
Sökresultat:
8954 Uppsatser om Motivation Factors - Sida 65 av 597
Lärande på lika villkor : En intervjustudie om individanpassad undervisning i ämnet svenska
This study is a survey concerning learning on equal terms. The purpose of the survey is to get a look into how teachers of today integrate students to obtain an individually adapt education. A good education is where every single student can evolve from an individual level and how education is adapted to let high-achieving students keep their motivation and thus develop from their own level of knowledge.Data has been collected through a qualitative method using semi-structured interviews. In the result the answers of the interviews are presented and it shows that teachers turn their focus towards low-achieving students. Low-achieving students are more in need of support to reach the required amount of knowledge, but that the high-achieving students must not be forgotten by the teachers. .
Hantering av viktiga framgångsfaktorer vid utveckling av ett Data Warehouse
Business Intelligence may help organizations in making the right decisions byproviding data for analysis which can be presented to decision makers. DataWarehouse which is a central part of Business Intelligence can be built in severalways but the methods presented by Ralph Kimball and Bill Inmons are considered thetwo main methods. The solution provided by Inmon focuses on integrating the entirebusiness into one large database using relational database development. Kimballhowever proposes dimensional database modeling by creating one or more data martsand integrating these using a data bus. Previous research has shown that the quality ofa Data Warehouse can be measured through critical factors such as data quality andsystem quality.
Elevmotivation utifrån ett historielärarperspektiv (Motivation of students from a History Teacher?s perspective)
Syftet med denna intervjustudie är att med en vetenskapligt kvalitativ metod undersöka hur motivation hos elever skapas utifrån yrkesverksamma historielärares perspektiv, samt hur detta skapande förhåller sig till motivationsteorier. Sju lärare fördelat på två grundskolor och ett gymnasium, har intervjuats. Svaren från intervjuerna har bearbetats separat och sedan analyserats utifrån motivationsteorier. Resultatet visar att lärarna ser egenskaperna i rollen som lärare vara den primära faktorn i skapandet av motivation hos eleverna. Dessa är att vara en god berättare, engagerad, ha goda ämneskunskaper och ha förmåga att kunna beröra elever.
Tyska med elevers ögon
The aim of this study was to get a survey and a deeper understanding of students? choice of language at upper secondary school, as well as their attitude and motivation to the German language. The rapports of diminished interests in studying languages at upper secondary school raised our interest in how to go against this and motivate students to actually choose to study a language. The study parted from a student perspective with focus on learning, attitude and motivation. A quantitative study with 168 pupils from 11 secondary schools in Halmstad as well as short interviews with their teachers have been used and analysed.Our study showed that students are not particular interested in German.
Väcka eller släcka? : En kvalitativ studie av grundskolelärares motivation och arbetstillfredsställelse
Under vår tid på lärarutbildningen har vi tagit del av en omfattande mängd litteratur som behandlar hur lärare ska väcka och upprätthålla elevernas drivkraft och intresse för skolarbetet. Med hänvisning till detta uppstod frågan om vad som driverlärarnaoch vad som får dem att känna tillfredsställelse i sitt yrke. Syftet med denna uppsats blev av den anledningen att belysa de faktorer som är mest bidragande till att hämma eller främja lärares motivation och arbetstillfredsställelse. För att finna svaren utfördes en intervjustudie med kvalitativ ansats. Resultatet av intervjuerna diskuterades utifrån HerzbergsThe two factor theory.
Pedagogers reflektion kring motivationens betydelse för elevers tidiga läs- och skrivutveckling
Syftet med vår uppsats, är att ta reda på hur pedagoger reflekterar och arbetar kring motivationens betydelse i elevers tidiga läs - och skrivutveckling. Uppsatsen inleder med att presentera samhällets krav på elevers läs- och skriv förmåga. Vi redogör även för vad läroplanen säger om läs- och skrivundervisningen i skolan, samt professor Gärdenfors artikel om elevers motivation i lärandet. I det teoretiska ramverket, presenteras det sociokulturella perspektivet, samt teorier om lärande och motivation även Maslows behovshierarki bearbetas. Vidare i uppsatsen tar vi upp relevant forskningslitteratur omkring miljöns betydelse samt bemötande och samspel.
En global epidemi - Överviktiga patienters behov av stöd i samband med viktminskning
Förekomsten av övervikt och fetma har ökat och utvecklats till ett globalt hälsoproblem. Följdsjukdomar som överviktiga patienter riskerar att drabbas av är många och kräver ofta sjukvård. Det är således i detta sammanhang som sjukvårdspersonal kan komma i kontakt med denna patientgrupp. Syftet med studien var att belysa vilket stöd överviktiga patienter är i behov av för motivation till viktminskning. Studien utfördes som en litteraturstudie.
Motivation Inom den offentliga vårdsektorn Motivation Within the public health sector
Huvudsyftet för denna studie var att förstå motivation och sedan undersöka om motivation används inom vårdsektorn. Inom litteraturstudien så hittades information om motivation och hur den definieras. Olika motivationsteorier har tagits upp i denna studie för att förstå mer hur man kan motivera individer och grupper. Många verksamheter använder motivationsteorier för att nå uppsatta mål inom en viss tidsgräns eller sträva efter lönsamma mål. De inriktade verksamheten för denna studie var Bodagatan 30 och Bodagatan 36 C.
Motivation till ett rökfritt liv : En undersökning om vad som motiverar en grupp svenska ungdomar till att sluta röka
Att sluta röka är inte en lika lätt och enkel process för alla. Syftet med denna uppsats var att få en ökad förståelse för varför rökare vill lägga av med rökningen. Detta undersökte vi utifrån en urvalsgrupp av ungdomar mellan 20-28 år. För att få en ytterligare fördjupad förståelse valde vi att analysera de strategier i den transteoretiska modellen, som respondenterna tagit sig igenom för att komma vidare i förändringsprocessen. Dessutom analyserade vi huruvida respondenternas motivationsfaktorer till att sluta röka var påverkade av inre eller yttre motivation.
Infärgning och samarbete på El-programmet : staining and cooperation in the Electrical program
This work is about collaboration and staining in the upper secondary school Electrical program. How should the coloring go to in order to increase students' motivation and thus facilitate students' learning is the main subject with the work. The study has shown that there is a functional co-operation today, and that students believe that if the cooperation would increase. It would also in-crease their motivation to improve..
Ledarskapsstilar : En studie över skillnader i ledarskapsstilar mellan Sverige och Grekland
The recent globalization has to some extent reduced the importance of specific cultures and instead creates a focus on the variation these different cultures provide. Under these circumstances the leader must adapt his leadership to face these new circumstances. The organisations today have to face these new leadership challenges which the global expansion brings. This is a prerequisite for organizations if they want to succeed and be more competitive in a more demanding environment.There are still big differences between the business cultures. There are also differences in the companies? home arena, between groups in the society and all the way down on a family level.
Senkaku-Diaoyu ekonomin kontra militären : En kvalitativ textanalys om ö-konflikten mellan Kina och Japan.
The relationship between China and Japan has historically been problematic and, in some ways still is. One of the issues where both of the states cannot agree on is the island dispute. While both states are claiming sovereignty over the island and there do not seem to be an ending to it in the near future. If the island dispute continues to escalate it could have a negative impact in the Asian region and eventually rest of the world as well. However due to the complexity of the dispute a deeper knowledge is needed and a mutual understanding is needed.
En studie om motivation - Vad motiverar studie- och yrkesvägledare i deras arbete?
Vi blev under vår utbildning nyfikna på vad som driver och motiverar yrkesverksamma studie- och yrkesvägledare att stanna kvar i sin profession. Våra frågeställningar blev därför som följer:
? Vad upplevs som motiverande för en studie- och yrkesvägledare i hennes/hans arbete?
? Vad påverkar en studie- och yrkesvägledares motivation?
? Finns det skillnader gällande motivation på de olika arbetsplatserna vi har undersökt?
Vi har använt oss av en kvalitativ metod med strukturerade intervjuer. De intervjuade är sju kvinnliga och två manliga vägledare i Malmö stad. Intervjuerna spelades in på band.
?De vill kunna, men inte lära sig det? : Metoder och motivation i engelskundervisning
Syftet med detta arbete är att undersöka hur engelskundervisning kan bedrivas i år 4, 5 och 6. Vi är intresserade av att se hur olika lärare i olika skolor arbetar och vilka undervisningsmetoder de använder sig av samt hur förutsättningarna i elevgruppen inverkar på valet av metod. Vi vill också undersöka hur valet av undervisningsmetod påverkar elevernas intresse och motivation i ämnet. Frågeställningarna är följande:? Vilka metoder använder engelsklärare i sin undervisning och hur kan detta se ut i praktiken?? Hur tar engelsklärarna hänsyn till elevgruppen och varje elevs individuella behov när det gäller val av undervisningsmetod?? Vilken påverkan har valet av undervisningsmetod på eleverna vad gäller deras intresse och motivation i engelskämnet? Skiljer sig lärarnas uppfattningar om elevernas inställning från elevernas egna?För att kunna genomföra studien har vi valt att intervjua fem engelsklärare i år 4-6 i en och samma kommun i Sverige.
Sitt still och räkna! : En undersökning om vilka faktorer som påverkar motivationen i ämnet matematik för elever i skolår 5.
Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar elevernas motivation i ämnet matematik ur ett elevperspektiv. I undersökningen deltog 16 elever i skolår 5 och det genomfördes kvalitativa enskilda intervjuer. Utifrån intervjuernas resultat presenteras elevernas syn på vilka faktorer som påverkar deras motivation i ämnet matematik. Undersökningen lyfter fram en rad olika aspekter som kan påverkas elevernas motivation och några av faktorerna som presenteras är läromedel, kommunikation, delaktighet och påverkan. I uppsatsen redogörs resultaten av intervjuerna i förhållande till aktuell forskning och teoretisk bakgrund med avseende på motiverande faktorer.