Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 7 av 562
Att lyssna pÄ svÀljning : En studie om anvÀndning av cervikal auskultation vid bedömning av dysfagi i Sverige
Syftet med denna studie var att undersöka hur anvÀndningen av bedömningsmetoden cervikal auskultation (CA) ser ut hos dysfagilogopeder i Sverige. VÄra frÄgestÀllningar var: Hur utspridd Àr metoden inom logopedkÄren? Hur utspridd Àr metoden i landet? Vilka Äsikter finns kring metoden bland logopeder i Sverige? Vilka undersökningsmetoder vid dysfagi anvÀnds mest bland logopeder i Sverige? Totalt deltog 82 personer i studien. Data samlades in genom en webbenkÀt. FrÄgorna i enkÀten var blandat öppna och slutna.
Kostnadsallokering enligt ABC-metoden - En fallstudie pÄ Pfizer
Problemet med traditionell sjÀlvkostnadskalkylering Àr att de indirekta kostnaderna ofta fördelas efter produktionsvolym och att det dÀrför finns en risk för att vissa produktgrupper subventionerar andra. Det hÀr Àr vanligt inom företag med stort produktsortiment, som exempelvis i lÀkemedelsbranschen. ABC-kalkylering dÀremot utgÄr frÄn att aktiviteter konsumerar resurser och att det Àr produkter som konsumerar aktiviteter. SÄledes kan man genom ABC-kalkylering skapa en mer tillförlitlig fördelning av kostnaderna. Syfte Syftet med vÄr uppsats Àr att genom en fallstudie beskriva och analysera traditionell produktkalkylering för ett lÀkemedelsföretag.
Six Sigma och processförbÀttring : En fallstudie pÄ Siemens Industrial Turbomachinery AB
Denna rapport syftar till att undersöka hur Siemens Industrial Turbomachinery AB i FinspÄng har valt att arbeta med processförbÀttringsmetoden Six Sigma, som Àr en mycket populÀr metod för att genomföra processförbÀttringsprojekt och mycket attraktiv för företag som ska arbeta med sÄdana. Metoden bygger pÄ statistik och att fatta vÀlinformerade beslut. Detta görs genom att samla team-medlemmar frÄn den process som ska förbÀttras och genom att göra mÀtningar inom sagda process. Man börjar ett projekt genom att definiera problemet, gÄr vidare med att mÀta den aktuella processen, analyserar sedan de data man fÄtt in, försöker komma pÄ lösningar och slutligen implementerar man den lösning man bedömt som bÀst. Vi gjorde en kvalitativ fallstudie pÄ företaget och intervjuade över ett dussin personer som hade olika grader av bekanthet med Six Sigma, för att fÄ utsagor frÄn personer med olika perspektiv pÄ metoden. Av detta fick vi veta att de som har varit med i ett förbÀttringsprojekt eller har utbildat sig inom Six Sigma var begrÀnsade till en knapp tiondel av de anstÀllda pÄ företaget, men att de som var insatta i metoden var ganska vÀl insatta. Vi gÄr igenom ett antal faktorer inom Six Sigma och projekt baserade pÄ metoden och stÀller dessa mot relaterade teorier sÄ att vi kan dra slutsatser. Slutligen tar vi upp vÄra slutsatser och avslutande reflektioner dÀr vi kommer fram till att mycket av problemen med metoden ligger i om man inte anvÀnder den fullt ut utan försöker klara sig utan att ge de resurser som krÀvs men att metoden annars ger ett stabilt ramverk för processutveckling..
Kommunal stödgivning : Kommunens kompetens och begrÀnsningar vid indi-viduellt riktat stöd till enskilda nÀringsidkare
Sverige Àr indelat i kommuner och landsting, vilka pÄ demokratin och den kommunala sjÀlvstyrelsens grund sköter de angelÀgenheter som anges i kommunallagen. Dessa angelÀgenheter mÄste rymmas inom ramen för den kommunala kompetensen för att anses utgöra en kommu-nal angelÀgenhet. Denna uppsats har som syfte att undersöka denna kompetens och vilket rÀttsligt utrymme kommuner ges nÀr de enligt 2 kap. 8 § 2 st. KL riktar individuellt stöd till enskilda nÀringsidkare.I uppsatsen anvÀnds den traditionella rÀttsdogmatiska metoden.
TillÀmpad rotorsaksanalys : vid skÀrande bearbetning
Inom verkstadsindustrin förekommer processer och aktiviteter som Àr resurskrÀvande. Det hÀr examensarbetet Àr förankrat inom Scanias transmissionstillverkning. Fokus lÄg pÄ arbetsmetodiken för problemlösning vid skÀrande bearbetning. Scanias nuvarande problemlösningsmetoder har förbÀttringspotential med avseende pÄ orsaksidentifiering, orsaksprioritering, kunskapssamordning, dokumentering och sökbarhet av resultat. Projektet inleddes med en nulÀgesanalys pÄ hur verksamheten fungerar.
Ropen skalla, TAKK för alla!
Syftet med denna studie Àr att skapa en djupare förstÄelse kring pedagogers arbete med sprÄkutveckling och TAKK som metod. VÄrt syfte Àr Àven att undersöka nÀr och hur metoden anvÀnds och i hur stor utstrÀckning detta sker.
Vi anvÀnder oss av det sociokulturella perspektivet och av variationsteorin för att analysera vÄrt material. Studiens resultat Àr grundade pÄ kvalitativa intervjuer tillsammans med en förskollÀrare, en barnskötare och en specialpedagog. VÄr studie genomfördes i tvÄ olika stÀder i södra SkÄne.
Andning pÄ djupet : Hur Funktionsinriktad musikterapi kan stimulera och bearbeta andningen
Andas Àr det första vi gör omedvetet, dÀrför behöver vi inte lÀra oss andas. FrÄn det första andetaget andas vi helt rÀtt. Senare i livet kan det gÄ snett i tekniken och dÄ kan vi behöva medvetandegöra vÄr andning. I FMT-metoden (Funktionsinriktad musikterapi) finns redskap för att bearbeta andningen pÄ ett effektivt och lustfyllt sÀtt.Lasse Hjelm (FMT-metodens grundare) betonar vikten av att andningen Àr inordnad i helhetsutvecklingen. För att nÄ optimal prestationsförmÄga mÄste varje rörelse koordineras med andningen i en rytm.Syftet med detta examensarbete var att beskriva FMT-metoden samt göra en fördjupning i Àmnet andning.
LTG- metodens betydelse
LTG- metodens betydelse
-Sex lÀrares syn pÄ sitt arbete med lÀs- och skrivutveckling i skolÄr 1, ur ett LTG- perspektiv
Angela Ekström och Ă
sa Gustavsson
Vi har gjort en kvalitativ undersökning dÀr datainsamling har skett genom intervjuer. ProblemomrÄdet har varit att ta reda pÄ hur sex lÀrare ser pÄ sitt arbete med lÀs- och skrivutveckling i skolÄr 1, ur ett LTG- perspektiv (lÀsning pÄ talets grund). Vi tycker att det finns outforskade luckor inom lÀs- och skrivutvecklingsomrÄdet, gÀllande lÀrarperspektivet. Enligt vÄr mening har lÀrare blivit bortglömda dÄ koncentrationen mest riktats pÄ eleverna. Med denna undersökning vill vi bidra till kunskapsutveckling nÀr det gÀller blivande lÀrares kompetens inom lÀs- och skrivutveckling.
Teckenkommunikation i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur teckenkommunikation anvÀnds pÄ olika förskolor i en mellanstor stad i MÀlardalen
Syftet med det hÀr arbetet var att ta reda pÄ hur teckenkommunikation kan anvÀndas i förskola för att underlÀtta sprÄkutvecklingen för alla barn och pedagogernas instÀllning till metoden. Detta Àr en kvalitativ undersökning och vi anvÀnde oss av semistrukturerade intervjuer med nio stycken förskolpersonal. Det resultat vi kom fram till var att teckenkommunikation kan fungera som en alternativ metod i sprÄkinlÀrning och att det fanns ett stort intresse hos respondenterna att anvÀnda sig av metoden..
FörbÀttringsarbete med stöd av Sex Sigma-metoden DMAIC: en
fallstudie pÄ SSAB TunnplÄt AB i LuleÄ
Detta examensarbete Àr utfört pÄ SSAB TunnplÄt AB i LuleÄ som tillverkar stÄlstrÀngar, Àven kallat slabs. Syftet med denna rapport Àr att beskriva hur det undersökta företaget kan införa och anvÀnda sig av arbetssÀttet Sex Sigma och dess förbÀttringsmetod DMAIC, med mÄlet att reducera kvalitetsbristkostnader. För att möjliggöra detta har ett förbÀttringsprojekt genomförts dÀr de analysbommar som uppkommer vid legering av stÄl som innehÄller niob (Nb) utretts. De datainsamlingsmetoder som anvÀnts Àr intervjuer samt utvalda kvalitetsverktyg som föreslagits inom den anvÀnda förbÀttringsmetoden DMAIC. Projektets resultat visar att SSAB TunnplÄt AB i LuleÄ skulle kunna dra stora fördelar av att anvÀnda sig av Sex Sigma och DMAIC-metoden i framtida förbÀttringsprojekt.
Utomhuspedagogikens möjligheter : Sinnenas betydelse och pedagogers arbete för att frÀmja barns lÀrande
Syftet med denna uppsats Àr att se möjliga effekter av ett förvÀrv pÄ företagets ekonomiska stÀllning. Denna studie Àr en kvantitativ studie med deduktiv ansats, vi har anvÀnt oss av sekundÀr data och med en metod som heter nya RIV metoden. Med hjÀlp av RIV metoden har vi med flera olika formler och berÀkningar nÄtt vÄrt resultat som sÀger att företag fÄtt negativ ekonomisk stÀllning vid förvÀrv..
NÀr det blir för mycket? : En jÀmförelse av FMT vid utbrÀndhet och vid koncentrationssvÄrigheter
I takt med att informationssamhÀllet utvecklas, ökar ocksÄ mÀngden stimuli runt omkring oss. Vi förvÀntas klara av att göra flera saker samtidigt, med ett stÀndigt brus frÄn omgivningen i öronen. NÀr hjÀrnan inte lÀngre orkar ta in och processa allt, sÀger den ifrÄn. Ofta leder det till utbrÀndhet eller koncentrationssvÄrigheter. Syftet med detta examensarbete Àr att beskriva FMT-metoden, att se hur den kan anvÀndas vid utbrÀndhet och vid koncentrationssvÄrigheter, samt att se vilka likheter och skillnader som kan ses i arbetssÀttet med dessa bÄda former av svÄrigheter. I tvÄ fallbeskrivningar beskriver jag hur jag arbetat med FMT med tvÄ personer, den ena med utbrÀndhet och utmattningsdepression och den andra med koncentrationssvÄrigheter. Min slutsats Àr att FMT-metoden med fördel kan anvÀndas som behandlingsform för personer med utbrÀndhet eller koncentrationssvÄrigheter.
Steg B-utbildade sjukgymnasters erfarenheter av McKenziemetoden
McKenziemetoden Àr en undersöknings- och behandlingsform för rygg- och nackbesvÀr som har utvecklats av Robin McKenzie, sjukgymnast frÄn Nya Zeeland. Syftet med studien var att undersöka i vilken utstrÀckning steg B- utbildade sjukgymnaster anvÀnder och upplever metoden. Vi var Àven intresserade av att utreda med vilka behandlingsformer metoden integreras samt orsaken till varför inte alla sjukgymnaster fullföljer utbildningen. EnkÀter skickades ut till 110 steg B-utbildade sjukgymnaster. Resultatet visade att sjukgymnasterna anvÀnder sig mest av metoden vid sÄvÀl undersökning som behandling av lumbalcolumna.
En explorativ studie kring lÀrares upplevelser vid implementeringen av metoden SkolKomet
Syftet med denna studie har varit att följa implementeringen av ett nytt svensk evidensbaserat program, SkolKomet, med fokus pÄ lÀrarnas upplevelser av implementeringsprocessen pÄ en skola. Metoden för detta Àr en kvalitativ, explorativ fallstudie. Triangulering sker genom intervjuer, observationer, dagboksanteckningar samt genom att vistas i den miljön som lÀrarna befinner sig i.LÀrarnas uppfattningar Àr förankrade i teorier frÄn implementationsforskningen, först i en analys för att fÄ en fördjupad förstÄelse av detaljerna och sedan i en syntes, för att söka en helhet bestÄende av ett meningsfullt mönster.Mönstret som utkristalliserats utifrÄn lÀrarnas uppfattningar Àr att metoden SkolKomet Àr vÀl integrerad i skolans befintliga verksamhet, men att vissa farhÄgor kring implementeringen finns - frÀmst avsaknaden av elever med problembeteende..
Utomhuspedagoikens framfart i skolan
Syftet med vÄrt arbete Àr att fÄ en större inblick i vad utomhuspedagogik innebÀr. Vi ville ta reda pÄ fördelar och nackdelar med metoden och hoppas dÀrmed att vi som framtida pedagoger kan utveckla och förbÀttra arbetet med utomhuspedagogik. Vi har undersökt hur utomhuspedagogik anvÀnds i skolorna och hur pedagogerna ser pÄ anvÀndandet av metoden. VÄr studie har genomförts vid tre skolor i sydvÀstra Sverige. PÄ varje skola har vi intervjuat tre pedagoger som arbetar med de yngre Äldrarna.