Att skriva sig till läsning med datorn som verktyg, Writing to reading with the computer as a tool
Sammanfattning
Vårt syfte med denna studie var att undersöka vilka fördelar och nackdelar lärarna ansåg
att det fanns med metoden att skriva sig till läsning (ASL) med datorn som
skrivverktyg. Vi ville också studera vilka elever som gynnas/missgynnas av metoden
samt om lärarna kunde se några skillnader på elevernas texter vad gäller innehåll och
kvalitet. Våra frågeställningar var:
1. Ser lärarna några skillnader i texternas innehåll och kvalitet när eleverna skriver på
datorn istället för på traditionellt sätt med papper och penna och på vilket sätt?
2. Vilka för- och nackdelar har ASL-metoden enligt lärarna?
3. Vilka elever gynnas/missgynnas av ASL-metoden enligt lärarna?
För att svara på frågorna har vi använt oss utav en kvalitativ metod med ostrukturerade
intervjuer och ostrukturerade observationer. Sammanlagt intervjuade vi fyra lärare och
närvarade vid två observationstillfällen. Vår studie bygger till stor del på olika forskares
aspekter kring läs- och skrivinlärning samt bakomliggande teorier.
Resultatet av vår studie pekar på att alla elever gynnas av metoden på ett eller annat sätt,
lärarna ansåg att det fanns betydligt fler fördelar än nackdelar med metoden vad gäller
elevernas skriv- och läsinlärning. Alla lärarna var överens om att textmängderna ökade
både vad gäller innehållet och kvaliteten när eleverna använder datorn som
skrivverktyg. Den främsta orsaken till denna ökning var elevernas samarbete.
Nyckelord: ASL metoden, samarbete, datorn som skrivverktyg, skriv- och läsinlärning
och textinnehåll