Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 5 av 562
Att skriva sig till lÀsning med datorn som verktyg, Writing to reading with the computer as a tool
Sammanfattning
VÄrt syfte med denna studie var att undersöka vilka fördelar och nackdelar lÀrarna ansÄg
att det fanns med metoden att skriva sig till lÀsning (ASL) med datorn som
skrivverktyg. Vi ville ocksÄ studera vilka elever som gynnas/missgynnas av metoden
samt om lÀrarna kunde se nÄgra skillnader pÄ elevernas texter vad gÀller innehÄll och
kvalitet. VÄra frÄgestÀllningar var:
1. Ser lÀrarna nÄgra skillnader i texternas innehÄll och kvalitet nÀr eleverna skriver pÄ
datorn istÀllet för pÄ traditionellt sÀtt med papper och penna och pÄ vilket sÀtt?
2.
Concep Art : En praktisk studie om arbetsprocessen bakom skapandet av konstformen med dystopi/postapokalyptisk science fiction som tema.
Med mitt examensarbete vill jag förklara vad FMT-metoden Àr. Jag berÀttar kort musikterapins historia och jag ger ocksÄ en förklaring pÄ metoden. Förklarar kort Rett syndrom och autism. Jag beskriver vidare mitt praktikarbete dÀr jag valt att undersöka vad det Àr i metoden som gör att det kÀnns meningsfullt för adepten. Trots att jag inte kunnat se nÄgra större förÀndringar efter 15 gÄnger har adepterna ÀndÄ tyckt det varit roligt att komma till sessionerna.
Kreativitet i Fotografisk bild : Vad, varför och hur
Med detta examensarbete vill jag redogöra för hur Funktionsinriktad MusikTerapi kom till, och vad dess metod (den s.k. FMT-metoden) gÄr ut pÄ. Med tvÄ fallbeskrivningar vill jag redovisa hur jag arbetat med metoden med tvÄ personer. UtifrÄn de tvÄ fallbeskrivningarna ska jag försöka svara pÄ om, och hur FMT kan skapa förutsÀttningar för utveckling av stabilitet. Min slutsats Àr att jag, med hjÀlp av olika sÀtt att stÀlla upp instrument, anvÀndning av attribut och sÀtt att utforma en session, kunnat stÀrka och utveckla de tvÄ personernas stabilitet..
Funktionsinriktad MusikTerapi : utveckling i samverkan
Jag beskriver i detta examensarbete FMT (Funktionsinriktad MusikTerapi) utifrÄn följande aspekter: historisk bakgrund, teoretisk grund och praktisk tillÀmpning. Mitt syfte har varit att undersöka om, och i sÄdant fall hur, man i FMT kan stimulera en individ att utveckla sin förmÄga att samverka. Det har jag gjort utifrÄn följande frÄgestÀllning: Hur kan FMT-metoden anvÀndas för att pÄverka förmÄgan att samverka? Undersökningen bygger pÄ fallbeskrivningar av tvÄ individer med Down syndrom, med vilka jag arbetat under min praktik. Den utgÄr dÀrtill frÄn dels fakta kring FMT-metoden, dels kunskap förmedlad via ett finskt projekt om hur samspel kan frÀmjas hos individer med svÄr utvecklingsstörning.
Coaching för lÄngtidsarbetslösa pÄ Arbets -och - Integrationscenter (AIC)
Studiens syfte var att studera vad coachingmetoden innebÀr för personalen pÄ Arbete-och Integration Centrum (AIC).Det som jag ville undersöka var pÄ vilket sÀtt menar intervjupersonerna att metoden kan hjÀlpa lÄngtidsarbetslösa till arbete. Den kvalitativa metoden anvÀndes och det empiriska materialet inhÀmtades genom intervjuer.I min studie deltog fem intervjupersoner: tvÄ deltagare, tvÄ coachingledare och en socionom. Studien visar att metoden kan hjÀlpa individerna till förÀndring och skapa motivation som kan leda till arbete eller vidare utbildning som i slut har samma syfte det vill sÀga arbete. Coachingen har resulterat i en ökad sjÀlvkÀnnedom vilken inneburit att deltagarna blivit tydligare i hur de vill ha det. Det framkommer att effekterna av en coaching kan innebÀra att man fÄr bÀttre insikt i realiteter och skapar pÄ sÄ sÀtt ett bÀttre beslutsunderlag utifrÄn nya infallsvinklar.Uppsatsen visar att coachingmetoden kan anvÀndas i samband med arbetslöshet.
FMT och motivation : Metoden som ger lust till eget handlande
Motivation Àr en kraft som driver oss framÄt mot ett mÄl. För att komma fram till mÄlet, krÀvs det energi, ofta i form av rörelse, som leder till handling. Personer med funktionsnedsÀttning i nÄgon form, kan ha svÄrighet att hitta den rÀtta energin. Med stöd av Funktionsinriktad Musikterapi ? FMT, finns möjlighet att locka fram spontana handlingar som leder till ökad helhetsutveckling hos individen.Under min utbildning till FMT-terapeut vid Musikhögskolan Ingesund i Arvika, som tillhör Karlstads universitet, har jag haft praktik med tvÄ barn med diagnosen autism och intellektuell funktionsnedsÀttning.
EMDR- metoden
Den hÀr uppsatsen handlar om EMDR- metoden.En psykoterapeutisk metod som syftar till att bearbeta minnen frÄn traumatiska hÀndelseroch mildra de psykologiska konsekvenserna. Francine Shapiro utvecklade denna metod 1989 för behandling av trauma. Det pÄstÄs att 84- 100 % av dem som behandlas mot Post traumatisk stress syndrom med denna metod blir fria frÄn symptom pÄ endast 1-3 behandlingar. Shapiro pÄstÄr att metoden Àr effektivare Àn nÄgon annan terapeutisk behandlingsmetod.Huvudsyftet med att vÀlja att skriva om detta, var att införskaffa kunskap om EMDR- metoden i sin helhet. Om dess uppkomst och utveckling.
Analysmetod för designade ljudbilder : Skapandet av nya förhÄllningssÀtt för ljuddesign
Syftet med detta kandidatarbete var att framstÀlla en analysmetod för dekonstruktion av ljuddesign i film. MÄlet med analysmetoden var att skapa ett förhÄllningssÀtt för ljuddesigners som gör det enklare att lÀra sig frÄn ljudlÀggningar och genom övning eventuellt kunna bidra till ett mer avancerat sÀtt att tÀnka pÄ vad ljud kan göra i en filmproduktion.Metoden Àr tÀnkt som ett stöd för blivande ljuddesigners som lÀrt sig tekniska kunskaper men kÀmpar med den kreativa biten dÀr problemen inte har lika konkreta lösningar. Metoden Àr ocksÄ tÀnkt som ett supplement till mer erfarna ljuddesigners för övning pÄ sina kunskaper ellerförbÀttring av deras egen process.Vi tycker metoden nÄdde upp till de mÄlen, men den visade sig ocksÄ vara mer flexibel Àn sÄ. Genom applicering av metoden inför arbete med vÄr gestaltning dÀr vi ljudlade ett filmklipp blev designprocessen mycket enklare att komma igenom. Vi tror dÀrför att en metod som vÄr kan vara en viktig del i att fÄ in ljud tidigare i en filmproduktion..
Situationsmedvetenhet i en simulerad vÀrld : anvÀndandet av SAGAT-metoden i en simulator -
Detta experiment hade tvÄ syften, dels att undersöka skillnader i situationsmedvetenhet och prestation mellan officerare och studenter i en simulerad vÀrld, dels undersöka hur tvÄ olika sÀtt att mÀta situationsmedvetenheten samvarierar. Simulatorn som anvÀndes var det kommersiella spele t"Delta Force 2" dÀr ett eget scenario byggdes. För att mÀta situationsmedvetenheten anvÀndes tvÄ metoder, SAGAT-metoden och Cooper-Harper- metoden. SAGAT-metoden innebÀr att man bryter simuleringen och försökspersonen fÄr svara pÄ frÄgor som rör var de Àr, vad som hÀnder och vad som kommer att hÀnda. Denna metod mÀter situationsmedvetenheten objektivt till skillnad frÄn Cooper-Harper som mÀter situationsmedvetenheten subjektivt, försökspersonen fÄr efter experimentets slut skatta sin egen uppfattade situationsmedvetenhet.
Granskning av programmet rePULSE utifrÄn handledares och deltagares perspektiv.
rePULSE Àr en ny trÀningsmetod för personer som har problem med att kontrollera sina impulser, inte bara aggression och ilska utan Àven nedstÀmdhet, social fobi, depression och missbruk med mera. Bakom rePULSE stÄr Gunilla Dobrin. Det praktiska genomförandet av sjÀlva kursen följer de principer som finns i den kognitiva terapin dÀr man arbetar med att hitta de negativa tankar som dyker upp och pÄverkar personen i frÄga. UtgÄngspunkten för metoden Àr ART, Aggression Replacement Training, men till skillnad frÄn ART som Àr en form av gruppterapi Àr rePULSE ett individuellt program. ARTs grundare Arnold P.
En kvalitativ studie om utövares erfarenheter av Motiverande samtal pÄ HVB
Motiverande samtal Àr en pedagogisk metod som frekvent förekommer pÄ Sveriges HVB. Det finns tidigare forskning som pekar pÄ att metoden fungerar bra vid de flesta beteendeförÀndringar. Utövare har erfarenheter av att metoden fungerar bra i mÄnga sammanhang men ocksÄ att metoden ibland kan ha brister. Denna studie syftar till att undersöka utövares upplevelser och erfarenheter av motiverande samtal (MI). Studien undersöker pÄ vilket sÀtt MI kan vara ett stöd för patienten och vilka svÄrigheter det finns med metoden.
Att vÀlja - eller inte vÀlja - Trageton-metoden : En undersökning om valet av Tragetons metod för lÀs- och skrivinlÀrning
Syftet med denna undersökning Àr att studera varför tvÄ olika skolor har valt att arbeta med Tragetons metod ?Att skriva sig till lÀsning?, samt varför man inte valt Tragetons metod pÄ en annan skola. Andra frÄgestÀllningar inom omrÄdet har varit: Hur arbetar man med metoden?Vad anser skolorna att datorerna, och samarbetet vid dem, kan ge eleverna? För att studera detta har jag intervjuat fem lÀrare/förskollÀrare pÄ de aktuella skolorna, men ocksÄ en rektor och en speciallÀrare som pÄverkat valet av lÀs- och skrivinlÀrningsmetod. Resultatet visar att tillgÄngen till datorer kan styra valet av Trageton-metoden, men ofta pÄverkar pedagogernas erfarenhet och arbetslagets instÀllning Ànnu mer.
"Nu blir det som ett riktigt Àmne" -Flipped classroom i bildundervisning
Jag har erfarat att bildundervisningen mÄnga gÄnger blir ineffektiv nÀr det kommer till den delen av Àmnet som innebÀr instruktioner och genomgÄng av planerad elevuppgift. Jag vill dÀrför introducera en ny undervisningsmetod, nÀmligen Flipped classroom, dÀr instruktioner och genomgÄng av planerad uppgift genomförs utanför skoltid i form av en instruktionsfilm. Jag har planerat en lektionssvit i bild, som i tvÄ klasser genomförs med metoden Flipped classroom. Syftet Àr att undersöka hur berörd bildlÀrare och dennes elever stÀller sig till bildundervisning med metoden Flipped classroom. Vidare vill jag ta del av hur eleverna mottar min instruktionsfilm i syfte om att fÄ en uppfattning om hur instruktionsfilmer i bildÀmnet kan utformas pÄ bÀsta sÀtt.
Rörelse och sprÄk : En kombination vid andrasprÄksinlÀrning?
I detta arbete har jag studerat rörelsens betydelse för inlÀrning, vilket har visat sig vara av stor vikt. Jag har dessutom studerat sprÄk och inlÀrning och ur detta material framkommer att det finns mycket som spelar in vid sprÄkinlÀrning, sÄsom motivation, Älder och hÀrkomst. Dessa tvÄ huvudÀmnen, rörelse och sprÄk, ligger till grund för min avslutande del i examensarbetet, dÀr dessa bildar en kombination för andrasprÄksinlÀrning. Jag har funnit en metod för andrasprÄksinlÀrning som utgÄr frÄn rörelseövningar. Denna metod heter TPR (Total Physical Response) och har arbetats fram av den amerikanska professorn James J Asher.
Trageton-metoden : Ett sÀtt att arbeta med lÀs- och skrivinlÀrning i de yngre Äldrarna
Syftet med fallstudien var att undersöka vad eleverna i klassen tyckte om att arbeta med Trageton- metoden men ocksÄ vad pedagogen hade för erfarenheter vid anvÀndningen av denna metod. Undersökningen som gjordes under fyra veckors period visar att elever och pedagog, i klassen som observerades, allmÀnt har en ganska positiv instÀllning till denna metod. Att skriva sig till lÀsning genom datorn passade eleverna dÀr de ocksÄ fick skapa egna böcker vilket resulterade i sjÀlvkÀnsla och motivation. Pedagogens variation av olika metoder passade de elever som fanns i klassen, dÄ hon hade anpassat denna till elevernas kunskapsnivÄ..