Sök:

Sökresultat:

393 Uppsatser om Muntlig förmćga - Sida 14 av 27

Rekrytering av behandlingspersonal till HVB-hem

AbstractDenna uppsats belyser hur rekrytering av behandlingspersonal gÄr till pÄ sex HVB-hem (Hem för vÄrd eller boende). Syftet var att undersöka vilka kompetenser som efterfrÄgades av cheferna. FrÄgestÀllningarna berör huruvida rekryteringsprocessen pÄ HVB-hemmen vilar pÄ vetenskaplig grund samt hur den slutgiltiga bedömningen av kandidaterna görs. Uppsatsen genomfördes med utgÄngspunkt i teorier om rekryteringsprocessen, kompetens, intelligens och personlighet. Sex chefer eller bitrÀdande chefer intervjuades om rekryteringsprocessen pÄ respektive HVB-hem.

Varför pratar de inte? ? En undersökning av hur fem lÀrare pÄ högstadiet fÄr eleverna att vara mer muntligt aktiva pÄ engelskan.

BAKGRUND:Tidigare forskning i Àmnet fokuserar kring lÀrarens roll i elevernas utveckling och att eleverna ska utsÀttas för mÄlsprÄket sÄ mycket som möjligt. Tidigare undersökningar behandlar relationen mellan lÀrare och elever samt hur lÀraren bör vara och inte vara i klassrummet.SYFTE:Mitt syfte med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur lÀrare arbetar för att fÄ eleverna att vÄga prata engelska och utveckla sin muntliga förmÄga.METOD:Jag har genomfört en kvalitativ studie inriktad pÄ hur nÄgra lÀrare resonerar kring elevernas muntliga aktivitet pÄ engelskan, och har dÀrför anvÀnt den semistrukturerade intervjun som redskap.RESULTAT:Jag har funnit att lÀrarna framhÄller entusiasm och uppmuntran för att skapa god atmosfÀr i klassrummet och för att inbjuda eleverna till att tala engelska. De tycker det Àr viktigt att tala mycket engelska pÄ lektionerna och samtala med eleverna om att vÀgen till ett nytt sprÄk gÄr genom misstag och felsÀgningar. LÀrarna sÀger enigt att eleverna ocksÄ mÄste fÄ en vÀl motiverad mening med varför de ska lÀra sig engelska och varför det Àr sÄ viktigt att kunna..

Anhörigas upplevelse av vÄrden pÄ en intensivvÄrdsavdelning

Bakgrund: Bröstcancer Ă€r den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnan. Störst risk att drabbas Ă€r framför allt medelĂ„lderskvinnor. År 2012 drabbades 8490 kvinnor av bröstcancer i Sverige och Ă„r 2011 genomgick totalt 3993 kvinnor mastektomi. Syftet: Var att undersöka kvinnors upplevelser av sin kroppsbild efter genomgĂ„ngen mastektomi till följd av bröstcancerdiagnos. Metod: Litteraturöversikt som bygger pĂ„ bĂ„de kvalitativa samt kvantitativa artiklar, 14st.

SBAR - en lÀmplig överrapporteringsmodell för anestesisjuksköterskor?

Bakgrund: Bröstcancer Ă€r den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnan. Störst risk att drabbas Ă€r framför allt medelĂ„lderskvinnor. År 2012 drabbades 8490 kvinnor av bröstcancer i Sverige och Ă„r 2011 genomgick totalt 3993 kvinnor mastektomi. Syftet: Var att undersöka kvinnors upplevelser av sin kroppsbild efter genomgĂ„ngen mastektomi till följd av bröstcancerdiagnos. Metod: Litteraturöversikt som bygger pĂ„ bĂ„de kvalitativa samt kvantitativa artiklar, 14st.

LÀra för att anvÀnda - En forskningsöversikt om hur nya medier kan anvÀndas vid Äterkoppling av utvÀrderingsresultat

Föreliggande uppsats Àr en forskningsöversikt dÀr litteratur frÄn omrÄdena för utvÀrdering, lÀrandeforskning och kommunikation ligger till grund för att problematisera Äterkoppling av utvÀrderingsresultat. Den i sÀrklass vanligaste formen för Äterkoppling av utvÀrderingsresultat Àr genom en skriven rapport, mÄnga gÄnger kompletterat med en muntlig presentation. Ett av syftena med denna uppsats Àr dÀrför att vÀnda bort blicken frÄn denna instrumentella syn pÄ hur ett anvÀndande kommer till stÄnd och i stÀllet lyfta fram innovativa Äterkopplingsformer. Uppsatsen har ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande, vilket innebÀr att lÀrande och kunskap uppstÄr i relationer. Centralt för det sociokulturella perspektivet Àr att ta till vara pÄ det informella lÀrandet som sker inom organisationen.

AndrasprÄksinlÀrning hos somalier : inverkan av utbildningstradition

Syftet med min uppsats Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ behovet av utbildning i svenska som andrasprÄk samt undersöka vilka faktorer som pÄverkar sprÄkinlÀrningen. Jag har valt att intervjua tvÄ verksamma lÀrare med lÄng erfarenhet av andrasprÄksundervisning. Mina informanter Àr överens om att trygghet Àr grunden för sprÄkutveckling i ett undervisningsperspektiv. De betonar att i ett klassrum dÀr det finns goda möjligheter för interaktion, aktiv produktion av muntlig och skriftligt sprÄk i meningsfulla sammanhang, dÀr skapas förutsÀttningar. Det ligger helt i linje med aktuell forskning.Enligt forskningen Àr lÀrarnas utbildning en pÄverkansfaktor nÀr det gÀller elevernas resultat.

Skilda textvÀrldar. Fem svensklÀrare pÄ gymnasiet kommenterar tre skönlitterÀra elevtexter.

Examensarbetets syfte Àr att undersöka hur ett antal lÀrare gör nÀr de lÀser skönlitterÀra elevtexter och formulerar sina kommentarer om texten. FrÄgestÀllningen lyder: Hur kommenterar fem svensklÀrare pÄ gymnasiet tre autentiska skönlitterÀra elevtexter? Vilka strategier anvÀnder de? Var i texterna lÀgger de fokus? LÀser de pÄ ytan eller söker de efter det djupare innehÄllet ? det som eleven försöker berÀtta? Undersökningen har gÄtt till sÄ att fem svensklÀrare pÄ olika gymnasieskolor har fÄtt lÀsa tre elevtexter och dÀrefter skrivit en kort kommentar om respektive text till var och en av eleverna. En analys visar att lÀrarnas kommentarer skiljer sig Ät, ibland Àr olikheterna pÄfallande. Det visar sig ocksÄ att de orealistiska förutsÀttningarna ? att kommentera texter producerade av frÀmmande ?spökskrivare? ? uppfattas som besvÀrande av vissa lÀrare.

Centrala venkatetrar - ett nödvÀndigt men riskfyllt verktyg

Bakgrund: Bröstcancer Ă€r den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnan. Störst risk att drabbas Ă€r framför allt medelĂ„lderskvinnor. År 2012 drabbades 8490 kvinnor av bröstcancer i Sverige och Ă„r 2011 genomgick totalt 3993 kvinnor mastektomi. Syftet: Var att undersöka kvinnors upplevelser av sin kroppsbild efter genomgĂ„ngen mastektomi till följd av bröstcancerdiagnos. Metod: Litteraturöversikt som bygger pĂ„ bĂ„de kvalitativa samt kvantitativa artiklar, 14st.

En samhÀllsekonomisk analys av trÀngselskatten i Göteborg, utifrÄn de bilförares perspektiv som avstÄr frÄn anvÀndandet av bilen under den tid skatten tas ut.

Titel: Internkommunikationen i PrimÀrvÄrden ? en undersökning om de kommunikativa förutsÀttningarna för att lyckas implementera en ny varumÀrkesplattformFörfattare: Helena KryssmanHandledare: Monica Löfgren-NilssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapTermin: HT 2012Antal sidor: 45 (ex. bilagor)Syfte: Att undersöka de kommunikativa förutsÀttningarna i organisationen för att lyckas implementera en ny varumÀrkesplattformMetod: Kvantitativ (enkÀtundersökning)Material: 715 enkÀtsvar frÄn medarbetarna i PrimÀrvÄrden VÀstra GötalandsregionenHuvudresultat: Medarbetarna anser att de i hög grad fÄr den information de behöver för att kunna genomföra sitt dagliga arbete. De föredrar muntlig information framför skriftlig och de kÀnner högre tillit till den muntliga informationen. NÄgra av informationskanalerna uppfyller inte sitt syfte och mÄl och nÄgra saknar viktig information.

IntensivvÄrdssjuksköterskors upplevelser av att arbeta med vasoaktiva droger

Bakgrund: Bröstcancer Ă€r den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnan. Störst risk att drabbas Ă€r framför allt medelĂ„lderskvinnor. År 2012 drabbades 8490 kvinnor av bröstcancer i Sverige och Ă„r 2011 genomgick totalt 3993 kvinnor mastektomi. Syftet: Var att undersöka kvinnors upplevelser av sin kroppsbild efter genomgĂ„ngen mastektomi till följd av bröstcancerdiagnos. Metod: Litteraturöversikt som bygger pĂ„ bĂ„de kvalitativa samt kvantitativa artiklar, 14st.

"Jag har aldrig vetat vad som menas med att tÀnka ett steg lÀngre" : En intervjuundersökning av gymnasieelevers uppfattning av bedömning

Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur elever i behov av specialpedagogiskt stöd uppfattar att bedömning pÄverkar deras motivation och lÀrande. Datainsamlingen skedde genom intervjuer med fem 18-Äriga gymnasieelever som alla hade behov av specialpedagogiskt stöd. Med hjÀlp av en tematisk analys bearbetades det kodade materialet. Resultatet visade att elever uppfattar vissa brister i den feedback de fÄr av sina lÀrare. De förstod inte alltid vad lÀrarna menade, till exempel hur de skulle göra för att utveckla sina resonemang.

Om rÀttssÀkerheten i instans- och processordningen : ur ett svenskt asylrÀttsligt perspektiv

Den 1 Mars 2006 ersattes den gamla UtlL (1989:529) av en ny UtlL (2005:716) med stora förÀndringar i instans- och processordningen. De grundlÀggande kraven pÄ denna var att öppenheten i asylprocessen skulle öka, att de sökande skulle ges ökade möjligheter till muntlig förhandling vid överklagande av asyl- och medborgarskapsÀrenden, att processen skulle bestÄ av en tvÄpartsprocess och att instans- och processordningen skulle utformas sÄ att kraven pÄ skyndsam handlÀggning uppfylldes.I denna uppsats har rÀttssÀkerheten för den asylsökande vid prövning av dess asylÀrende i den nya instans- och processordningen undersökts. HuvudfrÄgan lyder som följer; sÀkerstÀlls rÀttssÀkerheten i Sverige för skyddssökande vid prövning av asylÀrenden i den nya instans- och processordningen?Utredning i den hÀr uppsatsen leder till slutsatsen att rÀttssÀkerheten i svensk asylrÀtt Àr beroende av att rÄdande rÀttsprinciper moderniseras. Offentlighetsprincipen mÄste tydligare sÀrskiljas frÄn sekretessen.

Konsumenternas attityder i förhÄllande till butikers organistaionsform

Problemformulering: Är kunders attityder till en butik beroende av dess organisationsform: finns det skillnader i kunders attityder till en butik baserat pĂ„ om butiken Ă€r fristĂ„ende eller om den Ă€r ansluten till nĂ„gon form av kedja? PĂ„verkar dessa attityder Ă€ven kundernas köpbeteende?Syfte: Syftet med denna uppsats Ă€r att beskriva konsumenters attityder till olika butiker med fokus pĂ„ deras organisationsform. Vi vill veta om konsumenternas instĂ€llning till en butik pĂ„verkas av denna faktor, om de tĂ€nker pĂ„ och bryr sig om att butiker Ă€r organiserade pĂ„ olika sĂ€tt. PĂ„verkar detta i sĂ„ fall deras köpbeteende och dĂ€rmed deras val av butik?Metod: Undersökningen utfördes genom 87 individuella intervjuer i muntlig eller skriftlig form.

Muntlig klassrumskommunikation i Ärskurs fem

Skolan har en stor och viktig roll i att förbereda eleverna sĂ„ att de kan ta aktiv del isamhĂ€llet genom att kommunicera. Syftet med studien Ă€r att undersöka den muntligakommunikationen mellan lĂ€raren och eleverna i fyra olika klassrum i Ă„rskurs fem.FrĂ„gestĂ€llningarna vi utgĂ„tt frĂ„n i vĂ„r undersökning Ă€r följande: Är det lĂ€raren ellereleverna som initierar flest muntliga kommunikationer genom att stĂ€lla en frĂ„ga ellerkonstatera nĂ„got? Har dialogen i klassrummet tvĂ„ eller flera deltagare? Vad Ă€r detför frĂ„gor som stĂ€lls och hur fördelas de mellan lĂ€raren och eleverna i klassrummet?Undersökningen baseras pĂ„ en kvalitativ och kvantitativ studie dĂ€r metoderna bestĂ„rav observation samt intervju. Intervjuerna fokuserar pĂ„ hur lĂ€rare beskriver denmuntliga kommunikationen i klassrummen. Observationerna visar att lĂ€rarnadominerar i den muntliga kommunikationen genom att stĂ€lla öppna frĂ„gor som gereleverna möjlighet att tycka och reflektera.

Svenska som andrasprÄk : Behöver lÀrare i grundskolan utbildning i svenska som andrasprÄk?

Syftet med min uppsats Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ behovet av utbildning i svenska som andrasprÄk samt undersöka vilka faktorer som pÄverkar sprÄkinlÀrningen. Jag har valt att intervjua tvÄ verksamma lÀrare med lÄng erfarenhet av andrasprÄksundervisning. Mina informanter Àr överens om att trygghet Àr grunden för sprÄkutveckling i ett undervisningsperspektiv. De betonar att i ett klassrum dÀr det finns goda möjligheter för interaktion, aktiv produktion av muntlig och skriftligt sprÄk i meningsfulla sammanhang, dÀr skapas förutsÀttningar. Det ligger helt i linje med aktuell forskning.Enligt forskningen Àr lÀrarnas utbildning en pÄverkansfaktor nÀr det gÀller elevernas resultat.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->