Sök:

Andraspråksinlärning hos somalier

inverkan av utbildningstradition

Syftet med min uppsats är att undersöka hur lärare ser på behovet av utbildning i svenska som andraspråk samt undersöka vilka faktorer som påverkar språkinlärningen. Jag har valt att intervjua två verksamma lärare med lång erfarenhet av andraspråksundervisning. Mina informanter är överens om att trygghet är grunden för språkutveckling i ett undervisningsperspektiv. De betonar att i ett klassrum där det finns goda möjligheter för interaktion, aktiv produktion av muntlig och skriftligt språk i meningsfulla sammanhang, där skapas förutsättningar. Det ligger helt i linje med aktuell forskning.Enligt forskningen är lärarnas utbildning en påverkansfaktor när det gäller elevernas resultat. Det finns ett samband mellan elevens språkliga nivå och hur undervisningen är utformad samt hur det påverkar elevens språkutveckling. Studien visar att samarbete, i arbetslag där det ingår modersmålslärare och lärare som undervisar i svenska som andraspråk, är viktigt för att främja språkutveckling. En klar och tydlig språkpolicy som främjar språkutveckling i en tydlig organisation utifrån ett interkulturellt perspektiv är viktig.Ett gemensamt och grundläggande utgångsläge för mina informanter är att skapa en positiv skolsituation i en tillåtande och trygg undervisningsmiljö. På så sätt tror de att man skapar förutsättningar för ett livslång lärande. Det i sin tur generar goda möjligheter i vuxenlivet. 

Författare

Jenny Bagdadi

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..