
Sökresultat:
2236 Uppsatser om Moral practice - Sida 53 av 150
?Från teori till praktik? En kvalitativ fallstudie av det demokratiska arbetssättet på Det frie Gymnasium i Köpenhamn ?From theory to practice? A qualitative case study of the democratic work method at The Free Upper Secondary School in Copenhagen
Syftet med arbetet är att presentera en handlingsplan för lärare som vill använda sig av studieteknik i historieundervisningen. Genom att sammanväva teorier om inlärning, utveckling, studieteknik, historiemedvetande, identitet, lärobokstexter, minnet och hjärnan presenteras dels en förberedande handlingsplan dels en utförande handlingsplan. I den förberedande handlingsplanen är målet att eleverna skall bli effektiva i sitt användande av studieteknik. Detta för att eleverna sedan genom den utförande handlingsplanen skall kunna utnyttja studieteknik för att öka sin inlärning och förståelse i ämnet historia..
Kvinnligt och manligt i Veckorevyn : - En kritisk diskursanalys
The purpose of this paper is to explore how masculinity and femininity are constructed in the magazine Veckorevyn, through a critical discourse analysis of 18 articles from six issues in 2011. This is done by using a variety of theories and previous research results, which is gender theory, the theory of late-modern society and media theory. The analysis shows that Veckorevyn depicts virility and feminine differently. Furthermore, pointing the results from the analysis that a change of manhood and womanhood takes place in the social practice. The selection of articles from the magazine also shows that Veckorevyn seems to promote gender equality. .
Losec eller makaroner. En studie av patientavgifgtens betydelse för läkemedelskonsumtionen
Uppsatsen behandlar hur konsumtionen av läkemedel påverkas av patientavgifter för läkemedel. Närmare undersöks om det finns olika effekter i olika samhällsgrupper och hur dessa kan förklaras. Empiriska studier från Sverige, USA och Storbritannien används för att besvara frågeställningarna. Den teoretiska bakgrunden presenterar individens nytta av hälsa och hur hälsa produceras. Vidare är individen begränsad av tid och pengar i sin konsumtion och påverkas av moral hazard och asymmetrisk information.
Lumilos
Lumilos is a work investigating the possibilities to use light and color in an interactive design context.
I have explored different light sources and compared them to each other and given a short
description of the history of light and how it has been developed during the industrialization in the western world. I have also investigated what is currently done in the field and summarized that with examples in the categories passive-, colored-, material- and interactive light. The conclusion is that working with interactive color and light is a hard task. There are many different angles to take into account such as personal likings and earlier experiences that is uncontrollable by the designer. Yet there are many possibilities and light is a material that is moldable in many forms.
I have put the knowledge about light and color into practice and developed an interactive light wall that is visualizing energy consumption with the use of different colors of light and animations.
Tyst framgång: om sambandet mellan informationsdelning och framgång i entreprenörskap
A dilemma often met by entrepreneurs is whether or not to share information about their business ideas in order to increase the probability for success. The reason for sharing information is presumed to be an increased ability to develop the business idea, whereas the reason for maintaining secrecy would be to protect the idea from being stolen. Common as this dilemma is in practice, it is not very well covered in the entrepreneurial theories. The purpose of this thesis is to elaborate the theories in this subject by investigating an entrepreneurial case. The case shows that one possible solution to the dilemma is a situation-based information sharing.
Arbete med etiska och moraliska frågor i styrning av företag
Sammanfattning Syfte:Syftet med vår undersökning var att skapa förståelse för hur företag arbetar med etiska och moraliska frågor i samband med ekonomistyrning. Metod:Vår undersökning har gjorts i tre svenska företag genom personliga intervjuer med personer i chefs- eller ledarposition på varje företag. Den insamlade empirin har sedan sammanställts och analyserats genom att jämföra den med vårt teoriavsnitt. Slutsats:Vi har kommit fram till fyra punkter som enligt vår undersökning är centrala för arbetet med etiska och moraliska frågor i de företag vi undersökt. Dessa är värderingar, förståelse, ledarskap och företaget.
Mognaden av IT governance på ett Västsvenskt miljöföretag : en fallstudie på Rent & Varmt AB
Mitt examensarbete går ut på att undersöka möjligheterna att förenkla de moment inom den traditionella färskvirkestekniken som är tidskrävande utan att tillföra något till uttrycket. Syftet för arbetet är möjliggöra snabba beslut för att underlätta en inspirerande arbetsprocess där formen skapas samtidigt som produkten.Jag har utgått ifrån maskinverkstaden på Carl Malmsten Furiture Studies och tillverkat en ställbar borrmall där olika vinklar på ett snabbt sätt kan ställas in och där ämnet kan spännas fast trots att det är assymetriskt. Jag har i samarbete med Ulf Bengtsson, forskningsingenjör på IEI vid Linköpings universitet, utvecklat en fräsmall till en handöverfräs för att tillverka tappar. För att ta fram arbetsmaterial till tester av mallarna har jag för hand kluvit fram och sedan täljt träämnen..
IT-stöd för träning av etisk kompetens
Ethical competence is an important precondition when people are to respond to moral problem situations as efficiently as possible. In these situations it is not easy to make choices and decisions, especially when many stakeholders are involved with various opinions and interests.The purpose of this thesis was to generate a web-based support tool to train and promote ethical competence of the users of this tool.We first created a theoretical basis by studying the major theories of ethics in general and ethical competence in particular. The importance of ethical competence and its main subject, namely, the autonomy in the theoretical part described and specified. In addition has the practical ethical reflection over morality preferred and characterized to the classical ethical passivity over morality. We have also preferred and characterized the autonomous thinking to the heteronomous one.Based on the theoretical base a prototype tool to support the training of ethical competence was designed and developed.
Livskunskap - en förberedelse för livet
Genom åtta intervjuer med pedagoger, som alla undervisar i livskunskap, samt en intervju med rektorn på den utvalda skolan har vi i denna undersökning velat ta reda på hur dessa tolkar begreppet livskunskap och hur pedagogerna arbetar med ämnet i skolan. Vi ville även undersöka varför det finns ett behov av livskunskap på schemat. För att se om den teoretiska synen motsvaras av den praktiska vekligheten har vi även observerat fem lektioner i livskunskap.
Resultatet visar att definitionerna av livskunskap är många men att det finns några gemensamma nämnare. Livskunskap beskrivs som bland annat, etik och moral, dagsaktuella händelser, social träning, konflikthantering och skolans värdegrund.
Moraliska normer och information : En ekonomisk analys av källsortering i Linköping
Den svenska lagstiftningen lägger en stor del av ansvaret och kostnaderna för källsortering på hushållen trots att det inte finns några formella tvång. Den här uppsatsen bygger på en enkätundersökning som utförts på hushåll i Linköping och undersöker varför många hushåll frivilligt källsorterar och bidrar till den kollektiva nyttan miljön. Detta analyseras först utifrån individens ansvarskänsla för miljön, där syftet är att undersöka om detta kan fungera som en förklarande faktor till att individer källsorterar. För att få in ytterligare ett perspektiv på analysen beaktas även individens uppfattning om att han gör nytta när han källsortera, genom ett experiment där respondenterna får ta ställning till hur han förhåller sig till källsortering efter ny kritisk information.Respondenternas uppfattning om att källsortering är miljövänligt verkar ha betydelse för deras motivation till att källsortera. Vidare kan ansvarskänslan och vilken information respondenterna har tillgång till mycket väl vara viktiga faktorer för deras källsortering, även om detta inte med säkerhet går att visa i undersökningen..
Professionella som byter bransch : Hur vill de bli styrda?
The purpose of this study is to extend the understanding of how professionals in modern organisations want to be managed. We especially investigate professionals changing industries to describe if, and how, aprofessional in this situation is becoming a professional again after the change. This to find connections between intrinsic motivation and attitudes towards professionalism on one side, and applicable managerial methodson the other. Best practice in managing professionals is traditionally considered to be non-invasive methodologies such as indoctrination and training. Beyond that, operational-level management is usually considered to be bound to fail.The analysis suggests the following:? A professional changing industry will become professional again.? The driving force for becoming professional again is the strive for horisontal specialization, induced by higher education.? Management of professionals needs to account for the integrity of the horizontal specialization of the professional.
SFINX ett integrationsprojekt : ur deltagarnas perspektiv
Abstract This paper is to examine a specific integration projects by the name of SFINX, the participants' perspective. We chose to highlight three themes that concern the analysis what the participants thought about the content / efficacy, effectiveness and efficiency analysis, which means what the participants thought could be improved in the project. What emerged in our study is that research shows that Swedish education with professional orientation and integrated practice is a key factor for migrants to get into the Swedish labor market. And that Sfx teaching has been implemented in several places with good results. SFINX is also a Sfx project but is addressed to engineers.
Ester och makten
Berättandet kan betraktas som en moralfilosofisk praktik, där etik och estetik förs tillsammans och blir ett i narrationen. Berättande är etik, både som gestaltande handling, gestaltad handling och i läsningen återgestaltad handling. Enligt författarens intentioner ska berättelsen om Ester ses som en moralisk sådan, och diskussionerna omkring densamme visar att detta stämmer. Man skulle kunna sammanfatta berättelsens moral i Kants kategoriska imperativ: ?Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag?.
Kamratbedömning i svenska : Nio lärares tankar och erfarenheter
This paper studies how peer assessment is used as a strategy to improve young learners' results in Swedish as a school subject. Nine teachers are interviewed about their use of the method on 7-12-year-old pupils. Comparisons are made between the interviews and Swedish and international discussion on peer assessment. There are similarities between the practice of the teachers and what is said in the litterature about the method and its advantages and drawbacks. The teachers tend to emphasize the social aspects more, though.
Hjälp i tid : En fallstudie av pedagogers tidiga insatser i åk 1 för att förebygga läs- och skrivsvårigheter
Syftet med fallstudien var att studera hur lärare, speciallärare och specialpedagog beskriver sitt förebyggande och stödjande arbete med att tidigt upptäcka och åtgärda läs- och skrivsvårigheter i åk 1. Vi har genom kvalitativa intervjuer med två lärare, en speciallärare och en specialpedagog fått en ingående bild av hur detta arbete ser ut på två olika stockholmsskolor. Utifrån pedagogernas intervjusvar tycker vi oss kunna säga att teori och praktik stämmer bra överens och mycket av det som vi har läst i litteraturen verkar också praktiseras ute på de två skolor som vi har studerat. Studien har visat att pedagogerna inte använder sig av ?vänta-och- se?- pedagogiken för att barnens läsning ska komma igång av sig självt utan de menar att de arbetar medvetet förebyggande och med tidiga insatser när det gäller barn som ligger i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter.