
Sökresultat:
909 Uppsatser om Moral realism - Sida 15 av 61
Estlands och Rysslands internationella position : konflikten gällande förflyttningen av den sovjetiska bronsstatyn i Tallinn
Våren 2007 hamnade Estland och Ryssland i den största internationella konflikten sinsemellan sedan sönderfallet av Sovjetunionen. Konflikten handlade om att Estland flyttade en sovjetisk bronsstaty från centrala Tal-linn till en krigskyrkogård, då man tyckte att den symboliserade förtryck. I Tallinn blev det ett kaos med oroligheter och plundring som följd. Relatio-nerna mellan Estland och Ryssland blev mycket ansträngda, då Ryssland an-såg att det var fel av Estland att flytta statyn. Denna uppsats har undersökt hur de båda parterna hanterade denna internationella konflikt genom att först mäta hur internationella de var utifrån ett officiellt perspektiv.
Existentialismen är en sociologi : en essä om sociologi i en fragmenterad samtid
The purpose of this essay is to discuss the base of sociology from an existentialistic perspective. The discussion takes it's position in the debate on the crisis of sociology, and aligns with Alvin Gouldner's understanding of the crisis. Gouldner believed that the crisis of sociology was mirrored in a sociological method that failed to describe the social reality that it meant to describe; a lack in self-criticism and self-reflexivity, a lack in self-containment in relation to state interests and a lack in moral engagement. This raises a number of questions, which I discuss in the essay. What is the role of sociology in our society? How shall we form a method that responds to the social reality that we sociologists aim to describe? How can we make sociology more moral?Existentialism offers a starting point to describe these questions.
Moralisk stress hos intensivvårdssjuksköterskor
Intensivvårdssjuksköterskor uttrycker upplevelser av moralisk stress i det dagliga arbetet och detta kan leda till utbrändhet eller behov av att byta yrke då de inte lyckas bemästra sin situation. Studiens syfte var att kartlägga moralisk stress hos intensivvårdssjuksköterskor med hjälp av Moral Distress Scale(MDS). Studien utfördes med en deskreptiv metod av tvärsnittsdesign där 45 sjusköterskor med intensivvårdsutbildning i västsverige tillfrågades att vid ett tillfälle besvara en enkät med en validerad svensköversatt MDS. Resultatet påvisade att det finns signifikant höga nivåer av moralisk stress hos intensivvårdssjuksköterskor yngre än 45 år(p=0,044) och även i gruppen med kandidat/-magisterexamen(p=0,003). De högsta nivåerna av moralisk stress kunde uppmätas när intensivvårdssjuksköterskorna ställdes inför situationer där de upplevde att ingen var beredd att fatta beslut om att avsluta livsuppehållande behandling.
Abort, en kvinnas fria val : En litteraturöversikt om sjuksköterskors erfarenheter av abortvård
Background: The abortion issue raises many ethical, moral and religious aspectsand is therefore well debated worldwide. In the care for an abortion seeking woman, it isimportant that the nurse find a balance between her and the woman's moral opinions aboutabortion in the quest to achieve good care.Aim: The aim of this study was to describe nurses? experiences of caring for womenundergoing abortion.Methods: Literature review based on ten original articles.Results: Literature review's results highlights two key themes: nurse?s experience of anemotional roller coaster as well as difficulties and challenging experiences at work inabortion care. These two themes consists of three subthemes: to get support in the workthrough to vent thoughts and feelings, how strain and stress affects the nurse's work and as anurse learn to accept the woman?s choice.Discussions: Within abortion care nurses find it difficult dealing with theemotional roller coaster that can occur while they strive to maintain an ethical andprofessional approach.
Värdegrunden i praktiken ? Lärarupplevelser
The purpose of this thesis is to carry out a qualitative study of the perceptions of language teachers as to their role in the teaching of values and morals to pupils. Five language teachers have been interviewed about their perceptions of how values are taught and their role therein. The interviews serve to investigate the reality of teaching values to pupils in a Swedish secondary school and the work involved in this on-going process, this being with a view to having a better understanding of just how important a role the teaching of values plays in the daily working life of a teacher. Terms such as fundamental values and morals can be difficult to define as they are highly personal and can differ from person to person depending on one?s background, experiences and family circumstances, for example.
En studie av etiken bakom australiensisk missbrukarvård enligt harm reductionmetoder
Syfte: Syftet med vår uppsats är att belysa den etiska dimensionen av harm reductionanknuten missbrukarvård. Till vår hjälp har vi haft etiska teorier och sociologen Zygmunt Baumans begrepp. Frågeställningar: Vi har använt oss av två huvudfrågor som vi därunder bryter ner i konkreta frågor. 1 Hur ser de etiska resonemangen ut hos personal verksam inom harm reductionanknuten missbrukarvård?Vilken typ av etik använder de sig av? Har de centrala etiska principer, vilka? Hur ser de på etik och moral? Följer de etiskt formulerade regler? Hur ser de på prohibition? Hur ser de på drogbruk? Hur ser de på människan? Vad driver dem i deras arbete? Hur ser de på harm reductions påverkan på samhället?2 Hur kan man förstå harm reductionmetoders framväxt ur Baumans sociologiska perspektiv?Hur kan harm reductionmetoder kopplas till det senmoderna samhället? Hur kan harm reduction rättfärdigas etiskt utifrån ett sociologiskt perspektiv? Hur kan harm reductions förklarar sociologiskt? Vilka förutsättningar fanns för att harm reduction skulle kunna utvecklas? Hur kan Baumans begrepp förklara harm reductions ställning i det senmoderna samhället? Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med intervjuer som redskap.
Att få ut mest av sitt lag
Genom att titta på tre stycken TV-program; Arga Snickaren, Lyxfällan och Rent hus har jag undersökt hur experterna/coacherna i TV-programmen verkar, vad är det för budskap och moral som de förmedlar samt vilken betydelse det kan få. För att förstå och analysera mitt material har jag använt mig av de teoretiska utgångspunkterna; orent och rent, privat och offentlig sfär, experter och coacher samt moral. Jag har valt att titta på TV-programmen och därefter jämföra materialet för att förstå och utskilja mönster och strukturer, skillnader och likheter. Jag har använt mig av den klassiska dramaturgin som ett slags utgångspunkt för att förstå uppbyggnaden av TV-programmen. Experterna/coacherna verkar på olika sätt i respektive TV-program. Den gemensamma nämnaren är att experterna/coacherna ska bidra med en kunskapsförmedling kring den problematiska situation som deltagarna befinner sig i. Hur detta sker skiljer sig mellan TV-programmen, allt från renodlad kunskapsförmedling till ett slags moralpredikan där experten fostrar deltagaren i att förändra sitt beteende och bli en god samhällsmedborgare, allt enligt normen.
En föreställning om demokrati : Om skolans arbetsformer och deras betydelse för gestaltning av demokrati som verklighet
Den studie som presenteras i uppsatsen har sökt förståelse för föreställningar om demokrati inom ramen för gymnasieskolans pedagogiska verksamhet; en föreställning aktivt förmedlad och gestaltad i de pedagogiska arrangemangen, men också en föreställning om demokrati i elevernas upplevelser och uppfattningar. En empirisk undersökning, i form av samtalsintervjuer i två grupper om tillsammans fem deltagare, ligger till grund för studien. Föreställningarna och elevernas upplevelser om moral och demokrati har betraktats som uttryck för diskurs. Syftet har varit att belysa skolans samhällsfostrande roll, nyansera förståelsen av begreppet diskurs samt söka förstå vad det är för föreställningar och upplevelser som konstrueras i den pedagogiska verksamheten och hur dessa föreställningar kan konstrueras. Den empiriska undersökningen presenteras och analyseras med utgångspunkt i elevernas upplevelser av moral och demokrati samt upplevelser av tre olika typer av arbetsform (eget arbete, grupparbete och lärarlett arbete).
Hur uppfattas etik och moral i reality-tv? : En studie ur deltagar- och tittarperspektiv
Reality-tv är ett fenomen som överskrider gränser och är på så vis utmärkande i sitt slag. Gränsdragningar mellan fiktion- och faktagenrerna inom tv-kulturen blir med tiden allt svårare att tyda. Det brukar benämnas ?faktion? eller ?infotainment?, som innebär underhållning, sensationalism och ?human interest? prioriteras. En av de reality-program som uppmärksammats är Kungarna av Tylösand, det gav upphov till en diskussion i medier om ansvartagandet då sex och alkohol hamnade i fokus.Genom att reality-tvgenren benämns som ?infotainment? så borde ansvaret hos produktionsbolag vara viktigt.
Demokrati och vetenskap - ett problemfyllt förhållande
What role should science play in democracy? Political scientists often assume that it is possible to demarcate between ?instrumental? and ?moral? knowledge, and argue that citizens and/or politicians should use their moral knowledge to agree upon political goals and then apply the instrumental knowledge of scientists to achieve them. This straightforward view is challenged by writers in science studies, who identify three major problems in the use of science in democracy: uncertainty, risk and hidden values. They suggest that these problems could be solved through citizen participation.In this essay I perform an analysis of the internal logic of their suggestion. Is it likely that citizen participation enhances the democratic decision making process so as to reduce the problems? The internal analysis shows that it is rational to advocate citizen participation by reasons of legitimacy.
Småstatsrealism eller global liberalism : En analys av finsk och svensk säkerhetspolitisk retorik 2006-2010
Finland och Sverige har mycket gemensamt ? historiskt, kulturellt och geografiskt till exempel. Ändå finns påtagliga skillnader mellan hur problematiseringen av säkerhetspolitiken yttrar sig i de båda länderna. I denna uppsats analyseras den säkerhetspolitiska retoriken med Carol Lee Bacchis socialkonstruktivistiska metod för politisk analys. Analysen sker utifrån två teoretiska perspektiv, liberalism och realism, och hur dessa ser på staten, internationellt samarbete och säkerhetsbegreppet.Genom att analysera hur de båda ländernas nuvarande politiska ledning skriver om säkerhetspolitik identifieras vilket huvudsakligt perspektiv på internationella relationer som ligger till grund för doktrin och säkerhetspolitiska överväganden.
Ett företag att förändra världen : En normanalys om ansvarstagande för miljö och samhälle i läroböcker i Internationell Ekonomi för gymnasieskolan 1994-2008
Abstract - A business to change the world- An analysis of norms Textbooks for International Economics, in Upper-secondary Schools, Sweden 1994-2008 In this paper textbooks, for International Economics in Upper Secondary Schools in Sweden1994-2008, are analyzed with regard to norms related to taking moral responsibility for environment and society. A method for making discourse analysis, previously illustrated by Östman (2008), is used to deconstruct the knowledge content regarding norms about taking responsibility in relation to different social roles. The first question is: what different norms about taking responsibility can be found, in relation to different social roles? Different social roles that can be found in the studied material are: business-people, consumers, politicians/civil servants and citizens. Norms of taking responsibility in relation to the environment and society are studied in this paper in relation to these different roles. The second question is whether a discursive change in the material can be found. One case of discursive change can be found which is related to the role of a business.
Emissions for Sale : The Ethics of Emissions Trading
International regulations target a global reduction of carbon dioxide (CO2) emissions through the allocation of national reduction targets and the definition of mechanisms to achieve these targets. One of these mechanisms is international emissions trading, these trading programs have been the targets of widespread criticism since they were introduced into the policy-making arena. The point of departure in this study has been that the trading raises questions about morality, since it implies signals, which legitimates pollution. The main purpose with this study has been to find out if emissions trading systems can be morally justified with the method of wide reflective equilibrium. From the study it was found that the moral intuition; it is wrong to pollute the environment, and perform activities, which legitimates pollution, finds support from the different theories within environmental ethics and Kantian ethics.
Den politiska maktens bruk, missbruk och icke-bruk av historien : En analys av debatten om Sveriges och EU:s erkännande, samt Turkiets förnekande, av folkmordet på armenier, assyrier/syrianer/kaldéer,och pontiska greker 1915-1917
This essay is about use, misuse and non-use of history in politics. To recognize genocide is a use of history that has been established in politics, but also sparked debate. The position of non-use of history in international policy towards Turkey's denial policy has increasingly been replaced by recognition of genocide as a matter of making up with the story, moral consider, and where fundamental issues of culture, identity, history and morality has become guiding element in the discourse behind European expansion and integration policies. A breakthrough for this change is due to the Cold War's end; since the 1980s it has become possible to realize the humanitarianism which has its roots in the Enlightenment humanism underlying the United Nations, and later the EU conventions on human rights and genocide conventions. A genocide concept has become an important discourse in world politics that puts moral pressure on states to act.
Påverkad av skolans värdegrund? : Elevers uppfattning av skolans värdegrund
This paper examines pupils? conception of the Swedish schools constitutive values expressed in the Swedish curriculum. The main question was, at to what extent the schools constitutive values have influenced the pupils conception of their own values. That question problematizes the relation between values, constructed and carried by central administration, and their interpretation at local level by pupils. The study was conducted with qualitative analysis which included qualitative interviews with seven pupils in the last year of the Swedish school system.