Sök:

Motiverande faktorer - En studie om fastighetsmäklarens motivation


Tidigare forskning har visat att det är vissa faktorer (hygienfaktorer) som utgör grunden, och således är ett måste, för att motivation överhuvudtaget ska kunna uppstå (Herzberg, 1966). Vidare är det dock helt andra faktorer (motivationsfaktorer) som i sig fungerar motiverande för individen. Problemformuleringen som ligger till grund för föreliggande studie är vilka faktorer ökar fastighetsmäklarens motivation? Syftet är därför att undersöka vilka faktorer som ökar fastighetsmäklarens motivation genom att jämföra motivations- och hygienfaktorer med varandra som motivationsfrämjande variabler. Med motivations- och hygienfaktorer åsyftas nöjda kunder, möjlighet till personlig utveckling samt eget ansvar respektive uppskattning och omtanke från chef, arbetsgruppens gemenskap samt lön. Författarna vill även utreda fastighetsmäklarnas inställning till provisionslön som löneform samt dess motiverande effekt i arbetet. För att uppfylla studiens syfte utfördes den empiriska studien utifrån ett kvantitativt tillvägagångssätt i form av en enkätundersökning, i vilken 128 fastighetsmäklare deltog. Fastighetsmäklarna som medverkade i studien var både män och kvinnor i varierande åldrar, geografiskt spridda över hela Sverige samt tillhörande både stora och små fastighetsmäklarkontor. Studiens resultat visade sig vara delvis överensstämmande med tidigare forskning då motivationsfaktorerna främst inverkar motiverande i arbetet. Samtidigt uppvisades, till skillnad mot tidigare forskning, att hygienfaktorerna (främst lön) är de faktorer som fungerar mest motiverande med avseende på höjd prestation.

Författare

Johanna Rådahl Diana Kristensen

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..