
Sökresultat:
162 Uppsatser om Motivations - Sida 2 av 11
Incitament bakom rapportering av intellektuellt kapital: En kategoribaserad analys av årsredovisningar från åtta IT-företag
Syftet med denna studie är uppdelat i två aspekter. För det första avser vi bidra till kunskapsutveckling genom att observera och presentera vilka incitament som kan finnas bakom kommunicerande av intellektuellt kapital (IK) utifrån IT-företags rapportering av IK genom årsredovisningen. För det andra avser vi att genom vår studie ge ett metodbidrag till forskningen på IK-området genom att visa hur kategorisering med hjälp av ett flerdimensionellt analysverktyg kan användas, tillsammans med olika teoretiska perspektiv, för att analysera hur incitament för rapportering av IK reflekteras i IT-företags årsredovisningar.Studien har utförts genom att empiriskt material från årsredovisningar har kategoriserats utifrån en nyskapad modell bestående av fyra huvudkategorier med vardera fyra underkategorier. Modellen är starkt influerad av Sveiby (1997) och Meritum Project (2002) men utgörs totalt sett av en syntes av ett antal olika modeller och teorier från forskare inom IK-området, med vissa externa influenser. Det kategoriserade empiriska materialet har sedan analyserats utifrån fyra teoretiska analysperspektiv.
Barnen - ett gemensamt ansvar En kvalitativ studie om familjehemsföräldrars motivation och upplevelser av socialt stöd i Paraguay
This qualitative study is about motivation and experience of support among non-kinship fosterparents in a child welfare agency (NGO), in Paraguay. The empirical data where collectedthrough out six semi-structured qualitative interviews, with totally eight foster parentsparticipating. The aim of the study was to describe and analyze what motivates foster parentsand how they experience support from their formal and informal network. Further theobjective was to investigate how support (may) affect motivation and enable good foster care.Theoretical concepts such as solidarity, intrinsic and extrinsic Motivations as well as socialsupport where used to analyze the data.The results show that there are many different motives and Motivations (intrinsic andextrinsic) that correlate in the decision to become and continue to be a foster parent. Amongthem social involvement, the wish to make a difference in a child?s life, have something tooffer as a family and personal satisfaction seems to be the most frequent reasons.
REKTORERS BESLUT OM POLITISKA PARTIBES?K I SKOLAN. En kvalitativ studie om rektorers sk?l till att till?ta respektive inte till?ta politiska partibes?k i gymnasieskolan
This thesis explores the decisions behind swedish principals to permit or prohibit political
parties from visiting schools. Through a series of semistructured qualitative interviews with
five respondents from different high schools, insights were gathered into their Motivations
regarding political party visits to schools. The results indicate that principals view political
party visits as significant for fostering civic engagement, aligned with the school's democratic
mission. However, some principals opt to prohibit such visits due to concerns about non democratic values and potential disruptions. Practical considerations like safety, logistical
issues, and conflict risks are also crucial in their decision-making, highlighting awareness of
potential challenges posed by political visits.
Är Handelsbankens belöningssystem Oktogonen en motivations och effektivitetshöjande strategi
Methodology The foundation to my essay has been created using both primary and secondary data. Inquiries have been handed out to Handelsbanken. This data is completed with appropriate theories and ends in an analysis and finally a result and suggestion to continuing studies.Conclusions My conclusion is that the employees and the management has the same opinion on the bonussystem Oktogon. Both parts sees the system as a motivation factor in the organization. But still not enough effect on the employees to call it an effective strategy..
Motiverande faktorer - En studie om fastighetsmäklarens motivation
Tidigare forskning har visat att det är vissa faktorer (hygienfaktorer) som utgör grunden, och således är ett måste, för att motivation överhuvudtaget ska kunna uppstå (Herzberg, 1966). Vidare är det dock helt andra faktorer (Motivationsfaktorer) som i sig fungerar motiverande för individen. Problemformuleringen som ligger till grund för föreliggande studie är vilka faktorer ökar fastighetsmäklarens motivation? Syftet är därför att undersöka vilka faktorer som ökar fastighetsmäklarens motivation genom att jämföra Motivations- och hygienfaktorer med varandra som Motivationsfrämjande variabler. Med Motivations- och hygienfaktorer åsyftas nöjda kunder, möjlighet till personlig utveckling samt eget ansvar respektive uppskattning och omtanke från chef, arbetsgruppens gemenskap samt lön.
Elevers motivation till deltagande i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie av årskurs 9:e elevers motivation till ämnet idrott och hälsa ur ett motivations- och genusperspektiv
SyfteSyftet med denna studie var att undersöka motivationen till ämnet idrott och hälsa ur ett Motivations- och genusperspektiv hos årkurs 9:e elever.Vad är det som motiverar elever i år 9 att delta på idrott och hälsa lektionerna?Vad är det som gör att en del elever är omotiverade till idrotten?Skiljer sig flickor och pojkars svar åt vad gäller motivation till att delta på idrottslektionerna?MetodStudien bygger på en kvalitativ metod. Åtta elever i år 9 på en skola som ligger en bit utanför Katrineholm intervjuades.ResultatBearbetningen och analysen av intervjuerna visade att de motiverade eleverna i årskurs nio blir motiverade genom att de tycker att aktiviteten är rolig och att de kände glädje i det de gjorde. Resultatet visar också att lite mer elevinflytande skulle kunna få de omotiverade eleverna att bli mer motiverade. Resultatet visade på att det fanns skillnader i pojkars och flickors svar gällande motivation.
Hovjuvelerare W. A. Bolins AB företagsarkiv
This examination paper is an account for the author?s work to arrange and registrate the business archive and business records of court jeweller W. A. Bolin AB from 1916 until present day, and a part of the one-year Masters Programme in Archival Science at the University of Uppsala. Problems that have been encountered are treated, as well as Motivations of the decisions made during the process.
Aesthetic shaping -Children's book on sustainable development
Vi presenterar vårt examensarbete i form av projektredogörelse med tillhörande estetisk
gestaltning i form av en barnbok. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra
förskolepedagoger som arbetar aktivt med hållbar utveckling. Syftet med intervjuerna var att
samla in material om deras arbetssätt gällande Motivations och inspirationsarbete om hållbar
utveckling. Resultatet tillsammans med litteratur och teorier presenterar vi i en barnbok.
Barnbokens syfte är att motivera och inspirera barn att arbeta med hållbar utveckling..
Femtio Nyanser av Co-branding - En kvantitativ studie om effekterna av co-branding på konsumenters varumärkes- och produktutvärdering beroende av kvalitetssegment och hedoniska shoppingmotivationer
The retailing industry has an extremely high density of brands. In order to differentiate its offer, both retailers and suppliers, are constantly forced to come up with new ways to launch their products. A collaborative strategy between two brands is called co-branding, which means that both the private label and the supplier's brand are displayed on the new product packaging. Several studies have shown that a co-branding strategy is successful, but many operators are still reluctant to use co-branding in fear of long-term losses due to potentially damaged business relations. The objective of this study is to explain how the product- and brand related value for customers, retailers and suppliers is affected by co-branding between private labels and national brands.
Motivations- och belöningssystem i kunskapsföretag
Problem: En företeelse som är kopplad till det nya informationssamhället och som många tror kommer att bli ännu större framöver är kunskapsföretag. Arbetsuppgifterna inom denna nya bransch kräver ofta högre kompetens och kreativitet än tidigare. Många faktorer påverkar de anställdas motivation, vilken om den förbättras kan bidra till ökad prestation inom företaget. Hur kan man hitta kritiska faktorer som mäter prestationer? Kommer dessa att kunna mätas och vad är deras för- och nackdelar? Vilka olika medel kan det enskilda företaget använda för att belöna sina medarbetare? Kan man med hjälp av olika modeller och/eller teorier utforma ett belöningssystem som främjar företagets långsiktiga mål? Syfte: Vi vill börja med att utveckla en referensram kring Motivations- och belöningssystem i kunskapsföretag som befinner sig i en tillväxtfas.
Förutsättningar för mellankommunal översiktsplanering Örnsköldsvik?Umeå : En tematisk dokumentanalys
The aim of this study is to investigate a specific form of Special Interest Tourism (SIT), namely health- and fitnesstravels. This kind of travelling is studied from a Swedish perspective and includes aspects like gender and age in active tourism. It also includes which travel Motivations that lies beyond the choice of an active vacation.The study is based on a survey that was sent in an e-mail to the health tourism company InShapeTravel´s customers. The answers to the survey has been analyzed and related to earlier research about active tourism.The result shows that more women than men participate in the kind of healthy travels that InShapeTravel offers. A majority of the respondents are between 41-60 years old and the most common travel motivation was ?Better physic/psychic wellbeing?. .
Att vara eller inte vara motiverad : en kvantitativ studie av gymnasieelevers inställning till ämnet idrott och hälsa ur ett motivations- och genusperspektiv
SammanfattningSyfte och frågeställningarSyftet med den aktuella studien var att undersöka inställning till ämnet idrott och hälsa ur ett Motivations- och genusperspektiv hos gymnasieelever i årskurs 2 på det naturvetenskapliga programmet.? Vilka är de vanligaste Motivationsfaktorerna till att eleverna deltar i idrott och hälsa?? Hur ser sambandet ut mellan elevernas inställning till ämnet idrott och hälsa och Motivationstyp?? Finns det några skillnader i inställning till ämnet idrott och hälsa och Motivationstyp mellan könen?MetodFör att samla in data till undersökningen användes en kvantitativ enkätmetod. Målgruppen bestod av 122 gymnasieelever i årskurs två som studerade på det naturvetenskapliga programmet. Eleverna valdes ut från två gymnasieskolor i Stockholm. Enkätsvaren behandlades statistiskt med hjälp av SPSS där signifikansnivån sattes till (p<0,05).ResultatAnalysen av enkätsvaren visade att den främst förekommande anledningen till att de motiverade eleverna deltar i idrott och hälsa utgörs av faktorn upplevelse.
Herman Bergmans Konstgjuteri : Ett ordnings- och förteckningsarbete
This examination paper is the account for the author?s work while arranging and registrating the business archives and business records of the Herman Bergman?s Foundry in Stockholm, Sweden. It is part of the one year Masters program in Archival Science at the University of Uppsala. The records are from the beginning of the 1900s to the 1970s. Most of the business archives are from he 1940s to the 1950s.
Om du säger det så
This study explores the different effects on attitude and behaviour three frequently used advertising techniques have. The techniques compared are social influence and egoistic and altruistic benefit-appeals. The results showed that ads featuring social influence had statistically significant higher mean values regarding attitude towards the ad compared to both the other ads, and significantly higher mean values regarding brand attitude compared to the ad appealing to egoistic Motivations. Though, all advertising effectiveness measures used in this study - that is, attitude and intention variables - indicated that social influence was more effective than the other advertising messages. Thus, in accord with earlier studies, it can be stated with confidence that social influence is an effective tool to use in marketing communications..
TV-avgift för internet och Europakonventionens artikel 10
This is a qualitative case study of young womens? experiences of blogging about One Direction on the social media/microblogging platform Tumblr. The aim of this study was to find out what fan blogging is and why fans blog. We did this by creating an account on Tumblr where we invited young women between the ages of 16?29, who had active fan blogs dedicated to One Direction, to answer an open-ended questionnaire.