Sök:

Teknikval gasväxlingsställdon. FPGA-kommuteringav borstlös DC-motor

Detta examensarbete behandlar kommutering av en BLDC-motor, borstlös likspänningsmotor, med hjälp av FPGA, Field Programmable Gate Array. Det jämför och diskuterar också skillnader mellan de intelligenta aktuatorer som används av branchen idag med dumma aktuatorsystem och syftar till att bygga kunskap kring ämnet. Allt högre krav ställs på kommunikationen i ett fordon vad gäller hastighet och datamängd och av denna anledning är det av stort intresse att utreda om ett teknikbyte av ett driftkritiskt system som en BLDC-aktuator är möjligt och lämpligt.Som en fortsättning på tidigare examensarbeten som behandlat reglering av en borstlös likspänningsmotor med hjälp av en dum aktuator löser detta examensarbete ett problem rörande färdigskriven kommuteringskod som uppdagades. Att använda en FPGA för att ta fram kommuteringssignaler till drivsteget ger en försumbar fördröjning av de pulsbreddsmodulerade signalerna som reglerar motorn och därmed uppnås en fungerande dum aktuator som uppfyller Scanias krav för kommutering av BLDC-motorn.Dumma aktuatorer är på många sätt ett bättre alternativ än dagens intelligenta aktuatorer. Fördelar och nackdelar med tre olika system inom områdena uptime, produktionsvolymer, prisnivå och kostnader, reglerprestanda, IO-krav och eektkrav jämförs och diskuteras och på de ?flesta punkter pekar resultaten på att ett teknikbyte till dumma aktuatorer skulle ge vinster på era plan.

Författare

Minna Morri

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..