Sök:

Sökresultat:

419 Uppsatser om Motor - Sida 8 av 28

Produktionsmetod Radarlåda

Detta projekt handlar om att byta Motor på ett äldre flygplan en PA28-161 (Piper Cherokee Cadet ) med registreringsbeteckning SE-KMI som ägs av Västerås Flygklubb.SE-KMI är ett äldre flygplan som är tillverkat år 1989 och har en förbrukad Motor av typen Lycoming som går på bränslet Avgas 100 LL. Idag möter sådana flygplan stora problem runt om i världen och har svårt att konkurrera med de nyare varianterna. Anledningen till detta är att de har blivit alltmer oekonomiska och icke miljövänliga på grund av den höga bränsleförbrukningen och den ständiga prisökningen på bränslet. En annan faktor som gör situationen ännu svårare är tillgången på bränslet ( Avgas 100 LL ) både i Sverige och runt om i världen.För att man ska kunna hålla flygplanet i drift, så anser man att den bästa lösningen är att byta Motorn till en annan typ som ska gå på en typ av bränsle som är billigare, lätt åtkomligt samt har lägre bränsleförbrukning och miljövänligare.  Metoden som används i denna rapport har gått ut på att undersöka marknaden för att samla information om val av ny Motor och att ta kontakt med berörda myndigheter för att kolla upp vad lagen säger, att jobba med dokumentationer och att ansöka om nya certifikat.

Konceptstudie av hydraulisk handpump

Detta projekt handlar om att byta Motor på ett äldre flygplan en PA28-161 (Piper Cherokee Cadet ) med registreringsbeteckning SE-KMI som ägs av Västerås Flygklubb.SE-KMI är ett äldre flygplan som är tillverkat år 1989 och har en förbrukad Motor av typen Lycoming som går på bränslet Avgas 100 LL. Idag möter sådana flygplan stora problem runt om i världen och har svårt att konkurrera med de nyare varianterna. Anledningen till detta är att de har blivit alltmer oekonomiska och icke miljövänliga på grund av den höga bränsleförbrukningen och den ständiga prisökningen på bränslet. En annan faktor som gör situationen ännu svårare är tillgången på bränslet ( Avgas 100 LL ) både i Sverige och runt om i världen.För att man ska kunna hålla flygplanet i drift, så anser man att den bästa lösningen är att byta Motorn till en annan typ som ska gå på en typ av bränsle som är billigare, lätt åtkomligt samt har lägre bränsleförbrukning och miljövänligare.  Metoden som används i denna rapport har gått ut på att undersöka marknaden för att samla information om val av ny Motor och att ta kontakt med berörda myndigheter för att kolla upp vad lagen säger, att jobba med dokumentationer och att ansöka om nya certifikat.

Vatten Velociped Koncept

Detta projekt handlar om att byta Motor på ett äldre flygplan en PA28-161 (Piper Cherokee Cadet ) med registreringsbeteckning SE-KMI som ägs av Västerås Flygklubb.SE-KMI är ett äldre flygplan som är tillverkat år 1989 och har en förbrukad Motor av typen Lycoming som går på bränslet Avgas 100 LL. Idag möter sådana flygplan stora problem runt om i världen och har svårt att konkurrera med de nyare varianterna. Anledningen till detta är att de har blivit alltmer oekonomiska och icke miljövänliga på grund av den höga bränsleförbrukningen och den ständiga prisökningen på bränslet. En annan faktor som gör situationen ännu svårare är tillgången på bränslet ( Avgas 100 LL ) både i Sverige och runt om i världen.För att man ska kunna hålla flygplanet i drift, så anser man att den bästa lösningen är att byta Motorn till en annan typ som ska gå på en typ av bränsle som är billigare, lätt åtkomligt samt har lägre bränsleförbrukning och miljövänligare.  Metoden som används i denna rapport har gått ut på att undersöka marknaden för att samla information om val av ny Motor och att ta kontakt med berörda myndigheter för att kolla upp vad lagen säger, att jobba med dokumentationer och att ansöka om nya certifikat.

Motorbyte

Detta projekt handlar om att byta Motor på ett äldre flygplan en PA28-161 (Piper Cherokee Cadet ) med registreringsbeteckning SE-KMI som ägs av Västerås Flygklubb.SE-KMI är ett äldre flygplan som är tillverkat år 1989 och har en förbrukad Motor av typen Lycoming som går på bränslet Avgas 100 LL. Idag möter sådana flygplan stora problem runt om i världen och har svårt att konkurrera med de nyare varianterna. Anledningen till detta är att de har blivit alltmer oekonomiska och icke miljövänliga på grund av den höga bränsleförbrukningen och den ständiga prisökningen på bränslet. En annan faktor som gör situationen ännu svårare är tillgången på bränslet ( Avgas 100 LL ) både i Sverige och runt om i världen.För att man ska kunna hålla flygplanet i drift, så anser man att den bästa lösningen är att byta Motorn till en annan typ som ska gå på en typ av bränsle som är billigare, lätt åtkomligt samt har lägre bränsleförbrukning och miljövänligare.  Metoden som används i denna rapport har gått ut på att undersöka marknaden för att samla information om val av ny Motor och att ta kontakt med berörda myndigheter för att kolla upp vad lagen säger, att jobba med dokumentationer och att ansöka om nya certifikat.

Enkel mätning av elongation vid dragprov

Detta projekt handlar om att byta Motor på ett äldre flygplan en PA28-161 (Piper Cherokee Cadet ) med registreringsbeteckning SE-KMI som ägs av Västerås Flygklubb.SE-KMI är ett äldre flygplan som är tillverkat år 1989 och har en förbrukad Motor av typen Lycoming som går på bränslet Avgas 100 LL. Idag möter sådana flygplan stora problem runt om i världen och har svårt att konkurrera med de nyare varianterna. Anledningen till detta är att de har blivit alltmer oekonomiska och icke miljövänliga på grund av den höga bränsleförbrukningen och den ständiga prisökningen på bränslet. En annan faktor som gör situationen ännu svårare är tillgången på bränslet ( Avgas 100 LL ) både i Sverige och runt om i världen.För att man ska kunna hålla flygplanet i drift, så anser man att den bästa lösningen är att byta Motorn till en annan typ som ska gå på en typ av bränsle som är billigare, lätt åtkomligt samt har lägre bränsleförbrukning och miljövänligare.  Metoden som används i denna rapport har gått ut på att undersöka marknaden för att samla information om val av ny Motor och att ta kontakt med berörda myndigheter för att kolla upp vad lagen säger, att jobba med dokumentationer och att ansöka om nya certifikat.

En fallstudie i platsbrist vid patientnära vårdutförd på Södertälje sjukhus

Detta projekt handlar om att byta Motor på ett äldre flygplan en PA28-161 (Piper Cherokee Cadet ) med registreringsbeteckning SE-KMI som ägs av Västerås Flygklubb.SE-KMI är ett äldre flygplan som är tillverkat år 1989 och har en förbrukad Motor av typen Lycoming som går på bränslet Avgas 100 LL. Idag möter sådana flygplan stora problem runt om i världen och har svårt att konkurrera med de nyare varianterna. Anledningen till detta är att de har blivit alltmer oekonomiska och icke miljövänliga på grund av den höga bränsleförbrukningen och den ständiga prisökningen på bränslet. En annan faktor som gör situationen ännu svårare är tillgången på bränslet ( Avgas 100 LL ) både i Sverige och runt om i världen.För att man ska kunna hålla flygplanet i drift, så anser man att den bästa lösningen är att byta Motorn till en annan typ som ska gå på en typ av bränsle som är billigare, lätt åtkomligt samt har lägre bränsleförbrukning och miljövänligare.  Metoden som används i denna rapport har gått ut på att undersöka marknaden för att samla information om val av ny Motor och att ta kontakt med berörda myndigheter för att kolla upp vad lagen säger, att jobba med dokumentationer och att ansöka om nya certifikat.

Trådlös kamerastyrning

As an amateur it can be difficult filming from several angles at the same time as this requires several cameras. It´s also hard to film at occasions when it´s not appropriate to manoeuvre the camera manually. Systems for solving these problems already exist, but it´s either more expensive, professionalsystems or cheaper systems with limited functionality.The purpose of this project is to develop a cost efficient solution to the problem above that offers a better functionality then existing commercial systems. The biggest difference from existing products is the wireless video feedback from the camera to the remote unit.The result of the project is a system consisting of two units, a manoeuvre unit with a cradle for the video camera and a remote unit from which the operator can control pan and tilt of the video camera.Communication between the two units is wireless.On the remote unit there is a joystick and a display mounted. In addition to this, there is also an IR receiver that is capable of reading the signal from the cameras own remote and sending it to the manoeuvre unit.The manoeuvre unit is equipped with one Motor to control the tilt function and one Motor to control the pan.

Serviceförbättringar av GTC-200MSS

Som ett sista arbete på högskoleingenjörsutbildningen i maskinteknik på Umeå universitet så har jag sett över servicevänligheten på ett reservkraftsaggregat. Attacus Power AB har stått som värd för detta arbete och även tillhandahållit arbetsplats under utförandet.Ett reservkraftsaggregat är ofta en dieseldriven Motor kopplad till en generator som alstrar ström. Denna ström kan sedan användas för att driva sjukhus eller liknande vid ett eventuellt strömavbrott.Modellen som skulle ses över heter GTC-200MSS och den är en extra tyst modell avsedd för platser som filminspelningar och liknande där ljudnivån är en viktig faktor.Det jag skulle utföra var att försöka hitta en lösning där Motor och generator, med så litet ingrepp som möjligt, kunde tas ut för underhåll.Arbetet började med att olika lösningsförslag togs fram. Allt från att vicka av hela höljet, till en ny utformning av modellen. Efter att alla förslag presenterats och gåtts igenom med inblandade på företaget, så beslutades att en lösning där en truck eller liknande med hjälp av sina gafflar kunna lyfta ut Motor och generator var den bästa lösningen.För att göra det enkelt för de som skulle utföra ingreppet så gjordes en enkel manual.En modell togs fram där truckens gafflar legat till grund för utförandet samt dess belastningsfall.

Produktivitet vid selektiv mekaniserad bioenergiröjning av eftersatta röjningsbestånd :

In Sweden, harvesting pre-commercial thinning (PCT) stems for energy purposes is a interesting way of financing the high cost of preparing dense stands for a profitable first conventional thinning. This concept can be labelled bioenergy thinning. The aim of this study was to quantify the productivity of a Vimek 404R light harvester with an accumulating Naarva-Grip cutting head during the bioenergy thinning of a self-regenerated stand west of Sunnansjö in Dalarna. The stand was birch-dominated, contained 15 371 stems/ha, and measured on average 4,6 cm Dbh and 7 m tall. Even though the driver was well experienced with the machine, the stand in question was the first one that he ever thinned in this manner. Nevertheless, the driver strived to accumulate as many stems as possible during each crane cycle and chose to cut taller stems in half so as to make the handling and forwarding of the harvested stems easier.

Analys av inkörd motor

Det här examensarbetet går ut på att utreda vilken påverkan oljeval och inkörningsmetod har på tätning mellan kolvring och cylindervägg i en fyrtaktsMotor. Arbetet har utförts på en Motorcykel av märket Honda och modellen heter CBR 954 RR årsmodell 2003. Det diskuteras dagligen i tidningar, på internet och i garage runt om i världen om vilken typ av inkörning som är effektivast för att få en Motor att gå bra och hålla länge. Vissa bil- och mctillverkare har helt tagit bort sina inkörningsrekommendationer medan andra fortfarande har kvar rekommendationen att man ska köra lugnt och på låga varvtal under ett visst antal mil. Eftersom att inkörningen påverkar väldigt många parametrar så finns inte möjlighet att testa hur olika oljeval och inkörningsmetoder påverkar alla dessa parametrar.

SiLu : Riktlinjer för spelmotor

SpelMotor är benämningen på den komponent som hanterar en del av mekaniken i ett datorspel. Förutom funktioner för grafik, fysik etc. finns också funktioner för rörelser, interaktion med världen etc. I detta examensarbete går vi in på hur en spelMotor för morgondagens mobiltelefon kan se ut, samt vad dagens mobiltelefoners hårdvara och mjukvara saknar för att dagens PC-spel ska kunna portas till dem. Stödet för att spela avancerade spel på mobiltelefoner växer ständigt och inom några år bör hårdvaran vara ungefär densamma som på PC.

Små barns motorik : En studie om hur pedagoger i förskolan arbetar med motorik i naturen

Syftet med denna undersökning är att undersökaPedagogernas syn på barns Motoriska utveckling med inriktning till naturmiljö samt om pedagogerna är medvetna om forskningen kring barns Motoriska utveckling med inriktning på naturmiljön. Studien bygger på kvalitativa intervjuer. Intervjuerna gjordes på fem olika förskolor med sex olika pedagoger, både förskollärare och barnskötare. Förskolorna var placerade i en mellan stor kommun i Sverige. De intervjuade jobbade på 1-3 års avdelning, då detta var vald åldersgrupp för undersökningen. Av resultatet framgår att pedagogerna är ute i naturen olika mycket och detta beror på olika faktorer. Det är dock medvetna om fördelarna som naturen har med sig för den Motoriska utvecklingen och kan inte se några nackdelar med naturen för den Motoriska utvecklingen.Pedagogerna är till viss del medvetna om forskningen kring ämnet, men de anser att medvetenheten är olika från pedagog till pedagog. Slutsatsen av studien är att pedagogerna är medvetna om de fördelar som naturen har med sig för den Motoriska utvecklingen och samtliga vill vara ute mer i naturen.

Teknikval gasväxlingsställdon. FPGA-kommuteringav borstlös DC-motor

Detta examensarbete behandlar kommutering av en BLDC-Motor, borstlös likspänningsMotor, med hjälp av FPGA, Field Programmable Gate Array. Det jämför och diskuterar också skillnader mellan de intelligenta aktuatorer som används av branchen idag med dumma aktuatorsystem och syftar till att bygga kunskap kring ämnet. Allt högre krav ställs på kommunikationen i ett fordon vad gäller hastighet och datamängd och av denna anledning är det av stort intresse att utreda om ett teknikbyte av ett driftkritiskt system som en BLDC-aktuator är möjligt och lämpligt.Som en fortsättning på tidigare examensarbeten som behandlat reglering av en borstlös likspänningsMotor med hjälp av en dum aktuator löser detta examensarbete ett problem rörande färdigskriven kommuteringskod som uppdagades. Att använda en FPGA för att ta fram kommuteringssignaler till drivsteget ger en försumbar fördröjning av de pulsbreddsmodulerade signalerna som reglerar Motorn och därmed uppnås en fungerande dum aktuator som uppfyller Scanias krav för kommutering av BLDC-Motorn.Dumma aktuatorer är på många sätt ett bättre alternativ än dagens intelligenta aktuatorer. Fördelar och nackdelar med tre olika system inom områdena uptime, produktionsvolymer, prisnivå och kostnader, reglerprestanda, IO-krav och eektkrav jämförs och diskuteras och på de ?flesta punkter pekar resultaten på att ett teknikbyte till dumma aktuatorer skulle ge vinster på era plan..

Styrtransmission för bandfordon

The purpose of this master thesis is to construct a steering transmission, for a trackedvehicle, containing two hydraulic circuits which are connected. The steeringtransmission should be mechanical to avoid steer-by-wire.BAE Systems Hägglunds has in an earlier study examined a system with two hydraulicpumps and one hydraulic Motor, but the safety of the system wasn?t sufficient.To achieve sufficient redundancy there must be two hydraulic Motors, which arecontrolled separately. When the two systems are connected in one point, this point is acritical part of the system because it directly affects both circuits. If one of the hydrauliccircuits fails the other should be able to operate independently as a steeringtransmission.

Cassava as an additive in biomass fuel pellet production :

In this study, the effects of using fine milled cassava stems as an additive in biofuel pellet production was compared to the effects of refined starch addition. The bulk biomass fuel raw material, to which the additive was added, was a blend of spruce and pine sawdust. An experimental design in the factors cassava/starch content, moisture content and material temperature was used. Measured responses were pellet bulk density, pellet durability, amount of fines, pelletizer Motor current, pellet temperature, die temperature and CV for pelletizer Motor current (a measure of process stability). Each response was modeled by multiple linear regression (MLR).

<- Föregående sida 8 Nästa sida ->