Sök:

Sökresultat:

224 Uppsatser om Motorisk inlärning - Sida 15 av 15

VÄrdpersonalens roll i kommunikation och omvÄrdnad av patienter med afasi orsakas av stroke

BakgrundCirka 12 000 personer drabbas av afasi i Sverige varje Ă„r. Även om afasi Ă€r vanligast bland Ă€ldre Ă€r det ungefĂ€r 35 procent av alla med afasi som Ă€r yngre Ă€n 65 Ă„r. Den vanligaste orsaken till afasi Ă€r stroke. Cirka 33 procent av alla strokefall resulterar i afasi. Trauman, trafikolyckor samt hjĂ€rntumör Ă€r andra orsaker till afasi.

Interaktion mellan smÄ barn med Cerebral Pares och deras vardagliga samtalspartners pÄ förskolan

Det övergripande syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur smÄ barn med Cerebral Pares (CP) deltar, kommunicerar och interagerar med sina vardagliga samtalspartners pÄ förskolan. I studien deltog tvÄ smÄ pojkar (2;4 och 4;3 Är) med grav CP (GMFCS 5) med lite/inget talat sprÄk. De filmades pÄ förskolan i olika vardagliga aktiviteter tillsammans med de andra barnen och personalen. Vid analysen studerades pojkarnas samlade kommunikativa resurser och Äterkommande mönster i samtalen pÄ ett detaljerat plan med hjÀlp av Conversation Analysis (CA). Analysen visade att samtalspartnern hade en viktig roll för att underlÀtta i samtalet genom att tolka och tillskriva pojkarnas bidrag betydelse.

Är styrketrĂ€ning en bra trĂ€ningsform för barn och ungdomar med cerebral pares

Bakgrund: Cerebral pares Àr ett samlingsnamn för ett följdtillstÄnd efter en skada i den omogna hjÀrnan med funktionsnedsÀttning som varierar mycket i symptom och svÄrighetsgrad som följd. Den motoriska funktionsnedsÀttningen pÄverkas bl.a. av avvikande tonus, nedsatt koordination, nedsatt balans och muskelsvaghet. Tidigare har det i Sverige varit en generell uppfattning att styrketrÀning med vikter m.m. inte Àr lÀmpligt för barn.

Övning ger fĂ€rdighet : en interventionsstudie om extra rörelseundervisnings inverkan pĂ„ barns motorik

SammanfattningSyfte & frÄgestÀllningarSyftet med denna studie var att undersöka extra rörelsetrÀnings eventuella effekt pÄ motoriken hos elever i Är 2. Vi ville Àven titta nÀrmare pÄ hur barnens motorik pÄverkades utifrÄn förmÄgan att utföra styrkemoment samt moment som innefattar de motoriska grundformerna i kombination. Metod Studien utfördes pÄ en kommunal skola i en större förort till Stockholm och innefattade en interventionsgrupp och en kontrollgrupp bestÄende av 20 elever, 10 flickor och 10 pojkar, respektive 18 elever, 13 flickor och 5 pojkar i Ärskurs 2. Studien pÄgick under 10 veckor under höstterminen och interventionen bestod av en timmes extrainsatt rörelsetrÀning i veckan vid sammanlagt 10 interventionstillfÀllen. UtvÀrdering skedde med hjÀlp av motoriktestet NyTids-testet före och efter interventionen. Resultat Resultaten visar att en förbÀttring har skett hos pojkarna i interventionsgruppen och Àven hos flickorna i kontrollgruppen medan flickorna i interventionsgruppens resultat Àr nÄgot mer oförÀndrade. Som helhet visade interventionsgruppen störst förbÀttring pÄ stationerna som innefattar grundformerna i kombination, medan kontrollgruppen visade störst förbÀttringar pÄ de stationer som innefattar enskilda grundformer.

FMT-metoden - En studie om hur verksamma terapeuter talar om sin metod och sitt arbetssÀtt

Title: A study of how active therapist talks about the FMT method. FMT-therapists use music as a means of communication. The method is non verbal and uses musical codes to create a framework for the apprentice. The instruments that are being used are piano, drums, a variety of flutes and whistles. The FMT-method is a musical form of therapy that targets all functional disabilities.

Anestesisjuksköterskors uppfattningar om sedering : en enkÀtstudie

Bakgrund och syfte: Anestesiologisk omvÄrdnad utförs av anestesisjuksköterskan perioperativt. Anestesisjuksköterskan ansvarar för att i samrÄd med patient och nÀrstÄende identifiera perioperativa vÄrdbehov, upprÀtta en omvÄrdnadsplan, leda och utvÀrdera omvÄrdnadsÄtgÀrder. Vid all vÄrd av patienter ska patientjournal föras. Anestesisjuksköterskan ska bÄde muntligen och skriftligen rapportera, dokumentera och utvÀrdera den perioperativa vÄrden. Sedering har lugnande effekt, ökar acceptansen av obehag och ger viss amnesi.

Rehabilitering efter stroke : Följs lokala strokeriktlinjer av arbetsterapeuter verksamma i Örebro lĂ€ns kommuner?

För att sĂ€kerstĂ€lla god och evidensbaserad vĂ„rd för personer som drabbats av stroke finns nationella strokeriktlinjer upprĂ€ttade. I Örebro lĂ€n har man utifrĂ„n dessa utvecklat lokala strokeriktlinjer, dĂ€r den rehabiliterande fasen beskrivs mer fördjupat Ă€n i de nationella. Syfte: Att kartlĂ€gga i vilken utstrĂ€ckning arbetsterapeuter verksamma i Örebro lĂ€ns kommuner arbetar efter lokala strokeriktlinjer. Metod: I denna studie anvĂ€ndes en kvantitativ design dĂ€r ett webb-baserat frĂ„geformulĂ€r skickades ut till 168 arbetsterapeuter. Nittioen av dessa besvarade formulĂ€ret (svarsfrekvens 54%).

Hur resonerar personalen pÄ ett gruppboende kring brukarnas fritidsaktiviteter?

Den hÀr uppsatsen kommer presentera hur personalen pÄ ett specifikt gruppboende resonerar kring brukarnas fritidsaktiviteter i relation till brukarnas behov och personalens egen roll. VÄr hypotes Àr att funktionshindrades sjÀlvstÀndighet och delaktighet i samhÀllet gynnas av fritidsaktiviteter. Vi menar ocksÄ att funktionshindrades lÀrande och bildning pÄverkas positivt av fritidsaktiviteter. Vi har gjort en fallstudie pÄ ett gruppboende för personer med psykiska och i vissa fall bÄde psykiska och fysiska funktionshinder. Vi har genomfört sju kvalitativa intervjuer med personer som har anknytning till gruppboendet.

Qigong i skolan. En studie av processen i en lÄgstadieklass som under en termin utövar Qigong dagligen

Bakgrund Barn och stress borde inte höra ihop. Dock visar Apotekets försÀljningsstatistik att utskrivning av sömnmedel och lugnande medel till barn och ungdomar fortsÀtter att öka. Vi lever i ett samhÀlle dÀr tempo och informationsflöde accelererar. Samtidigt ökar kraven pÄ vÄra barn i olika sammanhang.Vi kan inte förÀndra den tid vi lever i men vi kan och behöver finna metoder för att hantera stress och dÀrmed öka livskvalitén. Det Àr angelÀget eftersom vi numera vet att barn inte bara drabbas av stress som kommer till omedelbara uttryck, utan att stress dessutom Àr en orsak till att sjukdomar utvecklas senare i livet.SyfteSyftet med studien Àr att hitta ett verktyg för barn att hantera och minska stress och dÀrigenom öka sitt vÀlbefinnande.

Att göra det enklare att öppna plastpÄsar : Ett produktutvecklingsprojekt pÄ uppdrag av Binar Elektronik AB

Rapporten behandlar Àmnet att göra det enklare att öppna plastpÄsar och görs pÄ uppdrag av Leif Gustavsson vid Binar Elektronik AB i TrollhÀttan. Arbetetet utförs i kursen Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i innovationsteknik och design, MSGC12 vid fakulteten för hÀlsa, natur- och teknikvetenskap pÄ Karlstad universitet under vÄren 2013.Idag sker öppnandet av pÄsar ofta genom att ett tumme-pekfingergrepp skjuvar isÀr pÄsens vÀggar. Informationssökningen visar att behovet av en lösning som gör det enklare att öppna olika typer av plastpÄsar i butik och inom hushÄll Àr mycket stort för mÀnniskor bÄde med och utan funktionsnedsÀttning. Dels ur ett anvÀndningsperspektiv, dÄ operationen krÀver en hög motorisk förmÄga men Àven ur ett smittspridningsperspektiv, dÄ fingrarna ofta mÄste blötas med saliv för att Ästadkomma tillrÀckligt hög friktion mot pÄsen för att skjuva upp den. Eftersom individen dÄ fÄr i sig de bakterier hon har pÄ handen och för sina munhÄlebakterier vidare nÀr hon tar i ett annat föremÄl.

Dopamins roll i aptitreglering ? vad vet vi om djurslaget hund?

Syftet med denna studie Àr att titta pÄ det vi vet om dopamins roll i aptitreglering idag, bÄde generellt och med ett veterinÀrmedicinskt intresse specifikt pÄ hund. Dopamin Àr transmittorsubstans i flera nervbanor i hjÀrnan och dess frisÀttning har traditionellt kopplats starkt till att positivt förstÀrka nyttosamma upplevelser eller handlingar i det som kallas kroppens ?belöningssystem?. I relation till föda och födorelaterade beteenden har man dock pÄ senare tid sett att dopamin har en bredare betydelse Àn att enbart förstÀrka sjÀlva födointaget. I litteraturen syns dÀrför ett fokusskifte mot ett vidare perspektiv med hÀnsyn till dopamins alla, nu kÀnda roller ? nÄgot som vÀckt insikten om det dopaminerga systemets komplexitet och frÄgan om det ens Àr möjligt att fÄ en helhetsbild över alla dess funktioner. Denna litteraturstudie har undersökt delar av ett stort litteraturmaterial fram tills idag och konkluderar att trots mycket forskning Àr dopamins exakta funktioner i aptitregleringen fortfarande inte klarlagda utan det verkar fortfarande rÄda ovisshet och oenigheter.

Barn och ungdomars behov i den fysiska miljön : skolgÄrdar i mindre tÀtorter

SAMMANFATTNING Examensarbetet skildrar hur barn och ungdomar pÄverkas av den fysiska miljön pÄ skolgÄrdar samt hur miljön pÄverkar pedagogik och sociala mönster. Undersökningens frÀmsta syfte Àr att ÄskÄdliggöra vilka utvecklingsriktningar som Àr aktuella dÄ det gÀller förbÀttringar av skolgÄrdsmiljöer. Eftersom skolgÄrdens fysiska utformning Àven pÄverkar den sociala miljön, undersöks den fysiska miljöns sammansÀttning i relation till pedagogiska och sociala behov. Barn och ungdomar vistas pÄ skolgÄrden flera timmar varje dag i mÄnga Är, dÀrför Àr det vÀsentligt att den utemiljö de har att tillgÄ ger stimulans och rekreation. Dagens debatter handlar till stor del om behovet av att vistas i naturen för att fÄ helhet i undervisningen, trÀna motorik och kondition, tydliggöra samband samt lÀra eleverna lyssna till sin intuition.

Barn-djurinteraktioner i svenska grundskolan : sker det och varför?

Forskning har visat pÄ goda effekter hos barn som har djur i sin omgivning. Barn som har en hög tillgivenhet till djur i hemmet visar bland annat en större empati och mer prosociala beteenden Àn barn som har lÀgre tillgivenhet till sina djur eller barn som inte har djur i hemmet. Denna effekt har Àven visat sig hÄlla i sig till vuxen Älder. Studier visar att en hunds nÀrvaro i ett klassrum kan pÄverka eleverna sÄ att de fÄr högre kognition, större empati, visar mindre aggressivitet och blir bÀttre socialt interagerade. Kombineras hundnÀrvaro med social trÀning för barnen blir effekten att barnen visar Ànnu mindre aggressivitet Àn om barnen endast fÄr social trÀning.

Barn och ungdomars behov i den fysiska miljön - skolgÄrdar i mindre tÀtorter

SAMMANFATTNING Examensarbetet skildrar hur barn och ungdomar pÄverkas av den fysiska miljön pÄ skolgÄrdar samt hur miljön pÄverkar pedagogik och sociala mönster. Undersökningens frÀmsta syfte Àr att ÄskÄdliggöra vilka utvecklingsriktningar som Àr aktuella dÄ det gÀller förbÀttringar av skolgÄrdsmiljöer. Eftersom skolgÄrdens fysiska utformning Àven pÄverkar den sociala miljön, undersöks den fysiska miljöns sammansÀttning i relation till pedagogiska och sociala behov. Barn och ungdomar vistas pÄ skolgÄrden flera timmar varje dag i mÄnga Är, dÀrför Àr det vÀsentligt att den utemiljö de har att tillgÄ ger stimulans och rekreation. Dagens debatter handlar till stor del om behovet av att vistas i naturen för att fÄ helhet i undervisningen, trÀna motorik och kondition, tydliggöra samband samt lÀra eleverna lyssna till sin intuition.

<- FöregÄende sida