sylvie EkstÄl Lundstedt och Ulrika Magnusson En studie kring informations- och dokumentationsutbyte vid övergÄng mellan Är fem och sex i grundskolan : ? att överlÀmna och ta emot information och dokumentation
UtifrÄn vÄrt formulerade syfte har vi undersökt vilken dokumentation och information somöverförs och under vilka former den överlÀmnas nÀr elever byter skola. Vi har Àven avsettsynliggöra pedagogers tankar kring dokumentation och information samt formerna föröverlÀmningen.Den information och dokumentation som förs vidare och den information och dokumentationsom önskas av mottagande skola överensstÀmmer till största delen. Resultatet kansammanfattas med att överlÀmnande och mottagande personal i stort Àr eniga om att IUP medskriftliga omdömen och ÄtgÀrdsprogram Àr dokumentationsformer som alltid anvÀnds. Man ÀrÀven överens om att muntlig information Àr viktig vid överlÀmningen. Det finns dock vissskillnad i synen pÄ dokumentationens och informationens relevans mellan överlÀmnande ochmottagande lÀrare.Formerna för överlÀmnandet visar större diskrepanser mellan överlÀmnande skolors ochmottagande skolas uppfattningar.
Visualisering av dörröppningar : En trÄdlös prototyp
Dörröppningar till en operationssal under en pÄgÄende operation ökar infektionsrisken. PÄ Centraloperation, Karolinska Universitetssjukhuset Solna, öppnas dörrarna till operationssalen fler gÄnger Àn nödvÀndigt. Muntlig information till personalen har inte minskat antalet dörröppningar pÄ lÄng sikt. En trÄdlös tekniklösning som rÀknar och visualiserar antalet dörröppningar tros ha en mer lÄngvarig effekt, dÀrför skulle en prototyp tas fram. En litteraturstudie gjordes för att hitta komponenter och för att med dessa skapa prototypen. Prototypen kan rÀkna och visualisera antalet dörröppningar frÄn en dörr.
Melankolins anatomi - Tankar om en film - dess Àmne och metod
BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs muntlig sprÄkfÀrdighet, lÀsaren fÄr en bild av styrdokumenten samt kursplanen i svenska vad gÀller den muntliga sprÄkfÀrdigheten. I dagens samhÀlle stÀlls det högre krav pÄ att kommunicera, dÀrför belyser vi vikten av att kunna tala för sig.SYFTE:Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i grundskolans svenskundervisning ser pÄ den muntliga sprÄkfÀrdigheten, hur de arbetar med talet i klassrummet samt i vilken utstrÀckning talet ingÄr vid betyg och bedömning.METOD:Intervjuer genomfördes med sju behöriga pedagoger i svenska, Är 4-9, pÄ tre olika skolor.RESULTAT:Resultatet visar att pedagogerna anser att det Àr viktigt att arbeta med den muntliga sprÄkfÀrdigheten, men faktorer som nÀmns som svÄrigheter Àr gruppstorlek, tidsbrist samt vaga mÄl i kursplanen i svenska gÀllande talet..
"MÄnga lappar skickas ut pÄ fritids" : LÀrares beskrivningar av kommunikationen mellan fritidshem och hem
Syftet med studien Ă€r att undersöka samverkan mellan fritidshem och hem, vad som kommuniceras, hur kommunikationen sker och i vilka syften. FrĂ„gestĂ€llningarna i studien Ă€r: Vad Ă€r det som kommuniceras mellan fritidshem och hem? Hur sker kommunikationen mellan fritidshem och hem enligt lĂ€rarna?I studien anvĂ€ndes kvalitativ insamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. Ă
tta lÀrare i fritidshem intervjuades pÄ sammanlagt tre skolor. Resultatet visar att kommunikationen mellan fritidshem och hem oftast rör elevens dag pÄ fritidshemmet, schematider, ledighet och trivsel. Det framgÄr att innehÄllet i kommunikationen Àr det som styr valet av kommunikationsmedel.
Patienters behov av preoperativ information och upplevelsen av oro inför anestesi vid elektiv kirurgi: en enkÀtstudie
Information till patienter Àr en viktig del av anestesisjuksköterskans arbete och betydelsen av patientinformation som omvÄrdnadsÄtgÀrd har ökat kraftigt de senaste Ären pÄ grund av kortare vÄrdtider, ökat Älderspann, förÀndringar i livsstil och samhÀllsstruktur. En god information kan öka patientens trygghet och förmÄga att hantera olika aspekter av en planerad anestesi. Preoperativ oro Àr ett vanligt förekommande kÀnslotillstÄnd hos patienter och kan öka förekomsten av postoperativt illamÄende och postoperativ smÀrta. En god patientinformation kan mÀtas i en minskad oro och Àngslan inför anestesi. Studiens syfte var att undersöka patienters behov av preoperativ information samt upplevelsen av oro inför anestesi vid elektiv kirurgi.
IKT som en del av matematikundervisningen: Hur pÄverkar det elevernas intresse och förstÄelse för matematik?
Undersökningen syftar till att söka svar pÄ hur elevers interaktion kan se ut nÀr de spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel och vilken roll datorn spelar i denna interaktion. Interaktionen har studerats ur ett sociokulturellt perspektiv. Metoderna som anvÀnts Àr intervjuer av pedagoger, videofilmning av elever som spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel samt Stimulated Recall dÀr eleverna fÄtt videoinspelningen av sig sjÀlva och reflekterat över denna. Fyra pedagoger deltog i intervjuerna och fyra elevpar deltog vid videoinspelningarna. Undersökningen visar att elevinteraktionen tar sig uttryck i kroppssprÄk, turtagning och muntlig kommunikation.
Implementation av InformationssÀkerhet : UtvÀrdering av möjligheten att anvÀnda Change Management som stöd
Tillsammans med en muntlig presentation ingÄr den hÀr rapporten som examination i kursen Examensarbete i ADB, 20p vid Högskolan i Skövde. Kursen Àr det sista momentet pÄ det dataekonomiska programmet.Syftet med undersökningen, som genomfördes i samarbete med företaget Arthur Andersen i Stockholm, var att utvÀrdera om Change Management kan anvÀndas som stöd vid införandet av informationssÀkerhet i olika organisationer. Dessutom skulle undersökningen visa lÀmpliga mÄtt för att kunna mÀta resultatet av införandeprocessen.Med hjÀlp av besöksintervjuer av personer med erfarenhet av arbete med informationssÀkerhet, gjordes en kartlÀggning över hur införandet av informationssÀkerhet gÄr till idag. KartlÀggningen lÄg sedan till grund för en jÀmförelse med metodstegen i Change Management. Resultatet av arbetet blev en utvÀrdering av om Change Management Àr lÀmpligt som stöd vid införandet av informationssÀkerhet..
PublicPhoneCharge : För möjlighet till laddning av mobiltelefon och lÀsplatta i publika sammanhang.
Den hÀr rapporten presenterar processen och resultatet av mitt examesarbete i Industridesign pÄ bachelor-nivÄ vid UmeÄ Institute of Design. Projektet har handlat om att ta fram ett koncept för att ladda mobiltelefoner i offentliga miljöer som flygplatser och tÄgstationer. TÀnk dig in i scenariot att du Àr pÄ flygplatsen, ditt flyg Àr försenat, du har slut pÄ batteri i mobiltelefonen, du har glömt laddaren till telefonen hemma och du Àr dÄlig pÄ att komma ihÄg telefonnummer. Du ska trÀffa den du Àlskar nÀr flyget landar, hur ska du lyckas med detta?Genom att anvÀnda mig av en kreativ designprocess har jag lyckats lösa problemet för framtida anvÀndare samt tillmötesgÄtt önskemÄl frÄn min samarbetspartner. Projektet genomfördes under vÄrterminen 2013 och resulterade i en fullskalemodell, muntlig presentation, diskussion, argumentation och den hÀr rapporten..
Sambandet mellan Emotionell Intelligens och akademisk framgĂ„ng bland psykologistuderande vid Ărebro universitet
Studiens syfte Ă€r att studera sambandet mellan rĂ€ttvisa, ansvar, utbrĂ€ndhet och hĂ€lsa bland medarbetare pĂ„ Ărebro Universitetssjukhus. Studiepopulationen bestĂ„r av omsorgspersonal, sammanlagt 115 stycken, varav 29 stycken Ă€r mĂ€n och 86 stycken Ă€r kvinnor, med en medelĂ„lder pĂ„ 41 Ă„r. Samtliga svarade pĂ„ ett frĂ„geformulĂ€r som delades ut efter muntlig förfrĂ„gan, dĂ€r de fick skatta sig sjĂ€lva. FrĂ„gebatteriet mĂ€ter fyra stycken skalor, ansvar (krav och kontroll), rĂ€ttvisa (socialt stöd), utbrĂ€ndhet samt hĂ€lsa. Resultatet visar statistiskt signifikanta relationer mellan rĂ€ttvisa och ansvar i relation till utbrĂ€ndhet.
LÀrarens roll och metoder för muntlig sprÄkfÀrdighet i svenska som andrasprÄk
SammanfattningSprÄket Àr ett viktigt verktyg för kommunikation och för andrasprÄkselever spelar sprÄket en viktig roll för att integreras i skolan och i samhÀllet. LÀraren har en nyckelroll i denna integrering och lÀrarens kompetens i andrasprÄksinlÀrning Àr av stor vikt för elevernas inlÀrning. Forskare har kommit fram till att interaktionen mellan lÀrare och elev Àr betydelsefull för att eleven ska lyckas i skolan och lÀraren i svenska som andrasprÄks kunskap kring andrasprÄksinlÀrning Àr central. Forskningen visar att elevers olika modersmÄl pÄverkar inlÀrningen av ett andrasprÄk och att lÀrare dÄ ska vara medvetna om denna pÄverkan för att kunna lÀgga upp en lÀmplig undervisning utifrÄn de olika modersmÄlen. Forskarna Thorén (2008) och Kjellin (1998) har Àven pÄpekat vikten av prosodiundervisning och menar att utan en korrekt prosodi har talaren svÄrt att göra sig förstÄdd.VÄrt syfte med uppsatsen leder fram till tre frÄgestÀllningar som handlar om lÀrares roll och förkunskaper samt metoder för andrasprÄksinlÀrning, elevers förutsÀttningar att lÀra sig ett andrasprÄk med utgÄngspunkt pÄ deras modersmÄl och hur lÀrare prioriterar prosodin i andrasprÄksundervisningen.
Kommunikation Med Estetik i engelskundervisningen
I uppsatsen förenas tvÄ perspektiv ? engelska och estetik ? med kommunikation som gemensam nÀmnare. Syftet Àr att undersöka hur estetiska uttrycksformer kan bidra till elevers sprÄkutveckling i engelska. Estetiken har i uppsatsen en dubbel roll, dels som pedagogiskt verktyg i engelskundervisningen men ocksÄ som sprÄkform med ett slags egenvÀrde.
Undersökningen har baserats pÄ tvÄ, av mig iscensatta, engelsklektioner i en Ättondeklass. Fokus var muntlig kommunikation i kombination med redan befintliga estetiska uttryck ? fotografier och musik.
Kommunikationsstrukturens betydelse i planerad organisationsförÀndring
AbstraktTitel: Kommunikationsstrukturens betydelse i planerad organisationsfo?ra?ndringFo?rfattare: Johan PejrydTermin: Va?rterminen 2014Niva?: MasterAvdelning: Informatik och mediaHandledare: Josef PallasSammanfattning: En studie av kommunikationsstrukturens roll vid planerad organisationsfo?ra?ndring utfo?rdes under va?ren 2014 hos en av de svenska storbankerna med avsikt att fa? ytterligare kunskap om fo?ra?ndringskommunikation. Syftet med studien var att underso?ka informationsdistributionens funktion vid implementeringen av ett nytt arbetssa?tt. Det syftades ocksa? till att underso?ka medarbetares informationsbehov och kommunikationspreferenser.Fem hypoteser sta?lldes upp fo?r att fa? kunskap om antalet kommunikationskanaler som anva?ndes, relationen mellan muntliga och skriftliga ka?llor, samt enhetligheten dessa emellan.
Elevens upplevelse i fokus : Gymnasieelevers tankar kring skriftlig lÀrarrespons i svenska
Syftet med min undersökning var att studera hur den skriftliga lÀrarresponsen i svenska upplevs av eleverna, vilken betydelse den har för elevernas sjÀlvbild och fortsatta skrivutveckling. För att fÄ sÄ bred bild som möjligt av fenomenet anvÀnde jag mig av kvalitativ intervju som metod. Jag intervjuade tolv elever pÄ gymnasiet med en spridning frÄn första till tredje Äret. Jag fann att eleverna vill ha respons pÄ sina texter. De lyfte fram den lÀrande funktionen och vikten av positiva kommentarer för det fortsatta skrivandet.