Sök:

Personalledares erfarenheter av främjande motivationsfaktorer

psykosocialt arbetsmiljöperspektiv inom Samhall


Syftet med studien var att beskriva personalledares erfarenheter av främjade motivationsfaktorer sett ur ett psykosocialt arbetsmiljöperspektiv inom Samhall. I studien var inklusionskriterierna för informanterna att de var anställda som personalledare inom Samhall, med minst ett års arbetslivserfarenhet. Antalet informanter bestod av åtta personalledare, anställda på Samhall i två kommuner i norra Sverige. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer i lokaler i anslutning till Samhall eller Luleå tekniska universitet. Med inspiration av en kvalitativ innehållsanalys analyserades intervjuskrifterna. Fyra kategorier var resultatet av analysen: ?Det sociala stödet och samhörighetens inverkan på motivationen?, ?Synergi mellan utveckling och motivation till arbete?, ?Personliga faktorers inverkan för motivation till arbete? och ?Betydelsen av anpassning för ökad delaktighet?. Resultatet visar på betydelsen av socialt stöd och samhörighet på arbetsplatsen för medarbetares motivation och arbetstillfredsställelse. Det framkom ett samband mellan utveckling av kompetens eller personlig utveckling och motivationen till arbete. Personalledares erfarenheter indikerade att förändringar och variation av arbetsuppgifter och arbetsmiljö kunde bibehålla och öka medarbetares motivation då omställningen innebar utveckling. Ur analysen urskiljdes att personliga faktorer såsom positivt tänkande, vilja, empatisk förmåga, intressen samt förmåga till anpassning hade inverkan på motivationen. Erfarenheten bland personalledare var vidare att rätt anpassning kunde medverka till ökad delaktighet för medarbetare, vilket var av betydelse för motivation till arbete.

Författare

Anette Lindström Emma Ross

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..