Sök:

Sökresultat:

429 Uppsatser om Motorisk träning - Sida 20 av 29

Barns upplevelser av att vara anhörig inom palliativ vÄrd

SammanfattningBakgrund:  Det Àr vanligt förekommande att personer med psykisk ohÀlsa vÄrdas pÄ somatiska avdelningar. I studier har det framkommit att de inte blir behandlade med respekt, att de kÀnner sig ignorerade och att de fÄr vÀnta lÀngre Àn andra patienter pÄ att fÄ vÄrd. OmvÄrdnadspersonal tror ocksÄ ofta att de somatiska symtomen hos patienter med psykisk ohÀlsa bara Àr fantasier, eller att dessa symtom beror pÄ den psykiska ohÀlsan. Syfte: Syftet med studien var att belysa vilka faktorer som pÄverkar hur omvÄrdnadspersonalen bemöter personer med psykisk ohÀlsa som vÄrdas inom somatisk vÄrd.Metod: Metoden bestod av en litteraturstudie baserad pÄ Ätta artiklar vilka analyserades med textanalys.Resultat: Resultatet visar att det negativa bemötandet av patienter som vÄrdas inom somatisk vÄrd kan beskrivas utifrÄn fyra olika teman; omvÄrdnadspersonalens sjÀlvuppfattning, patientuppfattning, kÀnslor hos omvÄrdnadspersonalen samt uppfattning av vÄrdmiljön                     Diskussion: Huvudfynden som diskuterades med utgÄngpunkt i begreppet vÀrdighet var negativa attityder, utbildning och kommunikation. OmvÄrdnadspersonal har ofta negativa attityder gentemot patienter med psykisk ohÀlsa, och kommunikationen mellan omvÄrdnadspersonal och patienter Àr ofta bristfÀllig. OmvÄrdnadspersonal som arbetar inom somatisk vÄrd behöver mer utbildning och trÀning för att kunna ge personer med psykisk ohÀlsa ett gott bemötande.

Faktorer av betydelse för livskvalitet efter stroke ur ett patientperspektiv : en systematisk litteraturstudie

Stroke Àr en allvarlig sjukdom som betraktas som den frÀmsta orsaken till funktionsnedsÀtt-ning i vuxen Älder och krÀver flest vÄrddagar pÄ sjukhus. Syftet med denna studie var att analysera vilka faktorer som har betydelse för en persons livskvalitet efter genomgÄngen stroke samt möjligheter för hÀlso- och sjukvÄrdspersonal att underlÀtta för strokepatienten att ÄterfÄ sin livskvalitet. Studien genomfördes som en sammanstÀllning av litteraturen med induktiv ansats dÀr författarna granskade fyra studier med kvalitativ design och nio studier med kvantitativ design. Utmaningarna efter stroke Àr mÄnga för den som insjuknat. Livskvalitet pÄverkas inte enbart av de fysiska funktionsnedsÀttningar som stroke medför utan Àven av psykiska och sociala faktorer som till exempel depression, Ängest, brist pÄ socialt umgÀnge och fritidsaktiviteter.

Att na? fram till fritt flo?de i improvisation : En sja?lvstudie i eget la?rande

Detta arbete a?r en sja?lvstudie i att utveckla improvisation pa? saxofon. Syftet a?r att utforska hur det a?r mo?jligt att uppna? en niva? av frihet i det improviserade spelet. En grundtanke som presenteras i inledningen a?r att all musik egentligen kommer ur improvisation.

Skolidrotten ger mer! : Om möjligheten att pÄverka motoriken positivt med mer fysisk aktivitet pÄ schemat.

Syfte  Undersöka om skolbarns motoriska kompetens pÄverkas av mÀngden schemalagd fysisk aktivitet. FrÄgestÀllningarI hur stor utstrÀckning fÄr skolbarn med fysisk aktivitet schemalagd fem gÄnger i veckan bÀttre motorik Àn de som har schemalagd fysisk aktivitet tvÄ gÄnger i veckan?MetodVi har anvÀnt oss av ett motoriktest, kallat NyTidstestet, för att testa 111 elever i Ärskurserna 3-5. Testet bestÄr av sexton olika stationer dÀr utförandet av respektive rörelse bedöms pÄ en fyrgradig skala. Testet har genomförts tvÄ gÄnger för att faststÀlla interreliabiliteten. Det Àr författarna av studien som agerat bedömare vid motoriktesterna.

Effekter av fysisk trÀning som behandlingsÄtgÀrd för barn och ungdomar med Cerebral pares: En litteraturstudie

Introduktion: Cerebral pares Àr det vanligaste neurologiska funktionshindret hos barn och ungdomar i vÀstvÀrlden. Prevalensen berÀknas till omkring 2 av 1000 barn. Hos barn och ungdomar med cerebral pares förkommer funktionsnedsÀttningar som spasticitet, minskad rörelsehastighet och nedsatt koordination. Spasticitet har ansetts vara den huvudsakliga orsaken till nedsatt rörelsefunktion vid cerebral pares. StyrketrÀning har förmodats kunna öka spasticiteten och dÀrför inte ansetts lÀmplig som trÀningsform för individer med cerebral pares.

Stereotypier hos hÀst

Syftet med litteraturstudien Àr att beskriva hÀstens stereotypier samt diskutera vad dessa beror pÄ och hur de kan förebyggas. Stereotypier Àr upprepade och oförÀndrade rörelser utan mÄl och syfte. Om hÀstar uppvisar stereotypier kan det vara tecken pÄ att de saknar kontroll över sin situation. Det Àr enbart djur i fÄngenskap som uppvisar stereotypier. HÀstar uppvisar flera olika stereotypier sÄsom krubbitning, vÀvning, boxvandring, huvudkast och stereotypt sparkande i vÀgg.

Att vara dÀr : designaspekter av ett VR-system för anvÀndning i en arkitektpraktik.

I denna studie undersöktes designövervÀganden för ett VR-system som ska stödja en arkitektonisk designprocess. Dagens anvÀndning av VR-system inom arkitektur Àr inte sÀrskilt utbredd men anses vara ett stort framtida anvÀndningsomrÄde för VR-teknik. Större delen av den forsk-ning som bedrivs inom VR-omrÄdet fokuserar pÄ tekniken i sig. VR-system skapade i demonstrationssyfte anvÀnds till att undersöka fenomen som avstÄndsbedömning och navigeringsförmÄga i virtuella vÀrldar. Denna forskning Àr viktig, men Àr inte tillrÀcklig för att ge vÀgledning i hur man bör designa ett VR-system som ska stödja en arkitektonisk process.

MTI - En metod för att frÀmja koncentrationsförmÄgan

Vad Àr MTI? Hur pÄverkar motoriska rörelser koncentrationsförmÄgan hos barn? ?Sitter du nu och dagdrömmer igen? Spring inte omkring! Sitt still och lyssna pÄ vad jag sÀger.? Detta fenomen kan tyckas vara ett normalt beteende för barn i klassrummet. Men observerar man barnet individuellt kan man se att det finns underliggande problem med bÄde motoriken och koncentrationen. Barns reflexer, sinnen, mognad, stimulans och sjÀlvförtroende tillsammans med motoriska rörelser sÄ som finmotorik och grovmotorik gÄr hand i hand med inlÀrning hos barn. MTI, Motorik TrÀnar InlÀrning, Àr en metod för förÀldrar och pedagoger som hjÀlper barnen med deras motoriska rörelser och som frÀmjar koncentrationen i klassrummet. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vilken betydelse metoden MTI har för frÀmjandet av barns koncentrationsförmÄga.

Barns uppfattning av lÀsning

Skolan skall enligt Skolverkets kursplaner strÀva efter att utveckla elevers fysiska, psykiska och sociala förmÄga samt inspirera till en aktiv fritid. Det Àr en viktig utgÄngspunkt eftersom forskning visat att inaktivitet i barn och ungdomsÄren till stor del pÄverkar hur fysiskt aktiv man blir som vuxen, vilket för med sig sÄvÀl fysiologiska som psykologiska effekter. Ett problem Àr att idrottsÀmnet aldrig har haft sÄ lite undervisningstid som nu i och med att skolans styrdokument Lpo94 började gÀlla. Den minskade tiden för idrottsundervisning kan tyckas mÀrklig, nÀr man idag ser en allt större ökning av kroniska sjukdomar hos yngre. För att frÀmja barns rörelsebehov startades Bunkefloprojektet vilket utvecklades till Bunkeflomodellen som flertalet skolor runt om i Sverige tillÀgnat sig.

Barns upplevelse av matematik i Ă„rskurs ett

Skolan skall enligt Skolverkets kursplaner strÀva efter att utveckla elevers fysiska, psykiska och sociala förmÄga samt inspirera till en aktiv fritid. Det Àr en viktig utgÄngspunkt eftersom forskning visat att inaktivitet i barn och ungdomsÄren till stor del pÄverkar hur fysiskt aktiv man blir som vuxen, vilket för med sig sÄvÀl fysiologiska som psykologiska effekter. Ett problem Àr att idrottsÀmnet aldrig har haft sÄ lite undervisningstid som nu i och med att skolans styrdokument Lpo94 började gÀlla. Den minskade tiden för idrottsundervisning kan tyckas mÀrklig, nÀr man idag ser en allt större ökning av kroniska sjukdomar hos yngre. För att frÀmja barns rörelsebehov startades Bunkefloprojektet vilket utvecklades till Bunkeflomodellen som flertalet skolor runt om i Sverige tillÀgnat sig.

Att undervisa i svenska. En litteraturstudie om teoretiska perspektiv och metodiska konse-kvenser

Det hÀr arbetet syftar till att fördjupa min kunskap sÄ att jag kan avgöra hur jag skall lÀgga upp min undervis-ning i svenska. Jag vill undervisa sÄ att eleverna möts av respekt, kÀnner trygghet och kan utvecklas till har-moniska mÀnniskor, samt bevarar och utvecklar sin lust att lÀra. För att fördjupa min kunskap ÄtervÀnder jag i denna litteraturstudie till kÀllor som inspirerat mig under lÀrar-utbildningen. Jag arbetar utifrÄn teserna att dessa inspirationskÀllor har en gemensam teoretisk grund, och att denna grund mÄste fÄ metodiska konsekvenser. Jag presenterar under rubrikerna "MÀnniskosyn", "Kunskapssyn" och "SprÄksyn" de grundlÀggande synsÀtt som författarna till litteraturen uttrycker.

Evidensgranskning av behandlingsmetoder grundade i spegelneurons-teorin som anvÀnds inom stroke rehabiliteringen : En systematisk litteratursammanstÀllning

Stroke Àr en folksjukdom, som Ärligen drabbar ca 30 000 mÀnniskor. Ett vanligt ÄterstÄende problem efter stroke Àr hemipares som kan innebÀra svaghet i ena kroppshalvans arm och/eller ben, samt svÄrigheter att klara det vardagliga livet. För att ge patienten sÄ bra förutsÀttningar som möjligt att uppnÄ en sÄ hög grad av sjÀlvstÀndighet som möjligt Àr det viktigt med en intensiv rehabilitering. Flera studier har visat att spegelterapi kan vara ett lovande verktyg att anvÀnda inom strokerehabiliteringen. Syftet med studien var att sammanstÀlla evidensen för behandlingsmetoder grundade inom spegelneurons-teorin som anvÀnds inom stroke rehabiliteringen.

Musikintervention i omvÄrdnaden av strokepatienter: Musik öppnar dörrar.

Kunskapen om att musik kan ha en helande verkan har funnits sÄ lÄngt tillbaka som det finns skrivna kÀllor. Föreliggande uppsats Àr en litteraturstudie som behandlar musikanvÀndandet i omvÄrdnaden av patienter med stroke. Orsaken till att vi intresserade oss för dessa patienter var att de ofta har en komplex symtombild och drabbas psykologiskt pÄ mÄnga sÀtt. Syftet var att beskriva musikens effekter i omvÄrdnaden av patienter med stroke. UtgÄngspunkten var ett hÀlsoperspektiv.

Naturliga kluster av funktionella enheter i ultraljudssekvenser : En utvÀrdering av klusteranalys för att detektera motoriska enheter i kontraherande skelettmuskulatur

Strukturell avbildning med ultraljud kan anvÀndas för att upptÀcka sjukdomar och störningar i kroppen. För att stÀlla tillförlitliga diagnoser rÀcker det inte alltid med en strukturell avbildning utan ibland krÀvs det Àven fysiologisk information. Vid anvÀndning av funktionell avbildning med ultraljud kan den informationen mÀtas i kroppens olika fysiologiska system. Systemen bestÄr av funktionellt olika enheter och kallas för motoriska enheter i skelettmuskulatur. Vid sjukdomar som ateroskleros (Äderförkalkning) kan dessa enheter vara sÄ kallade kÀrlplack, som bestÄr av vÀvnad med varierande egenskaper och medicinsk relevans. Möjligheten att kunna analysera funktionella enheter i system som dessa kan bidra mycket till diagnostisering av sjukdomar och störningar. Den hÀr studien presenterar en metod för att hitta naturliga kluster av funktionella enheter i skelettmuskulatur, frÄn 3D-data inhÀmtat med ultraljudssekvenser. I studien genererades syntetiska data frÄn en modell som simulerar sekvenser av aktionspotentialer i kontraherande muskelvÀvnad.

En samtalsanalytisk studie av interaktion under behandling i afasigrupp

Afasi medför en sprÄklig och kommunikativ begrÀnsning för personer med afasi vid samspel med andra individer. Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka interaktion mellan personer med afasi, samt mellan afasigruppsledare och deltagare i en afasigrupp under behandlingssituationer. Tre afasigrupper, med sammanlagt elva afasigruppsdeltagare och fyra afasigruppsledare deltog i föreliggande studie. Datainsamling skedde via videoupptagning samt ljudinspelning. Det insamlade materialet transkriberades och analyserades enligt samtalsanalytiska principer.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->