Sökresultat:
718 Uppsatser om Motion Displays - Sida 3 av 48
Analytisk mekanik med datoralgebra
In this project we have used the theory of analytical mechanics to derive equations of motion for complex mechanical systems in order to study their behaviour over time. Even if the theory provides powerful tools to tackle tough problems which would be very hard to solve by methods of Newtonian mechanics, you are still relatively limited without running any computer simulations. One realises that in a faster rate it will be an incredibly difficult task to find an analytical solution when the degrees of freedom increases. Even if one would succeed to derive the equations, one still has to solve them to get the information of the systems behavior. Of experience one knows that the equations in general are nonlinear and hence must be integrated numericaly.
Kan man identifiera de karaktäristiska dragen hos stop-motion och applicera dem inom 3D-animation?
For any animator either working in stop-motion or 3D-animation the knowledge of the first animation techniques are most important. For it is based on these principles that animation today can create such vibrant characters. With the extreme development 3D-animation has undergone the last twenty years it is easy to lose track of the old ways. But with this thesis a hope to show that it is these old ways that will take animation to its next stage. My aim with this thesis is to find out if it is possible to identify the characteristic features of stop-motion and apply these onto 3D-animation with purpose to create a more expressive style of animation.
Kost och motion - en studie av kost- och motionsvanor hos elever i årskurs fyra på en skola i södra Sverige
SAMMANFATTNING
Johansson, David. (2008). Kost och motion - en studie av kost- och motionsvanor hos elever i årskurs fyra på en skola i södra Sverige (Diet and exercise ? a study of diet and exercise among pupils in grade four at a school in the south of Sweden). Skolutveckling och ledarskap, Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur kost- och motionsvanor hos elever i årskurs fyra på en skola i södra Sverige ser ut.
Ditt Andra Jag
Detta kandidatarbete fokuserar på att undersöka aspekter som kan förstärka en användares upplevelse inom digitala spel. De aspekter som vi valt att fokusera på är användandet av Oculus Rift och Motion Capture då de tar upp viktiga punkter som Virtual Reality, närvaro och inlevelse i spel. Vi valde även att fokusera vår produktion mot skräckgenren då detta är ett område vi båda har stor passion för i diverse media. I vårt arbete har vi fått fram en hypotes om att spel som fokuserar på att lämna karaktären i ett tomt skal (ingen personlighet), lämnar en större chans för inlevelse hos spelaren då användarens egna känslor speglas på karaktären. Användandet av Oculus Rift och realistiska röresler via Motion Capture har en tendens att även stärka detta..
Validering av Inertial Measurment Units som insamlare av data för drivande av OpenSim-modell
The purpose of this paper is to investigate the possibility of replacing data from highspeed filming (Qualisys motion capture) with data from Inertial Measurement Units (X-io technologies), when used to run a model of torso and pelvis in OpenSim. Qualisys motion capture data is used as the golden standard to validate the result visually and with Bland-Altman plots.In order to obtain comparable data experiments are conducted where both methods of collecting data are used simultaneously. Data from the IMU's then need to be processed in Matlab before it can be used to run the OpenSim modell. Several Matlab programs rotate the IMU data to a static reference frame, filter and integrate it, then create viritual markers that correspond to Qualisys' optical markers.The conclusion is that using IMU as a method for collecting data can replace Qualisys in some applications, but not in ones that require high precision. However, this paper only begins the examination of IMU's and there are most likely improvements to be made..
Undersökning av Mekaniska Problem med hjälp av Datoralgebra
When investigating mechanical problems it is often more convenient to deal with scalars rather than vectors. In this project methods stemming from the field of analytical mechanics, which lets one derive the equations of motion using scalar quantities instead of vectors, have been used. Two mechanical problems were investigated, a double pendulum with a spring and particles orbit in a sphere. The equations of motion of the two systems were derived with the assistance of computer algebra, using Maple and the external package Sophia. The systems were investigated with regard to periodicity and conserved quantities..
Kinetisk Keramik
Do ceramics have to be static? This was the question that spurred me into this work, and what kept me working on to achieve the possibility of motion in my ceramic objects. By combining the knowledge gained through my former education as an avionics technician with my interest in the ancient ceramic craft, I strive to create kinetic ceramic handicraft suitable for interaction with an audience.By a series of different phases I slowly go from understanding what kind of motion I want my objects to have, to actually realizing this motion in three-dimensional objects. Through the use of simple models made from corrugated fiberboard followed by more advanced plaster models, combined with different complementary materials such as bicycle inner-tubing and recycled aluminium cans among many others, I, through a vast series of testing, slowly build up a knowledge base later applied to the ceramic objects.The result is for me a success; I have found a way for me to combine ceramics with mechanics. Through this I have created kinetic ceramic handicraft intended for interaction with an audience..
Kvalitetssäkring av Clas Ohlson AB´s grafiska produktionsflöde
The question formulation in the essay brought up whether Clas Ohlson works today with their graphical productionflow and if that way of working leads to a desirable result in press. After a dialogue with Clas Ohlson it emerged thatthey had certain problems with the material that came out of the printing presses. Certain colours were not reproducedaccording to the stated values that had been developed. In March -08 an analysis of the graphical production flowspresent situation were done at Clas Ohlsons in order to find out how they worked with their production of print materials.In the analysis, their way to work with color spaces, displays, ICC-profiles, PDF-exports, pictures and printerswere examined. Occasional interviews were also implemented with responsible personnel about how they worked withdifferent aspects.Deficiencies were found on almost all examined parts in their graphical production flow.
Motivation vid motion : vilka faktorer kan påverka?
Alla människor behöver aktivera sig fysiskt och motionera på ett eller annat sätt. Men för att kunna motionera krävs det att motivation finns. Forskning har visat att motivation går att dela in i framförallt två former, det är inre motivation och yttre motivation. Den senare formen finns i fyra olika grader. Syftet med uppsatsen var att undersöka vad som upplevdes motivera till motion hos medlemmar på Friskis & Svettis.
Elevattityder till Idrott och hälsa - en studie av elevers upplevelser av Idrott och hälsa samt ämnets förmåga att inspirera till regelbunden motion
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad killar och tjejer, som går andra året pågymnasiet, har för attityd till Idrott och hälsa och i vilken utsträckning läraren påverkar attityder. Uppsatsen behandlar även om skolämnet Idrott och hälsa kan verka som ett verktyg för regelbunden motion. Undersökningen är genomförd på en skola där enkät och intervjuer ligger till grund för det empiriska materialet. Resultatet av studien visar att majoriteten av eleverna är positiva till ämnet samt att läraren har en stor inverkan för vilken attityd eleverna har till ämnet. Ett visst könsmönster går att urskilja när det gäller lektionsinnehållet, trots att detta inte efterfrågades av oss i enkäten.
Betydlesen av motion, Kasam och socialt stöd kopplat till hälsa och stress
Många faktorer har påvisats påverka individers hälsa. I denna studie undersöktes huruvida motion, Kasam och socialt stöd har betydelse för välbefinnandet i form av uppskattad hälsa, upplevd stress-energinivå och rapporterad sjukskrivning. Även köns- och ålderskillnader studerades. En enkät med frågor om sjukskrivning, motion, upplevd hälsa, upplevd stress-energi, Kasam och socialt stöd delades ut till 113 deltagare från tre olika arbetsplatser. Resultaten visade att Kasam hade positiva samband med hälsa, stress-energi och socialt stöd.
Ditt Andra Jag
Detta kandidatarbete fokuserar på att undersöka aspekter som kan förstärka en
användares upplevelse inom digitala spel. De aspekter som vi valt att fokusera
på är användandet av Oculus Rift och Motion Capture då de tar upp viktiga
punkter som Virtual Reality, närvaro och inlevelse i spel. Vi valde även att
fokusera vår produktion mot skräckgenren då detta är ett område vi båda har
stor passion för i diverse media. I vårt arbete har vi fått fram en hypotes om
att spel som fokuserar på att lämna karaktären i ett tomt skal (ingen
personlighet), lämnar en större chans för inlevelse hos spelaren då användarens
egna känslor speglas på karaktären. Användandet av Oculus Rift och realistiska
röresler via Motion Capture har en tendens att även stärka detta..
Individers vilja att motionera och hinder på vägen - Män och kvinnors motionsvanor
Syftet var att undersöka individers motivation till och upplevelse av motion, vad som leder tillavbrott i ett motionsprogram, upplevda hinder till motion, vilka strategier de somupprätthåller sina motionsvanor använder för att överkomma dessa hinder samt om deanvänder målsättningar för sitt motionerande. Bakgrundsvariablerna var kön, ålder,erfarenhet, träningsfrekvens och barndomshistorik. Ett kvantitativt formulär delades ut vidolika träningsanläggningar och arbetsplatser. Försökspersonerna (N = 166) var: Män (N =100) och Kvinnor (N = 66), Yngre Vuxna 16 - 29 år (N = 82), Medelålders 30 - 44 år (N = 56)och Äldre Vuxna 45 - 66 år (N = 27), Nybörjare (N = 24) och Erfarna (N = 142), Lågaktiva(N = 81) och Högaktiva (N = 85), Aktiva (N = 82) och Inaktiva föräldrar (N = 84) samtAktiva (N = 134) eller Icke Aktiva (N = 32) i organiserad barn/ungdomsidrott underuppväxten. Det vanligaste motivet till att träna var att förbättra konditionen och den vanligasteupplevelsen var att träning var ett verktyg till att hålla sig i form.
Tillförlitlighet hos information som hanteras av flera användare och genom flera system
When investigating mechanical problems it is often more convenient to deal with scalars rather than vectors. In this project methods stemming from the field of analytical mechanics, which lets one derive the equations of motion using scalar quantities instead of vectors, have been used. Two mechanical problems were investigated, a double pendulum with a spring and particles orbit in a sphere. The equations of motion of the two systems were derived with the assistance of computer algebra, using Maple and the external package Sophia. The systems were investigated with regard to periodicity and conserved quantities..
Motiv och motivation till motion
Ohälsan ökar i västvärlden som en följd av bland annat försämrade kostvanor och alltför lite fysisk aktivitet. För att öka aktivitetsgraden hos den vuxna befolkningen i Sverige erbjuds många via arbets¬givaren möjlighet till friskvård på betald arbetstid. Syftet med denna studie var att undersöka olika aspekter av motivation och inställ¬ning till motion hos individer som nyttjar respektive inte utnyttjar friskvårdsförmånen. Data samlades in genom semistruktu¬rerade intervjuer med tio personer vilka sedan analyserades enligt teoristyrd tematisk analys. Deltagarna besvarade även ett standardiserat mät¬instrument (Sport Motivation Scale).