
Sökresultat:
393 Uppsatser om Muntlig förmćga - Sida 13 av 27
Internkommunikationen i PrimÀrvÄrden ? en undersökning om de kommunikativa förutsÀttningarna för att lyckas implementera en ny varumÀrkesplattform
Titel: Internkommunikationen i PrimÀrvÄrden ? en undersökning om de kommunikativa förutsÀttningarna för att lyckas implementera en ny varumÀrkesplattformFörfattare: Helena KryssmanHandledare: Monica Löfgren-NilssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapTermin: HT 2012Antal sidor: 45 (ex. bilagor)Syfte: Att undersöka de kommunikativa förutsÀttningarna i organisationen för att lyckas implementera en ny varumÀrkesplattformMetod: Kvantitativ (enkÀtundersökning)Material: 715 enkÀtsvar frÄn medarbetarna i PrimÀrvÄrden VÀstra GötalandsregionenHuvudresultat: Medarbetarna anser att de i hög grad fÄr den information de behöver för att kunna genomföra sitt dagliga arbete. De föredrar muntlig information framför skriftlig och de kÀnner högre tillit till den muntliga informationen. NÄgra av informationskanalerna uppfyller inte sitt syfte och mÄl och nÄgra saknar viktig information.
Ett annorlunda matematikprov : ? med fokus pÄ textförklaring, stilpoÀng samt grupparbete
Matematikundervisning kan se ut pÄ en mÀngd olika sÀtt. StrÀvandemÄlen i LÀroplanerna beskriver att lÀraren skall strÀva efter att eleverna bÄde skriftligt och muntligt bör redovisa och argumentera för sina lösningar samt lÀra sig hantera olika matematiska hjÀlpmedel. Tanken Àr att lÀraren skall planera för en undervisningsform som innehÄller dessa strÀvandemÄl.UtifrÄn ovanstÄende har jag gjort en kvalitativ studie med hjÀlp av ett laborativt grupprov. Studien bygger pÄ att undersöka om man med hjÀlp av prov kan stÀrka elevernas motivation dÀr de trÀnar sig i att fÄ en bra lösningsstrategi genom att ge dem poÀng för detta. Provet bygger pÄ att eleverna arbetar tvÄ och tvÄ dÀr de i text ska redovisa och argumentera för sina utrÀkningar.Min samlade bild av elevernas förmÄga att strukturera uppgifterna pÄ ett bra och tydligt sÀtt samt i text förklara hur de löst uppgifterna blev inte riktigt vad jag vÀntat mig.
Klart man kan snacka i fem minuter : SvensklÀrares konstruktioner av muntlig framstÀllning
Syftet med den hÀr studien Àr att ta reda pÄ om eleverna skriver en annorlunda text pÄ datorn Àn vad de gör för hand. PÄ sÄ vis kan studien Àven visa om datorn kan ha nÄgon pÄverkan pÄ elevernas skrivutveckling. Resultatet av en lingvistisk textanalys av antal ord, antal meningar, meningarnas genomsnittliga lÀngd, antal lÄnga ord, stavfel, utelÀmnade punkter, utelÀmnad stor bokstav efter punkt och anvÀndandet av ord med talsprÄk visade att eleverna skriver en annorlunda text pÄ datorn Àn vad de gör för hand. Förutom att eleverna skrev en lÀngre text pÄ datorn innehöll den datorskrivna texten Àven fler ord, fler meningar, mindre andel stavfel, mindre andel utelÀmnade punkter och utelÀmnad stor bokstav efter punkt.Den handskrivna texten innehöll dÀremot en mindre andel ord med talsprÄk men en större andel lÄnga ord. DÀremot var det ingen direkt skillnad vad gÀller meningarnas genomsnittliga lÀngd..
Stockholms parker : ideal i olika epoker
Som skoglig sektorsmyndighet Ă€r det Skogsstyrelsens uppgift att omsĂ€tta regeringens skogspolitiska mĂ„l i praktiken. De behöver dĂ€rför ha kunskap om deras arbete faktiskt ger effekter i skogsbruket. Ett verktyg för att undersöka effekter Ă€r utvĂ€rderingar. Genom en utvĂ€rdering kan Skogsstyrelsen se vilka effekterna Ă€r samt fĂ„ ett underlag till att förĂ€ndra och utveckla framtida projekt. Denna studie syftade till att utvĂ€rdera effekter hos deltagare avseende kunskapsinhĂ€mtning och anvĂ€ndningsgrad samt deltagarnas upplevelse av vattenkvĂ€llarna i projektet Skogsbruk och vatten inom Landsbygdsprogrammet hos Skogsstyrelsen i Ăstergötland.
Undervisningsmetoder vid hypertoni
Hypertoni finns bland uppskattningsvis 1,8 miljoner svenskar och basen i behandlingen bör utgöras av livsstilsförÀndringar. Riskfaktorer vid hypertoni Àr tobak, alkohol, övervikt, brist pÄ fysisk aktivitet samt stress. Sjuksköterskans uppgift Àr att motivera till levnadsvanor i positiv riktning genom hÀlsosamma val. Undervisning Àr en planerad aktivitet med avsiktligt mÄl till förÀndring hos en individ. Sjuksköterskan ska fÄ patienten att kÀnna empowerment och bli följsam till behandlingen.
Patienters upplevelser i samband med magnetkameraundersökning
Bakgrund: Den högteknologiska miljön pÄ en röntgenavdelning kan upplevas skrÀmmande för patienter sÀrskilt i samband med magnetkamera (MR)-undersökning. En MR-kamera bestÄr av en tunnelformad kamera och ett undersökningsbord som rör sig in och ut i tunneln. Vid en pÄgÄende undersökning uppstÄr höga ljud frÄn vibrationer i gradientspolar. För att fÄ bra kvalitet pÄ bildserier, mÄste patienten ligga stilla under hela bildtagningsförloppet som ibland tar mer Àn en halv timme. Syfte: Att belysa patienters upplevelser i samband med en MR-undersökning.
Höga kostnader av en transaktion, rimmar dÄligt med deltagandet pÄ en auktion.
Titel: Internkommunikationen i PrimÀrvÄrden ? en undersökning om de kommunikativa förutsÀttningarna för att lyckas implementera en ny varumÀrkesplattformFörfattare: Helena KryssmanHandledare: Monica Löfgren-NilssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapTermin: HT 2012Antal sidor: 45 (ex. bilagor)Syfte: Att undersöka de kommunikativa förutsÀttningarna i organisationen för att lyckas implementera en ny varumÀrkesplattformMetod: Kvantitativ (enkÀtundersökning)Material: 715 enkÀtsvar frÄn medarbetarna i PrimÀrvÄrden VÀstra GötalandsregionenHuvudresultat: Medarbetarna anser att de i hög grad fÄr den information de behöver för att kunna genomföra sitt dagliga arbete. De föredrar muntlig information framför skriftlig och de kÀnner högre tillit till den muntliga informationen. NÄgra av informationskanalerna uppfyller inte sitt syfte och mÄl och nÄgra saknar viktig information.
Den outforskade retoriken i tv-spel : analys av retoriken i Uncharted 2 och en jÀmförande studie med den muntliga kulturens sÀrdrag
Uppsatsen handlar om retoriken i tv-spel. I tv-spelsforskningen pÄgÄr en debatt mellan ludologin och narratologin dÀr ludologin menar att spel ska ses som spel och inget annat ? exempelvis som en fotbollsmatch dÀr spelet sjÀlvt Àr det huvudsakliga innehÄllet och dÀr ingen frÄgar efter ytterligare mening. Narratologin menar att spel i grunden Àr berÀttande eller bÀr pÄ berÀttande drag ? att en fotbollsmatch följer en överskÄdlig dramaturgi och berÀttande mönster.
Jag kÀnner mig mer hemma i Indien Àn i Sverige
I denna uppsats analyserar jag kristen mission i Indien utifrÄn postkolonial teori. Denna undersökning Àr en analys av intervjuer som Àr genomförda med tvÄ informanter. BÄda dessa har varit verksamma som kristna missionÀrer i Indien. Jag har Àven anvÀnt mig av forskning om mission som material.
För att tillgodogöra mig intervjuerna har jag anvÀnt mig av muntlig historisk metod. I denna uppsats Àr jag intresserad av mina informanters förestÀllningar av Indien och deras identitet som missionÀrer.
Det hÀr Àr mina principer! Om du inte gillar dem har jag andra - Groucho Marx.
Titel: Internkommunikationen i PrimÀrvÄrden ? en undersökning om de kommunikativa förutsÀttningarna för att lyckas implementera en ny varumÀrkesplattformFörfattare: Helena KryssmanHandledare: Monica Löfgren-NilssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapTermin: HT 2012Antal sidor: 45 (ex. bilagor)Syfte: Att undersöka de kommunikativa förutsÀttningarna i organisationen för att lyckas implementera en ny varumÀrkesplattformMetod: Kvantitativ (enkÀtundersökning)Material: 715 enkÀtsvar frÄn medarbetarna i PrimÀrvÄrden VÀstra GötalandsregionenHuvudresultat: Medarbetarna anser att de i hög grad fÄr den information de behöver för att kunna genomföra sitt dagliga arbete. De föredrar muntlig information framför skriftlig och de kÀnner högre tillit till den muntliga informationen. NÄgra av informationskanalerna uppfyller inte sitt syfte och mÄl och nÄgra saknar viktig information.
What day was it yesterday? : En lÀrares interaktionella frÄgepraktiker inom engelskundervisningen i en Ärskurs 6
Denna uppsats var baserad pÄ fem videoinspelade engelsklektioner i en klass i Ärskurs 6. I studien analyserades hur lÀraren anvÀnde sig av talsprÄk under den del av lektionerna som karaktÀriseras av helklassundervisning. Undersökningen kom att inrikta sig pÄ i vilken omfattning lÀraren och elever anvÀnde sig av frÄgor och pÄ vilka olika sÀtt de anvÀndes i undervisningen. Med hjÀlp av analysmetoden conversation analysis undersöktes hur frÄgorna var strukturerade och vilken funktion de hade i det gemensamma samtalet i klassrummet. I analysen av materialet undersöktes Àven elevernas olika respons pÄ de frÄgor som de fick.
LÀra franska via Internet?: en studie av hur ett lÀromedel uppfattas av en grupp Ättondeklassare i relation till mÄlen i moderna sprÄk samt hur vÀl det svarar mot dessa mÄl
Denna studie beskriver en grupp Ättondeklassares uppfattning om vad de lÀr sig via ett Internetbaserat lÀromedel i relation till min tolkning av kursplanens mÄl, samt Àven vilken relation det finns mellan min analys av detta lÀromedels förutsÀttningar till mÄluppfyllelse och elevernas enkÀtsvar. Min teoridel tar sin utgÄngspunkt i olika delar av sprÄkforskningen och tyngdpunkten Àr lagd pÄ Krashens teorier om acquisition och learning, det vill sÀga sprÄktillÀgnelse och inlÀrning. Jag analyserade det Internetbaserade lÀromedlet ?LÀr dig franska med Charlotte? utifrÄn kursplanens mÄl i moderna sprÄk. DÀrefter genomförde jag en enkÀtundersökning bland eleverna om hur vÀl de sjÀlva tyckte att lÀromedlet hjÀlpte dem att nÄ upp till delar av dessa mÄl.
Dokumentera med eXtreme Programming : GÄr det?
Att sÀtta sig in i system kan vara krÄngligt utan rÀtt sorts dokumentation. Vi har undersökt vilken dokumentation som kan vara lÀmplig att lÀmna över till nya utvecklare, som ska arbeta vidare med systemet i software maintenance fasen.Det har gjorts genom att vi har gjort en litteraturstudie om dokumentation samt undersökt vad för dokumentationsartefakter som anvÀnds nÀr man ska sÀtta sig in i datorsystem. Vi anvÀnde eXtreme Programming för att utveckla ett system som vi försökte dokumentera samtidigt som vi utvecklade det.eXtreme Programming förordar muntlig kommunikation, vilket Àr svÄrt att lÀmna över till nya utvecklare. Vi upptÀckte under vÄr utveckling att det var svÄrt att föra in dokumentation sam-tidigt som utvecklandet pÄgick, dÀrför anvÀnde vi bara enhetstester och strukturerade kod-kommentarer under utvecklingsiterationerna.Vi undersökte hur dokumentationen som skapats fungerade genom att göra en undersökning bestÄende av strukturerade intervjuer dÀr de fick komma med kommentarer om hur dokumen-tationen hjÀlpte förstÄelsen för systemet.Vi lÀmnar ifrÄn oss en vidareutveckling av eXtreme Programming som innefattar en doku-mentationsiteration innan överlÀmnandet samt en studie om vad för dokumentation som Àr vÀrdefull att ha vid systemöverlÀmningar..
Att bryta tystnadenett antal gymnasielÀrares strategier föratt upptÀcka och stödja elever med talÀngslan
Dagens utbildningar och arbetsliv stÀller stora krav pÄ mÀnniskors kommunikativa kompetens. MÄnga elever i gymnasieskolan har nÄgon form av talÀngslan, dvs. de undviker att tala i eller inför en grupp. UtgÄngspunkten i arbetet med elever med talÀngslan Àr en trygg och stödjande miljö.Denna studie avser att belysa hur ett antal gymnasielÀrare gör för att upptÀcka och stödja elever med talÀngslan. Den teoretiska ansatsen Àr lÀrande i ett sociokulturellt perspektiv.
Undersökning av funktionalitet i 3D-terrÀnggenereringsprogram
Dynagraph AB i Göteborg Àr ett företag som hÄller pÄ med 3D och virtual reality. Största delen av verksamheten gÄr till 3D-modellbyggande, en mindre del gÄr Ät försÀljning av 3D-programvaror. Företaget ville ta fram information om vilka funktioner som anvÀndare av 3D-visualiseringsprogram tycker Àr viktiga för deras verksamhet och Àven ta fram en metod att utvÀrdera olika 3D-visualiseringsprogram mot varandra. Resultatet av denna undersökning skulle vara Dynagraph till nytta i form av bakgrundsinformation vid seminarier och försÀljning av programvara. Metoden för betygsÀttning av program kan Àven anvÀndas generellt av programvaruleverantörer för att vÀga program mot varandra.