Sök:

Sökresultat:

481 Uppsatser om Muntlig bedömning - Sida 2 av 33

Muntliga examinationer

Syftet med denna studie Àr att utifrÄn samtal med gymnasieelever fÄ en bild av deras upplevelser kring muntliga examinationer. Den genomförda undersökningen bestÄr av fyra gruppintervjuer med tre elever i varje, vilka vid tiden för intervjun gick i Ärskurs tvÄ pÄ gymnasiet. Studiens teoretiska utgÄngspunkter vilar pÄ socialpsykologisk grund och mÀnniskans samspel med miljön intar en framtrÀdande roll. Resultatet av undersökningen visar att eleven, lÀraren och gruppen bildar ett helhetsperspektiv i situationen dÄ en muntlig examination hÄlls. För eleven Àr dennes instÀllning och förberedelse inför momentet lika betydelsefullt som lÀrarens och kamratgruppens förhÄllningssÀtt i avseendet hur muntlig examination upplevs.

Muntlig kommunikation i skolmatematik : En litteraturstudie om vikten av muntlig kommunikation i mellanstadiets matematikundervisning

Syftet med denna studie Ă€r att redogöra för forskning kring muntlig kommunikation i matematik. Studien syftar till att se över vilka arbetssĂ€tt elever möter nĂ€r muntlig kommunikation i matematik Ă€r i fokus, samt lĂ€rares val av matematiskt sprĂ„k vid matematikundervisning. Syftet Ă€r dessutom att ta reda pĂ„ vilken betydelse muntlig kommunikation i matematik har för kunskapsutvecklingen hos elever, bland annat för elever med dyslexi och elever med annat modersmĂ„l Ă€n svenska. I denna studie beskrivs muntlig kommunikation i matematik, arbetssĂ€tt, matematiskt sprĂ„k samt kunskapsutvecklingen hos elever, utifrĂ„n existerande forskning, föregĂ„ende lĂ€roplan samt nuvarande lĂ€roplan. Resultatet visar att utomhusmatematik Ă€r ett lĂ€mpligt arbetssĂ€tt för att elever ska kunna utveckla matematisk kommunikation. Även laborativ matematik har visat sig vara ett arbetssĂ€tt som bidrar till grupparbete och muntlig kommunikation. Elevers logiska tĂ€nkande utvecklas i samband med muntlig kommunikation i matematik och eleverna fĂ„r möjlighet att utveckla förmĂ„gor som lyfts fram i Lgr11.

Muntlig interaktion pÄ tyska ur ett "hÀr och nu"-perspektiv

VÄrt arbete syftar till att fÄ större vetskap om hur sprÄkundervisningen kan göras autentisk och meningsfull genom att knyta kommunikationen pÄ mÄlsprÄket till undervisningssituationen samt elevernas vardag och verklighet, i studien Àven kallat för ?hÀr och nu?-interaktion. För att fÄ svar pÄ de frÄgor vi stÀllt oss i undersökningen har vi intervjuat och observerat lÀrare och elever pÄ tvÄ skolor samt analyserat det insamlade materialet med hjÀlp av relevant litteratur. UtifrÄn den undervisning som studerats har vi kunnat faststÀlla att interaktion pÄ mÄlsprÄket ur ett ?hÀr och nu?-perspektiv bÄde frÄn lÀrares och frÄn elevers sida Àr önskvÀrt men samtidigt svÄrt att genomföra och dÀrmed lÀmnas lite utrymme ute pÄ skolorna.

Skiftesrapport - En empirisk studie om sjuksköterskors upplevda fördelar och nackdelar med skriftlig respektive muntlig skiftesrapport.

Föreliggande examensarbete var ett uppdrag frÄn ett universitetssjukhus i södra Sverige. Syftet var att belysa vilka fördelar och nackdelar som sjuksköterskor upplever med skriftlig respektive muntlig rapport. Sex sjuksköterskor vid en kirurgisk somatisk avdelning intervjuades. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades manifest genom innehÄllsanalys. Ur detta identifierades subkategorier till fördelar respektive nackdelar med muntlig och skriftlig skiftesrapport.

TaltrÀning i gymnasieskolan : en studie av nÄgra lÀrares undervisning i retorik och muntlig framstÀllning

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om det bedrivs nÄgon medveten trÀning i muntlig framstÀllning i Àmnet svenska pÄ gymnasiet. Vilken attityd och instÀllning har lÀrarna till muntlig framstÀllning och retorik och i vilken omfattning ingÄr det i de olika kurserna? Vidare studeras i vilken mÄn lÀrarna upplever att eleverna behöver stöd och hjÀlp i sin utveckling till offentliga talare.Undersökningen bestÄr av enkÀt och intervjuer. Resultaten visar att flera lÀrare bedriver ett engagerat och medvetet arbete med systematatisk taltrÀning. Arbetet med detta omfattar i de flesta fall 30% eller mer av kurstiden.

Muntlig matematik : En kvalitativ intervjustudie utifrÄn ett elevperspektiv

Syftet med denna studie Àr att undersöka och analysera elevers uppfattningar om muntlig matematikundervisning samt ta reda pÄ hur vÀl förberedda eleverna kÀnde sig inför den muntliga delen av det nationella provet i matematik för Ärskurs 9. Med muntlig matematikundervisning avser jag den undervisning som Àr planerad av lÀrare att ske med muntlig kommunikation som exempelvis gruppdiskussioner eller muntligt framtrÀdande. För att ta reda pÄ elevernas uppfattningar och erfarenheter undersöks detta med hjÀlp av intervjuer med 8 elever frÄn Ärskurs 1 pÄ gymnasiet. Elevernas uppfattningar analyseras utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv med HÄkan Lennerstads begrepp ?matematiska? som frÀmsta analysverktyg.

En jÀmförande studie av en muntlig och en skriftlig dialog i naturvetenskap

Syftet med vÄrt arbete Àr att finna likheter och skillnader, mellan en muntlig och en skriftlig dialog med fokus pÄ anvÀndandet av naturvetenskapliga resonemang. Vi har observerat tvÄ grupper om fyra elever i varje, nÀr de försöker lösa en naturvetenskaplig uppgift. I den ena gruppen har eleverna suttit framför varsin dator och fört en skriftlig dialog via ett nÀtbaserad diskussionsforum. I den andra gruppen har eleverna fört en ?vanlig? muntlig dialog, vilken videofilmats.

Hur pÄverkas elevens sprÄkliga prestation i en muntlig gruppredovisning i Àmnet Svenska? : - Sju gymnasielevers uppfattning om sina prestationer i muntlig gruppredovisning.

I denna studie har sju gymnasieelever intervjuats om hur de uppfattar sin sprÄkliga prestation i muntlig gruppredovisning. Studien har genomförts med hjÀlp av intervjuer och Àr skriven ur ett social-psykologiskt perspektiv, alltsÄ hur mÀnniskor fungerar i samspel med andra. Resultatet pekar pÄ att eleverna uppfattar det som att deras sprÄk förÀndras beroende pÄ om redovisningen sker i grupp eller individuellt med lÀraren. Ingen av eleverna tyckte att sprÄket blev mer formellt eller korrekt i grupp, medan de flesta uppfattade det som att sprÄket blir mer korrekt och formellt nÀr redovisningen sker enbart för lÀraren. Resultatet indikerar ocksÄ pÄ att elever med lÄg sjÀlvkÀnsla helst redovisar i grupp medan de med hög sjÀlvkÀnsla helst redovisar enbart framför lÀraren.

Muntlig kommunikation i matematikundervisning : En litteraturstudie om hur den muntliga kommunikationen kan stötta elevers matematiklÀrande

Syftet med denna litteraturstudie Àr att utifrÄn forskning redogöra för lÀrares och elevers muntliga kommunikation i matematikundervisningen och hur denna kommunikation kan vara till stöd för elevers matematiklÀrande i grundskolans tidigare Är. I lÀroplanen, Lgr11, lyfts matematik fram som ett kommunikativt Àmne dÀr elever ska fÄ möjlighet att utveckla sina matematikkunskaper genom att samtala och kommunicera matematik. Examensarbetet Àr en forskningskonsumtion som grundas pÄ en systematisk litteraturstudie. Metoden utgörs frÀmst av databassökning i Unisearch och ERIC. Resultatet visar att förekomsten av muntlig kommunikation i matematikundervisningen varierar mellan klassrum och att kommunikationens kvalitet Àr avgörande för dess effekt.

Barns rÀtt till muntlig förhandling i migrationsprocessen. En reell rÀtt att komma till tals eller en chimÀr?

RÀtten att fÄ komma till tals i en domstolsprocess Àr av mycket stor vikt för att tillförsÀkra parten ett rÀttssÀkert förfarande.Synnerligen i migrationsmÄl Àr rÀtten att fÄ komma till tals mycket betydande. Denklagande kan kÀnna ett behov av att fÄ berÀtta sin historia, och fÄ lÀgga fram pÄ egen hand vad han eller hon har för asylskÀl.Samtidigt har barn en sÀrskild rÀtt att komma till tals i UtlL, vilket endast skall inskrÀnkas med hÀnsyn till ett skyddsbehov i processen, till följd av argument om att barn kan uppleva obehag, eller rent av ta skada av att upptrÀda inför domstol.Emellertid Àr traditionen inom förvaltningsprocessen att förfarandet Àr skriftligt. Muntlig förhandling fÄr hÄllas om det gynnar utredningen i mÄlet. Muntlig förhandling skall Àven hÄllas om klaganden begÀr det, samt om det inte Àr obehövligt eller sÀrskilda skÀl talar emot muntlig förhandling.Studier av det praktiska förfarandet visar en tendens att det i lÄg utstrÀckning hÄllsmuntliga förhandlingar i migrationsmÄl dÀr barn Àr part, en obenÀgenhet som tenderar att öka ju yngre barnet Àr. ObenÀgenheten att hÄlla muntlig förhandling förklaras avpraktikerna att det inte Àr trovÀrdighetsfrÄgor som skall utredas, utan frÄgan Àr om de skÀl klaganden anför Àr tillrÀckliga för att hÄlla muntlig förhandling.

Whatcha talkin? ?bout? : -En jÀmförande studie med fokus pÄ muntlig sprÄkfÀrdighet i engelsklÀromedel

Studiens syfte var att jÀmföra lÀromedelsinnehÄll med avseende pÄ muntlig sprÄkfÀrdighet utifrÄn kursplanstexten för engelska Ärskurs 7-9 i LGR 11. Studiens material utgjordes av tvÄ lÀromedel frÄn ett sprÄkreseföretag samt tre lÀromedel i engelska för grundskolans senare Är, vilka anvÀnds i den nuvarande undervisningen respektive verksamhet bedriver.Studien vilade pÄ en kvantitativ analys dÀr innehÄllet i alla lÀromedel kvantifierades och analyserades. Studien utgjordes ocksÄ av en kvalitativ analys dÀr det textuella innehÄllet i lÀromedlen analyserades. BÄde de kvantitativa samt kvalitativa resultaten sattes sedan i relation till delar av det centrala innehÄllet, med fokus pÄ de delar vilka behandlar muntlig sprÄkfÀrdighet, samt en kategoriseringstabell framtagen genom studiens datainsamling.Resultaten visar att uppgifterna i respektive lÀromedel uppfyller flertalet av de framtagna kategorierna, vilka Àr knutna till muntlig sprÄkfÀrdighet, men att antalet muntliga uppgifter i respektive lÀromedel Àr oproportionerligt smÄ sett till lÀromedlens totala antal uppgifter. Slutsatsen blir sÄledes att alla lÀromedel, oavsett syfte och verksamhet i vilka de verkar, ger eleverna möjlighet att utveckla sina muntliga sprÄkfÀrdigheter utifrÄn kursplanens krav.

STYLIST ? ma?l, process och a?terkoppling. : En studie av det pedagogiska arbetet i undervisning pa? gymnasieskolans stylistprogram.

Syftet med denna studie a?r att observera tva? olika stylistla?rares arbete under na?gra lektioner. Hur arbetar de med; ma?l, process, a?terkoppling samt bedo?mning Hur ser fo?rutsa?ttningarna ut na?r det ga?ller det pedagogiska arbetet och har eleverna na?got inflytande? La?rarna arbetar pa? gymnasieskolans hantverksprogram, inriktning ha?r och makeup stylist.I min studie analyseras arbetet utifra?n tva? liknande lektionspass i hantverksteknik, a?rskurs tva? pa? olika gymnasieskolor, utifra?n teoretiska perspektiv inom estetisk verksamhet, kreativitet, bedo?mning samt nyckeltermer som de ?fyra f:en?; fakta, fo?rsta?else, fa?rdighet och fo?rtrogenhet.Uppsatsens resultat visar att det ba?de finns skillnader och likheter mellan la?rarnas arbetssa?tt, fo?rutsa?ttningar samt ga?llande elevinflytande. .

Akutmottagningsjuksköterskors uppfattning av muntlig överrapportering frÄn ambulanspersonal

Bakgrund: Studier visar att struktur och relevans i muntlig överrapportering Àr av stor vikt dÄ detta ökar patientsÀkerheten. I nulÀget finns ingen allmÀnt accepterad mall för muntlig överrapportering av patienter i Sverige. En modell för muntlig överrapportering som nu börjat introduceras pÄ svenska sjukhus Àr SBAR, vilken rekommenderas av Sveriges Kommuner och Landsting. Syfte: Att undersöka akutmottagningssjuksköterskors uppfattningar av muntlig överrapportering frÄn ambulanspersonalen vid larm/prioritet 1, pÄ ett av Stockholms sjukhus. Metod: En empirisk tvÀrsnittsstudie med enkÀt som underlag för datainsamlingen utfördes.

Som en hÄrd spagetti som blivit kokt : Gymnasieelevers upplevelser av muntlig framstÀllning

I dagens samhÀlle blir mÀnniskans kommunikationsförmÄga allt viktigare, sÄ Àven i skolan. DÀrför Àr syftet med denna undersökning att ta reda pÄ hur gymnasieelevers upplevelser av muntlig framstÀllning ser ut. Jag avser Àven undersöka vilka faktorer som pÄverkar elevernas upplevelser och hur undervisningen kan organiseras sÄ att elevernas upplevelser blir mer positiva. För att ta reda pÄ detta har enkÀter med öppna frÄgor anvÀnts. Efter en analys av enkÀtsvaren framkom att eleverna gÄr att dela in i fyra kategorier.

"De famlar i mörkret"... : en studie om bedömning inom den praktiska kunskapstraditionen.

I den kvalitativa studien underso?ks vad som ligger till grund fo?r bedo?mning i fyra a?mnen inom gymnasieskolan. De a?mnen som underso?ks a?r teater, idrott- och ha?lsa, hotel- och restaurang samt tra?teknik. Intervjuer med la?rare visar att det la?ggs stor vikt vid bedo?mning av processen i den dagliga undervisningen, dvs.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->