Sök:

Sökresultat:

392 Uppsatser om Muntlig förmćga - Sida 2 av 27

En jÀmförande studie av en muntlig och en skriftlig dialog i naturvetenskap

Syftet med vÄrt arbete Àr att finna likheter och skillnader, mellan en muntlig och en skriftlig dialog med fokus pÄ anvÀndandet av naturvetenskapliga resonemang. Vi har observerat tvÄ grupper om fyra elever i varje, nÀr de försöker lösa en naturvetenskaplig uppgift. I den ena gruppen har eleverna suttit framför varsin dator och fört en skriftlig dialog via ett nÀtbaserad diskussionsforum. I den andra gruppen har eleverna fört en ?vanlig? muntlig dialog, vilken videofilmats.

Hur pÄverkas elevens sprÄkliga prestation i en muntlig gruppredovisning i Àmnet Svenska? : - Sju gymnasielevers uppfattning om sina prestationer i muntlig gruppredovisning.

I denna studie har sju gymnasieelever intervjuats om hur de uppfattar sin sprÄkliga prestation i muntlig gruppredovisning. Studien har genomförts med hjÀlp av intervjuer och Àr skriven ur ett social-psykologiskt perspektiv, alltsÄ hur mÀnniskor fungerar i samspel med andra. Resultatet pekar pÄ att eleverna uppfattar det som att deras sprÄk förÀndras beroende pÄ om redovisningen sker i grupp eller individuellt med lÀraren. Ingen av eleverna tyckte att sprÄket blev mer formellt eller korrekt i grupp, medan de flesta uppfattade det som att sprÄket blir mer korrekt och formellt nÀr redovisningen sker enbart för lÀraren. Resultatet indikerar ocksÄ pÄ att elever med lÄg sjÀlvkÀnsla helst redovisar i grupp medan de med hög sjÀlvkÀnsla helst redovisar enbart framför lÀraren.

Muntlig kommunikation i matematikundervisning : En litteraturstudie om hur den muntliga kommunikationen kan stötta elevers matematiklÀrande

Syftet med denna litteraturstudie Àr att utifrÄn forskning redogöra för lÀrares och elevers muntliga kommunikation i matematikundervisningen och hur denna kommunikation kan vara till stöd för elevers matematiklÀrande i grundskolans tidigare Är. I lÀroplanen, Lgr11, lyfts matematik fram som ett kommunikativt Àmne dÀr elever ska fÄ möjlighet att utveckla sina matematikkunskaper genom att samtala och kommunicera matematik. Examensarbetet Àr en forskningskonsumtion som grundas pÄ en systematisk litteraturstudie. Metoden utgörs frÀmst av databassökning i Unisearch och ERIC. Resultatet visar att förekomsten av muntlig kommunikation i matematikundervisningen varierar mellan klassrum och att kommunikationens kvalitet Àr avgörande för dess effekt.

Barns rÀtt till muntlig förhandling i migrationsprocessen. En reell rÀtt att komma till tals eller en chimÀr?

RÀtten att fÄ komma till tals i en domstolsprocess Àr av mycket stor vikt för att tillförsÀkra parten ett rÀttssÀkert förfarande.Synnerligen i migrationsmÄl Àr rÀtten att fÄ komma till tals mycket betydande. Denklagande kan kÀnna ett behov av att fÄ berÀtta sin historia, och fÄ lÀgga fram pÄ egen hand vad han eller hon har för asylskÀl.Samtidigt har barn en sÀrskild rÀtt att komma till tals i UtlL, vilket endast skall inskrÀnkas med hÀnsyn till ett skyddsbehov i processen, till följd av argument om att barn kan uppleva obehag, eller rent av ta skada av att upptrÀda inför domstol.Emellertid Àr traditionen inom förvaltningsprocessen att förfarandet Àr skriftligt. Muntlig förhandling fÄr hÄllas om det gynnar utredningen i mÄlet. Muntlig förhandling skall Àven hÄllas om klaganden begÀr det, samt om det inte Àr obehövligt eller sÀrskilda skÀl talar emot muntlig förhandling.Studier av det praktiska förfarandet visar en tendens att det i lÄg utstrÀckning hÄllsmuntliga förhandlingar i migrationsmÄl dÀr barn Àr part, en obenÀgenhet som tenderar att öka ju yngre barnet Àr. ObenÀgenheten att hÄlla muntlig förhandling förklaras avpraktikerna att det inte Àr trovÀrdighetsfrÄgor som skall utredas, utan frÄgan Àr om de skÀl klaganden anför Àr tillrÀckliga för att hÄlla muntlig förhandling.

Whatcha talkin? ?bout? : -En jÀmförande studie med fokus pÄ muntlig sprÄkfÀrdighet i engelsklÀromedel

Studiens syfte var att jÀmföra lÀromedelsinnehÄll med avseende pÄ muntlig sprÄkfÀrdighet utifrÄn kursplanstexten för engelska Ärskurs 7-9 i LGR 11. Studiens material utgjordes av tvÄ lÀromedel frÄn ett sprÄkreseföretag samt tre lÀromedel i engelska för grundskolans senare Är, vilka anvÀnds i den nuvarande undervisningen respektive verksamhet bedriver.Studien vilade pÄ en kvantitativ analys dÀr innehÄllet i alla lÀromedel kvantifierades och analyserades. Studien utgjordes ocksÄ av en kvalitativ analys dÀr det textuella innehÄllet i lÀromedlen analyserades. BÄde de kvantitativa samt kvalitativa resultaten sattes sedan i relation till delar av det centrala innehÄllet, med fokus pÄ de delar vilka behandlar muntlig sprÄkfÀrdighet, samt en kategoriseringstabell framtagen genom studiens datainsamling.Resultaten visar att uppgifterna i respektive lÀromedel uppfyller flertalet av de framtagna kategorierna, vilka Àr knutna till muntlig sprÄkfÀrdighet, men att antalet muntliga uppgifter i respektive lÀromedel Àr oproportionerligt smÄ sett till lÀromedlens totala antal uppgifter. Slutsatsen blir sÄledes att alla lÀromedel, oavsett syfte och verksamhet i vilka de verkar, ger eleverna möjlighet att utveckla sina muntliga sprÄkfÀrdigheter utifrÄn kursplanens krav.

Akutmottagningsjuksköterskors uppfattning av muntlig överrapportering frÄn ambulanspersonal

Bakgrund: Studier visar att struktur och relevans i muntlig överrapportering Àr av stor vikt dÄ detta ökar patientsÀkerheten. I nulÀget finns ingen allmÀnt accepterad mall för muntlig överrapportering av patienter i Sverige. En modell för muntlig överrapportering som nu börjat introduceras pÄ svenska sjukhus Àr SBAR, vilken rekommenderas av Sveriges Kommuner och Landsting. Syfte: Att undersöka akutmottagningssjuksköterskors uppfattningar av muntlig överrapportering frÄn ambulanspersonalen vid larm/prioritet 1, pÄ ett av Stockholms sjukhus. Metod: En empirisk tvÀrsnittsstudie med enkÀt som underlag för datainsamlingen utfördes.

Som en hÄrd spagetti som blivit kokt : Gymnasieelevers upplevelser av muntlig framstÀllning

I dagens samhÀlle blir mÀnniskans kommunikationsförmÄga allt viktigare, sÄ Àven i skolan. DÀrför Àr syftet med denna undersökning att ta reda pÄ hur gymnasieelevers upplevelser av muntlig framstÀllning ser ut. Jag avser Àven undersöka vilka faktorer som pÄverkar elevernas upplevelser och hur undervisningen kan organiseras sÄ att elevernas upplevelser blir mer positiva. För att ta reda pÄ detta har enkÀter med öppna frÄgor anvÀnts. Efter en analys av enkÀtsvaren framkom att eleverna gÄr att dela in i fyra kategorier.

Vikten av att tala för sig - Om muntlig sprÄkfÀrdighet i skolan

BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs muntlig sprÄkfÀrdighet, lÀsaren fÄr en bild av styrdokumenten samt kursplanen i svenska vad gÀller den muntliga sprÄkfÀrdigheten. I dagens samhÀlle stÀlls det högre krav pÄ att kommunicera, dÀrför belyser vi vikten av att kunna tala för sig.SYFTE:Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i grundskolans svenskundervisning ser pÄ den muntliga sprÄkfÀrdigheten, hur de arbetar med talet i klassrummet samt i vilken utstrÀckning talet ingÄr vid betyg och bedömning.METOD:Intervjuer genomfördes med sju behöriga pedagoger i svenska, Är 4-9, pÄ tre olika skolor.RESULTAT:Resultatet visar att pedagogerna anser att det Àr viktigt att arbeta med den muntliga sprÄkfÀrdigheten, men faktorer som nÀmns som svÄrigheter Àr gruppstorlek, tidsbrist samt vaga mÄl i kursplanen i svenska gÀllande talet..

Rapporteringssystem och patientsÀkerhet

Syftet med denna litteraturstudie var att sammanstÀlla vetenskaplig kunskap om vilka rapporteringssystem som finns samt om nÄgot av dem leder till större patientsÀkerhet. Metoden som har anvÀnts för att fÄ fram resultatet Àr en systematisk litteraturstudie dÀr vetenskapliga artiklar granskas. Det finns fyra olika rapporteringssÀtt: muntlig rapport, bandspelarrapport, tyst rapport och bedsiderapport. Inget av dem leder ensamt till ökad patientsÀkerhet. Resultatet baseras pÄ nio vetenskapliga artiklar.

Talas det tillrÀckligt?: muntlig framstÀllning pÄ gymnasiet

Syftet med detta arbete var att undersöka hur gymnasieelever upplever undervisningen i muntlig framstĂ€llning. 9 elever ur en samhĂ€llsvetenskaplig klass Ă„rskurs 1 pĂ„ gymnasiet deltog i undersökningen. För att undersöka deras upplevelse genomfördes intervjuer, en per elev. De tre frĂ„gorna som varit centrala genom hela arbetet Ă€r: Hur upplever eleverna att de fĂ„r möjlighet att arbeta upp sin muntliga förmĂ„ga? Hur upplever de att lĂ€rarna ser till deras enskilda behov och ger dem stöd? Är eleverna nöjda eller skulle de vilja ha det pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt? Resultatet visar att de flesta av eleverna upplever att de fĂ„r möjlighet att arbeta upp sin muntliga förmĂ„ga, de upplever inte att det ses till deras enskilda behov i nĂ„gon vidare bemĂ€rkelse och ungefĂ€r hĂ€lften Ă€r nöjda med den taltrĂ€ning de fĂ„r i skolan..

KommunikationsÀngslan i den kommunikativa skolan : En enkÀtstudie om elevers Àngslan vid muntlig kommunikation i olika skolkontexter

Detta examensarbete har undersökt hur muntlig kommunikationsÀngslan, eller med andra ord en hög grad av nervositet i samband med muntlig kommunikation, ter sig för ett urval av elever pÄ högstadiet. KommunikationsÀngslan som forskningsobjekt har beskrivits för att i studien kunna definieras innan genomförandet av undersökningen och analysen av resultatet. Forskningsöversikten har ocksÄ beskrivit de olika kommunikativa situationer som elever stÀlls inför i dagens skola. Syftet med studien har varit att undersöka elever i högstadiets nionde Ärskurs och deras sjÀlvrapporterade kommunikationsÀngslan vid muntlig kommunikation. Metoden som anvÀndes var en enkÀtundersökning, dÀr resultatet analyserades utifrÄn respondenternas kön och det betyg de hade i svenska eller svenska som andrasprÄk.

Muntlig interaktion i teori och praktik : En studie av lÀromedel och undervisningspraxis för muntlig produktion i sfi-undervisningen

Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka den muntliga interaktionens funktion och utrymme i sfi-undervisningen.  Uppsatsen har utgÄtt frÄn fyra forskningsfrÄgor, dÀr tvÄ riktar sig till sfi-lÀromedel, och tvÄ till sfi-lÀrare. För att besvara uppsatsens forskningsfrÄgor har vi intervjuat fyra verksamma sfi-lÀrare och gjort kvalitativa innehÄllsanalyser av deras lÀromedel. Vi har dÀrmed undersökt de aktuella lÀrarnas syn pÄ muntlig interaktion samt deras undervisningspraxis. I lÀromedelsanalyserna har vi undersökt hur stort utrymme den muntliga interaktionen fÄr, samt vilken karaktÀr och vilket syfte de muntliga övningarna har.Studiens resultat blev att bÄde de analyserade lÀromedlen och de intervjuade lÀrarna anvÀnde muntlig interaktion som metod för andrasprÄksinlÀrningen. De kvalitativa innehÄllsanalyserna visade att samtliga lÀromedel, i varierande utstrÀckning, uppmuntrar till interaktionella moment med innehÄll snarare Àn form i centrum.Resultatet frÄn intervjuerna visade att lÀrarna vÀrderar den muntliga interaktionen högt.

Skiftbytesrapportering. En empirisk studie om sjuksköterskors metoder och upplevelser.

Skiftbytesrapportering Àr en viktig del i sjuksköterskans dagliga arbete. Det existerar ett antal metoder för rapportering och gemensamt för dessa Àr att de syftar till att överföra patientinformation mellan olika arbetsskift. Den information som kommuniceras genom skiftbytesrapporten ska ligga till grund för planering av den fortsatta omvÄrdnaden av patienten och Àr av stor betydelse för patientsÀkerheten. Föreliggande studie syftar till att beskriva de olika rapporteringsmetoder som anvÀnds pÄ vÄrdavdelningarna vid Universitetssjukhuset MAS (UMAS) i Malmö, samt vilka olika för- och nackdelar som sjuksköterskorna upplever med olika metoder. Studien genomfördes i tvÄ steg.

Bilder som stöd till muntlig och skriftlig information/instruktion inom vÄrden: en litteraturstudie

Alla mÀnniskor kan inte förstÄ muntlig eller skriven informa- tion/instruktion. Just nu finns det inga vedertagna metoder till att hjÀl- pa dessa personer nÀr de besöker vÄrden. Att inte ha tillgÄng till in- formation kan leda till isolering och oro pÄ grund av bristande kontroll och förstÄelse. Syftet med denna studie var att genom en systematisk evidensbaserad litteraturöversikt finna evidens för att anvÀnda bilder som ett visuellt stöd till muntlig och skriftlig information/instruktion. Följande frÄgestÀllningar formulerades om bilder tillsammans med muntlig eller skriven information/instruktion ökar förmÄgan att med-verka, att komma ihÄg och genomföra önskad handling.

LÀrarens betydelse för den muntliga kommunikationen i matematikundervisningen

Efter att ha lÀst Riesbecks avhandling, Interaktion och problemlösning ? Att kommunicera om och med matematik, fann vi av intresse att undersöka lÀrarens betydelse för en meningsfull muntlig matematisk kommunikation som ger eleverna en matematisk förstÄelse. UtifrÄn klassrumsobservationer och lÀrarintervjuer i skolÄr 2 och 3 ville vi ta reda pÄ hur kommunikationen ser ut i klassrummet och Àven hur lÀraren förhÄller sig till denna. VÄrt resultat visar att lÀraren har en avgörande roll för den muntliga kommunikationen, vilket ocksÄ de intervjuade lÀrarna Àr medvetna om. DÀremot kom vi fram till att det lÀrarna framhöll som viktigt i kommunikationen, praktiserade de inte alltid i undervisningen dÄ de dominerade kommunikationen..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->